Belichtingsvraagje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vdm-producties
    • Mar 2006
    • 37

    Belichtingsvraagje

    hallo allemaal.

    hierbij even een vraagje van mij. binnenkort moet ik een bandje van 3 a 4 personen uitlichten. er zijn maar 8 par 56 300 watt om het hele podium uit te lichten. er zijn ook 2 statieven beschikbaar

    het podium is 4m diep en 8m breedt.

    zou iemand bij uit de brand kunnen helpen met een passende oplossing?


    alvast bedankt
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

    #2
    Ik denk dat de enige oplossing in dit geval is om links en rechts voor het podium de statieven op te stellen met aan allebei de kanten 4 parren. Ik neem aan dat het MFL-Parren zijn, anders ga je denk ik sowieso te weinig licht hebben.
    Het is misschien leuk om de parren die in het midden hangen te gebruiken voor frontlicht (dus aan allebei de kanten 2 parren) en de buitenste een kleurtje te geven om het geheel niet al te saai te laten worden.
    Als je tegenlicht wilt gebruiken moet je wel heel creatief gaan doen, en ik denk dat dat de zichtbaarheid van de band niet ten goede komt.

    Comment

    • stefan90kauw
      • Jun 2005
      • 189

      #3
      Originally posted by 4uss
      Ik denk dat de enige oplossing in dit geval is om links en rechts voor het podium de statieven op te stellen met aan allebei de kanten 4 parren. Ik neem aan dat het MFL-Parren zijn, anders ga je denk ik sowieso te weinig licht hebben.
      Lijkt me de enige oplossing, als je dan toch zo weinig heb.

      Je zei PAR 56... is dat niet heel erg weinig?

      Comment

      • showband
        • May 2001
        • 4524

        #4
        normaliter: op het front zetten en de binnenste twee van elke 4bar op 151 wit zetten. En primaire kleuren in de overgebleven drie (Rood geel blauw)
        Bij frontlicht aub geen groen gebruiken. Dan zien de muzikanten er ziek uit.

        4:8meter in het licht zetten kan wel, maar echt meerdere plaatjes gaat je trouwens niet lukken. En zeker niet als "lichtshow" Gebruik in ieder geval lichte versies van de kleuren. Eventueel [wit-rood-geel-rood] of [wit-rood-blauw-rood]Zodat je niet allemaal kleuren doet maar wel het toneel goed kunt belichten in twee zwemen.
        lekker belangrijk!

        Comment

        • vdm-producties
          • Mar 2006
          • 37

          #5
          Originally posted by stefan90kauw
          Lijkt me de enige oplossing, als je dan toch zo weinig heb.

          Je zei PAR 56... is dat niet heel erg weinig?
          ja dat wel. maar er is geen budget en de 8 par 56 zijn van de band zelf

          Comment

          • johan1988
            • May 2006
            • 40

            #6
            Waarom kleuren in het front? Ik heb met kleine bandjes meestal wel genoeg aan 8x 300watt par56.. Meestal dan 1 par voor b.v. toetsen. En dan 4 parren voor de gehele voorkant. Heb je nog 3 parren over. Voor de andere artiesten.

            En over 300 watt.. Laatst had ik dat ook, maar had de faders niet hoger dan 75%.

            Comment

            • stefan90kauw
              • Jun 2005
              • 189

              #7
              Ik zou zeker geen groeg gebruiken, zoals al werd gezecht.

              Voor het 'witte' licht van het front kan je misschien 153 gebruiken (filter), als je die stom toevallig tot je beschikking hebt.
              Misschien wat accenten met rood en blauw. Dan heb je nog 2 parren over.

              Comment

              • Upgrading your system
                • May 2003
                • 1684

                #8
                Je hebt weinig vermogen, dus:

                lichte kleuren gebruiken, wanneer je bijvooorbeeld groen of blauw (even als voorbeeld) zou gebruiken houdt je zowat niets over. kies dus voor basiskleuren in een lichte kleur of alleen een matterende filter.

                probeer je licht wat te concentreren en desnoods iets van omgevingslicht te gebruiken (de zaal niet 100% donker maken als dat mogelijk is rond het podium.

                verder moet je je vooral niet laten ontmoedigen, wanneer je voor het grijpen hebt laten sommige mensen steken vallen in de creativiteit, stomweg omdat ze denken dat dat minder belangrijk is met veel materiaal. Jij moet hier wel creatief zijn omdat je maar een beperkte hoeveelheid licht voor handen hebt. denk dus goed na over je opstelling en schuif een beetje met je licht om een zo goed mogelijk resultaat te behalen..
                Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Zorg ervoor dat de band duidelijk zichtbaar is, dat is je eerste prioriteit. Gewoon open parren is wel wat kil wit, dat kan je iets warmer kleuren met 152, als je bang bent te veel licht te verliezen kun je 206 proberen. Mocht je een heel mooi achterdoek hebben, dan kun je ervoor kiezen de achterste par van ieder statief te gebruiken om een mooi strijkje over het doek te maken. Gebruik hiervoor een mooie diepe blauwige tint. 707 vind ik persoonlijk een mooie kleur, 126 gebruik ik ook graag.

                  Ik neem aan dat er wel iets aan budget vrij te maken is voor filters? Kost de wereld niet en ik neem aan dat het geen gratis optreden is.

                  Comment

                  Working...