Nieuwe set beginnende DJ

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RensW
    • Jan 2013
    • 19

    Nieuwe set beginnende DJ

    Goedendag,

    Zojuist heb ik op dit forum gezocht naar een onderwerp over nieuwe apparatuur, ik kreeg echter alleen oude berichten gevonden.
    Vandaar dat ik hier een nieuw bericht plaats.

    Samen met een vriend ben ik van plan om een Drive-In te beginnen.
    We zijn allebei liefhebbers van muziek en willen er graag meer mee doen.

    Wij zijn allebei onbekend met de apparatuur en hebben dus geen verstand wat wel en wat niet goed is. Om een beetje in de juiste richting gestuurd te worden zou ik graag weten wat een leuke set voor het geluid is. Het plan is om te beginnen op feesten met een maximaal aantal van ongeveer 60 tot 100 personen.

    Ons budget voor de geluidsset ligt rond de €2000, mocht het iets meer worden en de kwaliteit ten goede komen is het natuurlijk geen probleem. We willen namelijk beginnen met een set waar we de komende tijd mee vooruit kunnen.

    Graag krijg ik van jullie en zet de juiste richting in zodat we een beetje wegwijs worden tussen al die merken en kreten.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,
    Rens
  • timmetje
    • Dec 2012
    • 424

    #2
    Originally posted by RensW
    Goedendag,

    Zojuist heb ik op dit forum gezocht naar een onderwerp over nieuwe apparatuur, ik kreeg echter alleen oude berichten gevonden.
    Vandaar dat ik hier een nieuw bericht plaats.

    Samen met een vriend ben ik van plan om een Drive-In te beginnen.
    We zijn allebei liefhebbers van muziek en willen er graag meer mee doen.

    Wij zijn allebei onbekend met de apparatuur en hebben dus geen verstand wat wel en wat niet goed is. Om een beetje in de juiste richting gestuurd te worden zou ik graag weten wat een leuke set voor het geluid is. Het plan is om te beginnen op feesten met een maximaal aantal van ongeveer 60 tot 100 personen.

    Ons budget voor de geluidsset ligt rond de €2000, mocht het iets meer worden en de kwaliteit ten goede komen is het natuurlijk geen probleem. We willen namelijk beginnen met een set waar we de komende tijd mee vooruit kunnen.

    Graag krijg ik van jullie en zet de juiste richting in zodat we een beetje wegwijs worden tussen al die merken en kreten.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,
    Rens
    Wat versta je onder een 'set'?

    Wil je alleen luidsprekers + versterkers, of ook een mengtafel met een cd-speler, een microfoon, licht, kabels en flightcases?

    Ik kan je op basis van de informatie die jij geeft ("We willen namelijk beginnen met een set waar we de komende tijd mee vooruit kunnen.") alleen maar aanraden om door te sparen.

    Met die 2000 euro koop je namelijk amper een mengpaneel + cd-speler...

    [edit]

    Ik lees nu pas dat je om een 'geluidsset' vraagt... Blijft nog de vraag of je daarmee luidsprekers + versterkers bedoelt, of dat je er ook een mengpaneel en alles bij wilt.

    [/edit]
    Last edited by timmetje; 03-01-13, 11:18.
    Tim

    Comment

    • RensW
      • Jan 2013
      • 19

      #3
      Weet niet wat jij dan voor een mengpaneel en cd speler aanraad voor een beginnende DJ?
      In de webshop van Licht-Geluid staat een 7 kanaals Behringer mengpaneel welke volgens mij prima voldoet om mee te beginnen?
      2 x CD speler, 2 x laptop uitgang en dan nog 3 uitgangen vrij voor overige apparatuur.
      Namelijk de Behringer DX2000 USB (http://www.behringer.com/EN/Products/DX2000USB.aspx).

      Als het kan een geluidsset incl. versterkers voor de speakers.
      Mengpaneel en cd speler hoeven niet per sé bij die prijs er bij in te zitten.

