oordoppen vs. in ear monitoren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • opheliasmelody
    • Aug 2009
    • 4

    oordoppen vs. in ear monitoren

    Beste medemuzikanten/vocalisten,

    Graag zou ik jullie advies willen over het volgende. Ik zing mezzosopraan in een metalband, en we beginnen binnenkort met optreden. Ik wil graag mijn gehoor beschermen, en tegelijkertijd mezelf goed kunnen horen (anders wordt het vals:P). Nu zit ik eraan te denken om daarom tweedehands een in ear monitor systeem aan te schaffen (sennheiser iem300), met goeie doppen wordt het geluid dan gedempt en hoor ik mezelf wel goed. Maar: ik hoor ook wel van mensen dat in de kleine podia waar we beginnen dat overbodig/overdone is en ik misschien meer heb aan goede oordoppen. Toen ik met mijn Alpine musicsafe doppen ging zingen hoorde ik mezelf zo beperkt en vervormd dat ik er vals van ging zingen. Daarom oefen ik zonder, maar op het podium wil ik wel mijn gehoor beschermen. Zijn er doppen beschikbaar die echt geschikt zijn om mee te zingen? Zijn die otoplastieken met vlakke demping echt geschikt? Bovendien heb ik nog weinig verstand van de techniek, ik weet nu nog niet hoe ik zoiets zou moeten aansluiten en inregelen enzo (maar valt op zich te leren). In beide gevallen is het een investering, dus om het geld gaat het mij niet. Is het over the top om nu al in ear monitor te gebruiken en heb ik meer aan oordoppen? Of niet? Graag jullie mening! Bedankt!
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    1 Begin NU met je oren te beschermen en doe dat altijd! ook in de oefenruimte. En als je toch bezig bent op de motor, bij het klussen en alles waar herrie is.
    Do not be fucked. gebruik doppen, in ears en draag reserve gele pluggen in een pakje aan je sleutelbos!

    nee het is niet over de top. Koop als je het kan betalen dat in-ear setje. En gebruik desnoods de eerste tijd universele doppen.

    Universele philips, sennheiser doppen zijn sterk te verkiezen boven afsluitende geluidsdichte doppen. Aangemeten doppen zijn daarna weer leuker. (en daarna een tc vocalpedaal, en daarna een wireless mike en, en....zo blijf je sparen hahaha)
    Als zanger heb je minder te investeren dan drummers en toetsenisten. Een goede microfoon en in-ear set met aangegoten doppen zijn echter zeer de moeite waard en zeker als je voor metalbands wil zingen DE manier om een flinke stap in kwaliteit te maken.

    lees ook:
    In-ear in de praktijk op het toneel, deel 1 - Optreden - MusicFromNL
    lekker belangrijk!

    Comment

    • SoundOfSilence
      • Mar 2007
      • 766

      #3
      Originally posted by opheliasmelody
      ...Toen ik met mijn Alpine musicsafe doppen ging zingen hoorde ik mezelf zo beperkt en vervormd dat ik er vals van ging zingen.......

      Zijn die otoplastieken met vlakke demping echt geschikt?
      Het effect van optoplastieken is vergelijkbaar met die musicsafe-dingen.

      Je sluit je oren deels af. Da's precies wat je wilt, maar voor zangers(-essen) is het wennen/lastig.
      Kijk, een gitarist maakt herrie en dat hoort ie gedempt, prachtig.

      Jij zingt (komt uit je hoofd), dempt de buitenwereld, maar je stem komt niet alleen via je oren binne, maar ook via allerlei holtes in je hoofd.
      Vandaar dat je jezelf "raar" hoort. Is hetzelfde effect als water in je oren, maar dan sterker.

      Als je met echte in-ears gaat zingen die afsluiten (wat bijna alle op maat gemaakte doen) blijf je ditzelfde fenomeen houden, alleen heb je er minder last van omdat je jezelf ook via je in-ears terug hoort.

      Moet showband wel gelijk geven: ben je muzikant, gebruik bescherming. Altijd!
      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

      Comment

      • opheliasmelody
        • Aug 2009
        • 4

        #4
        Showband en SoundOfSilence, bedankt voor jullie advies! Die link naar musicfrom was ook erg nuttig. Ik ga dan inderdaad de in ear monitor kopen!

        Showband, je zegt over (geluids)oordoppen "universele philips, sennheiser doppen zijn sterk te verkiezen boven afsluitende geluidsdichte doppen." Wat voor doppen bedoel je dan precies? Gewone doppen die je ook voor een mp3 speler enzo kan gebruiken of speciale?

