Prof Sound Baskisten aanschaffen of niet

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sleepy
    • Mar 2009
    • 7

    Prof Sound Baskisten aanschaffen of niet

    Hallo, Ik ben op zoek naar extra bas voor op onze carnavals wagen.
    Nu heb ik op marktplaats baskisten van gezien die me wel wat lijken (zie Link hieronder). De adverteerder zegt dat ze van het merk Prof Sound zijn. Hier kan ik helemaal niets over vinden, behalve dat er wellicht ooit 20-25 jaar geleden in Veldhoven een zaakje heeft gezeten met die naam. De Kasten zijn een soort W-bins maar toch anders. Het zijn hoorgeladen kisten met enkel 18" Eminence Omega Pro 18A. Op de Foto lijken ze op W-Bins, toch zijn het géén W-bins, verteld de adverteerder me.
    Mijn vraag is; kent iemand zulke kisten en zou het wat zijn ?
    Volgens de adverteerder "is het een soort W-Bin maar dan beter. Geven deze vanaf de kast tot een meter of 30 zeer goed laag, in tegenstelling tot een W-bin van SA of JBL die pas vanaf 10-15 meter bas geeft" (aldus adverteerder)
    Ik zou ze dan op een Carver PT2400 of een American Audio V6001 zetten.


    Neven info: we hebben reeds op de wagen:
    Voorop: Een (zeer) oude EV set met 2 grote dubbel 18" kasten (frontloaded dus geen echte sub) en 4 tweeweg toppen met 12" mid en 1,5" tweeters, alle speakers zijn JBL. Deze set is versterkt door 2 SA PPA1200 versterkers en een QSC 850.
    Midden op de wagen: een EV Gladiator setje versterkt door een American Audio V4001.

    Om alles wat meer "power" te geven (we lopen immers buiten) dacht ik er wat dikke bassen bij te leggen en waarschijnlijk zullen ook een paar extra toppen achteraan de wagen nodig zijn.

    Kan iemand me vertelen of die Prof Sound kisten iets is ?
    Of zou ik voor gewone W-bins gaan ?
    Zoals je kunt begrijpen hebben we als carnavals vereniging geen mega budget, maar we willen ook geen troep. fatsoenlijke middenklasse zal ik maar zeggen. Zo rond de € 1500 voor baskasten en een versterker.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Gr. Ronny.
  • DJ Antoon
    • May 2005
    • 1681

    #2
    Klopt ProfSound zat vroeger in Veldhoven is later opgegaan in JacvanHam. Deze verkochten zeker kasten onder eigen merk, veelal geladen met fostex speakers erin.

    Maar het kan ook van het spaanse prof sound zijn, beter bekend onder het oude merk audience delight. (Tegenwoordig duits) Wat me aan deze kasten altijd opviel was dat het technisch allemaal niet zoveel voorstelde, maar ze waren wel erg goed en strak gebouwd.

    Het grootste punt zal zijn of de keuze van de speaker die er nu inzit goed aansluit op de kast. Ik geloof niet dat het de originele speaker is. Het is misschien geen exacte w-bin, maar als het een dubbel gevouwen hoorn is dan komt het er wel in de buurt. Er zijn erg veel variaties op de oer w-bin.

    Voor je toepassing zou de kast goed kunnen voldoen.

    Comment

    • HR Soundproductions
      • Oct 2005
      • 650

      #3
      Profsound heeft inderdaad een aantal leuke kasten gemaakt (maar ook een aantal minder leuke). De horeca range (is ook gelijk de minder leuke) vond ik niet bijster goed klinken.

      Profsound gebruikte veelal de (goedkopere lijn van) beyma en had grotere kasten die echt goed klonken. Ook werden kasten wel eens bestukt met Fostex. Zoals het mij bijstond is dit merk later overgegaan in Audience Delight.

      Nog even een vraagje; waarom is het een soort van trend onder bouwclubs om w-bin's en ander hoorngeladen spul te hebben?? Ik heb op een aantal wagens juist altijd basreflex kasten gezet. Het geluid klinkt voller, lager en draagt minder (het publiek staat vaak redelijk dichtbij of langs de wagen) en met dat hoorngeladen spul dat verder draagt hebben de andere wagens alleen maar last van en krijg je een kakofonie van geluiden door elkaar. Daarbij moet je een flink aantal van dit soort kasten gaan gebruiken om het lekker laag te laten klinken....en juist door dat lage gaat het pas echt lekker "vet" klinken, iets dat je met basreflex wat makkelijker bereikt....

      Even naar de vorm (en afmetingen) kijkend kan ik me niet echt voorstellen dat er wereldschokkende verschillen zullen zijn met de genoemde SA-kasten.

      Aan de andere kant; als je deze kasten kunt scoren voor niet teveel geld.... tsja......
      Last edited by HR Soundproductions; 10-06-11, 07:45.

      Comment

      • pilot
        • Nov 2003
        • 267

        #4
        ik ken deze kasten wel,opbouw is ongeveer gelijk aan de jbl/sa wbin.alleen begint bij sa tegenover de speaker de hoorn zich te vergroten bij deze was er alleen een punt tegenover de speaker gemonteerd.Orgineel zit er fostex in met een redelijke zacht ophanging waardoor de speaker weleens wilde gaan uitzakken en dan aanlopen.
        master-qsc en de rest

        Comment

        • sleepy
          • Mar 2009
          • 7

          #5
          Heb navraag gedaan, het is inderdaad het voormalig Spaanse prof sound, volgens adverteerder in tijd van de overgang naar audience delight gebouwd. Speakers zullen zeker niet de orginele zijn, maar hij garandeerd dat ze super klinken. Daar kunnen we natuurlijk naar gaan luisteren.

