Daslight vraagjes

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cris
    • Oct 2005
    • 61

    Daslight vraagjes

    Hey
    sinds kort gebruiken wij Daslight om ons licht aante sturen maar heb er nog wat vraagjes over,

    - Zit er ook een soort van blackout functie op dat ik met 1 knop alles uitkanzetten

    - wij gebruiken fourbars maar die kan je niet appart op dmx zetten daar kanje alleen met dipswits het adres opgeven waar hij begind is er voor deze balk ook een fixture voor

    -op mij dmx interfase zit een dmx in en uitgang op maar op het kastje gebruik ik er maar 1tje om naar me lampen toe te gaan wat kan je allemaal met die 2e aansluitin doen.

    en zijn er nog handige tips om en lekker mee te werken
    ( ik gebruik het programa op een laptop en werk meestal met
    6 movingheads en 16 led parren en 2 fourbars par 64 en 2 led blinders )

    mvg
    Cris
  • PeterZwart
    • Jan 2008
    • 402

    #2
    Voor blackout :

    ik zou gewoon een scene maken waarin alles uitstaat, dit vervolgens een shortkey te geven.

    Voor je dmx verhaal met die fourbar's:

    Als jij 4 lampen hebt, dat staat gewoon gelijk aan 4 dimmer kanalen, in _generic (bij het patchen) staan als het goed is wel par64 of par56 tussen.
    Voer er hier gewoon 4 van in en je hebt ook een dimmerbalkje.

    Dmx in / out :

    De dmx die over is, kun je door linken aan bijv. een lichttafel! (heel handig met een showmaster 24 of dergelijk) Je kan dan de scene's / chase's vanaf je lichttafeltje starten, ideaal dus.

    Handige tips voor dashlight kan ik helaas niet geven, ik ben van mening dat je beter een bak met faders kan gebruiken dan een computer.
    Puur smaakverschil denk ik ;-)
    Last edited by moderator; 12-10-08, 18:03. Reason: quoten alleen daar waar nodig aub
    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

    Comment

    • zjeten
      • Mar 2003
      • 331

      #3
      daslight

      Hay ,
      Wij gebruiken daslight redelijk veel. Op optredens voor het bewegend licht en op fuiven voor vast en bewegend licht.

      Hoe ga ik te werk op een fuif.
      Ik genereer mijn bewegingen van het bewegend licht.
      Daarna maak ik kleurcombinaties met alle lichten.
      Dus vb geen knop met geel voor de scans,en nog een knop geel voor de ledpars.
      Alles onder 1 knop. Je kunt misschien minder combinaties maken maar zo kan je razendsnel inpikken op de muziek. Al u fixtures veranderen in 1 druk . En als je zo'n 20 kleurprogramma's er in steeks kom je wel al ergens.
      Vb geel,rood,groen,blauw,roze, kleurcombi's groen-paars, rood-geel,...
      Daarna komen de gobo programmatjes,shutterprogrammatjes,(soort looplicht met intiligent),
      De strobo steek ik onder 4 buttons met verschillende intensiteit,zo kan je toch nog een beetje faden.
      vb , knop wxcv op je klavier.
      De totalblackout komt onder effecten en sneltoets enter.
      De blackouts van de fixtergroupen is bij mij ook een effect maar niet met een sneltoets.

      De parspotprogrammatjes (conventioneel) komen op het laatste en toets ik aan met mijn muis. De par spots vast laten branden per kleur komt onder de effect ,vb een knop met pargeel.

      Dit is zowat mijn werking.
      Als je met scans en movings werk genereer je best wel verschillende bewegingen voor de verschillende toestelen. Maar bewegingen moeten niet zo snel aangepast worden vind ik als black out en kleuren ,strobo,..

      Als er blinders zijn komt dit meestal onder de spatie toets op mijn klavier.

      Groeten
      Jeffrey

      Comment

      • partydrivein
        • Jul 2008
        • 389

        #4
        Ik gebruik daslight ook wel
        dat er maar 1 lijn van alleen uit loopt maakt niks uit.

        blackout inderdaad gewoon een chase/scene maken met niks aan.
        Ik geef al mijn chases/scenes shotcuts is wel zo makkelijk

        als je echt een fourbar wilt in daslight kun je hem ook gewoon maken met fixture creator.

        en er is geen black out knop wel een pauze maar die heb je zeker al gevonden
        Last edited by partydrivein; 30-10-08, 13:57.
        deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

        Comment

        • JAroen
          • Dec 2006
          • 16

          #5
          Ik gebruik nu voor het eerst ook eens een keer Daslight, en heb dus ook een vraagje.:

          Ik maak dus ook overlays voor alle fixtures zodat ik niet alles dubbel hoef te programeren. Maar kan ik ook absolute knoppen maken, ik bedoel dus dat ik niet één scene eerst uit hoef te klikken voordat de andere reageert. (dit is dus wel zo makkelijk als je een black out toets wil maken)

          Voor de rest best heel tevreden over het product, ik ben gewend te werken met Martin LJ en Zero 88, maar voor het geld is het een heel leuk product.

