Hoeveel Watt bij 32 A-verdeler?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timothy
    • Aug 2005
    • 175

    Hoeveel Watt bij 32 A-verdeler?

    Beste forummers,

    Heb dit forum met betrekking tot krachtstroom al flink doorgenomen. Ik begin er stilletjes aan wijs uit te geraken, maar wou de volgende vraag nog stellen om zeker te zijn:

    Ik heb - zoals jullie in een ander topic kunnen vaststellen - een Eurolite SB-1100 (32A verdeler) besteld. levering verwacht ik helaas pas eind deze maand. Nu heb ik wel al de handleiding van het toestel doorgenomen, maar kon geen antwoord op mijn vraag vinden.

    Deze verdeler zorgt ervoor dat 32A stroom wordt verdeeld naar 3 X 16 A. In een ander topic werd een opmerking gemaakt waarover ik nog niet had nagedacht: Die 3 X 16A is eigenlijk ook nog 3-fasig? Wil dit dus zeggen dat ik met dit toestel, een aansluiting op 32A, een Wattage van (3 X 3 X +- 3600 Watt =) 32400 Watt kan verkrijgen?

    De aansluitingen op de achterzijde (6 shucko's) geven dus 3 X 16A (per fase 16A dus) terwijl ik op de voorzijde van het toestel dan nog eens 2 uitgangen voor 3-fasige 16A heb. Als ik daar dus 2 maal een breakout box voor koop, moet dit mij, bij maximale belasting, toch die 32400 Watt opleveren? Of vergis ik mij hier lelijk?

    PS: zijn er gevaren bij deze redenering, bv in verband met ongelijk belasten van het toestel, waar ik op moet letten? (De bedoeling blijft om enkel 3 aparte lichtnetten te hebben voor drive-in, dus in principe kom ik toe met de 6 shucko's aan de achterzijde, maar zo ken ik wel alle mogelijkheden van het toestel...)

    Alvast bedankt voor jullie reacties!
  • RCF
    • Jun 2003
    • 91

    #2
    Hoi Timothy,

    Quite simple: Je voeding is 32A en je kunt dus niet meer dan 32A (oftewel iets meer dan 22kW - cos phi =1) opnemen.

    Dat je op deze verdeler meerdere aansluitingen hebt zitten (2x 3 fase ceeform 16A aan de voorzijde en 6x contactdoos 16A aan de achterzijde) wil niet zeggen dat je deze allemaal vol kunt belasten. Nou ja, vol belasten kan wel, maar:

    - Als je een aansluiting (cee form voorzijde of 2 wandcontactdozen aan de achterzijde) overbelast dan zal de automaat voorop je verdeler er uit gaan.
    - Mocht je in het totaal meer dan 32A opnemen dan ligt je afzekering van je voedende eindgroep (de 32A zekeringen of installatieautomaten) eruit.

    Kortom, je bent altijd gebonden aan de voeding van 32A.


    PS.
    Ongelijke belasting is natuurlijk nooit netjes. Probeer het te verdelen over de drie fasen! Echter is het uiteindelijk voor jou geen gevaar/probleem. Misschien uiteindelijk wel als blijkt dat een fase bij de opdrachtgever al te vol belast is en jij al je vermogen ook nog eens op deze fase bij stopt. Maar dat valt in de praktijk toch bijna nooit terug te vinden ter plaatse. Althans even uitgaande van drive-in gebruik en opdrachtgevers als cafe's, zaaltjes, e.d. Heb hier zelf nog nooit een energiemeting gezien. Dus gewoon op voorhand zo netjes mogelijk verdelen...


    Groeten,


    Edgar
    Last edited by RCF; 05-03-07, 13:05.
    Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

    Comment

    • Timothy
      • Aug 2005
      • 175

      #3
      Dan klopt het wel dat ik met dit toestel ongeveer 22000 Watt (of 22kW) kan trekken ipv het eerst gedachte (3 X 3600 Watt, zijnde 3 X 16A, =) 10800 Watt ongeveer?
      Had oorspronkelijk geen erg gehad dat die 16A nog eens 3-fasig was. Dacht eerst dat de verdeler aan de achterzijde 3 X 16 A verdeelde met de shucko's - 2 per 16A, en dat de MOGELIJKHEID bestond om 2 van die groepen vooraan aan te sluiten via de 16A aansluitingen, maar dat was dus verkeerd bekeken. Dit toestel kan dus meer dan ik dacht?

      Ga dan beginnen uitzien om 2 break out boxen aan te schaffen om die twee andere groepen ook te verdelen...

      Comment

      • RCF
        • Jun 2003
        • 91

        #4
        Ja, totaal op te nemen middels deze verdeler 22kW. Op te nemen via de shucko's aan de achterzijde en/of via de 16A cee-forms aan de voorzijde.

        Die 2 stuks 16A cee-forms aan de voorzijde kunnen niet bedoeld zijn voor voeding. Deze zijn uitgevoerd als 'female'. Als deze zo op deze manier voor voeding zouden dienen, dan zou je deze aan moeten sluiten met een kabel met male cee-form steker waar dus de spanning over staat.

        Groeten Edgar
        Wij hadden TREP! Nu 4 stuks SB150r.... Ook leuk....

        Comment

        • Timothy
          • Aug 2005
          • 175

          #5
          Originally posted by RCF
          Die 2 stuks 16A cee-forms aan de voorzijde kunnen niet bedoeld zijn voor voeding. Deze zijn uitgevoerd als 'female'. Als deze zo op deze manier voor voeding zouden dienen, dan zou je deze aan moeten sluiten met een kabel met male cee-form steker waar dus de spanning over staat.

