Graag informatie over aanschaf PA systeem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • celles
    • Apr 2007
    • 22

    Graag informatie over aanschaf PA systeem

    Geachte mensen,


    Geruime tijd surf ik al rond op dit forum, op zoek naar informatie om meer duidelijkheid te krijgen voor de aanschaf van een PA Systeem.

    U dient wel even te weten dat ik een volkomen leek ben op audio techniek en nog heel veel moet en wil leren. Het kan dus zijn dat u als doorgewinterde techneuten soms rare dingen in mijn teksten zult tegen komen. Dit heeft echter alleen te maken met mijn onkunde en leerproces.

    Wat wil ik nu graag?
    Wel, ik zou mij graag een eigen PA systeem aanschaffen. Hiervoor heb ik een budget van ongeveer EURO 3000,-.
    Wat is de bedoeling?
    De bedoeling is het om een syteem aan te schaffen welke ik kan gebruiken voor het afspelen van CD's in combinatie met live-zang. Soms moet ik er ook een systeem op aan kunnen sluiten voor twee wienerarcordions. De ruimtes welke ik in gedachten heb zal ongeveer 1,1/2 de ruimte zijn van een gemiddelde gymzaal (kleine feestzaal). Tot slot wil ik dezelfde apparatuur gebruiken voor op een praalwagen tijdens de jaarlijks terugkerende carnavalfeesten.
    Wat had ik in gedachten?
    Uiteraard heb ik links en rechts al eens geinformeerd en toen zijn de problemen begonnen. Je wordt als leek met zoveel zaken geconfronteerd en met zoveel afkortingen om de oren geslagen dat ik het even niet meer weet. Ik dacht in eerste instantie aan 4 actieve full range boxen van zo rond de 400 watt RMS. Een mooie goede live-mixer met minimaal 8 kanalen voor microfonen, 4 stereo ingangen en het liefst met een eigen effecten-generator. Daarbij wilde ik graag (voor het begin) 2 draadloze microfonen hebben. Dan uiteraard nog wat standaards voor de boxen en microfonen. Tot slot nog wat bekabeling.
    Merken en kwaliteit!
    Als je vervolgens op onderzoek uit gaat kom je er al snel achter dat de gemiddelde audio-zaak gebrandt is om je flink in de beurs te treffen. Verkopen staat daar uiteraard hoog in het vaandel. Als leek ben je snel geneigd gelijk te geloven wat die mensen je vertellen. Dus nu ben ik verder gaan zoeken en heb al veel mensen gesproken. Doch echt duidelijker is het er niet op geworden!! Lehm, Mackie, JBL, DAP en noem maar op. Het wordt me een beetje te gek.
    Wat snap ik (een beetje) ?
    Ik begrijp heel goed dat het apparatuur zeer kostbaar is en dat je in kwaliteit zult moeten inboeten als het budget niet echt toereikend is. Maar ik vraag me wel af of ik met mijn budget een eindje kan komen. De kwaliteit hoeft niet TOP te zijn. Het moet wel enigzins netjes te noemen zijn. Met andere woorden, met de voetjes op de grond blijven. In mijn keuze ben ik al afgestapt van DAP boxen omdat dezen toch wel redelijk slecht blijken te zijn (DAP K115A). In gedachten heb ik nu de Lehm. . Maar dat is gelijk al een verschil van ruim EURO 1000,-. Best heftig dus..

    Wie kan mij een beetje wegwijs maken in de wereld van de PA techniek en de daaraan verbonden kostbare inversteringen???

    Vergeet aub niet dat u het met een leek te doen heeft.

    Met vriendelijke groet,

    Celles
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Beste Celles,

    Gezien het beschikbare budget en de aanwezige experise dit onderwerp verplaatst naar het starters forum.

    Let op: Wij zijn geen alwetende verkoper, geen gerzamelplaats van verkopers (al denken sommigen daar anders over...)

    Wat je hier ook verwacht, het zal geen ultiem oordeel zijn van wat voor jou de ideale set zal zijn.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • celles
      • Apr 2007
      • 22

      #3
      reactie

      Beste Moderator,


      Natuurlijk begrijp ik dat de mensen op dit forum niet alles kunnen weten. Toch hoop ik wel een beetje licht in de zaak te krijgen door er met meer mensen over te praten die in deze materie zitten.

      Dank voor uw reactie.


