Kan deze versterker ook een 8 ohm luidspreker op?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laurens66
    • Mar 2006
    • 11

    Kan deze versterker ook een 8 ohm luidspreker op?

    Hallo,

    Stel er is een versterker van die bij 4 ohm 450W kan leveren.
    Bij 8 ohm staat niet vermeld, houdt dit in dat men geen 8 ohm luidspreker aan kan sluiten op deze versterker?

    Het gaat om de mc crypt PA-12000

    De luidsprekers die nu klaar staan om te begruiken zijn 8 ohm.

    Als ik nou 2 parralel zet heb ik 4 ohm dat wel maar ik neem aan dat er ook wel 2 luidsprekers van elk 8 ohm op kunnen.

    Hier staat de handleiding van Conrad

    Ik heb al zo'n versterker staan.

    Groet,

    Laurens
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

    #2
    Hogere impedantie kan je altijd aansluiten, lager niet altijd. Indien je hier een 8 Ohm speaker op aansluit zal de versterker niet zijn maximale vermogen afgeven, maar dat kan voor de rest geen kwaad.
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200

    Comment

    • Laurens66
      • Mar 2006
      • 11

      #3
      Mooi, dus als ik 2 wil gebruiken zet ik die 2 erop, ik wil 4 gebruiken zet ik die laatse 2 bij die andere op.

      Wat gebeurd er dan als ik 1 luidspreker op kanaal 1 zet en nog 2 luidsprekers parralel op kanaal 2 zet?

      Dus 3 luidsprekers, kan dit kwaad?

      Het ik voor een bedrijf, je weet maar nooit, mensen die er weinig verstand van hebben.

      PS. Ik had natuurlijk al 2 luidsprekers aangesloten en het geluid is goed hard terwijl de volume knop op de versterker best laag staat.

      Of is het beter er nog een tweede versterker bij in te kopen, lijkt mij niet aangezien hij nu al hard kan.

      Comment

      • jens
        • Aug 2004
        • 1067

        #4
        met deze versterker kan je 8 en 4 ohm draaien maar ik zou niet lager gaan dan die 4 ohm

        je kan dus per kanaal 2 speakers aansluiten van 8 ohm, aan elkaar doorlussen

        of 1 speaker van 4 ohm

        wat voor speakers wil je erop aansluiten???

        6 full range kasten van 8 ohm??

        4 baskasten + 2 toppen van 8 ohm het stuk??

        je zegt dat het voor een bedrijf is?? wat is het bedrijf er mee van plan?

        ik denk dat je eerst met informatie over de balk moet komen wat je er mee wilt ( waar word het voor gebruikt: spraak, zang, achtergrond muziek, disco & noem maar op)

        en wat je er op aan wil sluiten (specificaties van de speakers)

        denk dat dan mensen je echt pas verder kunnen helpen met het beantwoorden van je vragen en desnoods mischien andere opties geven

        succes

        Comment

        • Laurens66
          • Mar 2006
          • 11

          #5
          Je hebt gelijk.

          Wat er op moet:

          2 X 8 ohm luidsprekers

          OF!!

          4 X 8 ohm luidsprekers

          Dit zijn ze:[LIST][*]woofer size: 12" (31cm)[*]tweeter size: 1.35" (3.5cm)[*]impedance: 8 ohm[*]power: 350W (200Wrms)[*]frequency response: 45Hz ~ 18kHz[*]sensitivity (1W/1m): 97dB[*]2 weg[/LIST]Zoals ik al zei of 2 luidsprekers of 4 luidsprekers waarvan 2 per kanaal.

          Wat gebeurdt er als ik 3 aansluit, dan heb ik op kanaal 1 totaal 8 ohm van 1 luidspreker zitten en op kanaal 2 totaal 4 ohm?

          Het is niet de bedoeling om 3 aan te sluiten hoor maar ik vraag me af wat er eventueel zou gebeuren.

          Wordt gebruikt voor spraak en muziek, niet zoveel boeiends dus lijkt mij.

          Genoeg info? Zo niet hoor ik het graag.

          Verder klinkt het op het moment perfect met 2 luidsprekers alleen moeten er nog 2 bij, of ik zet ze dus parralel of ik koop een versterker erbij.

          Die parralel optie lijkt mij de beste.

          Comment

          • jens
            • Aug 2004
            • 1067

            #6
            als je op 4 ohm 2x 450 wat kan draaien dan zou ik er dus niet nog een versterker bij kopen

            als je er 3 speakers op aansluit op de manier zoals jij zegt, heb je idd gelijk. mocht dat gebeuren dan kan het geen kwaad

            succes

            Comment

            • Laurens66
              • Mar 2006
              • 11

              #7
              Oke, bedankt.

              Wat gebeurd er als er per ongeluk 3 luidsprekers parralel worden gezet?

              Dus dan heb ik 2.7 ohm.

              Er is een handleiding waar duidelijk in staat dat er nooit luidsprekers aan elkaar mogen worden doorgelust, elke luidspreker heeft zijn eigen aansluiting in de muur, in het rack voor de apparatuur kan ik 2 parralel zetten.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                Originally posted by Laurens66
                ...........
                Het ik voor een bedrijf, je weet maar nooit, mensen die er weinig verstand van hebben.

                .....................

                jaja, en jij hebt de wet van ohm uitgevonden...

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Originally posted by Laurens66
                  Wat gebeurd er als er per ongeluk 3 luidsprekers parralel worden gezet?

