[beginnersvraag] hoe vermogen op kring berekenen.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wortel
    • Sep 2008
    • 37

    [beginnersvraag] hoe vermogen op kring berekenen.

    Dit is het opzet:

    Wij geven met onze studentenvereniging een fuif in ons stamcafé.
    Ik heb wel al eens een set helpen op of afbouwen,
    maar nu ben ik verantwoordelijk, en ik wil het JUIST doen.
    Ik heb besteld:

    8 pars van 300W (café is niet bijster hoog => warmte ontwikkeling) + basisding lichtsturing
    2 scanners
    2 rookmachines (ja idd, overkill!) (1000W)
    "double derby" (allemaal nogal basic, kweet)
    blackgun 400W (voor barzone)

    Er zijn enkel kringen van 16A in het café.
    dus normaliter 16 * 230W = 3640 W per kring

    Welke veiligheidsfactor neem ik best tussen die 3640W en het vermogen dat ik ga aansluiten? => bvb max 3000W aansluiten op een kring die 3640W theoretisch aankan.

    Nu heb ik volgende vraag:
    Rookmachine 1000W => trekt die ook maximaal 1000W

    Mag je een zaal volledig onder de rook zetten, of heeft dit serieuze veiligheidsrisico's? Wat zijn de normen hieromtrent? (epilepsie, orientatievermogen,....)

    zijn van die metalen veiligheidskabeltjes verplicht?
    (volk kan niet onder de lampen komen)
    Last edited by wortel; 21-09-08, 15:32.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

    #2
    Parspots en dergelijke hebben een inschakelpiek, dus 3000 watt max is wel aan te raden.
    Een rookmachine van 1000 watt heeft een verwarmingselement van 1000 watt en dan dus (continu) 1000 watt trekken. Je hebt dus al 2400 watt aan parren, 2 groepen (kringen) zijn dus al benodigd.

    Mag je de zaal compleet onder rook zetten. Wat mij betreft is dit onzin. Wat is dr tenslotte nog aan als je elkaar nauwelijks meer kan zien? Een licht rookje (neveltje) is al voldoende.

    En ja, de safety's zijn verplicht.
    Last edited by moderator; 21-09-08, 18:02.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

    Comment

    • wortel
      • Sep 2008
      • 37

      #3
      Originally posted by MEEO Licht en Geluid
      Parspots en dergelijke hebben een inschakelpiek, dus 3000 watt max is wel aan te raden.
      Een rookmachine van 1000 watt heeft een verwarmingselement van 1000 watt en dan dus (continu) 1000 watt trekken. Je hebt dus al 2400 watt aan parren, 2 groepen (kringen) zijn dus al benodigd.

      Mag je de zaal compleet onder rook zetten. Wat mij betreft is dit onzin. Wat is dr tenslotte nog aan als je elkaar nauwelijks meer kan zien? Een licht rookje (neveltje) is al voldoende.

      En ja, de safety's zijn verplicht.
      Merci!
      Toch maar 2de rookmachine geanulleerd

      Comment

      • AJB
        • Jul 2003
        • 2289

        #4
        Als je in een kleine ruimte met weinig stroom een feestje geeft: regel wat LED-balkjes. Het kost misschien iets meer, maar je hebt felle verlichting in elke kleur die bovendien kan strobe-en. Daarnaast hoef je je dan om de stroomtoevoer weinig zorgen meer te maken.

        Het hangt even van het type feest af, maar stel je doet een hip lounge-style studentenfeest. Dan huur je een paar ledbalken, en bekleedt de wanden met witte stof (lakens, gordijnen whatever, gewoon effen wit). Vervolgens leg je op de vloer of hang je aan het dak de ledbalken. Voila: sfeervol, multifunctioneel en bijna geen stroom nodig.

        It's all about budget, maar ook met 3Kw kun je een prima belichting maken.
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

        Comment

        • frodolight visuals
          • Nov 2005
          • 37

          #5
          Ik ben het voledig eens met Arvid, het is indd wat duurder maar daar in tegen bespaart het je wel lampen,filters ect. Je gaf aan aan dat het bij jou niet zo hoog was dus echt veel met parren kun je dan ook niet doen.. en daarbij is het ook enorm warm..

          led is echt een uitkomst...

          Comment

          • Shark
            • Aug 2007
            • 208

            #6
            het kwam idd over als een overkill van rookmachines. Gelukkig heb je 1 ervan geannuleerd. Deze rook is er enkel om de lichtstralen van lampen te zien, niet om de zaal vol te spuiten en bitter weinig te kunnen zien.. het houd zelfs vaak mensen weg van de zaal.. dus hou het bij het effect en maak er geen doolhof van.

            wij gebruiken meestal 2 apparte stopcontacten voor licht en geluid.
            met veel geluk hebben we een 20A, maar meestal zijn het 16A stopcontacten. op gebied van belichting zijn dit ook 8 parren en nog 4 mh's en een strobo (1500) erbij. de rookmachine is niet al te zwaar, net goed voor een zaaltje.

