dbx 166XL

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blacky2spot
    • Mar 2006
    • 16

    dbx 166XL

    Hallo beste vrienden,
    Heb een compressor dbx 166XL aangeschaft.
    Kan iemand mij een goede standaard instelling geven voor dit toestel.
    Beter gezegd een goede afregeling.
    Met vriendelijke groeten,
    Eddy
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    #2
    Originally posted by Blacky2spot
    Hallo beste vrienden,
    Heb een compressor dbx 166XL aangeschaft.
    Kan iemand mij een goede standaard instelling geven voor dit toestel.
    Beter gezegd een goede afregeling.
    Met vriendelijke groeten,
    Eddy
    Een standaard instelling bestaat niet , is afhankelijk waar je hem voor gebruikt : stem, basguitare, guitare, blazersecties, piano enz...
    je kan proberen een beetje te spelen met de threshold en ratio ( 2 belangrijke parameters ) en vooral goed luisteren wat voor jou doeleinden het beste klinkt .
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

    Comment

    • Mathijs
      Moderator
      • Aug 2002
      • 1353

      #3
      Beste Eddy

      Weet je wat hij doet?
      Wat wil je er mee gaan doen?

      Comment

      • vasco
        • Oct 2003
        • 2567

        #4
        Beste Eddy,

        Als ik zo het forum rondkijk zie ik erg veel vragen van jou zeide verschijnen en uit al die vragen haal ik het fijt dat jij er geen idee van hebt wat alles kan en de mogelijkheden zijn. Het punt van Mathijs is al een goed begin; Weet je wat een compressor is en wat het doet?

        Zo nee, waarom heb je het dan gekocht?
        Omdat het leuk staat in je rek en dat elke band er één heeft?

        Zo ja, in de geluidswereld heb je geen standarden.
        Expirimenteren is het advies, leer je gelijk het apparaat kennen.

        Succes

        Comment

        • SPS
          • Mar 2004
          • 1662

          #5
          Originally posted by Blacky2spot
          Hallo beste vrienden,
          Heb een compressor dbx 166XL aangeschaft.
          Kan iemand mij een goede standaard instelling geven voor dit toestel.
          Beter gezegd een goede afregeling.
          Met vriendelijke groeten,
          Eddy
          Voor jou is waarschijnlijk de "uit" stand de beste
          Zie vorige commentaren...

          Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

          Comment

          • GuntherM
            • Jan 2006
            • 163

            #6
            Even deze topic terug naar boven kicken, ik heb namelijk een vraagje over de peaklimiter die op dit toestel staat. Ik zoek deze te gaan gebruiken voor mijn versterkers, is deze limiter toereikend genoeg om mijn luidsprekers te beschermen? Wat zijn jullie ervaringen, alvast bedankt voor jullie reacties.

            Mvg
            Gunther
            Last edited by GuntherM; 16-12-06, 21:08.

            Comment

            • ronny
              • Dec 2002
              • 2139

              #7
              Tja het is een grove limiting op je inkomend signaal. Het zal zijn ding doen, maar voor speaker management zijn er betere oplossingen. Een processor bijvoorbeeld. een instap model van dbx is de drive rack pa. Staat genoeg geschreven op het forum. Maar ook behringer heeft zo een toestel....

              En voor de originele vraag even een kleine beschrijving:

              Treshhold: Met dit knopje bepaal je vanaf welke waarde je het toestel laat ingrijpen op je inkomend signaal.

              Ratio: Met dit knopje stel je de hoeveelheid van compressie in. Je ziet hier enkele waardes rond dat knopje staan. Bijvoorbeeld 4:1. Dit wil eigenlijk zeggen dat voor elke 4db die er bijkomt op je inkomend signaal, je er maar 1db van zal doorlaten. Maar heel dit systeem komt pas in werking wanneer de treshhold waarde wordt overschreden.

              Overeasy: Wanneer dit knopje ingedrukt is, zal de compressor minder aggressief ingrijpen. Hij zal al beginnen ingrijpen 4 db voor je treshhold waarde, maar dan met een vloeiende curve(S vormig). Hierdoor zal de compressie vloeiender gebeuren en valt het ingrijpen van de compressor ook minder op.

