Waarom versterker 1.5 keer zo zwaar als speakers?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunny leon
    • Jul 2007
    • 10

    Waarom versterker 1.5 keer zo zwaar als speakers?

    hallo,

    ik heb een vraagje: ik lees overal op dit forum dat je versterker ong. 1.5 keer zo zwaar moet zijn als je speakers, nou vroeg ik me af hoezo?
  • jadjong
    • Oct 2003
    • 654

    #2
    Muziek heeft dynamiek(tenminsten, dat is de bedoeling). Dus met pieken en dalen. Als je een versterker neemt van 2xrms-speaker en je laat deze muziek versterken zal je zien dat deze versterker lang niet zijn volledige vermogen benut, dat gebeurt enkel in de pieken. Neem je nu het gemiddelde vermogen van al die pieken en dalen dan zal je zien dat dat een stuk meer in de buurt van het vermogen van de speaker ligt.

    Dat is de simpele versie.

    Comment

    • GvH-E
      • Feb 2007
      • 122

      #3
      Ja, dat wordt door enkelen beweerd en die stelling komt steeds weer terug. Ik vraag mij ook af waar dat vandaan komt.

      Het piekvermogen wat een versterker kan leveren is altijd ook beduidend hoger dan het nominale, dus dat kan de reden niet zijn.

      Je kunt wel meer versterkervermogen toepassen als het nominale van je luidsprekers als je je compressor/limiter goed in de gaten houdt maar wanneer je veel in de top gaat comprimeren zal je geleverde versterkervermogen het max.toegestane van je luidsprekers opnieuw ruim gaan overtreffen.
      En als je dat langdurig doet branden je spoelen er uit. En dat gebeurd dus ook. Zou je nominaal vermogen wat lager zijn of overeen komen is er een minder groot risico dat de zaak verbrand. En naar mijn mening hoort dat zo.
      Het verhaal van het clippen op je eindversterker laat ik hier even buiten evenals het verhaal waarbij een systeem het uitgangssignaal bewaakt en regelt, het max. vermogen afgestemd op je luidsprekers.
      GvH-E.

      Comment

      • sunny leon
        • Jul 2007
        • 10

        #4
        Is het dan slecht voor je luidsprekers en\of je versterker als je luidspreker wat zwaarder is dan je versterker?

        Comment

        • Poelmans
          • Feb 2004
          • 806

          #5
          Originally posted by sunny leon
          Is het dan slecht voor je luidsprekers en\of je versterker als je luidspreker wat zwaarder is dan je versterker?
          Nee dat niet. Is zelfs veiliger als dubbel vermogen. Maar dit geeft zeker geen garantie dat je nooit stukken hebt. Als ik die lichtere versie volledig in de clip jaag zullen je tweeters het ook begeven (door de hoogfrequente rommel die door het clippen gevormd wordt).

          Dat dubbel vermogen geldt volgens mij enkel als je een goede limiter hebt. Zo kan je zorgen dat je versterker niet zal clippen, maar een goede limiter de pieken laat afzwakken, zodat je nog altijd het RMS vermogen haalt. Als je dit met een even zware versterker doet als je speakers dan zal je een pak minder vermogen uit je speakers kunnen halen, omdat je limiter zoiezo enkele dBs onder het clip-niveau moet zitten. Anders clipt de amp tegelijk met het werken van de limiter => limiter geen nut...

          But then again, als we heel agressief gaan limiten stijgt het RMS vermogen ook sterk. Ik zweet tegenwoordig bij Crown itech of consoorten: kan je een max RMS vermogen instellen, en nadat gemeten wordt wordt een gain reductie toegepast. Een limiter, maar veel betrouwbaarder

          Comment

          • hugovanmeijeren
            • Oct 2004
            • 1436

            #6
            Voornaamste is volgens mij de headroom van je amp. Vervorming (vooral op het hoog) is fataal, dus dat wil je voorkomen. Een versterker die meer dan genoeg capaciteit over heeft zal niet gaan clippen (wat meestal vervorming met zich mee brengt) en zal in dat geval dus je luidsprekers beschermen.

            Een limiter kan natuurlijk ook helpen als je niet zelf achter de knoppen staat, maar anders gebruik je natuurlijk ook gewoon je oren!

            Groeten Hugo
            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

            "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

            Comment

            • sunny leon
              • Jul 2007
              • 10

              #7
              Mijn versterker heeft iets meer vermogen dan mijn luidsprekers maar ook al zet ik mijn versterker op z`n hardst, dan gaan de clip lamjes niet aan, ligt dat aan de boxen of zit ik nu helemaal verkeerd??

              Comment

              • jadjong
                • Oct 2003
                • 654

                #8
                Originally posted by sunny leon
                Mijn versterker heeft iets meer vermogen dan mijn luidsprekers maar ook al zet ik mijn versterker op z`n hardst, dan gaan de clip lamjes niet aan, ligt dat aan de boxen of zit ik nu helemaal verkeerd??
                Een versterker is een apparaat dat iets versterkt(duh). Als het signaal uit jouw mengpaneel zo laag is dat er amper iets valt te versterken dan is clippen natuurlijk helemaal niet aan de orde.