          Comment

          • cris
            • Oct 2005
            • 61

            #6
            Hey

            Wie kan mij meer vertellen over een lichttafel aan daslight aan te sluiten en hoe het werkt
            ik heb er een hoop vragen bij

            bv kan ik als ik me lichttafel aangesloten heb ( zero 88 bull frog )
            ook gewoon licht besturen vanaf de tafel, bv me movingheads

            en is het ook mogelijk om alleen me led verlichting op me daslight te hebben en dat ik dat via me tafel aanstuur en de rest van me lampen gewoon op me tafel..

            gr cris

            Comment

            • Gitarist 62
              • May 2006
              • 278

              #7
              Nederlands?

              Als je je vraag nou gewoon in het Nederlands stelt, snappen we het misschien beter..

              Begrijp ik goed dat je een Zero 88 hebt én daslight op je laptop en je die tegelijk wil gebruiken?
              Dat kan natuurlijk als je op 2 aparte dmx lijnen werkt óf als je er een merger tussenhangt
              ~Clearsound~

              Comment

              • PeterZwart
                • Jan 2008
                • 402

                #8
                je kan je scene's & chases (lees programmatjes) aanmaken in daslight..

                deze een waardoe toegeven zodat deze via een dmx-kanaal oproepbaar zijn geloof ik..

                staat wel in de handleiding..
                Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                Comment

                • Martijn de Groot
                  • Mar 2005
                  • 189

                  #9
                  Ik zou toch durven zweren dat er een goede handleiding bij dit programma zit, doen ze dat er echt voor niets bij?

                  Als er een DMX in en out is, kun je niet via de DMX in met Daslight werken en op de andere (out) ook nog een lichttafel zetten. Deze out is bedoeld om met een DMX kabel door te koppelen naar je volgende dimmerbar, dimmers, movingheads, etc. (daisychain).
                  wat beweegt mensen die licht bewegen?

                  Comment

                  • PeterZwart
                    • Jan 2008
                    • 402

                    #10
                    dat gaat niet werken martijn


                    jij bedoelt :


                    <lichttafel><fixture><fixture><fixture>daslight<fi xture><fixture>

                    wat ik bedoel is :

                    Lichttafel->Daslight -> Fixture

                    maar alleen indien er in en out op zit inderdaad
                    Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                    Comment

                    • renevanh
                      • Oct 2004
                      • 2371

                      #11
                      Originally posted by Martijn de Groot
                      Als er een DMX in en out is, kun je niet via de DMX in met Daslight werken en op de andere (out) ook nog een lichttafel zetten. Deze out is bedoeld om met een DMX kabel door te koppelen naar je volgende dimmerbar, dimmers, movingheads, etc. (daisychain).
                      Je ziet in en out vanaf de verkeerde kant.
                      Out betekend: Daar waar het DMX signaal naartoe gaat.
                      In betekend: Daar waar het DMX signaal vandaan komt.

                      Fixtures op je DMX in aansluiten heeft geen zin, die krijgen niet het signaal wat je met Daslight (of een DMX tafel for that matter) verstuurd, want die gaat naar de DMX out.
                      Via de DMX in kun je een DMX signaal naar je Daslight toe sturen, dus bijvoorbeeld met een lichttafel. Wat je vervolgens met dat signaal doet binnen Daslight kun je ongetwijfeld instellen (shows mee aansturen, doorsturen naar DMX out, enz).
                      Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                      Comment

                      • timverhagen
                        • Feb 2009
                        • 31

                        #12
                        dmx daslight fixtures

                        hoi

                        ik heb net een nieuwe daslight aangeschaft.
                        nou heb ik 2 showtec genesis scanners maar die staan niet in de fixture library. die verkoper zei dat je die dan wel op de site kan downloaden maar ik heb ze niet kunnen vinden.
                        help XD
                        vertaal: ik gaf mijn hond een vogel

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Ha Tim,

                          Wat is het eerste wat je doet waneer je iets nieuws hebt aangeschaft?
                          Juist ja, de manual uit de doos halen en naast je neerleggen.

                          Het meest verstandige is nu om die manual toch maar even te gaan lezen en dan met name het hoofdstuk wat gaat over het zelf maken van een fixture file.

                          Daslight geeft hiervoor alle tools, in de vorm van de developer kit.
                          Verder staat op de daslight site altijd de meest recente librarie ter download.
                          linkje: dmx software, usb lighting controller, stand alone dmx

                          Een vraag stellen is makkelijk gedaan, zelf meewerken aan de oplossing is DE manier waarop je het meest en het snelst zoveel mogelijk leert van je nieuw aangeschafte lichtsturing!

                          Veel succes!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • PeterZwart
                            • Jan 2008
                            • 402

                            #14
                            Daarvoor hebben ze de scan-library uitgevonden..

                            staat een movinghead tekentje naast het tekentje van 3D..


                            klik daarop en whoila.. daar is je fixture-creator!

                            succes, handleiding wijst zich verder voort..
                            Groeten fan 'n gek ut Fryslan

                            Comment

                            • BenW
                              • Jan 2009
                              • 22

                              #15
                              Showmaster en Daslight

                              Sorry dat ik hierover nog een bijvraagje stel. Als ik het goed begrijp kun je bvb. parren en pc's aansturen met een lichttafel (showmaster, ik zeg maar iets), binnenbrengen met DMX in, en met daslight bvb. wat movingheads of ledparren aansturen (vanaf kanaal 25), en dan alles samen laten vertrekken met DMX out.

                              Klopt dat?

                              Comment

                              Working...