stereo xlr

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusiQmaN
    • Sep 2006
    • 328

    stereo xlr

    goedendag. is het mogelijk om een verbinding te maken die er zo uit moet zien:

    1 stereo xl (3 polig) aan de ene kant van de kabel, en aan de andere kant 2 mono xlrs.

    ik weet niet of er 3 polige xl3s bestaan, maar zon verbinding zou perfect zijn aangezien ik dan op een stereo kanaal mn stereo paar overheads kan aansluiten.

    zoeits maar dan in xlr:



    idd een nieuwbie vrag, maar daar is t hier voor
    Last edited by MusiQmaN; 27-03-07, 14:59.
    Drummer en techniek freak.
    _____________________________________________
  • Xtreme18
    • Aug 2005
    • 53

    #2
    Ja zijn er,

    standaard tre koop bij je dealer. Bijv. van DAP

    Comment

    • sjoerd
      • Apr 2004
      • 341

      #3
      een xlr is normaal gesproken altijd 3 polig. je kunt inderdaad een xlr gebruiken voor een stereo aansluiting, maar dit is niet de norm. Verder kun je dan zeker geen gebalanceerd signaal gebruiken, wat voor microfoons wel nodig is. Verder zul je op je stereo kanalen op je mengtafel ook geen microfoons kunnen aansluiten, dus dit gaat mijn inziens zeker niet werken zoals jij aangeeft. kom je kanalen tekort dan? wellicht is het een oplossing om een kleine microfoonmixer met draaiknoppen te gebruiken. Deze kun je dan weer aansluiten op je mengtafel (evt op een stereokanaal) om zo extra aansluitingen te creeren. deze dingetjes zijn voor weinig geld te koop, bijv hier bij J&H.

      Comment

      • MusiQmaN
        • Sep 2006
        • 328

        #4
        Originally posted by sjoerd
        een xlr is normaal gesproken altijd 3 polig. je kunt inderdaad een xlr gebruiken voor een stereo aansluiting, maar dit is niet de norm. Verder kun je dan zeker geen gebalanceerd signaal gebruiken, wat voor microfoons wel nodig is. Verder zul je op je stereo kanalen op je mengtafel ook geen microfoons kunnen aansluiten, dus dit gaat mijn inziens zeker niet werken zoals jij aangeeft. kom je kanalen tekort dan? wellicht is het een oplossing om een kleine microfoonmixer met draaiknoppen te gebruiken. Deze kun je dan weer aansluiten op je mengtafel (evt op een stereokanaal) om zo extra aansluitingen te creeren. deze dingetjes zijn voor weinig geld te koop, bijv hier bij J&H.
        ik heb juist een kleinere mixer (nog niet, heb nu nog een digitale promix met 16 kanalen, maar die gaat er uit)

        Ik zou dan op t nieuwe paneel de kanalen 1 tm 4 xlr en 5/6 en7/8 stereo met xlr mogelijkheid hebben, daar zou ik dan een van de 2 xlrs wilen gebruiken voor t stereo beeld van mn condensor paar.

        Last edited by MusiQmaN; 27-03-07, 15:53.
        Drummer en techniek freak.
        _____________________________________________

        Comment

        • Joost van Ens
          • Jan 2001
          • 628

          #5
          En dat gaat dus volgens mij al helemaal niet lukken i.v.m. de benodigde phatom voeding die die mics willen hebben.

          Joost

          Comment

          • MusiQmaN
            • Sep 2006
            • 328

            #6
            Originally posted by Joost van Ens
            En dat gaat dus volgens mij al helemaal niet lukken i.v.m. de benodigde phatom voeding die die mics willen hebben.

            Joost
            phantom gaat toch zowiezo door xl, afgezien of dat stereo of mono is?
            Drummer en techniek freak.
            _____________________________________________

            Comment

            • GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

              #7
              Je kunt op dit paneel max. 6 stuks mic. via XLR aansluiten. Waarschijnlijk (?) met de voor condensatormic. benodigde phantoom voeding.
              Wil je eventueel een stereomic. aansluiten kost je dat 2 van die 6 kanalen.
              Bij de inputs 5/6 en 7/8 kan je via 2 stuks jackpluggen (li.+re.) de ongebalanceerde lijninput benutten.
              Je mic. input wordt dan uitgeschakeld.
              Je hebt het gevraagde snoer dus niet nodig!
              Bestudeer je gebruiksaanwijzing, daar zullen de voorbeelden in staan. Succes. GvH-E
              Last edited by GvH-E; 27-03-07, 17:45.

              Comment

              • Lennartsound
                • Dec 2006
                • 269

                #8
                Als ik het goed begrijp wil je de stereo kanalen gebruiken voor microfoons en dan het liefst 2 mic's op een stereo kanaal. Op zich geen onlogische gedachte. Wat je even over het hoofd ziet is dat het line inputs zijn. Daar gaat dus geen mic op passen. De impedantie klopt niet en je zou zowat niks horenomdat het signaal veel te zacht is. Wat je kan doen is een microfoon voorversterker kopen die de mics versterkt naar line signaal ( en tevens van Phantoom voeding voorziet)Die sluit je dan op de stereo lijninputs van je mixer aan. Er zijn daarvoor van die 19" voorversterkers op de markt die niks anders dan dat doen (of nog iets extra's)
                Aan je mixertje te zien val je binnen het budget van een leuke Focusrite Platinum zoals de Octopre, een 8 kanaal preamp die heel acceptabel klinkt. In ieder geval een heel stuk beter dan een Behringer ofzo.

