kabellengte - lange lengte ongeballanceerd

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

    kabellengte - lange lengte ongeballanceerd

    [FONT=Arial]Hallo,[/FONT]
    [FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial]Zou ik zonder al te veel geluidsverlies een kabel van ca.20meter kunnen gebruiken om de audio-uitgang van een laptop (mini-jack uit) aan te sluiten op een mengtafel (2x jack of XLR in )? [/FONT]
    [FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial]Alvast bedankt voor de info.[/FONT]
    [FONT=Arial]Hans[/FONT]
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    normaal mag dit geen probleem zijn!

    Een multikabel doet dit namelijk ook maar dan over grotere afstanden dus zie niet meteen een probleem.
    En om heel zeker te zijn van je output van je laptop enzo mss best eens op voorhand uittesten als het dient voor een productie of dergelijke!
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • StijnS
      • Sep 2006
      • 173

      #3
      Mag ik nog toevoegen dat je voor zulke afstanden geen prutskabeltjes van een cheapass merk moet gebruiken. Deze hebben vaak een serieus signaalverlies, zeker over zulke afstanden.
      Mocht je laptop het niet trekken, dan bestaan er voor een niet al te hoge prijs al degelijke externe geluidskaarten die een sterker signaal door de kabel pompen dan het interne kaartje van je laptop.

      Comment

      • 4uss
        • Aug 2005
        • 578

        #4
        20 meter is wel heel lang voor een ongebalanceerd signaal. Gebruik 2 (of een stereo) DI-boxes om het signaal gebalanceerd naar de mixer te sturen, dan is de kans op storing veel kleiner.

        Er is hierover al veel vaker wat gezegd, je kunt misschien even de zoekfunctie raadplegen.

        Comment

        • GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

          #5
          Een verlenging van het outputsignaal van je PC is meestal geen probleem.
          (Deze situatie is echter niet te vergelijken met je multikabel! Die is per aderpaar symetrisch uitgevoerd en is daardoor storingsongevoeliger.)
          Stuur je audiosignaal op de PC op een hoog niveau uit en leg de sinaalleiding op afstand van (geregelde) verlichting en andere stoorbronnen. Uiteraard moet deze leiding afgeschermd zijn.
          Op deze wijze heb je geen kwaliteitsverlies en dit werkt meestal probleemloos.

          Je moet tevens voorkomen dat er net-vereffeningsstromen in de afscherming van je lijn gaan lopen om brom te voorkomen. Voedt daarom (alleen) je PC met een zo kort mogelijk netsnoer uit hetzelfde stopcontact als je mixer.
          succes, GvH-E

          Comment

          • DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

            #6
            Originally posted by GvH-E
            Je moet tevens voorkomen dat er net-vereffeningsstromen in de afscherming van je lijn gaan lopen om brom te voorkomen. Voedt daarom (alleen) je PC met een zo kort mogelijk netsnoer uit hetzelfde stopcontact als je mixer.
            succes, GvH-E
            hehe, dit klinkt me wel tegenstrijdig in de oren... hij wil een verlengkabel gaan gebruiken omdat zijn laptop waarschijnlijk te ver staat van z'n mengtafel, maar nu zou hij zijn pc moeten voeden met een zo kort mogelijke kabel die dan nog in het zelfde stopcontact moet zitten als zijn mengtalel
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

            Comment

            • GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

              #7
              Tegenstrijdig met wat?? Alleen roepen dat iets niet juist is is erg gemakkelijk! Leg jij dan eens uit wat er niet goed is aan genoemde redenering? GvH-E

              Comment

              • kokkie
                • Nov 2003
                • 1166

                #8
                Tja Mathias, zeg het maar ...

                Ik ben het namelijk wel eens met GvH-E,
                al zou ik in de praktijk wel voor de optie DI's gaan, lekker naar gebalanceerd en de nodige handige knopjes.
                Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                Comment

                • Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

                  #9
                  en toch is het niet raar wat mathias zegt.
                  wanneer je tussen laptop en mixer een kabel van 20 meter legt ga ik er vanuit dat je over een onderlinge afstand van minimaal een meter of 17 praat. als je vervolgens je laptop uit dezelfde wcd zou moeten voeden als je mixer kan je niet echt meer spreken van een korte aansluitkabel.

                  of zie ik dat verkeerd?
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                  Comment

                  • DJ_matthias
                    • Jun 2005
                    • 620

                    #10
                    Originally posted by Upgrading your system
                    en toch is het niet raar wat mathias zegt.
                    wanneer je tussen laptop en mixer een kabel van 20 meter legt ga ik er vanuit dat je over een onderlinge afstand van minimaal een meter of 17 praat. als je vervolgens je laptop uit dezelfde wcd zou moeten voeden als je mixer kan je niet echt meer spreken van een korte aansluitkabel.