      Ik heb een lijstje samen gesteld, welke volgens mij redelijk compleet is.
      DAP Soundmate 2 MKII actief systeem € 1.855,00
      Behringer DX2000USB € 233,00
      Numark CDN 77USB CD speler € 353,00
      American Audio VMS2 MIDI-controller met Virtual DJ LE software € 279,00
      Totaalprijs € 2.720,00

      Of de volgende set met een andere (passieve) speakerset:
      DAP X-Set dubbel 15/18 inch passieve luidsprekerset € 1.566,00
      Versterker ??? € 300,00
      Behringer DX2000USB € 233,00
      Numark CDN 77USB CD speler € 353,00
      American Audio VMS2 MIDI-controller met Virtual DJ LE software € 279,00
      Totaalprijs € 2.731,00

      Wat denken jullie van dit lijstje?

      En welke versterker zou er bij het 2e lijstje bij moeten?
      Moet er bij een actieve set ook nog rekening worden gehouden met een versterker of is de versterker in de speaker voldoende?

      Met vriendelijke groeten,
      Rens

      Comment

      • jens
        • Aug 2004
        • 1067

        #4
        Om een beetje te dj-en heb je minimaal nodig:

        -een muziek computer/ dubbele cd speler
        -een mixer/mengpaneel
        -een versterker voor de toppen
        -2 full range speakers ( toppen )
        -Bekabeling

        Als je dit heb kun je het later uit bereiden naar:

        -Nog een versterker voor 1 (mono) of 2 (stereo) subwoofers ( baskasten )
        -1 of 2 subwoofers
        -en een Crossover/processor om je hoge,midden en lage tonen naar de juiste speaker te sturen.

        Ik zou je eerst eens op het eerste lijstje gaan richten.

        Een goede computer voor de muziek heb je misschien al. Koop daarbij bijvoorbeeld een mixer en dubbel cd speler van Numark Dit zijn leuke apparaten kwa prijs kwaliteit. Daarbij koop je een versterker ( crown xls ) en 2 full range toppen van bv hk audio. ( pro 15 ) Dan heb je een leuke beginners set,waar je ook best mee vooruit kan.Denk ook dat je dan met 2000 euro een end moet komen. Natuurlijk kun je de set ook later uit bereiden met het lijstje wat ik er onder heb geschreven.

        Koop iig geen dap,skytec,berhinger. Dat is zonde van je geld. Eerder merken zoals Hk audio, mackie, RCF, deze merken hebben leuke instap series waar je zeker de eerste jaren mee vooruit kan! Ga ook eens langs een muziek winkel en luisteren wat ze hebben voor het budget wat jij heb!

        succes

        Comment

        • NesCio01
          • May 2010
          • 1987

          #5
          Hoi Rens,

          Een leuke geluidsset is een subjectief begrip, want wat versta jij
          als schrijver en wat de lezer hieronder.

          Verder kun je met het genoemde budget wellicht een setje speakers
          met amps kopen, maar je blijft dan wel erg onderin het segment zitten,
          en onderin klinkt niet alles lekker.

          Als je leuk wilt draaien en de oren van je publiek wilt pleasen
          dan zou ik minstens draaien met:
          - 2 tops
          - 2 subs
          - 2 versterkers
          - x-over om de frequenties te splitsen

          Als jullie liefhebber zijn van naar muziek luisteren
          en je ook graag het geluid gedefinieerd uit je speakerset wilt
          laten komen, dan denk ik dat je voor bovengenoemde set,
          toch al snel iets van € 15.000,= kwijt zult zijn
          (nieuwprijzen).

          Het is in deze branche net als in iedere andere branche,
          als je meer geld uitgeeft is het product veelal beter van kwaliteit.

