uitleg over benamingen!!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • riko
    • Nov 2006
    • 4

    uitleg over benamingen!!

    omdat ik me wil verdiepen in "light controllers" wil ik eerst eens weten wat alle benamingen betekenen!!
    scene-chase-fixtures!!
    wie wil mij dit eens uitleggen
    bvd riko
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    ik wil je best helpen.

    1. ga er lekker voor zitten
    2. bakkie koffie of frisje derbij
    3. rechtsboven, zoekfunctie.

    Durt ongeveer een week voordat je het allemaal hebt gelezen, maar je krijgt vanzelf door dat een boel steeds herhaald wordt.

    Ik laat dit draadje even open, kan je hier je verdiepingsvragen kwijt.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • DJ nn
      • Jun 2006
      • 489

      #3
      en als je alle info bij een tafel(tje) leest en de handleidingen dankomt je er ook vanzelf uit !!!

      en dit is niet grof bedoeld maar iets dat je zelf leert/ontdekt onhoud je beter en langer

      grtzz Dj nn
      ... the sound of silence...

      Comment

      • riko
        • Nov 2006
        • 4

        #4
        het punt is n.m
        we hebben een lightdesk pro 136 gekregen (van showtec)
        omdat ik nog nooit met zo,n app gespeeld heb en dus de ballen er van af weet, dacht ik dat jullie me misschien eens konden helpen met de benamingen te leren!!!!!

        Comment

        • DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

          #5
          Originally posted by riko
          het punt is n.m
          we hebben een lightdesk pro 136 gekregen (van showtec)
          omdat ik nog nooit met zo,n app gespeeld heb en dus de ballen er van af weet, dacht ik dat jullie me misschien eens konden helpen met de benamingen te leren!!!!!
          wij hebben op school wel eens een uurtje zelfstudie... zou misschien ook wel kunnen helpen!

          zo moeilijk is de leerstof niet en als je eerst zelf al eens moeite doet en dan hier neerzet wat je gevonden hebt, dan kunnen wij je verbeteren en aanvullen waar nodig. zo zul je het veel beter leren dan je het met de paplepel in je mond geduwt krijgt.
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

          Comment

          • vasco
            • Oct 2003
            • 2567

            #6
            RTFM en kom terug als je diepgang wilt.

            De fabrikant maakt die dingen niet om zijn personeel op een lollige manier bezig te houden op de werkvloer

            Comment

            • HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

              #7
              Alvast twee termen ter verklaring ; INPUT en OUTPUT
              Input; Hetgeen je er in stopt ( tijd, aandacht, verdiepen,proberen etc)
              Output; Hetgeen er uitkomt ( kennis, begrip,kunde etc.)

              Met een beetje geluk als je dit doet, krijg je er meer uit dan je er in hebt gestopt. Het klinkt misschien lullig en zo is het zeker niet bedoeld. Door je te verdiepen leg je een basis. Als je vanuit de basis vragen gaat stellen zullen er zeker hele hordes forumgenoten je willen helpen.

              En daarbij; If anything else failes, R.T.F.M !
              Last edited by HR Soundproductions; 07-11-06, 08:19.

              Comment

              • sparky
                • Apr 2002
                • 2104

                #8
                ...eens met zoekfunctieverhaal, het RTFM verhaal iets minder. Een totale leek kan overweldigd worden door de stortvloed van info en termen die over hem heenkomt. Daarbij komt nog eens dat de kwaliteit van manuals voor OEM-producten over het algemeen niet al te best zijn, soms bijna evenslecht als die van consumentenprut. |Ik weet natuurlijk niet of het laatste in dit specifieke geval opgaat. punt blijft wel dat zonder basiskennis de drempel om ook maar iets uit een licht-controller te halen of de globale werking te leren begrijpen misschien net wat te hoog ligt om met alleen de handleiding te kunnen overzien.
                Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

                Comment

                • axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

                  #9
                  Is reeds een topic aan gewijd. Zoekfunctie brengt zeker raad.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

                  Comment

                  • renevanh
                    • Oct 2004
                    • 2371

                    #10
                    Originally posted by HR Soundproductions
                    Alvast twee termen ter verklaring ; INPUT en OUTPUT
                    Input; Hetgeen je er in stopt ( tijd, aandacht, verdiepen,proberen etc)
                    Output; Hetgeen er uitkomt ( kennis, begrip,kunde etc.)
                    Je vergeet licht! (naja, DMX signalen dan...)

                    Ben zelf ook een half uurtje zoet geweest met de begrippen fixtures en channels (en dan begreep ik het 100%). Met een beetje engels ben je er ook zo, want wat is fixture en channel in het Nederlands...? Juist!

                    René
                    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      Originally posted by renevanh
                      Met een beetje engels ben je er ook zo, want wat is fixture en channel in het Nederlands...? Juist!
                      Met een beetje Engels kom je zo niet verder. Fixture is namelijk jargon.

                      Woordenboek bij fixture:
                      1) wat vast is
                      2) iem. (iets) die (dat) men geregeld ergens aantreft
                      3) datum v. wedstrijd

                      Op deze manier komen we niet veel verder. En toekomstige starters die de zoekmachine raakplegen komen alleen maar van dit soort topics tegen, dus zullen hierdoor ook weer gefrustreerd raken.

                      Op weg helpen:
                      Fixture = armatuur, dus je lamp. In het geval van bewegend licht is dit dus je scan of moving head.
                      Scene = een statische lichtstand. Alle kanalen sturen 1 waarde uit en houden die vast zolang je de scene laat staan.
                      Chase = looplicht. Dit zou je kunnen beschouwen als meerdere scenes achter elkaar. Dus met 1 chase kun je je scans een zelf-geprogrammeerde beweging laten uitvoeren (dit kan zijn van de kop/spiegel, van het gobo/kleurenwiel, een andere shutterstand, etc).

                      Nu moet je een stuk verder kunnen komen.

                      Comment

                      • DJ nn
                        • Jun 2006
                        • 489

                        #12
                        de vertaling komt wel ergens:

                        fixture: iets wat vast is (is een lamp/MH toch ?)
                        iets dat men geregeld ergens aantreft (lampen kom je dan eenmaal veel tegen)

                        scene: een scéne van een film is een stukjedat gespeeld wordt (kun je ook van licht zeggen)

                        chase: achtervolging, achtereenvolgens, ... spreekt voor zich vind ik


                        de handleidingen zij idd niet echt duidelijk bij goedkopere tafeltjes, maar wat is er mis met on-line manuals ?

                        grtzz DJ nn
                        ... the sound of silence...

                        Comment

                        • Orbis
                          • Feb 2004
                          • 217

                          #13
                          oja, en als je het moeilijk hebt met termen: RTFM = read the f*cking manual
                          sex, drums & rock \'n\' roll

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

                            #14
                            Originally posted by DJ nn
                            fixture: iets wat vast is (is een lamp/MH toch ?)
                            iets dat men geregeld ergens aantreft (lampen kom je dan eenmaal veel tegen)
                            Op deze manier vallen bekabeling en clamps zelfs nog binnen de vertaling.

                            Comment

                            • Gitarist 62
                              • May 2006
                              • 278

                              #15
                              Originally posted by jurjen_barel
                              Op deze manier vallen bekabeling en clamps zelfs nog binnen de vertaling.
                              en forumleden die je inmiddels tot het meubilair mag rekenen O, nee die noem je veteran ...
                              ~Clearsound~

                              Comment

                              Working...