        Ik denk ook dat niet geheel geluidsdichte noodzakelijk zijn, aangezien op dit moment niet de hele band op de PA is aangesloten, alleen zang en toetsen (toetsen is mijn belangrijkste houvast dus dat vind ik ook wel prima zo), dus moet ik de rest nog wel een beetje kunnen horen door de doppen heen.

        Comment

        • sparky
          • Apr 2002
          • 2104

          #5
          Het is een manier om met iem te beginnen, maar door slechts gedeeltelijk af te sluiten bescherm je je oren een stuk minder. Je begint in kleine gelegenheden. En die hebben kleine podia, waardoor jij dus in veel gevallen zo goed als tegen de drumkit aanstaat. En nu ken ik jullie drummer niet, maar ik heb al met veel metaldrummers gewerkt. De realiteit is dat de een nog harder drumt dan de ander. Je zit al heel snel op 115B op de plek waar jij staat, dat is heel hard en heel schadelijk. Volledig afgesloten doppen waar je een complete mix op wilt is in dit segment moeilijk te reaiseren, maar wel noodzakelijk tenzij je binnen een paar jaar tijd onomkeerbare tinnitus wilt ontwikkelen.

          Maar goed als volledige iem-mixen op dit moment niet haalbaar zijn, dan is het iig zaak om te zorgen dat het volume in de oefenruimte en op het podium zo laag mogelijk blijft, wat nog steeds keihard is Hoe je dat kunt doen, daar is ook op dit forum al veel over geschreven, ik raad je aan eens wat zoekpogingen hier aan te wagen.
          Een metaldrummer zachter proberen te laten spelen is moeilijk, vooral aangezien een groot gedeelte van de impact komt uit de heftigheid van de aanslag. Het zal wel weer voeken in de kerk zijn, maar ik heb in de studio nu geweldige resultaten met e-kits bereikt. In mijn geval een td20 waar ik echt waanzinnige sounds mee heb gemaakt. Heb ik live nog steeds nooit gebruikt, maar persoonlijk sta ik te trappelen om het te proberen. Maar goed, daar willen de meeste bands echt niet aan, echt jammer als je het mij vraagt. Ik zal niet veel dieper op de rest vd mogelijkheden qua geluidsreductie ingaan, maar de keus van bekkens kan veel helpen, net zoals de plaatsing van de versterkers en van de monitors.

          Een lager podiumvolume levert in 100% van dit soort gevallen een beter podiumgeluid en een beter repetitiegeluid op, waardoor iedereen zich beter hoort, onvolkomenheden in songs sneller duidelijk worden (ipv pas in de studio) en er beter gespeeld wordt (vooral gezongen :P) , met meer overtuiging. Vervolgens hoeft de monitortechneut en zijn installatie -die in de tenten waar je nu gaat spelen meestal niet bepaald geweldig zullen zijn- een stuk minder hard te werken waardoor de kans op piepende en knarsende monitors ook weer een stuk minder wordt. Het betere podiumgeluid en de betere prestaties vertalen zich direct naar een betere show en zaalgeluid!

          Tel hierbij dus nog eens het voorkomen van een gehoorbechadiging op en je hebt alle reden om hier als band serieus mee aan de slag te gaan.
          Last edited by sparky; 11-08-09, 10:19.
          Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Originally posted by sparky
            tenzij je binnen een paar jaar tijd onomkeerbare tinnitus wilt ontwikkelen.
            Maak daar maar een paar minuten van.... En ik spreek uit eigen ervaring.
            En nee, het was niet eens mijn eigen schuld.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • sparky
              • Apr 2002
              • 2104

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Maak daar maar een paar minuten van.... En ik spreek uit eigen ervaring.
              En nee, het was niet eens mijn eigen schuld.
              Ja, bij mij was het een hiphopfestival waar ik foh deed en niet weg kon tijdens de laatste acts, omdat het simplweg veel te druk was. Ik had geen oordoppen bij me -stom vergeten, zaten in mn andere tas- de bezoekende techs wel. 2 uur lang 115dB op mn kop gehad, absolute stilte maak ik sinds die tijd nooit meer mee...
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

              Comment

              • showband
                • May 2001
                • 4524

                #8
                Bij no-budget:
                http://www.consumer.philips.com/consumer/en/gb/consumer/cc/_productid_SHS8001_00_GB_CONSUMER/Earhook-Headphones+SHS8001-00

                39 euro. Past universeel en dempt goed. En wegens de haak valt ie niet niet uit je oor bij gekke bewegingen. Komt ie wat los, dan duw je hem zo weer terug. Heb ik anderhalf jaar probleemloos mee gespeeld. Maar heb later custom gevormde gekocht. Invallers spelen nog steeds bij ons met deze als ze geen eigen doppen hebben.

                meer budget:
                Shure - Personal Monitor Systems - SCL3 Sound Isolating Earphones
                Zit lekker, dempt meer, Klinkt erg goed. Langer snoer, degelijker maar dan passeer je de 100 euromark alweer.

