Impedantie vraagje

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Georock
    • Mar 2006
    • 7

    Impedantie vraagje

    Hallo ik als leek wil graag weten:
    Of speakers kapot gaan als de ohm van je speaker anders is dan die van je versterker. Of dat het aan het wattage ligt.


    Groeten Georock!
  • eddie
    • Nov 2004
    • 169

    #2
    hallo, beste bij een slechte impedatie ( ohm) gaat niet je luidspr. stuk, maar je
    versterker, bij de meeste verst. is het aangegeven bij welke imp. je ze kunt
    gebruiken

    Comment

    • j@ns
      • Apr 2005
      • 93

      #3
      hoi georock,

      ik denk dat je eerst maar even de wet van ohm onder de knie moet krijgen voordat je deze uitgebreide vraag stelt.

      maar om je vraag toch beknopt te woord te staan:

      het vermogen wat een versterker levert is afhankelijk aan je schijnbare weerstand (je speaker dus) de meeste versterkers kunnen tot 3 a 4 ohm "stabiel" blijven, wat mee bedoeld wordt is dat de versterker een mooie sinusgolf (wisselstroom) geeft en geen blokgolf (gelijkstroom).

      blokgolven ontstaan als de versterker onder de minimale ohmse weerstand moet gaan werken of dat er een overstuurd ingangssignaal aangeboden wordt.

      kortom: noch de speaker óf de versterker kan er wat aan doen als er iets kapot gaat want dan heb je bovenstaande regels overschreden/niet opgevolgd.

      mvg j@ns

      Comment

      • jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

        #4
        Als je versterker veel te veel vermogen levert aan de speakers, wordt de uitslag groter dan de conussen aankunnen. Op den duur zal de speaker dus kapot gegaan. Eerst zal het geluid erg slecht klinken, dus je kan het wel horen als je je set mishandeld!

        De versterker past zich aan, aan de impedantie van de speakers. Zorg er voor dat het wel een normale impedantie is (4 tot 8 Ohm is normaal), dan gaat de versterker niet raar doen. Duurdere versterkers kunnen een lagere impedantie aan, details staan in je handleiding!

        Comment

        • Georock
          • Mar 2006
          • 7

          #5
          Hallo


          Ik wil nog even iets vragen want kom hier niet echt wijs uit maar goed beetje te technisch voor mij maar.

          Wij hebben een 6 to 16 OHM (volgens mij 100 watt) versterker en wij willen deze boxen kopen:
          http://www.kijkshop.nl/index.asp?str...ProductgroepID=


          Nummer: 170.730


          Gaat dit passen of is dat echt slecht voor beide!

          Comment

          • keenoncoolstuff
            • May 2003
            • 695

            #6
            Originally posted by Georock
            Wij hebben een 6 to 16 OHM (volgens mij 100 watt) versterker en wij willen deze boxen kopen:

            Nummer: 170.730
            http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=170.728
            Bijna iedereen op dit forum zal je aanraden met je vingers van Skytec af te blijven. En zelfs de prijslijst geeft ze gelijk:

            170.728PA Speaker Box 8 inch 150 W stuk €44,95
            170.730PA Speaker Box 10 inch 200 W stuk €59,95
            170.732PA Speaker Box 12 inch 250 W stuk €99,95
            170.734PA Speaker Box 15 inch 300 W stuk €119,95
            170.739PA Speaker Box 18 inch 450 W stuk €199,95

            Ze zijn al kapot als je ze uitpakt...
            Als je ze toch écht wil, dan kun je ze zonder problemen aansluiten.
            Zet je versterker echter niet vol open. Als je dat doet kán het zijn dat je versterker het niet meer trekt een "schoon" signaal aan je luidsprekers te leveren, waardoor je ze in de soep kunt draaien.
            Als de versterker vervormt hoor je dat vanzelf, en zet je hem gewoon íets zachter.
            Last edited by keenoncoolstuff; 06-03-06, 22:18.
            All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
            If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

            Comment

            • Georock
              • Mar 2006
              • 7

              #7
              Waarom zou je skytec dan afraden sorry snap hem niet helemaal!

              Comment

              • Georock
                • Mar 2006
                • 7

                #8
                MMM oke maar wat kunnen jullie me dan aanraden? wat ik zoek is:
                Harde muziek
                Vette bass maar toch verstaanbaar
                Niet te duur!

                Comment

                • deurklink

                  #9
                  Originally posted by Georock
                  MMM oke maar wat kunnen jullie me dan aanraden? wat ik zoek is:
                  Harde muziek
                  Vette bass maar toch verstaanbaar
                  Niet te duur!
                  Dat zoekt iedereen!

                  Comment

                  • keenoncoolstuff
                    • May 2003
                    • 695

                    #10
                    Originally posted by Georock
                    MMM oke maar wat kunnen jullie me dan aanraden? wat ik zoek is:
                    Harde muziek
                    Vette bass maar toch verstaanbaar
                    Niet te duur!
                    Gebruik de zoekfunctie de volgende keer zelf. Nu heb ik het nog voor je gedaan:

                    Hier staat een soortgelijke vraag, met legio alternatieven.
                    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                    Comment

                    • Georock
                      • Mar 2006
                      • 7

                      #11
                      Tsjah Maar zoek daar maar eens tussen wat ik zoek!!!!!!

                      Comment

                      • keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

                        #12
                        Dan probeer je de zoekfunctie toch zelf eens uit?
                        En anders lees je het beginners-/startersforum eens door.
                        Je zult echt zelf ook moeite moeten doen...
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

                        Comment

                        • Georock
                          • Mar 2006
                          • 7

                          #13
                          Hahha maar ik heb in het begin gezegd dat ik echt een leek ben dus ik ken al die termen niet en weet net wat watt is etc. en dan loopt mijn spoor al bijster.

                          Comment

                          • laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

                            #14
                            Goedkope speakers met piëzo tweeters op een goedkope versterker... moet mis gaan. Vette bas uit goedkope speakers... zoek ik ook al jaren naar. Voor een betaalbare en toch vrij kwalitatieve set zou ik je de Vibe 15 van JB aanraden (dat overstijgt echt wel de low-budget kwaliteit) en een stevige versterker zoals bijvoorbeeld een Show PSA-xxxx (ingebouwd laag-af filter, clip limiters, ...). Dit is een BETAALBARE set waar je zeker jarenlang plezier van hebt. Voor meer mogelijke sets en voor nog meer jarenlang plezier: de ZOEKFUNCTIE.
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

                            Comment

                            • disckiller
                              • Feb 2006
                              • 136

                              #15
                              Originally posted by john smits
                              Toch wat aan de hand met die boxen hoor. Ook bij het 450 watt exemplaar is de SPL max maar 4 dB hoger bij maximum vermogen als bij 1 watt input. Er moet iets verschrikkelijk warm worden in zo'n box, of ze geven licht.

                              John
                              Dit bewijst wel dat ze bij skytec kunnen rekenen, zo hebben ze overal gewoon 4 db bij opgeteld.
                              Volgens mij hebben ze de spec. gewoon uit hun duim gezogen.

                              Comment

                              Working...