      Celles

      Comment

      • Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

        #4
        Kan je even meer in detail treden over de purpose van het setje?
        Is het meer voor disco-gebruik?
        Of meer voor live optredens-gebruik?
        Wat met monitors voor de muzikanten? Hoeveel monitors?
        Wil je deze ook vanaf je mengtafel sturen?
        Moet het alles in 1x zijn? Of kan je nu 3000euro investeren in een gedeelte en later extra geld investeren?
        Je kan uiteraard alles van lem en dap kopen en dan heb je wellicht alles voor 3000euro, maar goedkoop is ook duurkoop.

        Kijk even rond 2e hands, je kan goeie deals doen, maar je moet soms in stukken kopen of wachten op de goeie deal.

        Je zal voor elk deel van je installatie een kleine studie moeten doen.
        De mengtafel bijvoorbeeld: digitaal/analoog?
        Analoog zou ik zeggen Musikhaus Thomann Cyberstore -
        Digitaal zou ik zeggen Yamaha 01v

        Bedenk ook dat je met een budget-fullrange box van 400Wrms nooit een goede klank gaat bereiken. Denk dan eerder aan een 2-weg systeem met aparte kasten voor bas en hoog.

        Denk er ook aan dat vooral de geluidset de grootste kost zal zijn, daarna de mengtafel, daarna de diversen.

        Wat met toekomst? Beter je tafel nu al groot genoeg voorzien (meer kanalen) dan in de toekomst te krap te zitten.

        Je kan misschien in je TS een wishlist bijhouden met een totaalrekening om het topic overzichtelijk te houden.

        Mooie TS voor een beginner trouwens.
        Last edited by Dikke Foaf; 09-04-07, 18:48.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          Ik raad aan voor minder een degelijke beginnersset te halen. tapco tafel+tweedehands rcf/jbl/ev powered top op palen plus een powered sub.

          En dan bij carnaval bij te huren.
          lekker belangrijk!

          Comment

          • celles
            • Apr 2007
            • 22

            #6
            Beste dikke FoaF en showband

            Hartelijk dank voor uw reactie,

            Eigenlijk dacht ik inderdaad een eenmalige investering te doen. Dat er later wel iets bij kan komen lijkt me wel oké. Maar dan denk ik eigenlijk over simpele zaken zoals een extra microfoon of dergelijken.

            Wat meer purpose? ik zal trachten nog iets uitgebreider te zijn. Ik denk dat wat ik wil meer richting disco gaat dan echte live optredens. Hoewel er zo hier en daar wel gezongen zal worden. Soms soundmix en soms echt live. Ik organiseer wel eens een gezellige avond voor senioren. Dat gebeurd altijd pro-deo. Zuiver om die oude mensen een leuke avond te bezorgen. Dan gebeurd het wel eens vaker dat er gezongen zal worden door niet commerciele artiesten. Mensen die dit ook voor hun lol doen.
            Verder wil ik het systeem gebruiken om simpelweg gewoon wat muziek te draaien. Geen hard-core of boem-boem muziek. Meestal zal het wat Nederlandstalige smartlappen en Duitse Slagers zijn. Tot slot, ik heb dan eenmaal een eigen systeem, zou ik het graag voor de optocht tijdens carnaval willen gebruiken op een praalwagen.

            Huren kan natuurlijk, dat hebben we ook altijd gedaan. Doch ook die bedragen liegen er niet om. Vandaar dat ik dacht het systeem straks ook voor dit doel te gebruiken.

            Ik besef natuurlijk, gezien de prijzen, dat veel merken verschrikkelijk duur zijn. Mackie en JBL zijn daar twee voorbeelden van. Doch deze merken worden overwegend door de "prof" gebruikt. Wellicht is dat toch echt een beetje te hoog gegrepen. Ik wil dus duidelijk niet in zee met SKYTECH bijvoorbeeld. Het is me wel duidelijk geworden dat dit werkelijk echt heel slecht materiaal is. Maar er zal toch ook wel een middenweg zijn tussen de Skytech en de Mackie bijvoorbeeld....

            Lem hoor ik heel veel bij audio bedrijven, doch vreemd genoeg niet erg veel op forums... Ze worden tenminste niet echt ondersteunt.

            Monitors is weer een verhaal appart. Ik begrijp dat het wenselijk is voor een zanger zich zelf goed te kunnen horen. Ik denk dan dat een simpele monitor moet kunnen volstaan. En ja, het is fijn als je dat via een mengpaneel kan sturen.

            Hmmmm, mij bekruipt het nare gevoel dat ik de lat toch wel hoog dreig te leggen als je dat afspiegeld naar mijn budget..