            Om zeker te zijn dat er niets zal voorvallen die avond kun je best, voor de avond begint en nadat alles opgesteld is, even alles open zetten. Je zult waarschijnlijk niet alles op hetzelfde moment gebruiken, maar als de zekeringen het houden op het moment dat alles open staat, mag je zeker zijn van een avond zonder problemen.
            DOET DIT ENKEL ALS JE TIJDENS HET TESTEN BIJ DE ZEKERINGEN KUNT KOMEN! .. anders heb je weer een extra probleem erbij ..

            alles uitrekenen en een mooi resultaat hebben is een eerste stap.. testen in realiteit geeft een beter gevoel

            Comment

            • wortel
              • Sep 2008
              • 37

              #7
              Originally posted by AJB
              Als je in een kleine ruimte met weinig stroom een feestje geeft: regel wat LED-balkjes. Het kost misschien iets meer, maar je hebt felle verlichting in elke kleur die bovendien kan strobe-en. Daarnaast hoef je je dan om de stroomtoevoer weinig zorgen meer te maken.

              Het hangt even van het type feest af, maar stel je doet een hip lounge-style studentenfeest. Dan huur je een paar ledbalken, en bekleedt de wanden met witte stof (lakens, gordijnen whatever, gewoon effen wit). Vervolgens leg je op de vloer of hang je aan het dak de ledbalken. Voila: sfeervol, multifunctioneel en bijna geen stroom nodig.

              It's all about budget, maar ook met 3Kw kun je een prima belichting maken.
              Er zijn 2 stroomkringen van 16A beschikbaar, dus stroom is niet echt een probleem.
              Led-toestanden hebben ze neit in de uitleendienst (1/4 norm prijs), en we zijn niet echt van plan veel geld uit te geven.

              Comment

              • wortel
                • Sep 2008
                • 37

                #8
                Originally posted by Shark
                het kwam idd over als een overkill van rookmachines. Gelukkig heb je 1 ervan geannuleerd. Deze rook is er enkel om de lichtstralen van lampen te zien, niet om de zaal vol te spuiten en bitter weinig te kunnen zien.. het houd zelfs vaak mensen weg van de zaal.. dus hou het bij het effect en maak er geen doolhof van.

                wij gebruiken meestal 2 apparte stopcontacten voor licht en geluid.
                met veel geluk hebben we een 20A, maar meestal zijn het 16A stopcontacten. op gebied van belichting zijn dit ook 8 parren en nog 4 mh's en een strobo (1500) erbij. de rookmachine is niet al te zwaar, net goed voor een zaaltje.

                Om zeker te zijn dat er niets zal voorvallen die avond kun je best, voor de avond begint en nadat alles opgesteld is, even alles open zetten. Je zult waarschijnlijk niet alles op hetzelfde moment gebruiken, maar als de zekeringen het houden op het moment dat alles open staat, mag je zeker zijn van een avond zonder problemen.
                DOET DIT ENKEL ALS JE TIJDENS HET TESTEN BIJ DE ZEKERINGEN KUNT KOMEN! .. anders heb je weer een extra probleem erbij ..

                alles uitrekenen en een mooi resultaat hebben is een eerste stap.. testen in realiteit geeft een beter gevoel
                Dat was ik idd van plan...

                Comment

                • wortel
                  • Sep 2008
                  • 37

                  #9
                  Originally posted by frodolight visuals
                  Ik ben het voledig eens met Arvid, het is indd wat duurder maar daar in tegen bespaart het je wel lampen,filters ect. Je gaf aan aan dat het bij jou niet zo hoog was dus echt veel met parren kun je dan ook niet doen.. en daarbij is het ook enorm warm..

                  led is echt een uitkomst...
                  Er is wel een goeie afzuiginstallatie, en denk dat dat wel veel zal maken als de warmte goed afgevoerd kan worden...
                  dat was ook de reden dat ik de 300W pars ipv 500W gekozen heb, zal serieus wat maken op de warmte

                  Comment

                  • kees22
                    • Feb 2007
                    • 110

                    #10
                    waar je ook moet letten is de hoofdzekering van het gebouw

                    die is bij een woonhuis geloof ik 25A per fase (weet niet wat het bij een cafe is) maar als je dan 2 groepen van 16 ampere van dezelfde fase gaat van trekken heb je 2x16=32=probleem want dan trek je meer dan 25 ampere per fase en gaat je hoofdzekering eruit. en dan mag je het plaatselijke elektrabedrijf bellen om die te vervangen want de hoofdzekering is verzegeld. dus zorgen dat je per fase niet meer trekt dan wat er over de hoofdzekering mag. of zorgen dat je iedere groep van 16 ampere elk van een andere fase pakt.

                    grt
                    chris
                    Ik kan niet zingen, maar mijn installatie helaas wel.

                    Comment

                    Working...