Lavalier microfoon bij een GoPro camera

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Munikho
    • Nov 2011
    • 3

    Lavalier microfoon bij een GoPro camera

    Beste mensen,

    Ik heb een GoPro Camera gekocht die ik op mijn hoofd monteer (voorbeeld:http://www.actioncameras.co.za/image...0Mount%201.jpg) en waarmee ik als een soort documentaire mijn bezigheden ga opnemen. Nu is de microfoon van deze camera van lage kwaliteit en ben ik op zoek naar een kleine microfoon die ik op de camera kan monteren. Het nadeel natuurlijk is dat ik heel dicht bij de geluidsbron ben, dus als ik praat het uiteraard heel luid gaat zijn en als andere mensen praten veel zachter. Vandaar dat ik mij afvroeg of het slim is om een cardioid microfoon te kopen, of juist een omnidirectional. Ook vroeg ik mij af of het beter is om een condensator microfoon te kopen in plaats van een dynamische.

    Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

    Alvast bedankt.
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

    #2
    Ik begrijp uit je verhaal dat je ook mensen wilt gaan interviewen? Of wil je alleen je eigen stem opnemen? En hoeveel microfooningangen heb je op de camera? En door welke connector? (XLR/minijack/etc)

    Als je alleen jezelf wilt opnemen zou ik voor een "headset" type gaan, een druppelmicrofoontje dat je opplakt. (Sennheiser, DPA, Shure, Audix, Countryman).

    Als je andere mensen ook wilt opnemen zou ik gaan voor iets in de vorm van een "gewone" SM58, die zijn oersterk.

    Het zou handig zijn als je wat meer info geeft over wat je gaat doen, waar gaat je documentaire over? En waar ga je dat opnemen? Ga je interviews doen? Moet de microfoon weatherproof zijn? Enz. enz.


    Daan
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Ik heb zelf een gopro en heb de "standaard" oplossing gebruikt die heel normaal is bij het gebruik van niet profi camera's.

      Je neemt een simpele recorder en knoopt hier een microfoon aan en synct e.e.a. in de montage.

      De goedkoopste (en prima methode) is een Iphone (of iPod) met de standaard headset.
      Fire erop als recorderapp en je hebt zelfs toonregeling en compressie op je ingang.

      De gopro heeft sowieso geen mic-ingang en al helemaal geen fantoom.

      Succes!
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • BJD
        • Oct 2007
        • 771

        #4
        De nieuwste pro versie heeft een 3,5mm stereo mic input. Er staat niets over fantoom, maar het zou mij verbazen als dit er niet op zit. (5V, dan wel)

        Comment

        • stamgast
          • Feb 2010
          • 253

          #5
          Verbaas je maar: zit er niet op.

          edit: Nu ik er zo over nadenk kun je natuurlijk wel een Audio Technica AT897 aanschaffen, daar kun je een penlite instoppen (niet laten zitten als je m aansluit aan phatom-power ingang: je levert dan 10 dB level in...)
          Je kunt eventueel een Sound Devices MM-1 kopen, kun je zelfs toonader(!) mee geven, en die via minijack aansluiten om andere microfoons te voeden met phantom.

          De handigste oplossing is een externe recorder met xlr-ingang (bijvoorbeeld een Zoom H4). Zet die wel op 48.000 kHz, anders heb je straks een sync-probleem.
          Last edited by stamgast; 30-11-11, 00:19.

          Comment

          • Munikho
            • Nov 2011
            • 3

            #6
            Bedankt voor alle reacties.

            De laatste GoPro heeft idd een 3,5mm stereo mic input maar geen fantoom.

            Het idee is dat ik de camera op mijn hoofd doe, op opnemen druk en dan niet meer bezig hoef te zijn met het opnemen maar gewoon kan gaan fietsen bijvoorbeeld, of met mensen praten. Zonder dat ik een microfoon hoef vast te houden of iets dergelijks. De microfoon moet dus zo goed mogelijk het geluid opnemen dat voor mij is. Ik zat inderdaad zelf te denken aan een lavalier microfoon omdat die klein is, zodat ik hem op de camera kan monteren. Nu vroeg ik mij dus af of in dat geval een cardiod microfoon of omnidirectional het beste zou zijn. En of het beter een condensator microfoon moet zijn. Dat zijn dingen waar ik niet zoveel kennis van heb.

            Comment

            • stamgast
              • Feb 2010
              • 253

              #7
              Je kunt alleen maar dynamische microfoons gebruiken, geen condensator dus. Die hebben een spanning nodig die GoPro niet geeft.
              Verder zou ik, als ze te vinden zijn, omni gebruiken. Als je dan met iemand praat is deze beter te horen dan als je een cardiod neemt, deze is specifiek gericht (naar jouw mond of indien niet (goed) gericht naar de lucht, voorbijrijdende auto of omgevingsgeluid (wind)).
              Als je aan het fietsen bent is de kan heel groot dat je per ongeluk de gerichte microfoon verdraait, het lijkt me veiliger dat je je op de weg concentreert en niet op een microfoontje.
              Nadeel van omni is dat je, als je in een luidruchtige omgeving bent, je geen invloed hebt op de richting waarvandaan het op te nemen geluid komt.
              Ik heb geen idee hoe een dynamische omni klinkt, behalve een RE-50. Maar die is niet erg geschikt om op je jas te spelden.
              Kan wel, maar dan heb je wel hele grote spelden nodig.

              Comment

              • Munikho
                • Nov 2011
                • 3

                #8
                @stamgast, bedankt voor je antwoord. Denk dat ik inderdaad dan een omni microfoon ga aanschaffen. Bedankt voor de tips.

                Comment

                Working...