Microfoons, 400 euro

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Microfoons, 400 euro

    Ik doe steeds vaker toneel/musical klusjes. Tot nu toe huur ik altijd microfoons. Maar ik denk dat ik goedkoper uit ben als ik er zelf ook 3 heb.

    Toneel is vaak niet groter dan 15-20 meter breed, en 5-10 meter diep. Ik denk dat het dan handiger is als ik er 3 koop?

    Dan de volgende vraag, hoe kan ik deze het beste plaatsen? Overhead, of voor podium op een statiefje?

    En dan de belangrijkste vraag, welke microfoon?

    Budget van 400-500 euro is voor de mics + statieven.

    Fantoomvoeding geen probleem, limiter/gate/compressor is allemaal aanwezig.

    Eisen zijn:
    -Weinig rondzingen
    -Binnen budget
    -Niet na 1 kleine tik uiteen vallen

    Wie oh wie kan mij hiermee helpen?
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    #2
    Wat vinden jullie van de Behringer B5?
    Lees er helemaal geen slechte dingen over. Op Youtube staan wat filmpjes, en klinkt zeker niet slecht.

    Ook is ie lekker goedkoop

    Comment

    • timmetje
      • Dec 2012
      • 424

      #3
      Oktava MK-12 of Sontronics STC-1S wellicht ook een optie? Kosten 300 euro per matched pair.

      Komt inclusief statieven misschien net iets boven je budget, maar ik denk dat je voor veel minder ook niet veel anders gaat vinden...
      Tim

      Comment

      • SPS
        • Mar 2004
        • 1662

        #4
        Je zegt dat je mic's tot nu toe huurt. Welke zijn dat, en ben je daar tevreden over?
        Opmerkelijk in je post vind ik de vraag over hoe je ze moet plaatsen.

        Betekent dat eigenlijk dat je 0 ervaring hier mee hebt? Maak je skills eens wat duidelijker.
        Dan kunnen wij veel beter advies geven dan wat mic types roepen.

        Paul
        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          @ timmetje,
          Dat wordt me denk ik iets te duur. Ben nu niet meteen op zoek naar geweldige kwaliteit.

          @ SPS,
          De klussen die ik tot nu toe heb gehad was er ruim budget voor headsets dus nog niet echt vaak gebruikt. 1x een koor gehad, welke microfoons dat waren moet ik even achterhalen...

          Veel ervaring heb ik hier niet mee, nee.

          Met de vraag hoe ik het moet neerzetten is meer wat vaker gebruikt wordt en handiger bij de desbetreffende mic. In truss, of voor podium of ...
          Maar dat hangt denk ik ook veel af van de locatie!


          edit: Ik kan het helaas niet terugvinden. Maar ik denk dat het de Sennheiser E 614 is. Deze lijkt er het meest op. En het is de enige mic die het verhuurdbedrijfnu verhuurd.
          Last edited by sjig; 01-03-13, 19:39.

          Comment

          • timmetje
            • Dec 2012
            • 424

            #6
            Originally posted by sjig
            @ timmetje,
            Dat wordt me denk ik iets te duur. Ben nu niet meteen op zoek naar geweldige kwaliteit.

            @ SPS,
            De klussen die ik tot nu toe heb gehad was er ruim budget voor headsets dus nog niet echt vaak gebruikt. 1x een koor gehad, welke microfoons dat waren moet ik even achterhalen...

            Veel ervaring heb ik hier niet mee, nee.

            Met de vraag hoe ik het moet neerzetten is meer wat vaker gebruikt wordt en handiger bij de desbetreffende mic. In truss, of voor podium of ...
            Maar dat hangt denk ik ook veel af van de locatie!


            edit: Ik kan het helaas niet terugvinden. Maar ik denk dat het de Sennheiser E 614 is. Deze lijkt er het meest op. En het is de enige mic die het verhuurdbedrijfnu verhuurd.
            Als je bruikbare kwaliteit zoekt lijken mij de Behringers een prima optie. Mochten ze echt niet werken is er ook nog niet direct zoveel geld verloren...
            Tim

            Comment

            • frederic
              • Jan 2006
              • 3511

              #7
              Oktava MK-12 zal het best in jou budget passen prijs kwaliteit.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Originally posted by timmetje
                Als je bruikbare kwaliteit zoekt lijken mij de Behringers een prima optie. Mochten ze echt niet werken is er ook nog niet direct zoveel geld verloren...
                Iedere 100€ die je uitgeeft aan materiaal die je niet kunt gebruiken is er 100 te veel.

                Comment

                • sjig
                  • May 2012
                  • 909

                  #9
                  Het is maar 70,- euro. Voor dat geld kan ik het bijna niet laten liggen, als is het maar als reserve voor erbij.
                  Ik denk dat ik er hier 1 van ga kopen, wie weet nog een 2e een 3e of een 4e....

