Probleem Met Licht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • barry1989
    • Mar 2007
    • 12

    Probleem Met Licht

    Goeiendag allemaal,

    Ik ben een beginnende Lj. Ik vind het allemaal heel interressant en ik leer steeds meer. Alleen nu heeft iemand me gevraagd die een probleem hebt met het licht in een discotheek. Ik had gezegd dat ik er altijd even naar kan kijken maar dat ik niet weet of ik het kan oplossen.
    Ik kon het niet oplossen maar het probleem vind ik echt wel heel vaag dus ik ben me er al een tijdje aan het in verdiepen maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik vraag daarom aan jullie hulp
    1.1 De Apperatuur

    *1 Computer met martin lightjockey
    *1 Martin RS-485 Splitter
    *5 Martin Roboscan 518
    *1 Atomic DMX 300
    *1 Strand Lighting 24 channel dimmer
    *1 Martin 2510 controller

    1.2 Hoe zit het aangesloten
    In het signaal in van de splitter gaat een kabel van de martin lightjockey computer.
    In het signaal thru gaat een kabel van de martin 2510 controller.
    Op Output 1 zit de 24 kanaals dimmer aangesloten.
    Op output 2 zitten 3 roboscans aangesloten of de Atomic.
    Op output 3 zitten 2 roboscans aangesloten en die werken goed.
    Op output 4 zitten 3 roboscans aangesloten of de Atomic. Ik weet dus niet zeker wat er op output 2 en 4 zit aangesloten.

    1.3 Het Probleem

    Output 3 werkt goed daar zitten 2 roboscans op aangesloten. Die roboscans hangen aan een ballustrade. Output 1,2 en 4 werken niet goed. Als ik dan bijvoorbeeld de 3 roboscans aansluit die boven de ballustrade hangen gaan alle 3 de roboscans het spiegeltje de hele tijd heen en weer. Ze reageren dan niet op wat ik doe met martin lightjockey. De dimmerkast reageert ook niet op wat ik doe. Hij reageerde wel als ik de computer rechtstreeks aansluit op de dimmerkast. Als ik dan de Atomic aansluit gaat hij gelijk de hele tijd knipperen. Hij reageert dan ook niet op martin lightjockey. Als ik die 3 roboscans die boven de ballustrade hangen dan verbindt met een output van een roboscan die op output 3 hangt werken ze wel.

    Ik had eerst een programmatje gemaakt en op de 2510 controller gezet en die weer aangesloten op de thru input, het schakelaartje van de splitter op thru gezet maar de lampen reageerden maar niet. Toen had ik de 2510 controller aangesloten op de in input waar normaal de computer zit aangesloten en toen werkte het wel.
    Ik heb al eens een andere splitter geprobeerd maar toen werkte het nog steeds niet goed.

    Weten jullie nog wat ik kan proberen?

    Met vriendelijke groet,

    Barry Claassens
    Last edited by moderator; 23-03-07, 20:51.
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    Hoi,
    Heeft het daarvoor wel fatsoenlijk gewerkt?
    zoja... dan ligt het aan de splitter ergens iets defect denk ik...
    Waar het eventueel ook aan zou kunnen liggen is dat je niet de juiste adressen hebt ingesteld en dat ze daardoor niet reageren op de signalen die ze van de pc zouden moeten krijgen.

    probeer anders eens een effect ofzo in te laden op je 2510 controller en dan dit te laten afspelen...
    Als dit wel zou werken ligt het probleem bij je splitter.

    Kijk ook of je lampen juist zijn gepatcht op je pc is eigenlijk het zelfde als verkeerde adressering!
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

      #3
      Je sluit dus een 2e sturing aan op de true van je splitter??
      De true uitgang dient gewoon om fixtures aan te sluiten, al zijn deze dan wel niet optisch gescheiden. Wil je 2 sturingen tegelijkertijd gebruiken heb je geen splitter nodig maar een merger. Gebruik je de true niet moet je die volgens de regels van de kunst termineren.

      Werkt het geheel wel als er maar 1 sturing (dus LJ op de IN) is aangesloten?
      exit night into LIGHT

      Comment

      • marccolemont
        • Mar 2006
        • 6

        #4
        Lijkt me een typisch kabel reflectie probleem.
        Hebben ze gewone microfoonkabel gebruikt om de DMX over te sturen?
        Of een mengeling van verschillende kabel types binnen 1 DMX lijn?