          Als je die kwaliteit wilt nastreven, dan zou ik voorlopig
          eerst eens setjes inhuren, er zal toch best wel een
          verhuurbedrijf in je omgeving zitten?

          grtz

          Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

          Comment

          • laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

            #6
            Je kunt kwalitatief ook goed beginnen met bv. een RCF ART 315A MK III, eventueel aangevuld met een actieve sub van dB Technologies. Dan ben je net geen 2000 euro kwijt en heb je een set die meer dan voldoende is. Mijn devies is altijd: investeer in kwalitatieve versterking want die is duur en het is de bedoeling dat je daar direct goed zit en je er jaren mee verder kunt. Koop desnoods een goedkopere mixer want die dingen verslijten toch en wil je iets meer, dan ben je niet direct veel geld verloren door je oude in de kast te zetten.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

            Comment

            • RensW
              • Jan 2013
              • 19

              #7
              Bedankt voor de reacties.
              Aangezien we met ons budget inderdaad niet de kwaliteit krijgen die we toch graag willen hebben we besloten om het anders aan te pakken.
              Ik ben aan het informeren geweest naar wat het (bij ons in de buurt) kost om een set te huren.

              Nu heb ik even een lijstje samen gesteld voor overige apparatuur, mengpaneel, cd-speler, digitale mixer, lichtsetje en rookmachine.
              Kunnen jullie mij vertellen of dit goed spul is of eventueel aangeven wat ik beter anders kan doen?

              Pioneer DDJ T1 MIDI controller € 788,00
              Numark CDN 77USB CD speler € 353,00
              Behringer DX2000USB DJ mixer € 240,00
              Showtec Compacte LED Lichtset € 588,00
              Showtec Atmos F350 Fazer € 149,00
              #Tekgear rookvloeistof standaard kwaliteit, 5 liter € 9,50
              ---------------------------------------------------------------
              Totaalprijs € 2.127,50

              Heb hierbij alvast rekening gehouden met een eventuele DMX controller voor later, de LED lichtset en de rookmachine kunnen met DMX bestuurd worden maar ook stand-alone.

              Kabels heb ik er nog niet bij staan, dus niet denken dat ik die vergeten ben ;-)

              Wat denken jullie van bovenstaand lijstje?
              Graag jullie op- en/of aanmerkingen.

              Groeten,
              Rens
              Last edited by RensW; 04-01-13, 09:09.

              Comment

              • timmetje
                • Dec 2012
                • 424

                #8
                Originally posted by RensW
                Bedankt voor de reacties.
                Aangezien we met ons budget inderdaad niet de kwaliteit krijgen die we toch graag willen hebben we besloten om het anders aan te pakken.
                Ik ben aan het informeren geweest naar wat het (bij ons in de buurt) kost om een set te huren.

                Nu heb ik even een lijstje samen gesteld voor overige apparatuur, mengpaneel, cd-speler, digitale mixer, lichtsetje en rookmachine.
                Kunnen jullie mij vertellen of dit goed spul is of eventueel aangeven wat ik beter anders kan doen?

                Pioneer DDJ T1 MIDI controller € 788,00
                Numark CDN 77USB CD speler € 353,00
                Behringer DX2000USB DJ mixer € 240,00
                Showtec Compacte LED Lichtset € 588,00
                Showtec Atmos F350 Fazer € 149,00
                #Tekgear rookvloeistof standaard kwaliteit, 5 liter € 9,50
                ---------------------------------------------------------------
                Totaalprijs € 2.127,50

                Heb hierbij alvast rekening gehouden met een eventuele DMX controller voor later, de LED lichtset en de rookmachine kunnen met DMX bestuurd worden maar ook stand-alone.

                Kabels heb ik er nog niet bij staan, dus niet denken dat ik die vergeten ben ;-)

                Wat denken jullie van bovenstaand lijstje?
                Graag jullie op- en/of aanmerkingen.

                Groeten,
                Rens
                Geef wat meer uit aan je mengpaneel. Koop liever iets van Denon, Dateq, Rodec of Pioneer. Klinkt beter, werkt fijner.
                Tim

                Comment

                • RensW
                  • Jan 2013
                  • 19

                  #9
                  Zou dan de Denon DN-X1100 een goede keuze zijn?
                  4 kanalen, 2 voor de CD speler en 2 voor de MIDI controller voor pioneer.
                  En dan nog voor een leuke prijs ook nog.

                  Haalt alleen wel de totaalprijs iets omhoog maar dat is niet erg als dat voor de kwaliteit een verbetering is.