                Comment

                • DJ nn
                  • Jun 2006
                  • 489

                  #9
                  Originally posted by sunny leon
                  Mijn versterker heeft iets meer vermogen dan mijn luidsprekers maar ook al zet ik mijn versterker op z`n hardst, dan gaan de clip lamjes niet aan, ligt dat aan de boxen of zit ik nu helemaal verkeerd??
                  verkeerd dan...

                  Het signaal dat in je versterker komt zorgt datie gaat clippen...
                  Als hij ging clippen omdat hijzelf zijn totaal vermogen moet leveren zou er iets mis zijn.

                  Als je je mixer helemaal open zet (zodat alles rode lampjes mooi blijven branden), dan zou je versterker moeten clippen.

                  grtzz DJ nn
                  ... the sound of silence...

                  Comment

                  • laserguy
                    • Jun 2003
                    • 2755

                    #10
                    Als je je mixer helemaal open zet (zodat alles rode lampjes mooi blijven branden), dan zou je versterker moeten clippen.
                    Dat is niet algemeen waar.
                    Een versterker clipt als hij een hogere uitgangsspanning zou moeten leveren dan hij kan. DAT is de enige reden.
                    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                    Comment

                    • sunny leon
                      • Jul 2007
                      • 10

                      #11
                      o, maar ik ga bij de mixer nooit in het rood tenminste niet bij de uitgang, bij de PFL (als ik de gain moet afregelen) komt hij wel een beetje in het rood. maar dat is volgens mij normaal omdat je de gain moet afregelen op ong. 0db

                      Comment

                      • jadjong
                        • Oct 2003
                        • 654

                        #12
                        0dB afregelen op de meter, niet op de tekst die naast het knopje staat (bij DJ gebruik)

                        Comment

                        • Carl
                          • Nov 2000
                          • 907

                          #13
                          @ GvH-E, dat het piekvermogen (veel)groter is dan het opgegeven (RMS/continue/....) is alleen maar geldig voor thuisversterkertjes van bedenkelijke herkomst. Realistic en consorten)
                          Een versterker zoals wij ze gebruiken clipt boven het opgegeven vermogen. Even zwart/wit: een amp van 400 W. clipt bij 401 W.
                          Als een 40W. amp een muziekvermogen heeft van 100W. betekent dit alleen maar dat het een versterker is van 100W. met een 40W. voeding.
                          Voor hifi is dat wel bruikbaar, de elko's kunnen die enkele piek van 100W. wel leveren, maar als je het zo gebruikt als wij dat doen kan dat dus niet.
                          Ook voor serieuze hifi is het nog dubieus om een te lichte voeding te gebruiken.
                          Klasse D/F/H etc. versterkers zijn een verhaal apart in deze, maar dat is goed voor een ander topic en nu niet aan de orde.

                          Comment

                          • renevanh
                            • Oct 2004
                            • 2371

                            #14
                            Originally posted by DJ nn
                            Als je je mixer helemaal open zet (zodat alles rode lampjes mooi blijven branden), dan zou je versterker moeten clippen.
                            Ik werk nu regelmatig met een Mackie CFX12... daar zitten maar één rood lampje per kanaal op, en dan gaat dat ding ook meteen zelf voor limiter spelen (en dan dus zonder compressie...).

                            Jaag ik m'n mixer dus het rood in, dan gaat m'n versterker niet clippen. Dit is een eenvoudige mengtafel, ik ga ervan uit dat proffesionelere mengtafels ook een ingebouwde limiter hebben (die misschien zelfs per kanaal in te stellen is).

                            René
                            Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                            Comment

                            • jens
                              • Aug 2004
                              • 1067

                              #15
                              hallo,

                              klopt het wat ik hier zeg in een kort verhaal? over de regel van 1,5 keer het vermogen? of zit ik er helemaal naast. dit is iig wat ik er altijd van begreep.

                              Ik heb een speaker van 400 watt rms (continu vermogen) met een piek van bijv 800

                              en ik zet er een versterker op 400 watt dan begint ie te clippen bij 401 watt (in de pieken die ik uitstuur)

                              Maar omdat het piekvermogen van de speaker veel hoger ligt, kan de speaker in praktijk dus veel meer hebben, dan dat de versterker er in stopt.

                              Als ik er dus een een versterker opzet van 600 watt, en ik hem niet laat clippen ( het uiterste piek signaal dat de versterker uitstuurt is 600 watt) dan moet dus de speaker de pieken die er dan ontstaan prima kunnen opvangen ( de speaker is 800 watt piek)

                              ik hoor het wel of mijn leermeester het juist had....

                              Comment

                              Working...