kiezen tussen lampen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

    kiezen tussen lampen

    hallo,
    ik ben van plan een t-4 met 4x par 56 long te gaan kopen.
    er zitten 4 GE 300W lampen in, nu is het probleem dat ik kan kiezen tussen een NSP narrow spot versie of MFL medium flood versie.
    maar ik heb geen idee welk van de 2 het beste is of wat de verschillende eigenshappen zijn van de lampen.
    zou iemand mij hiermee kunnen helpen?

    p.s. het is voor drive-in gebruik.

    alvast bedankt !
  • Funmaker
    • Jun 2006
    • 922

    #2
    NSP narrow's geven een meer gerichte straal en kunnen daardoor ook een niet zo groot oppervlakte bedekken...
    de medium verspreid daar en tegen meer het licht en heeft dus ook een groter lichtplek...
    een wide heeft dan ook de grootste spreiding...
    dus het ligt aan jou wat je wilt hebben/gebruiken...
    Hold on a second, relax and listen...

    Comment

    • misterdimi
      • Nov 2006
      • 2

      #3
      nsp

      In het algemeen zijn er 3 grote verschillen.Nsp, vnsp en mfl.Dit heeft alles te maken met de soort van lamp.De drie verschillende soorten lampen zijn:

      We hebben de nsp (narrow spots, dit is een strakke bundel en daarom is het uiterst geschikt voor disco toepassingen waarbij niet heel de zaal verlicht hoeft te zijn)

      We hebben ook de Vnsp, very narrow spots(dit is vooral bedoelt voor effect verlichting

      MFL medium flood, dit is een vrij brede bundel en wordt ook gebruikt voor effect verlichting maar hier dan alleen maar als je echt veel lichtoppervlakt in je ruimte wilt verlichten.

      de lichtbundel van de lampen wordt ook weergegeven door twee letters(CP en dan twee cijfers)
      CP60= vnsp
      CP61= nsp
      CP62= mfl

      Dan heb je nog de keus in armaturen.Het cijfer dat na de par komt is gewoon de omtrek van de armatuur.
      Een par 64 zal dus een omtrek van amatuur van 64 cm hebben.
      Hoop dat dit je kon helpen

      Comment

      • axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

        #4
        Originally posted by misterdimi
        In het algemeen zijn er 3 grote verschillen.Nsp, vnsp en mfl.Dit heeft alles te maken met de soort van lamp.De drie verschillende soorten lampen zijn:

        We hebben de nsp (narrow spots, dit is een strakke bundel en daarom is het uiterst geschikt voor disco toepassingen waarbij niet heel de zaal verlicht hoeft te zijn)

        We hebben ook de Vnsp, very narrow spots(dit is vooral bedoelt voor effect verlichting

        MFL medium flood, dit is een vrij brede bundel en wordt ook gebruikt voor effect verlichting maar hier dan alleen maar als je echt veel lichtoppervlakt in je ruimte wilt verlichten.

        de lichtbundel van de lampen wordt ook weergegeven door twee letters(CP en dan twee cijfers)
        CP60= vnsp
        CP61= nsp
        CP62= mfl

        Dan heb je nog de keus in armaturen.Het cijfer dat na de par komt is gewoon de omtrek van de armatuur.
        Een par 64 zal dus een omtrek van amatuur van 64 cm hebben.
        Hoop dat dit je kon helpen
        Geen idee van wie je deze wijsheid hebt, maar klopt niet tot gedeeltelijk...

        Nummertjes achter CP staan idd voor de beam maar zijn ook direct gerelateerd met het vermogen

        Nog maar eens ter herhaling, maar heb er in het verleden reeds genoeg postings aan besteed:

        CP60 Very narrow spot 1000W - 240V - 9x12°
        CP61 Narrow spot 1000W - 240V - 10 x 14°
        CP62 Medium flood 1000W - 240V - 11 x 24°
        CP86 Very narrow spot 500W - 240V - 9x12°
        CP87 Narrow spot 500W - 240V - 10 x 14°
        CP88 Medium flood 500W - 240V - 11 x 24°
        CP95 Extra Wide flood 1000W - 240V - 70 x 70°

        FFN / "1" Very Narrow Spot 1000W - 120V - 10°
        FFP / "2" Narrow spot 1000W - 120V - 14°
        FFR / "5" Medium flood 1000W - 120V - 24°
        FFS / "6" Wide flood 1000W - 120V
        EXG Extra wide flood 1000W - 120 V - 70°


        Cijfertjes achter PAR zijn uitgedrukt in 1/8" van de lensdiameter en heeft dus niks te maken met de omtrek.
        If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

        Comment

        • moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

          #5
          Blijft leuk....al die cijfertjes

          Bij ons in de verhuur zitten er doorgaans MFL lampen in de t4's.
          Deze worden gebruikt bij drive-in shows.

          Ga je meer aan podium belichting doen dan is vaak het gebruik van nsp lampen mooier, omdat je bundel compacter blijft.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

          Comment

          • dj empire
            • Mar 2006
            • 46

            #6
            ok,
            ik denk dat ik dan voor de MFL lampen ga, omdat ik toch het liefst een grote spreiding wil hebben.

            bedankt voor de reacties!

            Comment

            • feestmuziek
              • Nov 2006
              • 48

              #7
              Beste DJ empire

              Als ik jou was zou ik inderdaad voor de MFL gaan omdat je longnose parren hebt, deze zorgen er al voor dat je lichtbundel minder gespreid is. Wij hebben zelf ook Longnose parren met MFL en dit is aanzienlijk mooier dan de andere lampen

              m vr gr

              Comment

              • dj empire
                • Mar 2006
                • 46

                #8
                Originally posted by feestmuziek
                Beste DJ empire

                Als ik jou was zou ik inderdaad voor de MFL gaan omdat je longnose parren hebt, deze zorgen er al voor dat je lichtbundel minder gespreid is. Wij hebben zelf ook Longnose parren met MFL en dit is aanzienlijk mooier dan de andere lampen

                m vr gr
                ok
                ik heb ze waarschijnlijk morgen binnen! (met de mfl lampen)
                en ben er super blij mee omdat ik nooit echt 'basislicht' had.
                dit is een hele verbetering voor mn lichtshow en ik kan niet wachten tot ik ze binnen heb!
                bedankt voor alle reacties!

                Comment

                Working...