Lichtrichting theaterbelichting

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stef92
    • Nov 2013
    • 1

    Lichtrichting theaterbelichting

    Hallo iedereen,

    Omdat dit mijn eerste post is, zal ik me even voorstellen. Ik ben Stefan, 21 jaar, en al jaren lang gepassioneerd door theater en theaterbelichting. De voorbije jaren heb ik enkele keren meegewerkt aan de belichting van amateurtheatervoorstellingen. Hier heb ik erg veel mee geleerd.

    Nu krijg ik de kans om voor een amateurtheatergezelschap het licht te verzorgen voor een kleinschalige musical productie, maar in een goed uitgeruste zaal. Hiermee zie ik een droom waar worden en deze kans heb ik met beide handen gegrepen.

    Ik heb ondertussen al heel wat ‘gestudeerd’ over belichting, maar er zijn nog enkele vraagjes waar ik niet direct een antwoord op vind.

    In het theater waar we gaan spelen is er, naast de zaalbrug, ook de mogelijkheid om frontlicht te hangen in ‘koven’, links en rechts van de zaal. Hierin zijn telkens 4 zoomprofielen voorzien. Waarvoor wordt deze lichtrichting zoal gebruikt?

    Wanneer gebruik je toplicht, zijlicht of tegenlicht? Alle drie zullen het beeld levendiger en 3-dimentionaal maken, maar wanneer gebruikt je welke? Apart, of in combinatie?

    Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen met een of misschien wel met beide vragen. Alvast bedankt!

    Stefan
Working...