Matrix

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bihca
    • Jan 2007
    • 77

    Matrix

    Ik weet niet of dit in de goeie catagorie staat, maar gezien het feit dat het voor mij nieuw is, leek het me logisch om het dan ook hier te zetten

    Ik kom in verschillende onderwerpen het woord matrix tegen.

    Door al die onderwerpen eens te lezen, kom je wel wat meer te weten, bij video bijv, lijkt het me dat bijvoorbeeld 1 beeld verdeelt over 4 schermen.

    Ik heb ook ergens gelezen over een licht matrix, ik meen dat er in het topic van Time-out daar over gaat, een matrix van scans.

    Nou is mij onduidelijk hoe je zoiets opzet en wat het nou precies is en hoe het werkt.

    Kan iemand in het kort wat uitleg geven?
  • DJ nn
    • Jun 2006
    • 489

    #2
    Ken je het woord scanwalls ?
    zijn dus allemaal scans (en dan liefts dezelfde) die in een raster hangen, zoals:
    xxxxxx
    xxxxxx
    xxxxxx

    en daar kun je leuke effectjes mee bereiken (bvb 1geel,2roos,3geel,4roos,.... en dan tegengestelde pan/tilt bewegingen ofzo)

    en met ledtubes word het ook wel eens gebruikt (zelfde principe weer
    verschillende ledtubes (of andere dingen) naast elkaar
    en dan kan je met de juiste sturing een visualisatie doen op je "scherm"
    elk segment word dan een pixel van je scherm (om het te verduidelijk)

    een matrix is dus gewoon een vorm (meestal vierkant/rechthoek) die uit deeltjes bestaat (zie naar de tekening met de X'jes)

    begrijp je het zo ?

    grtzz DJ nn
    ... the sound of silence...

    Comment

    • Bihca
      • Jan 2007
      • 77

      #3
      ja dat begrijp ik.

      Alleen vraag ik me dan af hoe je zoiets bestuurd.
      Hoe zit dat met DMX instellingen?
      Krijgt iedere scan dan een apart adres of is het iets software matigs?

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        zoizo krijgt ieder fixture een apart adres, en met bepaalde software kun je een matrix als geheel aansturen
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • LJKEVIN
          • Dec 2005
          • 426

          #5
          voor dmx vragen zoek naar : hoe werkt dmx bij de zoekfunctie...
          Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

          Comment

          • Bihca
            • Jan 2007
            • 77

            #6
            Ik weet wel hoe dmx werkt, maar niet hoe je een matrix maakt.
            Zoals shure-fan zegt, is er bepaalde software voor nodig.
            Is dat te downloaden? is dat voor een tafel of voor een pc?

            Comment

            • Jugfire
              • Oct 2004
              • 91

              #7
              ma·trix (de ~ (v.), matrices)1 [wisk.] geordend systeem van waarden
              2 [wisk.] grafiek met twee coördinaten
              Met elke regeltafel kun je fixtures die in een matrix hangen programmeren.
              Daar gelaten dat het niet met elke tafel makkelijk te doen is, maar het is mogelijk.
              Er zijn tafels die uitgerust zijn met matrix functies, deze tafels maken je het makkelijk om snel en simpel plaatjes of figuurtjes te maken.
              De tafel gaat dan uitrekenen welke waardes er moeten worden aangestuurd voor elke spot die je in de matrix hebt geconfigureerd.
              Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

              Comment

              • moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

                #8
                Er is software die bijvoorbeeld voor LEd vloeren een matrix onddersteund.
                Visual dmx is hier een mooi voorbeeld van, kan je tetris spelen op je eld vloer...als je beetje genoeg tegeltjes hebt liggen...

                Ook is het op de meeste tafels mogelijk om je eiegn routines/macro's te schrijven, zodoende wordt de hoeveelheid programmeerwerk een beetje in de hand gehouden.

                Ben zelf nogal een grote avolites fan en het proggen van een scan matrix maakt mij populair gezegd de pis nie lauw
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                Comment

                • PHsound
                  • Mar 2002
                  • 190

                  #9
                  Ik zelf werk in de Zalinaz in etten-leur daar hebben we ook een matrix hangen van martin scans.