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          Weet je wat jij zou moeten doen....

          Je verdiepen in de werking van het dmx protocol.

          In reactie op je vraag
          Weten jullie nog wat ik kan proberen?
          Een heel simpel antwoord: je houden aan het dmx512 protocol!

          1. signalen van consoles mergen doe je niet met een splitter maar via een dmx in op één van de consoles en bij afwezigheid hiervan met een merger.

          2. Een dmx splitter is niet geschikt om twee verschillende ingangen te distribueren, hij is juist bedoeld om andersom te werken; 1 ingang twee of meerdere ( model afhankelijk) uitgangen van hetzelfde ingangssignaal.

          3. Je hebt lightjockey, WTF moet je nog met een 2510 knoppendoos!
          Leuk als backup, of als sturinkje wanneer er geen lichtoperator aanwezig is.

          Wat jij zou moeten doen: hulp inschakelen, dat doe je door hier een hele ruime vraag te stellen, eentje waar niet een compleet antwoord op te geven is zonder een hoop voorbehoud.

          Mijn advies, snap eerst heel goed wat je gaat bouwen, bouw het daarna stapje voor stapje op.

          Een dmx splitter gebruik je dus om een signaal te ....splitten! dus bijvoorbeeld om de scans die in de zaal hangen aan te sturen via een aftakkinkje en de scans die aan een balustrade hangen van hetzelfde dmx signaal te voorzien, maar dan van een andere aftakking.

          Dit wil dus niet zeggen dat ze naar dezelfde adressen luisteren, dat schrijf ik niet!

          Kom maar op met je vervolgvragen, wel eerst even goed de reacties tot nu toe lezen, verhaal over gebruikte kabelsoort komen we later nog wel op terug.
          Het dmx signaal wat je nu genereerd door twee sturingen op dezelfde lijn aan het werk te zetten is de oorzaak van je storing, krijg je van mij 100% garantie op.
          Last edited by moderator; 26-03-07, 21:46.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • barry1989
            • Mar 2007
            • 12

            #6
            Antwoord

            Bedankt voor jullie reacties

            [FONT=Verdana]To Funmaker[/FONT]
            Het heeft altijd gewoon gewerkt. Ik ben er achtergekomen dat de zaal een keer verhuurd is voor filmopnames en dat ze het licht toen hebben aangesloten op een eigen computer.

            De splitter is niet defect. Ik heb geprobeerd om de computer vlakbij de splitter aan te sluiten en een lamp ook en dat werkt. Op alle 4 de uitgangen.

            Er is geen sprake van een verkeerde addressering omdat ze het allemaal op uigang 3 wel doen.

            [FONT=Verdana]To stekelvarke[/FONT]
            Ik ben er zojuist achter gekomen dat deze switch aangepast is (gemodernificeerd). Je hebt nu een keuze wat het licht moet besturen of de 2510 controller of martin lightjocky. We gebruiken de 2510 controller als er een klein feestje is. We gebruiken Martin Lichtjockey voor als het een groot druk feest is waar soms artiesten uitgelicht moeten worden.

            Het geheel dat werkt niet alleen uitgang 3 werkt normaal.

            [FONT=Verdana]To marccolemont[/FONT]
            Toen ik het ging testen bij de switch ben ik er achter gekomen dat niet alle dmx kabels hetzelfde zijn. Ik zag een paar kabeltjes liggen waar op stond gelabeld (Fase Reverse) of zoiets. Dit waren kleine koppelstukjes. Als ik er 1 gebruikte werkte het wel bij 2 kabeltjes ging de lamp vaag doen en bij 3 werkte het goed bij 4 vaag en bij 5 kabeltjes goed.

            Dit wil dus zeggen dat er 2 draadjes zijn omgedraaid in de kabel. Dus bij alle oneven getallen moet het werken. Dit zou dus ook het geval kunnen zijn bij die kabels die normaal gebruikt worden.