                Zoals al gezegd. Uiteindelijk doorsparen voor custom moulded. Maar dat is serious money en ik begrijp als je niet in een keer een EW300 EN een custom setje kan betalen. Ik kon het in ieder geval niet.
                lekker belangrijk!

                Comment

                • opheliasmelody
                  • Aug 2009
                  • 4

                  #9
                  Top, dank je wel!

                  Comment

                  • ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

                    #10
                    Ben ook al eens men doppen vergeten. Als monitorman bij een metal festival. Heb van ellende dan maar de koptelefoon van het ASL systeem opgezet. Was geen zicht, maar die dingen sluiten ook goed af en altijd beter als niks natuurlijik.

                    Ik merk trouwens van mezelf dat ik eigenlijk niet meer zonder oordoppen kan. Ik wordt echt gek van te luide volumes of krijserige systemen.

                    Dis aan de topicstarter:

                    Begin nu zeker al maar aan bescherming te denken, je gaat vele jaren langer plezier aan je oren hebben.
                    niet zagen, gewoon doen!

                    Comment

                    • prismaland
                      • Aug 2009
                      • 4

                      #11
                      ik heb

                      [FONT=Verdana]ik heb nu oordopjes op maat laten maken kost 125 euro maar dan heb je ook wat[/FONT]
                      [FONT=Verdana]deze oordopjes dempen het geluid alleen maar [/FONT]
                      [FONT=Verdana]je kunt verschillen de dempertjes kiezen 1 voor disco geluid die dempt alles [/FONT]
                      [FONT=Verdana]ongeveer 30 dB het word tenminste naar een veilig nivo gebracht[/FONT]
                      [FONT=Verdana]je hebt ook ander dempers durf zoo niet te zeggen welke [/FONT]
                      [FONT=Verdana]ik heb 1 keer mijn trommel vlies gescheurd gehad kan nu niet echt lang in ruimte blijven zonder oordoppen of het doet zeer doe ze dus gewoon in want kapot oren heb je later spijt van [/FONT]

                      Comment

                      • jakkes72
                        • Dec 2003
                        • 1015

                        #12
                        Om die dure oordoppen te kunnen betalen heeft de voorgaande poster helaas zijn . (punt) en , (komma) moeten verkopen....., net als de SHIFT toets..

                        Ik ben normaal geen taaltechneut, maar geen een punt, komma, of hoofdletter gaat me toch te ver.

                        Comment

                        • sidefill
                          • Sep 2009
                          • 130

                          #13
                          Hallo, ik heb net een setje op maat laten maken door Ear Proof.

                          Deze kosten als gehoor beschermers met een 15 db filter (vlakke demping) 189,00 euro.

                          Voor nog eens 159,00 euro wordt er een in ear monitor bij geleverd, die je kan wisselen met het filter.

                          De filter keuze mogelijkheden uit 9-15 & 25 dba demping (vlakke demping).

                          189,00 euro duur?

                          Wat kost gemiddeld een bekken of een bas stackje ?

                          Comment

                          • opheliasmelody
                            • Aug 2009
                            • 4

                            #14
                            Bedankt voor jullie reacties, heel nuttig!

                            Ik heb uiteindelijk tweedehands de sennheiser in ear monitor gekocht (iem300), samen met shure SCL3 (?) doppen. Dit bevalt uitstekend! De doppen zijn erg simpel met foam maar sluiten goed af en geluid is ook prima. Heerlijk om zoveel controle te hebben over wat je krijgt te horen! Ook het aansluiten was iets waarover ik me zorgen maakte, maar dat is doodeenvoudig gebleken (vooral omdat zender en ontvanger als tweedehandsje al op dezelfde en prima frequentie staat, dus het was plug& play).

                            Zit alleen nog te twijfelen over geluidsbescherming in plekken waar ik dat systeem niet kan gebruiken zoals in de oefenruimte en op sommige podia. Nog maar even verder kijken daarvoor, ook naar jullie adviezen, bedankt daarvoor! Maar ik kan andere newbies zo'n in ear setje zeker aanbevelen!

                            Comment

                            Working...