                  Ik zelf vind het wel een leuk effect hebben maar de besturing ervan vind ik simpelweg te irritant om te besturen.
                  Dat is de matrix controler van Martin LJ.

                  verder plaatjes erin zetten moet ik is proberen

                  Comment

                  • stekelvarke
                    • Dec 2004
                    • 1062

                    #10
                    Hier een filmpje van een matrix van mac600's in de Zillion:

                    Een matrix kan in principe dus worden aangestuurd door elke DMX tafel. De meeste grotere en duurdere DMX tafels hebben en matrix functie ingebakken om het programmeren gemakkelijker te maken.
                    Ook heeft bv. Martin ooit de Martin Matrix Controller uitgebracht, dit was een pc sturing die het mogelijk maakte om een 20x20 matrix(tot op een maximum van 2048 kanalen) aan te sturen.
                    Visual DMX is dan weer een programma waarmee heel gemakkelijk LED-vloeren(dit zijn ook matrixen) mee aan te sturen zijn.
                    Ook zouden washlights (of andere fixtures met CMY of RGB) aangestuurd kunnen worden door een mediaserver(althans de CMY en eventueel dimmer worden dan aangestuurd door de mediaserver). En dan kan je een resultaat krijgen zoals hier
                    exit night into LIGHT

                    Comment

                    • Bihca
                      • Jan 2007
                      • 77

                      #11
                      Dank je stekelvarke!

                      Ik heb visualdmx gedownload en ben er mee aan de slag gegaan, die matrix mania werkt erg makkelijk, ik ga dit eens uitvogelen.

                      Comment

                      • Funkmaster
                        • Dec 2004
                        • 204

                        #12
                        Een mooi voorbeeldje van een matrix vind ik persoonlijk die die Sioen gebruikt.
                        Filmpje: YouTube - Sioen - Cruisin' LIVE @ Rock Werchter 2005
                        Om en bij de 200 gloeilampen als ik me niet vergis, aangestuurd met een laptop.

                        Komt van Fisheye. Op ..:: Fisheye ::.. zoeken naar sioen voor meer info.
                        It's nice to be important, but it's important to be nice...

                        Comment

                        • stefan90kauw
                          • Jun 2005
                          • 189

                          #13
                          Ik heb dit filmpje nog gevonden op video.google.nl

                          Rechts en links van het podium..

                          Zillion Promo Tour - Google Video


                          Dat zijn toch ook een matrix. (misschien zelfs 2)

                          Comment

                          • Martijn_CF
                            • Feb 2007
                            • 4

                            #14
                            matrix

                            zap ff naar 2 min 25 dan zie je de matrix.

                            YouTube - Time-Out 26-27 Dec Headhunterz

                            allemaal hetzelfde adres werkt niet, kan je nooit zo'n positie maken (of je moet ze zo ophangen). Dit wordt aangestuurd door een grandMA. We gebruiken hier gewone effecten (dimmerloopje maar dan met verschillende groepen) en bitmapeffects. Deze bitmaps maak je in een layout. je geeft eerst aan hoe de scans ten opzichte van elkaar hangen. en dan laat je de tafel de vetste dingen doen.

                            dit werkt ook met parren e.d. dus is wel altijd handig om een gma bij te hebben als je een soort matrix hebt.

                            zie ook hier:

                            YouTube - In qontrol 2010, earlyrave, hardcore, trailer, movie in qontrol , inqontrol 2010 een combi van een bitmapgobo en een tekst scroll.

                            PS: bovenste filmpje is geen show van mij, onderste wel.

                            Comment

                            • DJ nn
                              • Jun 2006
                              • 489

                              #15
                              3 jaar na datum zal hij wel weten wat een matrix is en hoe het werkt...
                              En alle nieuwere ("echte") tafels hebben stilaan wel matrix-functies ingebouwd.

                              grtzz
                              ... the sound of silence...

                              Comment

                              Working...