            Ik ga dit nog verder uitzoeken

            [FONT=Verdana]To morderator[/FONT]
            1. Ik ben dus vergeten te melden dat dit een aangepaste splitter was. Dit was erg dom voor mij maar ik wist zelf ook niet beter. Je hebt 2 ingangen en je kan kiezen welke ingang je gebruikt (of martin LJ of de 2510 controller)

            2. Zie 1

            3. Je zegt het zelf al. De 2510 gebruiken we als er geen LJ aanwezig is. Dit is het geval met kleine bedrijfsfeestjes.

            Maar in ieder geval bedankt voor je reactie. Ik wordt elke dag weer een stukje wijzer.

            [FONT=Verdana]To iedereen[/FONT]
            Ik denk das dat het probleem licht bij de kabels. Zoals marcollemont al zei. Ik ga proberen om zo een fase rev kabel er tussen te zetten en kijken of het dan wel werkt.

            Jullie horen nog van me hoe het is afgelopen.

            Bedankt voor jullie reacties!


            Comment

            • LJKEVIN
              • Dec 2005
              • 426

              #7
              Zoals jij het nu zegt, (de logica wat betreft vaag doen wanneer je de losse kabeltjes aansluit) zou ik ook tot dezelfde conclusie komen.

              Succes met het nakijken van je dmx lijn

              (ps. daar bestaan toch ook hulpmiddelen voor??)
              Dmx Testers?
              Of zijn deze daar niet voor te gebruiken??
              Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

              Comment

              • stekelvarke
                • Dec 2004
                • 1062

                #8
                Originally posted by barry1989
                Bedankt voor jullie reacties
                Toen ik het ging testen bij de switch ben ik er achter gekomen dat niet alle dmx kabels hetzelfde zijn. Ik zag een paar kabeltjes liggen waar op stond gelabeld (Fase Reverse) of zoiets.
                Dit zou wel eens de oplossing kunnen zijn, deze korte kabeltjes verwisselen de DMX + en DMX -, en worden hier ook vaak fasedraaiertjes genoemd.

                Een aantal fabrikanten (zoals Martin) hebben een aantal fixtures op de markt gebracht waarbij de DMX + en DMX - verwisseld zijn (al dacht ik dat de 518 daar niet meer bij hoorde).
                exit night into LIGHT

                Comment

                • mustang1
                  • Sep 2006
                  • 94

                  #9
                  In LightJockey van Martin zijn nog een aantal opties te selecteren voor het gebruik van een 518, namelijk mode 1, mode 2 en mode 3. Ik geloof dat wij altijd mode 3 selecteren, anders werken pan en tilt van de spiegel niet naar behoren. Hopelijk heb je hier wat aan, je zegt namelijk dat het altijd gewerkt heeft, misschien is er een instelling in je LightJockey veranderd??

                  Deze gegevens zijn in LightJockey vermeld voor mode 1:
                  [ Martin Pro Roboscan 518 Mode 1.GS2 ]
                  Profile Author: J.P Andersen
                  Martin Roboscan 518, DMX Mode 1 (8 bit)
                  Note:
                  Gobo selection and rotation control share control channel. Use the Gobo drag bar to program rotation parameters.


                  Dit zijn de gegevens van mode 2:
                  Built-in Profile
                  Roboscan 518 Notes
                  Personality for Mode 2, 8 bit Pan/Tilt - Tracking/Speed
                  PL432 Jumper on Pin 5 and 6
                  Notes:
                  Fixture Stand-alone modes use shutter channel (special)


                  En dit die van mode 3:
                  Built-in Profile
                  Roboscan 518 Notes
                  Personality for Mode 3, 16 bit Pan/Tilt - Tracking
                  PL432 Jumper on Pin 4 and 5
                  Notes:
                  Fixture Stand-alone modes use shutter channel (special)

                  En voor de 518 heb je echt een fasedraaier nodig, zoniet dan zal er in de dmx aansluiting van het apparaat een weerstand gesoldeerd zijn.
                  Last edited by mustang1; 02-04-07, 18:04.
                  Mooi spul, he?

                  Comment

                  • barry1989
                    • Mar 2007
                    • 12

                    #10
                    Het was inderdaad de oplossing.

                    Door een simple faseomdraaier er tussen te zetten werkte het gelijk. Bedankt allemaal voor jullie hulp.

                    Met vriendelijke groet,


                    Barry Claassens

                    Comment

                    Working...