DMX & Microfoon kabel

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

    DMX & Microfoon kabel

    ik zie in de webwinkel hiero:



    maar deze is 4 polig kan dit ook gewoon met mic kabel?

    en welke is het beste. het gaat om een afstand van ongeveer 80 meter.
    groetjes,
    Bas
  • stekelvarke
    • Dec 2004
    • 1062

    #2
    je moet er proberen voor te zorgen dat je kabel ongeveer 110 Ohm is voor je 80 meter.
    exit night into LIGHT

    Comment

    • driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

      #3
      voor een afstand van 80 meter mag je zeker geen microkabel gebruiken. Deze vangen nl. te veel storingen op. Je hoeft niet per sé die vierpolige kabel te nemen, als je XLR3P gebruikt, kan je ook tweepolige gebruiken...
      Als je XLR5P gebruikt is het best dat je vierpolige kabel gebruikt (hangt er vanaf of je iets doet met de twee overige polen)
      [CENTER] [/CENTER]

      Comment

      • Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

        #4
        voor een afstand van 80 meter mag je zeker geen microkabel gebruiken. Deze vangen nl. te veel storingen op.
        Dit is natuurlijk volkome kul.
        Waarom zou een microfoon kabel, waar een zeer miniem signaal overgaat, meer storing op pakken dan een DMX kabel?
        Het gebruik van "DMX" kabel wordt aangeraden omdat die kabel de juiste impedantie heeft.
        En voor de lengte maakt het weinig uit, of je nu 10 of 100 meter neemt de impedantie blijft 110 Ohm.
        Deze kabel is met 4 aders uitgevoerd om te kunnen voldoen aan de "dmx 512" norm met als voordeel dat je er dus 2 dmx kanalen overheen kunt sturen.
        Last edited by Radar; 03-01-06, 01:14.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

        Comment

        • driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

          #5
          Het is toch een feit dat hoe langer de kabel is, hoe groter de kans op storingen? moest je toch microkabel gebruiken is het volgens mij toch handig om na die 80m kabel eens boostertje te zetten...
          [CENTER] [/CENTER]

          Comment

          • SpaceyDeeJ
            • Sep 2001
            • 876

            #6
            Ik ben persoonlijk altijd wat huiverig met Dr*p kabel. Al te veel negatieve ervaringen gehad, zowel met de 2 polige als de 4 polige versies.

            Ik adviseer zelf mensen altijd om voor Tasker kabel te gaan.
            Voor een simpele kabel volstaat C208. En wil je het goed doen, ga je voor de C850. De laatst genoemde is 110 Ohm, de eerste niet.

            Als ik lange stukken moet leggen, begin ik met 100 meter C850, vervolgens boost ik het signaal en ga dan verder met de C208.

            Zowieso is het raadzaam om een 110 Ohm eindstop te gebruiken. Martin Atomics willen nog wel eens kuren vertonen op een dmx lijn, en oudere, goedkopere dimmers ook...
            Meer kabeltypes kun je hier vinden : http://www.vanoostvoorn.nl/pages/tasker_av_cables.htm

            En voor de mensen die graag voor low budget gaan, toch even de volgende tip : Vergelijk je bekabeling en pluggen eens met de bloedbanen in je lichaam....
            cheers,

            DeeJ

            zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

            Comment

            • BAJ productions
              • Jul 2003
              • 587

              #7
              nu is deze kabel zo alles alles hiero niet leverbaar.

              wie weet of deze kabel http://www.verkoop.licht-geluid.nl/a...katwadf12.html

              ook voldoet voor 1 kanaal dmx

              omdat in de beschrijving staat:
              Admiral DMX512 kabel 6mm zw (prijs per meter)

              Art.Code RLKATWADF12
              1 parig

              1 parige kabel dmx is toch 3 aderig ?


              groetjes,
              Bas

              Comment

              • laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

                #8
                1 blauwe ader +1 witte ader + 1 afscherming = 3 geleiders
                Voor een nog hogere wiskundige opleiding: www.loi.nl?
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                Comment

                • BAJ productions
                  • Jul 2003
                  • 587

                  #9
                  zo goed kan ik dat dus niet zien zag alleen een blauwe draad.

                  maar nu ik goed kijk zie ik de andere ook!

                  bedankt!
                  groetjes,
                  Bas

                  Comment

                  • Martijn de Groot
                    • Mar 2005
                    • 189

                    #10
                    Zo moeilijk is het toch niet? DMX-kabel is DMX-kabel, microfoonkabel is microfoon kabel. Qua kosten maakt het allemaal vrij weinig uit. Qua problemen en storingen kan het wel veel verschillen. Waarom is het toch zo ingewikkeld om simpel de juiste keuze te maken, op basis van specificaties. Het klinkt een beetje als de vraag of auto's ook gestart kunnen worden met een fietssleutel. Blijven proberen zal best een keer resultaat opleveren (ik hoop dat je 'm daarna ook weer uit weet te krijgen.
                    Martijn de Groot
                    wat beweegt mensen die licht bewegen?

