Stroom verdelen en aansluiten van een versterker rack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wazzzie
    • Apr 2007
    • 5

    Stroom verdelen en aansluiten van een versterker rack

    Hoi,

    Net nieuw en meteen al 3 vragen .
    Ik heb hier een stuk uit het forum eens door gespit maar niet echt tot een duidelijke oplossing gekomen.

    ik heb de volgende setup eindelijk compleet bij elkaar gespaard en aangeschaft

    1 x Behringer CX2310 in de stereo 2 weg modus
    2 x Dap X-10 @ Dap P900 [High]
    2 x Dap X-12 @ Dap P1200 [Low/Mid]
    1 x Dap X-15B @ Dap P500 Bridged mode [Submover]
    1 x Dateq XTC
    1 x Denon 2600F
    1 x BPM studio met de rcp2001 op een Egosys geluidskaartje [de voeding trekt max 300watt]

    Ik heb nu de X-over en de amp's ingebouwd in een 10HE zelfbouw kist met achterop een stekkerdoosje en daar los alle stekkers ingestoken.

    Maar ik wil eigenlijk alles inbouwen maar dan wel op een veilige manier.
    dus dat ik de stekkers achter in men 19" Rack steek zodat het snel geinstalleerd is op locatie en werkt.

    Maar waar moet ik dan rekening mee houden,
    Dat me kabels minimaal 2.5 mm kwadraat zijn
    en dat het niet de stoppen laat springen.

    Kan ik de voedingskabels van me versterkers door knippen en op maat aan elkaar knijpen met van die speciale busjes daarvoor of moet ik niks aan die kabels doen en gewoon een stekkerdoos er in vast maken.

    En wat voor aansluiting heb ik nodig als stroom toevoer in het rack.
    Haal ik dit alleen op een 16A groepje @ full load of moet ik het gaan verdelen?

    met vriendelijke groet,
    Carlo
  • renebiemans
    • May 2006
    • 156

    #2
    De aansluiting kun je het beste doen met powercon en kun je denk ik beste gewoon met een verdeeldoosje ertussen doen. Mocht je ooit alleen een keer 1 versterker nodig hebben kun je die er dan gewoon makkelijk uit halen of als je een keer snel wat moet aanpassen. Bij de info van de boxxen staat(vanuit gaande van Max. Current Draw 220V):
    DAP P900: 8A
    DAP-P1200: 8A
    DAP P500: 6A
    Het zou misschien wel lukken want waarschijnlijk zijn dit alleen de pieken en niet de constante stroom. Maar je kunt dus het beste splitten als deze gegevens kloppen.
    Last edited by renebiemans; 03-04-07, 06:10.

    Comment

    • Pulse
      • Oct 2001
      • 666

      #3
      Dat gaat makkelijk op 1 16A groepje hoor.

      Ikzelf heb zelfs mijn amprack van 6kw rms (conventionele bakken), die ook tegen de clip aan gebruikt worden, nog op 1 groep hangen.
      De max powerdraw volgens de fabrikant van beide versterkers samen is een dikke 8kw. Bij muziek kom je daar toch nooit aan en daarenboven is een 16A groepje continu 16A en kan zo'n zekering gerust elke bas even een stuk meer als 16A verdragen, zolang het gemiddelde maar onder de 16A blijft.

      Gewoon rackje vanvoor bekabelen met 1 powercon waaraan een stekkerblok hangt waar dan alle toestellen aankomen.
      MVG,
      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

      Comment

      • Jag
        • Nov 2002
        • 319

        #4
        Het handigste is om een rack te maken met aan de voorkant (onderin) een plaatje (19", kan je overal krijgen) met alle aansluitingen:
        2x XLR input (evt ook doorlus 2x XLR output)
        4x of 6x speakon aansluitingen (afhankelijk van of je kan doorlussen of niet)
        1x powercon input

        En die connectoren verbind je dan met de juiste in- en outputs op de amps en de crossover. En aan de powercon hang je een 230V verdeelblokje en je maakt korte euro's op maat voor je versterker en crossover.

        Hier is een voorbeeld van een rack dat ik zelf heb gemaakt:


        De connectoren zaten nog niet vastgepopt






        Speakon, XLR en Powercon (allemaal Neutrik) hebben allemaal dezelfde diameter gat nodig, namelijk D-size. Daar zijn standaard 19" formaat stukken profiel voor te krijgen.



        De versterkers zitten met euro's van ongeveer 15cm ingeprikt in een blok dat links vastgeplakt zit.


        Geen foto's! aleen de links gaarne, ik lees dit forum in de trein!
        Last edited by Radar; 03-04-07, 16:45.

        Comment

        • ronny
          • Dec 2002
          • 2139

          #5
          Mooi huiskamersetje

          mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

          Comment

          • GvH-E
            • Feb 2007
            • 122

            #6
            Ziet er goed uit.
            Alleen zou ik een goede schroefbare Schuco doos plaatsen zomogelijk vertikaal tegen de zijkant van de flightcase en hier de eindversterkers e.d. inpluggen.
            De overtoll. snoerlengte kan naast de verst. worden opgerold. Hou je de versterkers origineel. Een doorsnede van 1,5 mm2 is ruim voldoende.
            Zeker niet aan netsnoeren knippen en knijpen! GvH-E

            Comment

            • Jag
              • Nov 2002
              • 319

              #7
              Originally posted by GvH-E
              Ziet er goed uit.
              Alleen zou ik een goede schroefbare Schuco doos plaatsen zomogelijk vertikaal tegen de zijkant van de flightcase en hier de eindversterkers e.d. inpluggen.
              De overtoll. snoerlengte kan naast de verst. worden opgerold. Hou je de versterkers origineel. Een doorsnede van 1,5 mm2 is ruim voldoende.
              Zeker niet aan netsnoeren knippen en knijpen! GvH-E
              Schroefbaar is beter idd, maar bij mij zit het ook wel stevig vast (ook verticaal tegen zijkant). Je kan overigens gewoon euro's los kopen en daar zelf een shucko stekker aanzetten (waar de kabel haaks ingaat). Ik zie daar niet zozeer het probleem van. Bij mij moest dat ook wel, mijn amps doen aan de zijkant de warme lucht uitblazen (handig joh !).

              Comment

              Working...