Truss ophangen aan plafond, hooguit 40 kg.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Truss ophangen aan plafond, hooguit 40 kg.

    Hallo,

    Ik wil in m'n slaapkamer een stuk truss ophangen. Het gaat om de Prolyte X30V truss ( vierkant ).

    Het liefst heb ik ook de mogelijkheid deze er snel af te halen, om ook on stage te gebruiken, en dus ook weer op te hangen.
    Hooguit komen er 16 parretjes aan te hangen, en wat effectjes. Nog geen 50kg dus.
    Het gaat om een stuk truss van 2,5m.

    Het gaat om dit soort plafond. Het huis is recentelijk verbouwd, en dit gedeelte is 5 jaartjes oud. De balken rusten op 2 H-balken.
    Ik ga nog even zoeken naar bouw tekeningen/foto's, en deze indien nodig te posten.

    Mijn idee is om de truss met een degelijke hijsband/steel ( lengte wijkt af!! ) op deze manier op te hangen:



    En dan met een harp deze vast te maken aan een haak ( praxis, karwei, etc... ), waarvan ik er 2 in het plafond vast maak ( ik ga hier vooral niet op bezuinigen ). ( En eventueel nog 2 zekeringen, aan een aparte haak. )

    Ik weet niet wat het plafond max. kan hebben, maar ik denk omdat hier de hele bovenverdieping op rust 50 kg geen probleem moet zijn.

    Maar, is mijn idee acceptabel? Of zijn er betere manieren, welke ik uiteraard graag wil horen
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    hifi, hallo-geen-licht en thuis-rigging vallen niet onder de doelstelling van dit forum...


    ( proest het uit van het lachen...)

    Comment

    • Ericsamandj
      • Jul 2010
      • 414

      #3
      @**************: beetje flauw om de beste man uit te lachen hoor.
      En sinds wanneer is rigging/ theater/ verlichting hifi?

      @Sjig, 50 kilogram is niet erg veel, een normale balklaag van een zoldervloer kan dat normaal gesproken makkelijk hebben.

      Post anders een foto van de situatie.

      Edit: had je link met foto niet gezien.

      Vanaf de foto is niet echt te beoordelen of het hier sierbalkjes betreft of constructieve balkjes.( ik vermoed zelf het eerste)

      In dat geval zul je aan de werkelijke constructie een raveling moeten maken waaraan je spul kan hangen.
      Last edited by Ericsamandj; 05-05-13, 20:10.

      Comment

      • sjig
        • May 2012
        • 909

        #4
        Originally posted by MacGyverSounds
        hifi, hallo-geen-licht en thuis-rigging vallen niet onder de doelstelling van dit forum...


        ( proest het uit van het lachen...)
        Ik wist niet dat hifi-freaks ook truss met parren en een laser hadden hangen?


        Originally posted by Ericsamandj
        @**************: beetje flauw om de beste man uit te lachen hoor.
        En sinds wanneer is rigging/ theater/ verlichting hifi?

        @Sjig, 50 kilogram is niet erg veel, een normale balklaag van een zoldervloer kan dat normaal gesproken makkelijk hebben.

        Post anders een foto van de situatie.

        Edit: had je link met foto niet gezien.

        Vanaf de foto is niet echt te beoordelen of het hier sierbalkjes betreft of constructieve balkjes.( ik vermoed zelf het eerste)

        In dat geval zul je aan de werkelijke constructie een raveling moeten maken waaraan je spul kan hangen.
        Bedankt voor je wél nuttige reactie

        Het zijn wel degelijk constructieve balkjes. Zoals ik ook al zei, hier steunt de hele 3e verdieping op ( en dat is echt wel wat meer dan 50 kg ).

        Comment

        • Ericsamandj
          • Jul 2010
          • 414

          #5
          In dit geval moeten 3 of 4 krulstaarten genoeg zijn als het maar 50 kilo betreft.
          Krulstaarten draai je gewoon in het hout (tenzij je de balken niet wil beschadigen).
          Ben geen rigger maar bouwvakker (voorhet geval de riggers hier me op de vingers tikken).

          Comment

          • Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

            #6
            sja, ervan uitgaande dat de 3e verdieping erop steunt, is de kamer op de 2e verdieping...beganegrond-eerste-tweede = 3 verdiepingen, is toch gauw een meter of 8 hoog. Beetje ground-support moet dat vanaf de begane grond kunnen halen. Daarna wat horizontaal door de ramen, daar weer wat steun- en verbandsbalken aan, kortom, 40 kg laser en wat parren zullen niet wegwaaien dan...Nemen we overigens het eigengewicht van de truss ook even mee in de berekening, en vergeten we de 5x16mm2 krachtkabel niet?

            Als er nou nog een line-arraytje ingetakeld zou worden,.,..


            groet
            g

            Comment

            • NesCio01
              • May 2010
              • 1987

              #7
              Best wel een moeilijk (grens)geval dit.