                    Comment

                    • ralph hogenhout
                      • Jan 2006
                      • 9

                      #11
                      Hoi,

                      Zoal al gezegd werd in een ander berichtje. Zorg ervoor dat je goede kabels hebt!!!!
                      90% van de storingen in dit vak hebben te maken met KABELS!!!!

                      Een paar weetjes±

                      Dmx kabel heeft een betere mantel en dus beter beschermd tegen interferentie van buitenaf. Veel beter dus als een microfoonkabel.
                      Door de gigantische hoeveelheid info die over deze lijn heen gaat is het dus erg belangrijk om de juiste kabel met de juiste impedantie te hebben.

                      Ook zijn de afsluiters erg belangrijk. Deze zorgen ervoor dat er geen informatie terug kan gaan lopen op de dmx lijn waardoor er rare situaties kunnen ontstaan.Zogenaamde echo´s.

                      Als je budget het toelaat zorg dan ook dat je een dmx splitter-booster aanschaft.
                      Deze apparaatjes scheiden het signaal optisch en voorkomen vaak een hoop storingen.. Ook krikken ze het eventuele zwakke signaal op zodat jij er zonder problemen mee kunt werken.

                      Wij hebben onlangs 1000 meter PROPLEX 2 parig aangeschaft.
                      Dit is voor zover ik weet de meest gebruikte DMX kabel in Nederland.
                      Wel wat duurder maar absoluut je geld waard.

                      Het allergrootste voordeel van deze kabel vind ik persoonlijk dat de kabel erg opvalt tussen de andere kabels ook al is die zwart!!

                      Makkelijk om je dmx lijnen terug te vinden op lokatie.
                      Ook is deze kabel waanzinnig goed op te rollen.
                      Ook niet onbelangrijk omdat de boel natuurlijk ook weer opgeruimd moet worden en het liefst zo snel mogelijk.....

                      Succes verder..

                      Greetz Ralph

                      Last edited by Radar; 11-04-08, 20:27. Reason: url in handtekening

                      Comment

                      • Baszza91
                        • Oct 2005
                        • 476

                        #12
                        Hallo,

                        Als de kabel fijn oprolt kan je het veel makkelijker ''verstoppen'' in je truss.

                        Greetzz en cheerss
                        Ps, is dit een beetje goede kabel? Voor een soort van drive-in gebeuren?
                        I'm addicted to bass, I'm addicted to drums, my dealer is a DJ,..... and music is my drug

                        Comment

                        • Max
                          • Feb 2003
                          • 680

                          #13
                          Originally posted by Baszza91
                          Ps, is dit een beetje goede kabel? Voor een soort van drive-in gebeuren?
                          De AES-EBU 110 Ohm kabel van Dap zelf is wel prima, echter de connectoren is huilen met de pet op. Lijken in het begin heel stevig te zijn maar waneer ze intensief worden gebruikt zul je al herel snel gaan merken dat je iedere klus weer een paar losse pluggen kunt gaan oprapen

                          Voor thuis gebruik prima, maar voor op pad heb ik toch liever Neutrik.

                          Comment

                          • 4uss
                            • Aug 2005
                            • 578

                            #14
                            Volgens de officiele standaard is UTP getest en goedgekeurd om te gebruiken voor DMX 512. Ik vond het zelf ook vrij apart... lees hier: http://www.esta.org/tsp/working_grou...MXoverCat5.htm en

                            Aangezien Cat5e kabel maar 29 euro per meter kost...
                            De weerstand van DMX512 bekabeling is volgens mij trouwens niet persé 110 Ohm, mag tussen de 100 en 120 Ohm liggen.

                            "The original and 1990 versions of the standard specify 120 ohm or 100 ohm 1– or 2–twisted pair shielded cable suitable for use with EIA–485 (120 ohm) and EIA–422 (100 ohm) electronics. Since DMX512 electronics are based on EIA–485, 120 ohm cable normally provides optimal performance. However, many installations are installed with 100 ohm (EIA–422) cable and perform flawlessly. The quality of the installation is probably more important than the distinction between 100 ohm and 120 ohm cable.

                            A common question is "can we use a good microphone cable?" The answer here is no. While there is some tolerance allowing for 100 ohm to 120 ohm cable, simply put, microphone cable is not at all suitable because of its high capacitance and incorrect characteristic impedance. It might work in some instances, but it is not appropriate for the electronics involved and it will fail at the most inopportune times.

                            Duidelijk?

                            (Bron: http://www.usitt.org/standards/DMX512_FAQ.html)


                            Comment

                            • laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

                              #15
                              Cat5e netwerkkabel is niet geschikt voor on-the-road werk. Als je hij een paar klussen overleeft mag je blij zijn. Netwerkkabel kan namelijk niet echt goed tegen: op- en afrollen, trek en vertrappeld worden. Elektronisch is er inderdaad geen bezwaar.
                              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                              Comment

                              Working...