                  Dus dan heb ik 2.7 ohm.
                  Hoe kun je PER ONGELUK een installatie verkeerd in elkaar schroeven?

                  Om jouw vraag direct te beantwoorden: dat gaat de versterker niet leuk vinden. 4 Ohm kan hij nog wel trekken, maar dat MC Crypt geval gaat het niet overleven als je lager gaat. Hoe lager de impedantie (=weerstand) hoe meer het kortsluiting gaat lijken.

                  Wil je een versterker die tot 2 Ohm kan? Dan moet je een paar segmenten duurder gaan zoeken, bij merken als Crest, Crown, Yamaha, Master, EV.... Dat rijtje.

                  Comment

                  • Laurens66
                    • Mar 2006
                    • 11

                    #10
                    Duidelijk.

                    Hoe dat per ongeluk kan, nou het is geen vaste instalatie, op de luidspreker zit in en uit, er staat duidelijk in het boekje zus en zo aansgesloten moet worden en niet anders.
                    Dus alleen op de juiste aansluitingen in de muur.

                    (ik weet het wel, diegene die het meestal klaarzet ook wel maar als iemand anders het doet....)

                    Ik maar me daar ook echt geen zorgen om, kortsluiting zeg je, er staat dat de versterkers kortsluitbestendig is dus dan kapt hij er tijdelijk mee lijkt me.
                    Als jij zegt dat hij het niet overleeft, niet zo mooi maar goed.

                    Maar ik ga ervanuit dat mensen in de beknopte handleiding met schema's kijken.

                    Ik weet voldoende om het af te maken.

                    Iedereen bedankt.
                    Last edited by Laurens66; 22-03-07, 15:07.

                    Comment

                    • vasco
                      • Oct 2003
                      • 2567

                      #11
                      Originally posted by Laurens66
                      Maar ik ga ervanuit dat mensen in de beknopte handleiding met schema's kijken.
                      Niet denken, de meeste mensen lezen geen handleidingen bij apparatuur maar willen direct aan de slag omdat ze denken het wel te weten. De handleiding is zoek dus ze kunnen het niet lezen en gaan het op de gok doen. Mensen hebben de balle verstand van schema's. Moet ik nog even doorgaan?

                      Verder moet jij een bedrijf adviseren die er niet veel verstand van heeft. Mag ik eerlijk zeggen dat jij ook niet echt overkomt als iemand die het allemaal al zo goed weet. Is niet beledigend bedoeld maar als tip want je kunt hier leren op het forum maar probeer geen mensen te adviseren als je zelf niet weet wat en hoe. Leer eerst zelf alles over het onderwerp sta je veel sterker in je schoenen en krijg je meer vertrouwen van de andere partij.

                      Toch succes met het geven van jou advies aan het bedrijf.
                      Last edited by vasco; 23-03-07, 13:52.

                      Comment

                      • Laurens66
                        • Mar 2006
                        • 11

                        #12
                        Ja klopt, het is voor een bedrijf waar mijn vader werkt (directeur) en alles graag zelf wil doen.

                        Ik doe dit omdat ik het leuk vind en op deze manier erg leerzaam is en nu een perfecte kans voor heb. (Ben ook nog maar 16)

                        Uiteindelijk hebben wij toch besloten een tweede versterker er bij te kopen, als de ene kapot gaat, je weet maar nooit is er altijd nog een tweede.

                        De instaltie is netjes vast en weggewertk aangelegd en toch flexibel.
                        Last edited by Laurens66; 23-03-07, 14:28.

                        Comment

                        • hugovanmeijeren
                          • Oct 2004
                          • 1436

                          #13
                          Originally posted by Laurens66
                          Ik maar me daar ook echt geen zorgen om, kortsluiting zeg je, er staat dat de versterkers kortsluitbestendig is dus dan kapt hij er tijdelijk mee lijkt me.
                          Als jij zegt dat hij het niet overleeft, niet zo mooi maar goed.
                          Misschien toch even uitleggen:

                          Een kortsluiting is een verbinding met de + en - pool van een stroomkring waar vrijwel geen weerstand tussen zit.

                          Op de door jou aangehaalde versterker kun je luidsprekers aansluiten met een impedantie (=weerstand) van tenminste 4 Ohm. Een grotere weerstand is altijd mogelijk, echter moet je hierbij wel rekening houden dat je versterker dan steeds minder vermogen gaat leveren, voor elke verdubbeling van de weerstand is dat ongeveer een halvering van het vermogen.

                          Als je speakers parallel aansluit, dan wordt de weerstand kleiner, als je speakers in serie aansluit wordt de weerstand groter.

                          Als je meerdere speakers parallel aansluit krijg je dus een kleine weerstand, zo klein dat deze zelfs op kortsluiting kan gaan lijken, je versterker levert veel vermogen, maar wordt daar wel erg warm van. Niet iedere versterker kan daar tegen, en bij zo'n budget versterker als McCrypt kun je er gif op innemen dat hij dat niet leuk zal vinden.

                          Dus om je vraag te beantwoorden: 2 speakers van 8Ohm parallel aangesloten gaat goed, een derde erbij gaat niet goed. Je zou wel de 3 speakers in serie kunnen aansluiten, maar dan houd je nog maar weinig vermogen over.

                          Groeten Hugo
                          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

                          "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

                          Comment

                          Working...