              Atack: Met dit knopje bepaal je eigenlijk de snelheid van ingrijpen van je compressor op je signaal.

              Release: Met dit knopje bepaal je hoe snel de compressor moet ophouden met compressen, eens hij ook daadwerkelijk aan het compressen is.

              Verder heb je nog ergens een knopje auto staan. Wanneer je dit indrukt zal het toestel zelf iets zoeken voor de atack en release tijd.

              hopelijk heb je hier iets aan, maar het is aan jou om je weg in dit toestel te vinden...

              mvg
              ronny
              niet zagen, gewoon doen!

              Comment

              • joboli
                • Oct 2006
                • 8

                #8
                ervaring met instellingen?

                Boys

                Welke ervaringen of voorkeurinstellingen hebben jullie voor het gebruik met (solo) microfoons?

                Comment

                • sis
                  • Jul 2003
                  • 3305

                  #9
                  Originally posted by joboli
                  Boys

                  Welke ervaringen of voorkeurinstellingen hebben jullie voor het gebruik met (solo) microfoons?
                  Het is al eerder gezegt : er zijn GEEN voorkeursinstellingen ...
                  Met zo'n toestel moet , met de nadruk op MOET men leren werken, en dan wel in de praktijk.
                  Ik heb verschillende zangers en zangeressen , die hebben allemaal een andere compressie nodig , vooral de oren zijn hier belangrijk
                  sis
                  Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Elke toepassing, type, plaatsing en gebruik microfoon, zanger(essen), etc. vragen om andere instellingen. Misschien is het dan ook eindelijk eens duidelijk waarom er al eerder is verteld dat er GEEN standaarden zijn, de combinaties zijn legio.

                    Comment

                    • sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

                      #11
                      Originally posted by vasco
                      Elke toepassing, type, plaatsing en gebruik microfoon, zanger(essen), etc. vragen om andere instellingen. Misschien is het dan ook eindelijk eens duidelijk waarom er al eerder is verteld dat er GEEN standaarden zijn, de combinaties zijn legio.
                      zei ik ook al
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                      Comment

                      • salsa
                        • Jan 2007
                        • 1315

                        #12
                        Als je de manual doorleest (die kan je gewoon ff downloaden bij dbx hoor) dan kan je een aantal suggesties lezen wat dbx je adviseerd om mee te gaan experimenteren (starters hulp).
                        Voor de rest is het gewoon proberen, ik zelf doe dat simpel, ik vraag m'n vaste band of ze een middagje willen spelen zodat ik de set kan fine tunen.
                        Uiteindelijk zijn hun daar ook mee geholpen, vern**k je hun optreden ook niet!

                        Van alle instellingen die je kan maken met de 166XL is de stop limit knop de belangrijkste! Deze overruled altijd alle instellingen en is uiteindelijk het meest belangrijkst om je PA te beschermen, ook dit wordt uitgelegt in de manual.

                        Paco.
                        [FONT=Arial]No trees were harmed in the writing of the e-mail, but millions of electrons were terribly inconvenienced[/FONT][FONT=Arial].[/FONT]

                        Comment

                        • Dj Gino V
                          • Feb 2009
                          • 237

                          #13
                          sorry dat ik hier stoor maar ben eigenlijk ook op zoek naar bescherming voor mijn actieve boxen want het is voor verhuur in de DJ wereld en uit ervaring heb ik al gezien dat er weinig DJ's zijn die maar niet van de gain kunnen afblijven en te hard gaan pussen en dat is niet zo gezond voor mijn boxen

                          grtz

                          Comment

                          • tarpan
                            • Dec 2008
                            • 266

                            #14
                            Simpelste oplossing: geldig contractje opstellen.
                            Zeker vermelden: schade=betalen
                            Anders kan je zoveel compressors en limiters gaan steken als je wil, uiteindelijk is er altijd wel een manier om de boel kapot te krijgen.
                            Hoe er ook rekening mee dat "huurders" heel inventief kunnen zijn om je beveiligingen te omzeilen. Soms zo drastisch dat het meer schade kan opleveren dan wanneer je niets beveiligd...
                            als je bij de brom zit...

                            Comment

                            Working...