Beginner zoekt hulp met zijn DMX spullen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • imatix
    • Oct 2011
    • 3

    Beginner zoekt hulp met zijn DMX spullen.

    Tja zo beginnen de meeste. Komen er niet (zelf) uit en zoeken dan hulp. Zo ook ik. Ik heb nu een leuk aantal zaken bij elkaar gesprokkeld, die, naar mijn bescheiden mening, niet allemaal onder de noemer 'rommel' horen. o.a. 2 Scanners, Showtec BAT2 Scanner, div. LED spots, DMX Lasers e.d. en natuurlijk een DMX paneel… (1 x Showtec SM-8/2 dmx lichtpaneel & 1 x IBIZA met Joystick)

    Alleen…. ik kom er niet echt uit. De handleidingen (vaak alleen maar een blaadje met specs en warnings) bieden weinig hulp.
    Dus RTFM gaat niet echt op, en het is te frustrerend om de hele avond te hebben zitten prutsen, zonder echt een stap verder te komen. (en ik classificeer mij niet echt als dom!)

    Daarom mijn vraag, wie er (evt. tegen een redelijke vergoeding) een langs wil komen (tussen Venlo & Roermond om mij de basis eens uit te leggen, zodat ik de spullen ook kan gebruiken. Natuurlijk verwacht ik niet in 1 x een prof te worden, gewoon de basisbeginselen is voldoende, zodat ik bv niet alles onder scannerknop 1 heb staan :-(
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

    #2
    De basisbeginselen met betrekking tot DMX kun je ook van het www afhalen. O.a. popschoolmaastricht en Wikipedia hebben daar mooie artikelen over.
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

    Comment

    • imatix
      • Oct 2011
      • 3

      #3
      Hallo Rene,

      Bedankt voor je verwijzingen. Ik heb beide doorgelezen, maar (of ik zit het verkeerde te lezen) gaat dit over de geschiedenis van de DMX, de kabelopbouw en hoe je de kabel(s) legt. Dat is heel interessant om eens door te leen, maar ik merk toch dat de behoefte bij mij blijft om eens iemand op de vingers te kijken, hoe ik mijn spullen (wat een ander, gevorderde, wellicht rommel zal noemen) aan sluit (dus niet stekkertjes erin), instel en laat werken.

      Zo heb ik als voorbeeld 2 x een Showtec Par 56 RGB. Daar zitten 10 dipswitches op, maar wat stel ik nu waar in. Ook heb ik 2 Lightmaxx Scanic 250watt MK2 scans (zonder handleiding gekocht, en kan deze ook niet op het web vinden :-( ). Die heb ik wel door wat betreft 1 scanner besturen (pan/tilt / gobo) maar die reageert ook alleen onder scannerknop 1, en zaken als stroboscoop heb ik nog niet gevonden en zo heb ik wat meer zaken waar ik toch een basis van zien en doen, en kom met alleen lezen en aanklooien (nog) niet veel verder. Dus ik stel je reactie op prijs en heb e.e.a. nu gelezen, maar hoop toch op iemand die toch bereid is om op locatie mij wat verder te helpen bij de start.

      Groet,

      Erwin

      Comment

      • Big Bang
        • Apr 2008
        • 652

        #4
        Erwin,

        Hoe heb je momenteel de startadressen van de fixtures ingesteld? Er is nog een andere NL-talig forum met een uitgebreid beginnerstopic over DMX. Zoek het even met google en lees het even aandachtig door.
        It's time to play the music, It's time to light the lights ...

        Comment

        • FiëstaLj
          • Oct 2000
          • 2068

          #5
          Ik woon zelf in Roermond, heb het flink druk maar misschien dat ik iets voor je kan betekenen. Stuur me maar eens een mailtje.
          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

          Comment

          • Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

            #6
            dingen als wat stel ik in met de dipswitches is echt wel terug te vinden in de manual, vooral showtec heeft VEEL manuals online.

            Mocht het niet lukken met FiestaLJ (die gezien zijn nickname meer met licht doet dan ik), mag je mij ook wel een mailtje sturen, ik woon iets verder weg maar wil wel een keertje die kant op komen.

            En tot slot:

            zie mijn handtekening.....
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

            Comment

            • larsie80
              • Oct 2011
              • 12

              #7
              Heey allemaal,

              ehm ik wil ook graag beginnen met DMX maar ik heb er totaal geen verstand van.
              Ik wil graag een DMX controller en 2 pars maar ik heb totaal geen idee wat ik daar voor nodig heb.
              Kan iemand mij helpen?

              Grtz Lars

              Comment

              Working...