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    De X1100 is een super mixer, fijn op mee te draaien en klinkt (eerlijk waar) een stuk beter dan een DJM800.
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • Dj Gino V
                      • Feb 2009
                      • 237

                      #11
                      Beste,

                      als jij kiest voor de denon X1100 dan heb je een goede mixer maar dan moet er geen pioneer ddj t1 bij nemen want deze is ook al voorzien van een mixer, voor bij de denon X1100 zal ik dan 2x denon sc2000 nemen om de software aan te sturen maar dan heb je ook een geluidskaart nodig of je neemt de denon X1600 maar deze kost ineens een stuk meer en dan heb je nog cd spelers nodig bv. pioneer cdj 350, nog een optie is de denon X1100 met alleen 2 cd spelers die ook midi kunnen bv. pioneer cdj 350 of als je meer wilt kan je ook naar de denon sc2900 gaan deze is zijn geld echt wel waard want de tegenhanger is pioneer cdj 2000 nexus die dubbel zo duur is (en mijn persoonlijke mening toch zeker onder doet voor de denon sc 2900).
                      de andere optie is om een goede midi controller te nemen met line ingangen bv. de denon mc6000 of de nieuwe pioneer ddj sx controler die allebij zeer goed aanvoelen en kan je later nog cd spelers van goede kwaliteit bij kopen als al verder bent

                      mvg Gino V

                      Comment

                      • laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

                        #12
                        Die Showtec Compacte LED Lichtset is met losse leds nog. Is een belachelijk kermiseffect en niet meer van deze tijd. Ga voor een systeem met interne kleurmenging.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                        Comment

                        • luuk013
                          • Aug 2011
                          • 26

                          #13
                          een pioneer setje 2de hands voor 1300 moet lukken, ik zelf heb mijn djm 700 en cdj 350 ook via marktplaats werkt als een tierelier, of anders de cdj 1000 mk3 als je cd's wil draaien.
                          pak daarbij 2x 12 of 15 inch actieve toppen van rcf zoals de 312 en de 315 met statiefjes ook via marktplaats, en eventueel een led par setje.

                          heb nog een kls 801 set met statief te koop staan. mag voor 320 weg, nooit gebruikt op een feest.

                          Comment

                          • RensW
                            • Jan 2013
                            • 19

                            #14
                            Dus als ik je goed begrijp, Gino, zou het met volgend setje net zo goed gaan:
                            - 2 x Denon DN-SC2000 MIDI Controller
                            - 1 x Denon DN-X1100 Mengpaneel
                            - 1 x Numark CDN-77 dubbele multimedia speler

                            En dan nog een geluidskaart erbij.
                            Wat is een goede geluidskaart die ik voor deze set kan gebruiken?
                            Ik heb zelf even een beetje zitten kijken en kwam uit op de Numark DJ I/O audio interface:


                            Dan kom ik uit op ongeveer 1400 euro en dat scheelt nogal een paar honder euro's met de set die ik eerst had.

                            Laserguy, bedankt voor de opmerking.
                            Als het van die kermiseffecten zijn koop ik het liever niet, dan spaar ik voor de lichten liever nog even door dat we daar ook wat fatsoenlijks van hebben.

                            Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!

                            Comment

                            • djspeakertje
                              • Oct 2008
                              • 1912

                              #15
                              Originally posted by laserguy
                              Die Showtec Compacte LED Lichtset is met losse leds nog. Is een belachelijk kermiseffect en niet meer van deze tijd. Ga voor een systeem met interne kleurmenging.
                              Setje met Tri-LEDs kopen dus. We hebben toevallig op school net een weekje of wat 4 van die dingen staan (18 Tri LED van 3W per stuk). Komt een beste bak licht uit voor wat het is (bijna vergelijkbaar met een 300W PAR64 Shortcan zonder filter tegen RGB alle 3 op 100%). Wel even een geschikte stuurtafel bij pakken. Niet zo'n ding dat "speciaal voor LED" is, dan kan je niet meer uitbreiden. Lekker een Showmaster 48 ofzo pakken, programmeert ook nog eens heel makkelijk (ik als geluidstech had het in luttele minuten onder de knie).


                              Daan
                              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

                              Comment

                              Working...