                    of zie ik dat verkeerd?
                    idd, dit bedoelde ik. als je een verlengkabel (XLR of dergelijke!!! geen stroom ofzo) van 20 meter gaat gebruiken wil het al zeggen dat je op enige afstand van je mengtafel zit. Dan gaat het mij al moeilijk lijken om je laptop in hetzelfde stopcontact te prikken als je mengtafel.

                    als hij naast zijn mengtafel zou zitten, zou hij heus geen 20 meter gebruiken?!
                    Last edited by DJ_matthias; 21-03-07, 17:37.
                    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Vanaf je laptop een zo kort mogelijk snoertje nemen, dat in een setje DI's prikken en dan 20 meter naar je mengtafel. Dat is de veiligste manier om je signaal te transporteren. Mocht er toch storing zijn, dan gewoon even de earth-lift proberen. Mocht dat niet baten, dan moet je echt op zoek naar een externe geluidskaart. Het zal niet de eerste keer zijn dan een interne geluidskaart wordt gestoord door alle andere electronica in de laptop (een mooie gestabiliseerde adapter kan soms ook wonderen doen!)

                      Comment

                      • kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

                        #12
                        Originally posted by DJ_matthias
                        idd, dit bedoelde ik. als je een verlengkabel (XLR of dergelijke!!! geen stroom ofzo) van 20 meter gaat gebruiken wil het al zeggen dat je op enige afstand van je mengtafel zit. Dan gaat het mij al moeilijk lijken om je laptop in hetzelfde stopcontact te prikken als je mengtafel.

                        als hij naast zijn mengtafel zou zitten, zou hij heus geen 20 meter gebruiken?!
                        Het idee is dat je je installatie aanlegt in stervorm.
                        In veel apparaten zit aarde en massa ergens aan elkaar geknoopt. Door spanning uit het dichtsbijzijnde stopcontact te pakken en het signaal 20m verder te transporteren naar je mixer creƫer je een aardlus en potentiaal verschil tussen massa en aarde die dus weer aan elkaar hangen.
                        Door dus je stroomverdeling en je stageblock als middelpunt van je ster systeem te pakken - of in simpelere gevallen je stroomverdeling en de mixer - en je signaalkabels en spanningskabels (vooral op langere afstanden) even lang te kiezen, voorkom je potentiaal verschil en dus problemen.

                        Dat is in mijn ogen hoe je het even simpel uit kan leggen en dit maakt ook niet uit voor gebalanceerd of ongebalanceerd. Dat heeft weer te maken met invloed van storingen van buitenaf, waarbij gebalanceerd dus de minder/niet gevoelige is, waar de DI om de hoek komt kijken om dus ongebalanceerd signaal te balanceren en over een lange afstand te transporteren (laptops, keyboards, direct out van bas/gitaarversterkers) en deze DI's hebben vaak nog als laatste redmiddel een aardlift waar je een brom door een aardlus nog mee kan opheffen. Maar in een goed systeem zou dat niet nodig moeten zijn.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

                        Comment

                        • GvH-E
                          • Feb 2007
                          • 122

                          #13
                          Nog een aanvulling dan. Er staat "zo kort mogelijk" dus liever geen haspel van 50 mtr waar 20 meter van is uitgerold. Zou je de PC voeding van een andere w.c.d halen b.v. een andere groep van de zaal dan kan er een vereffeningsstroom gaan lopen door je afscherming. (aardlus) De spanningsval die over je afscherming ontstaat wordt bij je signaal opgeteld met als resultaat: brom.
                          Natuurlijk kun je boxjes met trafo's e.d. toepassen maar meestal gaat het zo goed en dat was de vraag en bijbehorend antwoord. GvH-E.

                          Comment

                          • vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

                            #14
                            Originally posted by Funmaker
                            normaal mag dit geen probleem zijn!

                            Een multikabel doet dit namelijk ook maar dan over grotere afstanden dus zie niet meteen een probleem.
                            Een multikabel is gebalanceerd en een laptop uitgang niet. Als ik over een multi ga, gaan er toch echt eerst DI's tussen om van een ongebalanceerde signaal een gebalanceerd signaal te maken. Aansluiting van bijvoorbeeld de laptop zo kort mogelijk naar de DI en dan pas verder.

                            Comment

                            • Funmaker
                              • Jun 2006
                              • 922

                              #15
                              ha oei ok mijn excuses ben dan ook een lichtnicht wist niet dat er een verschil was
                              Hold on a second, relax and listen...

                              Comment

                              Working...