Ohm van versterker en luidsprekers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vandene
    • Oct 2013
    • 3

    Ohm van versterker en luidsprekers

    Goedemorgen allemaal,

    Hier een beetje een newbie ;-)

    Wij hebben de Yamaha RX-497 versterker. Deze heeft 2 zones voor de luidsprekers (zie plaatje).

    Nu willen wij graag in de woonkamer 2 x Dali Zensor 1 speakers van 6 Ohm en in de keuken ook 2 speakers (welke dat worden weet ik nog niet).

    Alleen: als ik dit plaatje goed begrijp, dan kan dat eigenlijk niet. Klopt dat? En is daar niet iets aan te veranderen?

    Alvast dank!

    Groeten, Erik

  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Er staat dat de impedantie bij gebruik van 2 sets 8 Ohm of hoger moet zijn, die van jouw zijn 6 Ohm dus.....
    Los daarvan is dit een typisch geval van HIFI terwijl dit een pro-audio forum is, hier zijn we enigszins allergisch voor alles wat met HIFI te maken heeft.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • DJ Antoon
      • May 2005
      • 1681

      #3
      Originally posted by vandene
      Alleen: als ik dit plaatje goed begrijp, dan kan dat eigenlijk niet. Klopt dat? En is daar niet iets aan te veranderen?
      Inderdaad eigenlijk niet.
      Het zal goed gaan totdat je hem eens wat verder open zet. Als ze beide aanstaan.
      Een extra versterker is eigenlijk de oplossing.

      Comment

      • vandene
        • Oct 2013
        • 3

        #4
        Bedankt voor de reacties. Ik weet niet het verschil tussen HIFI en pro-audio, maar het is dus verstandiger om dan luidsprekers van 8 Ohm of meer te kiezen.

        Comment

        • vandene
          • Oct 2013
          • 3

          #5
          Ik heb toch nog een vraagje als jullie het niet erg vinden. Over de Magnat Monitor Supreme staat in de fact sheet:

          Impedance 4 – 8 Ohm(s)

          Betekent dat er dan een schakelknopje op zit om het aantal Ohm te kunnen kiezen ofzo? Op de foto's zie ik dat namelijk niet.

          Alvast bedankt!

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by vandene
            Impedance 4 – 8 Ohm(s)

            Betekent dat er dan een schakelknopje op zit om het aantal Ohm te kunnen kiezen ofzo?
            Waarschijnlijk bedoelen ze dat de impedantie tussen de 4-8 ohm zit. Dus minimale impedantie is dan 4 ohm. Misschien kom je dan gemiddeld ook wel uit op 6 ohm...

            Comment

            • Ericsamandj
              • Jul 2010
              • 414

              #7
              misschien is een serieschakeling een optie, dan blijft de impedantie gelijk. Hoe dit precies werkt kan ik je niet vertellen maar is vast genoeg over te vinden hier op t forum.

              Comment

              • sjig
                • May 2012
                • 909

                #8
                Serie schakeling: + van de versterker sluit je aan de plus van speaker 1, de - van speaker 1 sluit je aan op de + van speaker 2, enzovoort. En uiteindelijk sluit je de - van de laatste speaker aan op de min van je versterker.


                Dus dit:
                + versterker ---O---O---O---O--- - versterker.

                Maar, de impedantie blijft niet gelijk, deze wordt juist groter ( twee 8 ohm speakers vormen samen 16 ohm, simpel optellen dus ).
                Je kan wel twee keer een serie schakeling van 16 ohm parallel aansluiten, dan heb je weer 8 ohm. Maar elke speaker krijgt dan wel heel weinig vermogen, en een 2e versterker is dan ook mijn advies



                Voor de duidelijkheid een plaatje:



                ( uiteraard zijn de accu's je speakers, en de voltage meter je versterker )

                Comment

                Working...