            Meerdere delen geluidsboxen??? Tja, ik dacht dus aan 2 way full range boxen (15"). Maar jullie spreken natuurlijk over gescheiden boxen zoals hoog,mid en bass. Tjonge het wordt nog een heel karwei om iets leuks te vinden. Lastig is natuurlijk ook nog dat ik vrijwel geen verstand van een PA systeem heb. Ik ben met twee zaken tegenlijkertijd bezig. Ik probeer mij de achtergronden (techniek) meester te maken en anderzijds een systeem aan te schaffen. Erg lastig. Ik had het me simpeler voorgesteld.

            Vandaag heb ik me ook een boek besteld over de PA techniek.
            PA techniek + CD rom van M.Ebner (isbn10:9053811680). Hier hoop ik ook wat meer uit te leren... In de tussentijd zoek ik me wezeloos op internet naar informatie en lees me een ongeluk op dit forum. Heerlijk om te doen en zéér leerzaam.

            Ik hoop dat mijn bedoeling iets duidelijker is overgekomen. Nogmaals mijn hartelijke dank aan jullie voor de reactie..

            Groet,
            Celles

            Comment

            • Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

              #7
              Als het meer naar disco toepassingen gaat kan je eens kijken naar mackie srm350/450 (deze zijn eventueel ook als monitor inzetbaar) met als mixer een mackie vlz.

              Weet dan wel dat de VLZ meer een live mixer is dan een dj mixer.
              Eventueel kan je hiervoor extra een dj mixer bijv. een Rodec MX180 of gelijkaardig/goedkoper aanschaffen. De uitgang van de Rodec stuur je naar een stereo ingang op de Mackie VLZ. Voor disco toepassingen gebruik je dan je rodec en voor eventuele karaoke gebruik je dan de micro ingangen van de VLZ.
              Bij de mackie srm kan je achteraf ook nog een sub (swa reeks) aanschaffen als het geluid niet toereikend blijkt.
              Zeker als je van senioren spreekt, hoeft het allemaal niet loeihard te zijn en kom je hier wellicht wel mee toe.

              De prijzen van bovengenoemde zijn denk ik toch wel de richtprijzen voor ietwat deftig materiaal.
              Goedkoper kan ook altijd, maar dan lever je echt in op kwaliteit, gebruikte speakers, gebruikte faders, service, gebruiksgemak, doorverkoopwaarde, etc.
              Alle bovenstaande zijn ook soms 2e hands te vinden, doch opletten dat je dan geen afgeleefd of kapot materiaal koopt.

              De meeste dingen die je van LEM audio tegenkomt zijn net als DAP, Limit, the T.Box, HK, etc. goedkope afkooksels van elkaar.
              De 'grotere' systemen van LEM zijn zonder twijfel beter, net als HK audio. Wellicht zit je dan ook boven de Mackie SRM's wat betreft klankkwaliteit, maar dan zal je de prijs ook weer zien omhoog schieten.
              HK audio is ook zo'n merk dat grote rommel heeft, maar de duurdere sets zijn dan weer best te pruimen.
              Last edited by Dikke Foaf; 09-04-07, 20:09.

              Comment

              • celles
                • Apr 2007
                • 22

                #8
                Beste Dikke FoaF

                Wederom dank voor je informatie. Je slaat me nu even met typenummers en ervaringen om de oren. ik ga dat rustig even bekijken en opzoeken.

                Ik waardeer deze informatie enorm. Dank je wel.

                Groet,

                Celles

                Comment

                • RenéE
                  • Oct 2006
                  • 291

                  #9
                  Als je iets wil tussen Skytech en Mackie in dan zou ik toch nog eens goed naar DAP kijken, in plaats van het zomaar af te schrijven. Het schijnt zelfs zo te zijn dat een SRM450 het nog lastig krijgt tegenover een X-15.

                  Moet ik echter bekennen dat ik zo geen idee heb wat je prijsvoordeel is van zo'n DAP setje (speakers+amps) tegenover een setje Mackie (misschien is er zelfs wel geen prijsvoordeel meer).

                  Maargoed, dit alles maar om aan te geven dat de serieuse series van DAP misschien nog wel steeds te snel aan de kant worden gezet.

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Originally posted by celles
                    Wederom dank voor je informatie. Je slaat me nu even met typenummers en ervaringen om de oren. ik ga dat rustig even bekijken en opzoeken.

                    Ik waardeer deze informatie enorm. Dank je wel.