          HR, Waarom hoorgeladen, tsja voornamelijk omdat het buiten is en wij het gevoel willen hebben dat ze ons van ver aan horen komen. Er wordt zelfs met de indeling vna de optocht rekening mee gehouden om geen grote wagens na elkaar op te stellen. Bij ons loopt bijvoorbeeld onze loopgroep van ca. 40 personen een eind vóór de wagen. Afstand waar ze lopen varieert tussen 15 en 60 meter. Voorop de Trekker van de wagen staat de helft van die oude SA set naar voren gericht, daar heeft onze loopgroep muziek van. Ik moet toegeven, de Gladiator set die in het midden van de wagen staat... Als je daar langs loopt klinkt dat en voel je die beter dan de SA set...
          Afmetingen van deze kasten is wel een groot nadeel voor ons (we moeten er met het ontwerp van de wagen echt rekening mee houden).
          Dus ja, een aantal basreflex boxen zou ook kunnen.
          Bijvoorbeeld deze ?:

          (maar dan mét speakers..)

          Vraag: Wat voor soort ontwerp zouden jullie aanraden (zodat het zo hard mogelijk gaat en toch strak en niet vervormd) ?

          Vraag 2: deze hebben volgens mij wel (veel?) meer vermogen nodig niet ?

          Anderzijds inderdaad, als ik deze 4 prof sound kasten kan kopen voor € 1000, da's ook niet echt duur denk ik, versterker erbij en klaar.

          Gr.
          Ronny.

          Comment

          • DJ Antoon
            • May 2005
            • 1681

            #6
            Originally posted by HR Soundproductions
            Profsound heeft inderdaad een aantal leuke kasten gemaakt (maar ook een aantal minder leuke). De horeca range (is ook gelijk de minder leuke) vond ik niet bijster goed klinken.

            Profsound gebruikte veelal de (goedkopere lijn van) beyma en had grotere kasten die echt goed klonken. Ook werden kasten wel eens bestukt met Fostex. Zoals het mij bijstond is dit merk later overgegaan in Audience Delight.
            De veldhovense ProfSound kasten zijn in ieder geval voor een deel in nederland gemaakt, en ja de horeca range was niet het allerbeste. Concurrent in die tijd was vooral Ohio Sound, en dan was het wel een vooruitgang...

            Het spaanse profsound (audience delight) heeft volgens mij nooit fostex gebruikt.

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #7
              Originally posted by sleepy
              Heb navraag gedaan, het is inderdaad het voormalig Spaanse prof sound, volgens adverteerder in tijd van de overgang naar audience delight gebouwd. Speakers zullen zeker niet de orginele zijn, maar hij garandeerd dat ze super klinken. Daar kunnen we natuurlijk naar gaan luisteren.

              HR, Waarom hoorgeladen, tsja voornamelijk omdat het buiten is en wij het gevoel willen hebben dat ze ons van ver aan horen komen. Er wordt zelfs met de indeling vna de optocht rekening mee gehouden om geen grote wagens na elkaar op te stellen. Bij ons loopt bijvoorbeeld onze loopgroep van ca. 40 personen een eind vóór de wagen. Afstand waar ze lopen varieert tussen 15 en 60 meter. Voorop de Trekker van de wagen staat de helft van die oude SA set naar voren gericht, daar heeft onze loopgroep muziek van. Ik moet toegeven, de Gladiator set die in het midden van de wagen staat... Als je daar langs loopt klinkt dat en voel je die beter dan de SA set...
              Afmetingen van deze kasten is wel een groot nadeel voor ons (we moeten er met het ontwerp van de wagen echt rekening mee houden).
              Dus ja, een aantal basreflex boxen zou ook kunnen.
              Bijvoorbeeld deze ?:

              (maar dan mét speakers..)

              Vraag: Wat voor soort ontwerp zouden jullie aanraden (zodat het zo hard mogelijk gaat en toch strak en niet vervormd) ?

              Vraag 2: deze hebben volgens mij wel (veel?) meer vermogen nodig niet ?

              Anderzijds inderdaad, als ik deze 4 prof sound kasten kan kopen voor € 1000, da's ook niet echt duur denk ik, versterker erbij en klaar.

              Gr.
              Ronny.
              Op zich denk ik dat als je de voorkant met de hoorngeladen set voorop houdt, specifiek voor de loopgroep, dat al goed/prima is. Zeker gezien de afstand die jullie hiermee moeten overbruggen.

              Aan de zijkanten en achterkant zou ik voor basreflex gaan. Topjes netjes verdeeld over de wagen en de subs hier en daar geclusterd. De subs kun je vaak makkelijk integreren in je bouwontwerp. Voordelen hiervan heb ik alreeds genoemd.

              De link die je meestuurt zou ik niet voor kiezen, het lijkt goedkoop, maar je kunt niet alle speakers er zomaar in duwen. Goedkoop kan wel eens heel snel duurkoop worden op die manier. Een betere keuze is een paar degelijke 2e hands fabriekskasten (technisch in orde, optisch is van mindere zorg voor jullie).

              Verder blijft het moeilijk om een keuze te maken, zeker omdat je ook met een budget zit. Nou ja, je hebt nog eventjes de tijd....

              Comment

              • sleepy
                • Mar 2009
                • 7

                #8
                Ha ha, Ja de tijd hebben we zeker nog .

                Hartstikke bedankt voor de tips en info.

                Gr.
                Ronny.

                Comment

                Working...