bandpass/basreflex

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerboy
    • Mar 2004
    • 5

    bandpass/basreflex

    Gaarne zou ik weten wat nou de verschillende eigenschappen zijn
    van deze verschillende type baskasten.
    Basreflex, bandpass, manifold, rearloaded, folded horn etc.
    Frequentiebereik, rendement, afstandgeluid...
    Waar dient men rekening mee te houden bij aanschaf??
    Ben benieuwd naar jullie uitleg!


    *gifschijter*
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

    #2
    Hier valt veel over te zeggen maar ik zal even kort proberen wat algemene eigenschappen op te sommen:

    -basreflex: Gaat vrij laag in niet zo grote kasten maar geen overdreven hoog rendement.

    -bandpass: Soort dubbele basreflex, meer rendement dan basreflex maar heeft maar eng frequentiebereik. Kan bijvoorbeeld maar van 40-90hz gebruikt worden.

    -manifold: Ook een soort basreflex met weer z'n eigen voor en nadelen.

    -rearloaded, folded horn enz:
    allemaal hoorn. Ze hebben een hoog rendement maar 1 groot nadeel allemaal. Wil je er laag mee kunnen heb je grote kasten nodig.
    Wil je geen grote kasten dan kom je niet laag ofwel moet je veel kasten samen stacken zodat ze zich meer gaan gedragen als 1 grote hoorn.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is maar heel kort en bondig.
    Wil je meer info over een bepaald model dan zou ik specifiek daarop gaan zoeken.
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

    Comment

    • - -Niels- -
      • Aug 2003
      • 253

      #3
      Duidelijk dacht ik, en kijk anders ook nog eff op http://www.12vhifi.nl/subwoofers.html ('t is wel van car-hifi, maargoed...)

      Comment

      • frederic
        • Jan 2006
        • 3511

        #4
        Is het rendementsverlies bij een basreflex van 1200 rms - 2000w peak aanvaardbaar?

        Comment

        • Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

          #5
          Originally posted by frederic
          Is het rendementsverlies bij een basreflex van 1200 rms - 2000w peak aanvaardbaar?
          ... beetje vreemde vraag toch, of begrijp ik 'm niet ?
          Je gaat uit van een bepaalde gewenste geluidsdruk op een bepaalde positie en selecteert daarmee je systeem. Naar gelang de (on)mogelijkheden van plaatsing van je systeem om die druk te halen kun je voorkeur hebben voor het soort systeem. Het ene systeem heeft 'n redelijk rendement / coverage over z'n gehele werkgebied waar 'n ander systeem op een kleiner weergavegebied / coverage 'n hoger rendement heeft ... aan jouw de keuze of je dat wil of niet.

          Groeten !
          Meer is minder, minder is meer

          Comment

          Working...