                    Groet,

                    Celles
                    Kijk, dit is leuk, iemand die informatie waardeerd, als je nu nog even jou profiel invuld wordt het nog leuker, dan weten wij ook met wie wij ( forumleden ) aan het forummen zijn
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • Lennartsound
                      • Dec 2006
                      • 269

                      #11
                      Ik zou eerst eens investeren in hetgeen de kwaliteit het meest beinvloed en qua huren het duurst is. Als dat goed gaat en er komt misschien eens een meevaller of een subsidie zou je verder kunnen uitbreiden. Ik zou beginnen met het kopen van speakers en een kleine mixer zodat je in ieder geval je muziek kunt draaien. Als er dan gezongen moet worden is een microfoon voor een appel en een ei bijgehuurd. Of begin met een goeie microfoon met snoer (is n.l. een heel stuk goedkoper dan draadloos)
                      Al het andere is speelgoed en niet direct nodig en dus verspilt geld. Alles dat je spendeert aan speelgoed ontneemt budget van wat werkelijk belangrijk is.
                      Dus: Goeie speakers van een goed merk. Bij voorkeur een merk dat de lokale verhuur boer ook heeft zodat je zijn systeem bij kan huren als het een groter feestje wordt.
                      Een perfect merk hiervoor vind ik altijd Electro Voice. Net betaalbaar genoeg en toch goeie kwaliteit. Neem dan een speaker uit de hogere kwaliteits klasse (dus geen instap model) Klinkt beter en als je gaat uitbreiden hoef je alleen maar bij te kopen en niet eerst je oude spul van de hand te doen.
                      Neem een goed mixertje dat niet te groot is. Meer kanalen kost nou eenmaal al heel snel veel meer geld. Neem de Mackie 1642. Perfect ding Kan je heel lang mee vooruit. Genoeg kanalen voor je accordeons en mics en 2 spelertjes.
                      Mackie - 1642-VLZ Pro
                      De 1402 is kleiner maar ook weer een stukje goedkoper. Volgens mij zou je het daar ook prima mee redden.

                      Speakers. Ik zou gaan voor de ZX5 van Electro Voice. De opvolger van de enorm veel verkochte SX reeks.
                      ZX5 - Electrovoice
                      Meet een bijbehorende CP2200 versterker.
                      Een lichte full range speaker. Groot genoeg voor de meeste dingen die niet op orkaansterkte hoeven de spelen. Voor het goeie moet er natuurlijk een subwoofer bij maar die kan je ook gewoon weglaten. Wordt de pret niet echt veel minder van en je kan die ook bijhuren. Electro Voice is een goed en professioneel merk dat dus vaak te vinden is bij verhuur bedrijven.
                      Koop er 1 of 2 Shure SM 58's met snoer bij om mee te zingen en je kan lekker beginnen.

                      Electro Voice CP2200 eindversterker 1050 euro
                      Electro Voice ZX5 speakers (2x) 1750 euro
                      Mackie 1402 mixer 469 euro
                      of
                      Mackie 1642 mixer 699 euro

                      Zijn prijzen ex btw maar zonder korting. Met wat onderhandelen moet daar wel wat vanaf te praten zijn. Of je regelt er 2 microfoons bij. Neem geen genoegen met prut merken, gewoon Shure of Sennheiser. E.v. AKG
                      Last edited by Lennartsound; 10-04-07, 09:39.

                      Comment

                      • celles
                        • Apr 2007
                        • 22

                        #12
                        reatie

                        Beste Sis,

                        Uiteraard waardeer ik dat heel erg. Waarom ook niet. Ik kan alleen maar leren van ervaringen die anderen hebben. Daarbij zet ik wel de kanttekening dat je merkt dat de echte prof de lat wel eens heel erg hoog legt en dan vergeet het met een leek (beginner) te doen te hebben. Maar ook dat is niet erg. Alle informatie is voor mij waardevol. De centjes die je gespaard hebt met hard werken kun je immers maar éénmaal uitgeven. Daarom wil ik graag goed beslagen ten ijs gaan. Ik zal gelijk eens loeren hoe en waar ik mijn verdere gegevens kan invullen......

                        Beste Speakertje en Lennartsound,

                        Ook jullie hartelijk dank voor de tips. Ook deze gegevens zal ik meenemen en flink gaan uitpluizen. Vandaag ben ik bij SB-sound geweest. Dat is een firma hier bij ons in de buurt. Deze mensen luisterden zéér aandachtig, namen de tijd voor je en trokken niet gelijk alles van de hoogste plank. Hun advies (als voorbeeld) was om tweemaal de CLUB EX Systeem van het merk dB aan te schaffen. Hierbij een soundcraft EPM 12 kanaals mengpaneel (of een klasse lager) en inderdaad voor het begin wat simpele microfonen (bedraad). Dan kom ik al aardig aan mijn budget. Wat denken jullie hier van?? Het systeem betaat uit een Sub15active ClassH Subwoofer en een Opera live 402 top kastje (per kant). Dus even mijn eerste ideeen de koelkast in. Misschien is dit ook iets leuks. In de zaak heb ik het mogen aanhoren. Het klonk best indrukwekkend.

