AES - RMS - PROGRAM - PEAK

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

    AES - RMS - PROGRAM - PEAK

    Gisteren een beetje bijgepraat met een paar collega's over geluid !
    We komen er niet uit [:I]
    Blijkbaar hebben meerdere mensen die vragen :
    Wat is nu het max. vermogen dat je aan een speaker mag toevoeren,
    De ene zegt max . AES , de andere zegt RMS + 1.5 enz...
    Kortom , er waren dealers bij van verschillende merken die het ook niet wisten [xx(]
    Weet iemand van jullie hier een sluitend antwoord op ???

    p.s. in de zoekfunctie werd ik niet wijzer , vandaar mijn vraag !
    Graag reacties
    met dank
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

    #2
    Bij de meeste merken ligt het piek vermogen op het dubbele van het RMS vermogen. Maar bij RCF heb je een serie die op een tienvoud. van het RMS vermogen ligt, dit snap ik dus ook niet
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

    Comment

    • mbottens
      • Feb 2004
      • 743

      #3
      Ook heb ik wel eens gelezen dat het piek vermogen bepaald wordt door een signaal een halve seconde op piek vermogen te zetten dan een halve seconde uit te zetten weer een halve seconde op piek en weer een halve seconde uit.
      Op die manier is de oppervlakte onder de grafiek over een seconde gezien al dan niet door een integraal bepaald. De helf van die halve seconde piek, en dan ben je weer bij je RMS vermogen wat meestal de helft van het piekvermogen is.
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #4
        citaat:Geplaatst door mbottens

        Bij de meeste merken ligt het piek vermogen op het dubbele van het RMS vermogen. Maar bij RCF heb je een serie die op een tienvoud. van het RMS vermogen ligt, dit snap ik dus ook niet
        vandaar dat het allemaal zéér verwarrend is vind ik [V]
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • test12
          • Jan 2003
          • 901

          #5
          Bij losse speakers word nog al eens het peak vermogen opgegeven waarbij nog geen mechanische schade ontstaat. Deze is natuurlijk veel hoger dan als je er nog andere eisen zoals vervorming bij opgeeft. Meerdere merken hanteren deze max waarde niet alleen RCF.
          In een totale speaker combinatie komt de verhouding RMS en peak totaal anders te liggen doordat je rekening moet houden met de verschillende componenten.

          m.v.g. Herman
          ________________________
          Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

          Comment

          • mbottens
            • Feb 2004
            • 743

            #6
            Bij het piekvermogen gaan ze er volgens mij vanuit dat de spoel niet doorfikt. Maar dat je met meerdere dingen rekening moet houden blijkt wel uit het feit dat ik een hoornkast aan het ontwerpen ben. Deze behaalt bij zijn RMS vermogen geconcentreerd op 40Hz (1400Watt) (dus een sinus van 40Hz) zijn Xmax. Dus je kunt er dan beter niet meer vermogen in stoppen dan RMS.

            De kern van het verhaal, de piekbelastbaarheid van een kast dus niet van de driver ligt ook aan de ontworpen kast.

            Dan heb ik nog een vraag: Ik zie vaak bij rendement of vermogen de volgende uitdrukking: "6dB crest factor", wat houd dit in?

            Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

            Comment

            • Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

              #7
              citaat:6dB crest factor", wat houd dit in?
              Simulatoren zoals WinISD en Hornresp en dergelijke simuleren m.b.v. een sinus. Muziek is echter geen sinus. De werkelijke belastbaarheid ligt dan ook vrijwel altijd hoger als dat het programma aangeeft.

              Muziek heeft namelijk een crestfactor. Dit is in principe de dynamiek. Zo zal het gecompresseerde elektronische gebeuk een lagere crest-factor hebben als bijv. een gemiddeld stukje klassieke muziek.

              Hoe lager de crest-factor, hoe hoger de gemiddelde waarde van het signaal. Zo zal top 40 muziek een crest-factor van rond de 12 dB hebben.
              9 dB is al echte "teringherrie" te noemen. 6 dB zul je waarschijnlijk nooit tegenkomen. Dus is 6 dB ook een goede maatstaf om mee te meten.
              Als de speaker in een bepaalde tijd een signaal met een crest-factor van 6 dB kan weerstaan, dan zou muziek met een hogere crest-factor de speaker een langere tijd kunnen belasten.

              Mvg Johan

              Comment

              • Michel_G
                • Dec 2003
                • 376

                #8
                citaat:Geplaatst door mbottens

                Bij de meeste merken ligt het piek vermogen op het dubbele van het RMS vermogen.
                Terwijl ze bij turbosound weer vermelden op hun luidsprekers dat ze bijv. 300 rms zijn, 600 watt program en 1200 watt peak. Dus is peak 4 keer het vermogen van het rms vermogen.
                Is weer terug !

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  #9
                  citaate ene zegt max . AES , de andere zegt RMS + 1.5 enz...
                  Vrij standaard is de regel:

                  4 x RMS = 2 x Program = Piek, ook inderdaad regelmatig:

                  10 x RMS = 5 x Program = Piek, dit is een beetje merk afhankelijk.
                  Zo zul je bij het ene merk de eerste regel gebruiken, bijv. Eminence.
                  RCF en 18 sound gebruiken doorgaans de 2de regel.

                  Gelukkig is de Peak Power één van de minstzeggende waardes. En dus eigenlijk sowieso niet interessant.