          Groeten Edgar
          Wist wel dat die niet als voeding dienden, maar dacht dat die bijvoorbeeld telkens 1 groep van de achterkant kon vervangen (dus ipv 2 stekkers aan de achterzijde te gebruiken, 1X de 16A aansluiting vooraan te gebruiken, maw dat je dus keuze had).
          Dit is dus niet het geval...
          Ga inderdaad voor de voorkant 2 breakout boxen kopen, genre showtec en dan kan ik weer heel eind verder!

          Bedankt al voor je reacties!

          Comment

          • ralph
            Banned
            • Aug 2000
            • 2649

            #6
            En niet geheel soms worden 32A aansluitingen afgezekerd op 25A....geeft ook weer een iets andere berekening.

            Comment

            • Timothy
              • Aug 2005
              • 175

              #7
              Mijn redenering was dus - afgezien van de beperking van de 32A, of soms 25A - wel juist: het betreft dus 3 X 3fasige 16A. De mogelijkheden van dit toestel waren dus iets groter dan ik eerst vermoed had.
              Ga nu beginnen zoeken naar 2 breakoutboxen met wat stroomkabel 16A ertussen: zo kan ik zeker 1 breakoutbox in de lichtbrug brengen en de andere naar het geluid brengen.
              Had als breakoutbox aan het volgende gedacht: HIGHLITE online - BreakoutBar 3
              Deze kan dan gemakkelijk in de lichtbrug gehangen worden via een haak.
              Dan nog 16 A kabel: +- 10-15 meter en ik meen dat ik dan gerust naar een locatie kan gaan met een grotere installatie zonder schrik te hebben dat de zekering (de "plong" op zijn Vlaams :-) ) eruit gaat.

              Is de bovenvermelde breakout bruikbaar daarvoor of is de volgende beter? (Volgens mij zit er geen verschil tussen, maar zijn er andere meningen?)

              Comment

              • MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

                #8
                Originally posted by Timothy
                Mijn redenering was dus - afgezien van de beperking van de 32A, of soms 25A - wel juist: het betreft dus 3 X 3fasige 16A. De mogelijkheden van dit toestel waren dus iets groter dan ik eerst vermoed had.
                Ga nu beginnen zoeken naar 2 breakoutboxen met wat stroomkabel 16A ertussen: zo kan ik zeker 1 breakoutbox in de lichtbrug brengen en de andere naar het geluid brengen.
                Had als breakoutbox aan het volgende gedacht: HIGHLITE online - BreakoutBar 3
                Deze kan dan gemakkelijk in de lichtbrug gehangen worden via een haak.
                Dan nog 16 A kabel: +- 10-15 meter en ik meen dat ik dan gerust naar een locatie kan gaan met een grotere installatie zonder schrik te hebben dat de zekering (de "plong" op zijn Vlaams :-) ) eruit gaat.

                Is de bovenvermelde breakout bruikbaar daarvoor of is de volgende beter? (Volgens mij zit er geen verschil tussen, maar zijn er andere meningen?)
                Heb hier het zelfde setje staan, 1x verdeler, 2x 20 meter 16 amp 5 pol kabel (5x 2,5mm2) en 2x breakout van Eurolite. Moet eerlijk zeggen, prima verdeler. Zit goed inelkaar. Goede keuze dus!
                MEEO Audio Licht Rigging,
                Mark van der Werff
                Groningen

                Comment

                • Timothy
                  • Aug 2005
                  • 175

                  #9
                  Is er dan verschil tussen deze breakoutbox en deze breakoutbox?

                  Persoonlijk zou ik voor de tweede box gaan. Denk dat die beter inzetbaar is om bijvoorbeeld in een lichtbrug te hangen, met enkele haken, èn hij is beetje goedkoper dan de andere!
                  Zijn er mensen met andere meningen? Heeft de tweede box slechte eigenschappen? Vanwaar het verschil met de andere box (zowel qua prijs, als qua de noodzaak om wat mij lijkt 2maal hetzelfde toestel te maken?)

                  Ik hoor het graag!

                  Comment

                  • DJ nn
                    • Jun 2006
                    • 489

                    #10
                    Ik denk dat het veschil gewoon in de bouw zit...
                    Voor in truss te gebruiken lijkt mij de showtec handiger,
                    leg je erin en de grote stekker komt langs zijkant toe (en er is ook een schroef waar je een haak aan kan hangen)
                    De andere is natuurlijk mooier van kleur (en er staat niet op: Showtec)

                    Dus als het voor een drive-in is zou ik de blauwe kopen, anders is de balk wel handiger

                    kwestie van wat je wil natuurlijk

                    Grtzz DJ nn
                    ... the sound of silence...

                    Comment

                    • Timothy
                      • Aug 2005
                      • 175

                      #11
                      Had zelfs nog niet gezien dat er geen Showtec op stond!!! :-)
                      Vind persoonlijk de lange grijze breakout mooier en dacht zelf bruikbaarder in een truss (met 1 of 2 haken eraan - + safety!)

                      Mijn doel op termijn is om dan 1 breakout naar de lichtbrug te brengen (triangle truss F33 Globaltruss uit het hoofd) en 1 breakout naar het geluid te leiden. Zo heb ik de achterkant van het toestel vrij om randapparatuur edm eventueel aan te sluiten... Zou die blauwe breakout (de 'echte Showtec' ;-)) niet te groot zijn om IN een lichtbrug te plaatsen?

                      Comment

                      Working...