                        Groet,

                        Celles

                        Comment

                        • Lennartsound
                          • Dec 2006
                          • 269

                          #13
                          Celles, je weet zelf het beste wat het beste voor je is. Wij kunnen alleen onze mening geven.
                          Mijn mening weet je. Nu kan je gaan kiezen. Dat kiezen doe je door te gaan luisteren naar verschillen en af te gaan op je gevoel.
                          Ik zou nogmaals voor een iets beter merk gaan en een hogere "kwaliteitsschaal" Maar dat is persoonlijk uiteraard. Ik ken die dB setjes niet maar ik begrijp dat je voor hetzelfde geld er een Subwoofer bij krijgt. Dat is lekker en valt meteen op. Maar sommige verschillen ga je pas na een tijdje horen. Zo zijn bij veel goedkopere speakers de tweeters nogal eens het probleem. Ze klinken soms schel en lelijk. Zeker met accordionmuziek en andere genres die wat kritischer zijn dan boenk boenk muziek (om ff in jou taal te blijven ) kan dat na verloop van tijd gaan irriteren. Spraakverstaanbaaheid is ook een belangrijk punt. Je moet de muziek niet heel hard hoeven zetten om het te kunnen verstaan. Bij voorkeur moet een systeem uitzichzelf verstaanbaar zijn. Neem verschillende genres van je eigen muziek collectie mee om te luisteren. Het is geen brood dat je gaat kopen, je hoeft niet meteen te beslissen.

                          En: bij welke zaak je het idee krijgt dat je goed geholpen wordt en dat je terug kan komen als er wat is, is voor iemand als jij (met weinig ervaring) van groot belang.

                          @Speakertje. Ik had gewoon adviesprijzen van de betrefende distributeurs gepakt.
                          Electric Audio in Apeldoorn voor EV
                          Loud voor Mackie
                          Hoe je aan je prijzen komt.. geen idee.
                          Last edited by Lennartsound; 10-04-07, 22:41.

                          Comment

                          • celles
                            • Apr 2007
                            • 22

                            #14
                            Reactie

                            Ja inderdaad, in veel dingen in het leven weet ik wat goed voor me is.. Maar met deze technische zaken is dat voor een leek best moeilijk. Wij willen veel, maar of je dan de goede keuzes maakt is vers 2. Daarom vindt ik jullie ervaringen en tips ook zó belangrijk. uiteraard beslis ik uitendelijk toch zelf wat ik wil en waar het geld naar toe gaat. Toch is die ondersteuning niet verkeerd van jullie op dit forum. Het stuurt je een beetje, houd je scherp en laat je geen impuls aankopen doen. Dit allemaal moet zeker kunnen bijdragen tot een weloverwogen keuze... Ik heb er de tijd voor. Het hoeft allemaal niet binnen enkele weken. Ik heb me vandaag een boek besteld die gaat over PA techniek. Hierin zou van alles behandeld worden. Ook op deze wijze probeer ik dus aan mijn info te komen. Tja, en tot slot natuurlijk dit forum. Het is zoooo ontzettend groot. Ik lees me wezeloos, maar vindt het ook ontzettend boeiend.

                            Celles

                            Comment

                            • Lennartsound
                              • Dec 2006
                              • 269

                              #15
                              Als je het boeiend vind is dat des te meer reden om omzichtig met deze aankoop om te gaan. Als je n.l. een flink stuk wijzer bent en je hebt impusief iets gekocht krijg je misschien spijt omdat je dan inmiddels beter weet. Het is geen "shoot and forget" aankoop. Als je het fout doet moet je d'r net zo lang naar luisteren totdat je je verlies neemt en besluit de boel in te ruilen. Theoretische kennis is een hele goeie start dus ga lekker lezen. Vergeet echter niet daarna de pratijk in te gaan. Loop eens een theater, disco of muziektent binnen om te kijken wat ze hebben en hoe het klinkt. Ik doe het zelf sinds ik me kan herinneren. Ik ga geen tent uit zonder te weten wat ze hebben hangen/staan. Je kan ook eens wat verschillende dingen gaan huren zo ga je ook verschillen zien. Stel nou dat je de komende 5 a 6 klussen telkens met een andere gehuurde set doet. Daar wordt je snel een stuk wijzer van.

                              Comment

                              Working...