Mogelijkheden DAP X15B met 2 toppen en 1 amp

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sjig
    • May 2012
    • 909

    Mogelijkheden DAP X15B met 2 toppen en 1 amp

    Ik heb binnenkort een dap x15b, en heb 4 toppen en 1 versterker ( worden 2 toppen gebruikt ).
    Ik heb eventueel ook nog een behringer cx3400 staan.

    Nu is mijn vraag hoe ik zoveel mogelijk 'herrie' ga krijgen met gebruik van 1 versterker, en natuurlijk ook de kwaliteit. Maar ook dat de versterker het wel volhoudt en niet in eens ermee stopt. Of het nu mono of stereo is maakt niet zo veel uit.

    Ik heb nu 3 ideeën, welke is het beste? ( mocht er nog een betere zijn hoor ik dat graag! )
    Optie 1:
    Versterker gebrugd >> sub >> high out naar top 1 >> top 1 naar top 2 doorgelust
    Nu weet ik alleen niet zeker of ik dan nog wel op 8 ohm draai?

    Optie 2:
    Sub mono op kanaal A van versterker, en beide toppen mono op kanaal B ( crossover is hier wél in gebruik ).

    Optie 3: ( mijn voorkeur, want ik heb dan stereo! )
    Kanaal A naar sub en doorgelust naar top 1. Kanaal B naar top 2. Met gebruik van crossover; kanaal A staat de crossover uit, en op B staat de crossover frequentie op 160 ( zelfde als sub). Met de gain zorg ik ervoor dat beide kanten op hetzelfde niveau zitten.

    En nog een optie 4 waarbij 4 toppen mogelijk zijn:
    Kanaal A naar sub en doorgelust naar top 1 ( die doorlust naar top 2 ).
    Kanaal B naar top 3 doorgelust naar top 4, zelfde crossover setting als optie 3.

    Alvast mijn dank !
    Last edited by sjig; 16-12-12, 22:10. Reason: optie 4
  • vasco
    • Oct 2003
    • 2567

    #2
    Welke amp en toppen?
    1. Zeker geen 8ohm, je komt onder de 4 ohm en ik denk dat de versterker bridged niet gelukkig word
    2. Eigenlijk de enige echte nette en functionele optie, meest haalbare rendement (herrie) uit de set
    3. Mogelijk al zou ik eerder voor optie 2 kiezen omdat je hier geen winst haalt met de crossover
    4. Kanaal A komt onder de 4ohm en ik denk dat de versterker dit ook niet fijn gaat vinden

    Comment

    • sjig
      • May 2012
      • 909

      #3
      Originally posted by vasco
      Welke amp en toppen?
      Versterker is een dap p2000 en toppen zijn 4 musicson sat 10.

      Originally posted by vasco
      1. Zeker geen 8ohm, je komt onder de 4 ohm en ik denk dat de versterker bridged niet gelukkig word
      2. Eigenlijk de enige echte nette en functionele optie, meest haalbare rendement (herrie) uit de set
      3. Mogelijk al zou ik eerder voor optie 2 kiezen omdat je hier geen winst haalt met de crossover
      4. Kanaal A komt onder de 4ohm en ik denk dat de versterker dit ook niet fijn gaat vinden
      1 en 4 vallen af, dan is de strijd alleen nog tussen 2 en 3. Eén vraagje daarover, waarom haal ik geen winst met de crossover bij optie 3?

      En nog een vraagje. Hoezo kom je bij 4 uit op onder de 4 ohm? Als je 1 sub doorlust met 1 top ( filter passief aan ), dan heb je 8 ohm. Dan denk ik, doe ik daar nog eens een topje bij heb ik 4 ohm? Ik geloof het wel, maar vraag me wel een beetje af 'waarom'?

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        In het geval van optie 4 met gebruik van een filter zal de belasting inderdaad 4ohm zijn. Echter kwam in je vraag bij optie 4 geen filter naar voren en heb ik daar derhalve ook geen rekening mee gehouden.
        Last edited by vasco; 17-12-12, 13:09.

        Comment

        • sjig
          • May 2012
          • 909

          #5
          Sorry, ik bedoelde idd met een filter, zo dus:

          Crossover A ( crossover uit ) >> DAP X15B ( filter aan ) >> High output naar top 1 >> top 1 doorgelust aan top 2
          Crossover B ( gefiltert op 160hz ) >> Top 1 >> Top 2

          En dmv gain het niveau gelijk maken.

          Zo moet het dus ook kunnen ?

          Comment

          Working...