                  Bij de standaard RMS-waardes wordt echter niet opgegeven met welk signaal er wordt gemeten en voor hoe lang.
                  2 uur meten met "roze ruis" staat in geen verhouding tot een hele avond en nacht gebruik. Hier geldt eigenlijk dat de je er maar op moet vertrouwen dat de fabrikant een betrouwbare meetmethode heeft uitgekozen (en gelukkig heeft de praktijk dat bij een aantal merken reeds bewezen).
                  Bij de AES daarintegen is vastgelegd hoe de meting moet worden uitgevoerd, volgens de (strikte) regels.

                  Een AES-waarde is dus betrouwbaar te noemen, en vaak ook iets lager als de rms-waarde.

                  Ook hier komt de crestfactor weer kijken. Omdat muziek een hogere dynamiek heeft, kun je de luidspreker zwaarder belasten als de opgegeven RMS-waarde. 1,5 á 2 keer de RMS-waarde is de vuistregel.

                  Dit geldt niet voor de (echte) budgetmerken, aangezien deze fabrikanten na het lezen van dit topic eindelijk ook weten wat die getalletjes nou ongeveer inhouden .

                  Mvg Johan

                  Comment

                  • sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

                    #10
                    Rademakers,
                    als ik het goed begrijp :
                    Ik heb een luidsprekerkast met een opgegeven AES vermogen , is dit het max. vermogen dat die kast mag hebben ??????
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                    Comment

                    • Siem
                      • Jul 2003
                      • 124

                      #11
                      Nou sis, als je het precies wil weten, zul je je kennis van o.a. thermodynamica en elektromagnetisme even moeten opfrissen en dan zelf met meetapparatuur aan de slag gaan.
                      Gelukkig zijn er ook fabrikanten die dat voor je doen, zoals jouw grote favoriet EAW : http://www.eaw.com/app/pdf/amplifierpower.pdf of Community: http://www.loudspeakers.net/files/technote/pwrrate.pdf en zo zijn er nog wel meer.
                      Kortom, er is dus eigenlijk geen standaard regel, maar je moet, zoals Rademakers al zei, vertrouwen op de deskundigheid en eerlijkheid van de fabrikant wat betreft het meten aan luidsprekers resp. het bij luidsprekers meeleveren van blaadjes vol mooie getallen.
                      En Crest-factor is het verschil tussen piek- en RMS-waarde van een signaal, een zuivere sinus heeft bijv. een "ingebouwde" Crest-factor van 3dB. Aan luidsprekers wordt vaak gemeten met roze ruis met een Crest-factor van 6dB. Ik kon zo een-twee-drie niet vinden of de AES dat voorschrijft, maar er zijn vast wel mensen op het forum die dat wel weten...
                      Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

                      Comment

                      • sis
                        • Jul 2003
                        • 3305

                        #12
                        citaat:Geplaatst door Siem

                        Nou sis, als je het precies wil weten, zul je je kennis van o.a. thermodynamica en elektromagnetisme even moeten opfrissen en dan zelf met meetapparatuur aan de slag gaan.
                        Gelukkig zijn er ook fabrikanten die dat voor je doen, zoals jouw grote favoriet EAW
                        nou k'heb ook nog andere favorieten hoor [^][^]
                        sis
                        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

                        Comment

                        • mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

                          #13
                          citaat:2 uur meten met "roze ruis" staat in geen verhouding tot een hele avond en nacht gebruik. Hier geldt eigenlijk dat de je er maar op moet vertrouwen dat de fabrikant een betrouwbare meetmethode heeft uitgekozen (en gelukkig heeft de praktijk dat bij een aantal merken reeds bewezen).
                          Dat klopt, mijn vorige bas, geladen met 2x sp46-500PA van stage line (monacor) ging na 8 uur Trance en Techno wat al door en door gecompressed is maar waar ik ook nog eens 3 tot 6dB compressie op het gezet (dom) wel uit oftewel kapot. En dat terwijl ik met mijn uitgangsvermogen van de versterker net iets onder het RMS vermogen zat in te sturen op de 2 18"en.

                          Jammer maar toen heb ik maar 18sound en B&C gekocht.
                          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

                          Comment

                          • jochems
                            • Apr 2004
                            • 3

                            #14
                            AES schrijft inderdaad roze ruis met een Crest factor van 6dB voor. Daarnaast ook een bandbreedte van de ruis van 1 decade (b.v. 50-500Hz) afhankelijk van het speaker type (een 2" compressie driver zou je op 2kHz-20kHz kunnen testen).

                            IEC volgt dezlefde specs (roze ruis / 6dB Crest factor) maar heeft een vaste frequentie curve. Deze curve zou gelijk staan aan de gemiddelde RMS power van muziek (ik vraag me af of de ontwerpers ooit zoiets als R&B of dance gehoord hebben). En is daardoor met name kritischer als het om hoge tonen weergevers gaat. Volgens mij is de curve ongeveer 60Hz(HP)-4kHz(LP) met een helling van 6dB/octaaf.

                            Albert Jochems

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              AES geeft ook een maximale THD aan, toch? dus 2 uur het vermogen met roze ruis, met een bepaalde max THD.
                              nog een leuke : THX-approved.
                              Enne, er zijn ook speakerbouwers die een THD van 2% opgeven als max.

                              Comment

                              Working...