                P.S. een XLR is nooit stereo. En dan nog... van 1 lijntje 2 maken of andersom wil dus nog niet zeggen dat het stereo wordt...
                2 lijntjes is niks meer dan dubbel mono, oftewel een splittertje. Niet zeker of je dat al wist maar volgens mij wel toch?
                Last edited by Lennartsound; 27-03-07, 17:43.

                Comment

                • Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

                  #9
                  Heel simpel:
                  Kan niet.

                  De stereo kanalen hebben geen microfoon pre-amp en geen phantom voeding.
                  Wil je dus meer kanalen aansluiten, dan heb je of een sub mixer, of een grotere mixer nodig.

                  Comment

                  • MusiQmaN
                    • Sep 2006
                    • 328

                    #10
                    ok. idd phantom via line gaat niet en dus stereo xl ook niet.

                    wel jammer, aangezien je t meeste paren overheads tegenkomt, en je eingelijk heel goed uit de voeten kan met een kanaal uitregelen voor 1 paar voor een mooi stereo beeld. zeker voor persoonlijk gebruik/pers. ambiance

                    dat was het mij ook meer om te doen, ik kan namelijk ook een tommic pakken en die met een line erin gooien, maar dat is weer onhandig gedoe.
                    Drummer en techniek freak.
                    _____________________________________________

                    Comment

                    • Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

                      #11
                      Ik heb toch echt liever op beide overhead kanalen een aparte EQ.
                      Geen enkele mic klinkt het zelfde. De ene overhead zit dicht bij een overhead. De ander dicht bij een floor tom.

                      Je tom mic line verhaal snap ik niet?

                      Wil je nu toch een microfoon op een line ingang zetten?
                      Zoals eerder gezecht gaat dit niet werken. Deze kanalen hebben niet genoeg gain en dus zal je nooit genoeg niveau krijgen.

                      Comment

                      • MusiQmaN
                        • Sep 2006
                        • 328

                        #12
                        Originally posted by Mathijs
                        Ik heb toch echt liever op beide overhead kanalen een aparte EQ.
                        Geen enkele mic klinkt het zelfde. De ene overhead zit dicht bij een overhead. De ander dicht bij een floor tom.

                        Je tom mic line verhaal snap ik niet?

                        Wil je nu toch een microfoon op een line ingang zetten?
                        Zoals eerder gezecht gaat dit niet werken. Deze kanalen hebben niet genoeg gain en dus zal je nooit genoeg niveau krijgen.
                        ok, dat kan. Mijn oh hangen alle 2 op gelijke hoogte boven de cymbals en zijn ook als zodanig gericht. idd klinkt geen enkele mic hetzelfde, maar het verschil is zo miniem, dat zeker voor thuis (niet recording) werk en voor d ekleine gigs denk ik top zou werken.

                        ik heb al een sennheiser 504 met neutrik xlr-jack en dat werkt perfect. hij klinkt
                        Drummer en techniek freak.
                        _____________________________________________

                        Comment

                        • moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

                          #13
                          Originally posted by Xtreme18
                          Ja zijn er,

                          standaard tre koop bij je dealer. Bijv. van DAP

                          wedden voor een kratje bier dat die er niet zijn?
                          Tuurlijk jack naar xlr en dat twee keer...die bestaan, maar 1 xlr naar 2 mono jack.....ik ga voor een kratje bier
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                          Comment

                          • DJ nn
                            • Jun 2006
                            • 489

                            #14
                            Originally posted by moderator
                            wedden voor een kratje bier dat die er niet zijn?
                            Tuurlijk jack naar xlr en dat twee keer...die bestaan, maar 1 xlr naar 2 mono jack.....ik ga voor een kratje bier
                            Ik vind idd geen standaard kabel...
                            Anders zelf ff solderen, lijkt mij het probleem niet
                            Of verschillende kabeltjes in elkaar liggen prikken tot je de juiste combinatie hebt

                            natuurlijk kan het best zijn dat het niet werkt...
                            Ik zou zeggen: koop een grotere tafel (je had ze nog niet hé ?)
                            want 12 monokanalen is echt niet overdreven voor een groepje, stel dat je ooit een gastzanger krijgt... weer kanaaltje erbij

                            of koop zo'n drumstel met van die rubberen "troms" (ken de naam er niet van)
                            je kent het vast wel, zo'n elektrisch (digitaal) drumstel met hoofdtelefoon enzo
                            dan heb je mooi "mixer" van de drum voor jezelf en je hebt maar 1 (stereo?)kanaal nodig

                            al denk ik dat zo'n grotere mixer toch goedkoper is

                            grtzzz DJ nn
                            ... the sound of silence...

                            Comment

                            • MusiQmaN
                              • Sep 2006
                              • 328

                              #15
                              ik heb juist een grote tafel en wil naar een kleinere ivm ruimte. ik gebruik het alleen voor personal monitoring en dan is zon digtale promix toch n btje groot en overdadig vandaar

                              en zo n elecktronisch drumstel (zo heet dat met rubberen TOMS :P) heb ik al

                              wie had t trowuens over 1 xl naar 2 mono jack (dat laatste is ook xlr)

                              ik heb nu op de tafel 1 kick, 3 toms, 2 snares, 2 oh's, 2 mono lijntjes van de mono outs (l/r) van mn sampler/perc. station en een mp3 in de tape in.
                              Last edited by MusiQmaN; 27-03-07, 20:23.
                              Drummer en techniek freak.
                              _____________________________________________

                              Comment

                              Working...