                  Kan iemand nog wel uitleggen wat gate/compressor/limiter allemaal kan betekenen bij microfoons, heb ze per kanaal afzonderlijk beschikbaar.

                  Comment

                  • timmetje
                    • Dec 2012
                    • 424

                    #10
                    Originally posted by frederic
                    Iedere 100€ die je uitgeeft aan materiaal die je niet kunt gebruiken is er 100 te veel.
                    Absoluut eens.

                    Daarom adviseerde ik in eerste instantie ook de Oktava's. ;-)
                    Tim

                    Comment

                    • SPS
                      • Mar 2004
                      • 1662

                      #11
                      Als je toneel/musical wilt uitversterken met een paar simpele cardioide microfoontjes voor het podium terwijl het speelvlak 15x10 meter is, dan verzeker ik je dat je missie mislukt!

                      Ik lees dat je tot nu toe headsetjes huurt. Daarbij is de afstand microfoon<>mond ca 5-10cm. Nu ga jij met je microfoontjes op 4-5 meter afstand werken. Wat denk je zelf wat ze opvangen????

                      Ook even een vingerwijzing naar andere reageerders: Als je de eisen van TS leest (15x10 meter musical) en je hebt wel eens met dit bijltje gehakt, dan zou je noooit een paar simpele mic'jes adviseren voor deze toepassing. Dus zet de TS aub niet op een kansloze missie.

                      Geen ervaring in dit gebied: onthoudt je van adviezen!

                      Paul
                      Last edited by SPS; 02-03-13, 13:37.
                      Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Behringer B5 (of welke condensator dan ook) aan de rand van een podium van 15 meter breed (waarbij ik dan verwacht ook snel 7 tot 10 meter diep) gaan jou niet helpen. Men mag er niet verder dan 0,5 meter vandaan komen anders vangen ze geen stem meer op. Krijg je wel mooie fluitconcerten omdat je waarschijnlijk toch gaat proberen de personen vanaf 1,5 meter te versterken.

                        Wat voor voorstellingen wil je ermee gaan doen?
                        Moet je zang ook over muziek zien te krijgen?
                        Heb je te maken met kinderen?

                        Mensen spreken naar voren dus overhead zal je ook niet helpen. Ik zou toch bij huren van setjes blijven als er budget voor is want dat blijft de beste (enige juiste) optie. Ben je goedkoper uit ook, klant tevreden met kwaliteit en komt terug en jij geen onnodige uitgaven. Ik hoor vaker de vraag of de klus niet met een rijtje mics op de rand van een podium kunnen. Gaat op tv toch ook. Yep maar die staan er niet voor de zaalversterking maar voor opnames en dat zijn twee heel verschillende technieken.
                        Last edited by vasco; 02-03-13, 13:47.

                        Comment

                        • sjig
                          • May 2012
                          • 909

                          #13
                          Wat kan je dan aanraden voor deze situatie?
                          Headsets is helaas niet altijd een optie.

                          edit: vasco was me voor. Dan wordt het maar huren denk ik...
                          Maar stel dat er dan een complete groep ( 40 man ) wilt gaan zingen. Ik kan ze moeilijk allemaal voorzien van headset. Kan ik dan beter per 3 een handheld nemen? Of kan dat wel met een condensator?

                          Vaak bij toneel staan er niet meer dan 4-5 mensen tegelijk op het podium een babbeltje te houden. Daar kan ik nog wel een headset voor regelen.
                          Last edited by sjig; 02-03-13, 13:48.

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Wijs besluit. Het is zonde als je met een kluitje het riet ingaat en hierdoor klanten (lees inkomsten) verliest. Weet niet of jij er (al) geld mee verdient maar een goede naam opbouwen duurt ook enorm lang als je met flut/niet werkende oplossingen komt.

                            Een grote groep voorzien wij ook niet allemaal van een headset. De belangrijke (beste/(hoofd)rollen) stemmen wel. De rest groepeer je om de mensen met headsets heen. Heb hierdoor nooit meer dan 20 zenders bij een productie nodig gehad.

                            Gaat het om een concert van een koor dan kun je natuurlijk per 4 à 5 zangers een condensator plaatsen. Eventueel een paar dynamische voor solisten. Mits het koor niet steeds van opstelling veranderd of dat ze een musical achtig concert geven.
                            Last edited by vasco; 02-03-13, 14:00.

                            Comment

                            • sjig
                              • May 2012
                              • 909

                              #15
                              Ik vraag wel geld, maar hoef er niet van te leven. Het is een hobby

                              Ik denk zelf dat het verstandig is om eerst 1 of meerdere draadloze mics te kopen. Zeker omdat ik net een spraakklus heb binnen gekregen, waarbij draadloze mic wel een must is.

                              Wat vinden jullie van de Sennheiser XSW 35 ( of 65 )?
                              Of is dit niks, en is er beters ( rond dezelfde prijs )? Een must is wel bnc antennes.
                              Last edited by sjig; 02-03-13, 14:14.

                              Comment

                              Working...