              Als het gaat om car hifi: eruitgeknikkerd
              Als het gaat om thuis hifi: eruitgeknikkerd

              Nu gaat het om slaapkamer opfleuren door een 14-jarige.....
              sja, wat moet je dan?
              TS is geen onbekende binnen het forum, post regelmatig best
              aardige dingen........
              allen factoren die een rol spelen, maar ja om nu een stuk truss
              op je slaapkamer dusdanig multifunctioneel en flexibel te plaatsen
              dat het en dan kan dienen en ook ook elders .....,

              4 haken dusdanig monteren dat je daar de truss in kunt hangen
              en weer uit kunt liften?

              grtz

              Nes
              Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Originally posted by sjig
                Nog geen 50kg dus.
                Is dit inclusief eigen gewicht truss, kabels, dimmerpacks, etc. en na aftrek veiligheidsfactoren omdat er mensen onder lopen

                TS is inderdaad al langer actief op dit forum. De vraag ligt, vind ik, ook dichter bij dit forum dan van mensen die zich hier nieuw aanmelden om hun eerste post over een HiFi- of car-stereo te komen stellen.

                Comment

                • Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

                  #9
                  Vergeet even niet dat je die truss nu niet aan 2 puntjes hoeft op te hangen. Je hebt genoeg balk om elke halve meter een aanslagpunt te maken. Dan moet je toch wel een heel eind kunnen komen...

                  En voordat we azijn gaan pissen, hanteren we dezelfde regel van veiligheidsfactoren ook op de lampjes en bloembakken die we op het balkon hangen? Want dan wordt de muur toch wel een aardige gatenkaas met alle keilbouten die je daarvoor nodig hebt...
                  First make it work, then make it look pretty!

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Wat zitten we hier weer moeilijk te doen, gewoon bij de Gamma een handvol haken halen, die in de balken draaien en lekker met langschalmige ketting (omdat die zo goedkoop is) dat stuk truss tegen het dak aan duwen. Ding komt nooit zomaar naar beneden en er is echt niemand te vinden die er een probleem van maakt.
                    Soms zijn we hier met z'n allen gierend uit de bocht aan het vliegen voor de meest simpele dingen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by Stoney3K
                      En voordat we azijn gaan pissen...
                      Zie de smiley...

                      Comment

                      • sjig
                        • May 2012
                        • 909

                        #12
                        Gewicht:
                        Truss - 12kg
                        LED Parren - 16*2,3=36,8
                        Laser - 1 kg
                        Kabels. Stopcontact monteer ik aan plafond. Dus nog geen kilo'tje.
                        Komt totaal uit op 49,8kg.

                        Ik ga komende week langs Praxis ( Gamma kom ik noooooit meer ). Ik neem dan van alles mee, haken, staalkabels, kettingen.
                        En het hangt boven een kast, dus als het valt is hooguit de kast wat beschadigd.

                        Comment

                        • john-xr3i
                          • May 2009
                          • 93

                          #13
                          Waarom schroef je niet een stel G-haken aan het plafond?
                          met een lange houtdraadbout ondersteboven.

                          Dan kan je ook nog snel en makkelijk bouwen en breken.

                          M.v.g. John
                          echte vrienden krijg je niet en kopen maakt je wereld klein,
                          vrienden die verdien je door er zelf een te zijn!

                          Comment

                          • drbeat
                            • Jun 2012
                            • 671

                            #14
                            Originally posted by sjig
                            Gewicht:
                            Truss - 12kg
                            LED Parren - 16*2,3=36,8
                            Laser - 1 kg
                            Kabels. Stopcontact monteer ik aan plafond. Dus nog geen kilo'tje.
                            Komt totaal uit op 49,8kg.

                            Ik ga komende week langs Praxis ( Gamma kom ik noooooit meer ). Ik neem dan van alles mee, haken, staalkabels, kettingen.
                            En het hangt boven een kast, dus als het valt is hooguit de kast wat beschadigd.
                            Zo is het net Gijs..en dat zit daar wel goed.. Komt niet zo maar naar beneden.. Als je in de toekomst misschien bouwkunde zou gaan studeren en je er achter komt hoeveel veiligheidsfactoren en andere overige verzwaringen in een constructie van een woning berekend worden dan kun je hier weer om lachen....

                            Succes met bouwen en genieten als je klaar bent...je hebt bij mij allang een streepje voor op je leeftijdsgenoten. Vooral op die gasten die overal gaan hangen buiten en overlast veroorzaken en vinden dat ze overal recht op hebben....

                            Of van die verzuurde oude azijnzeikerds die je op de meest makkelijke manier als malle pietje weg zetten....

                            Geniet van het plezier en voldoening die de techniek je bied...je zult er heel je leven plezier aan houden...net zoals al die andere forumers hier op dat forum!
                            Keep up the Humor!! Life here is like the muppetshow.... on topic i present kermit the frog...on the balkoney Stadler and Waldorf....and i am Animal....jehjehjehjehjehhhhhhaaa

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Originally posted by MusicXtra
                              Soms zijn we hier met z'n allen gierend uit de bocht aan het vliegen voor de meest simpele dingen.

                              proest ...lol..

                              joh, hang 4 G-haken met houtfretten aan de balken, hang je truss erin, en gaan met die banaan...

                              Comment

                              Working...