gainverlies bij doorlussen via amprack

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pulse
    • Oct 2001
    • 666

    gainverlies bij doorlussen via amprack

    Vorige zaterdag is me een probleem opgevallen:

    Ik had dus zoals bij elke normale set gebalanceerd out via xlr van de mengtafel naar de in van de amprack doorgelust.
    De in van de amprack is gewoon parallel verbonden met de out van de rack.
    Aan de out had ik aan 1 kant dan een xlr ingestoken die naar de actieve monitor ging.

    Nu had ik dus aan de kant waar de monitor instak een signaal verlies van naar schatting 3db, dus die kant werd duidelijk minder hard aangestuurd ineens.

    Iemand enig idee wat dit kan zijn ? Aan de monitor ligt het niet volgens mij, want als ik bijvoorbeeld gewoon een actieve DI erin steek heb ik hetzelfde probleem
    MVG,
    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light
  • snoei
    • Apr 2003
    • 168

    #2
    hoe is die monitor bekabeld?

    heb lijkt erop dat je door het aansluiten van die monitor (of di) de boel a-symmetrisch (ongebalanceerd) maakt.

    Comment

    • Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

      #3
      verschil tussen symmetrisch en assymetrisch zou 6dB moeten zijn, ipv 3, maar dat word automatisch gecorrigeerd, lijkt me een slechte kabel.

      Comment

      • Pulse
        • Oct 2001
        • 666

        #4
        tussen de monitor en de amprack (of de DI en de amprack) hing een standaard gebalanceerde xlr kabel
        MVG,
        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

        Comment

        • lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

          #5
          citaat:
          ...een signaal verlies van naar schatting 3db, dus die kant werd duidelijk minder hard aangestuurd ineens...
          als het zo duidelijk was lijkt het mij echter eerder 6dB te zijn. 3dB hoor je, maar valt toch merkelijk minder op.
          En 6dB zou dan inderdaad bvb een slechte kabel kunnen zijn (1 poot los).

          Comment

          • Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

            #6
            Heb je niet onmiddelijk wat verder ge-experimenteerd?
            De kabel eens terug uittrekken, gingen beide kanten dan terug even hard?
            Wat als je dan alleen die xlr kabel erin stak? zonder monitoramp eraan
            Steek je xlr voor je mon. eens in de andere xlrout, wat geeft dat?
            andere kabel geprobeerd?
            enz.

            Het probleem is dat je een probleem meestal pas kan oplossen als het zich voordoet. Je had dus snel wat dingetjes moeten proberen om zo een preciezere diagnose te kunnen stellen.
            Waar kon je dat verlies dan vaststellen? op de amps van je set? of op de amp van de monitor?

            Comment

            • Pulse
              • Oct 2001
              • 666

              #7
              Je gaat op een feest zelf rond 11u 's avonds als je het voor de eerste keer opmerkt niet beginnen te experimenteren met de set he,
              niet leuk voor de feestgangers en ook niet voor de dj.

              Bij het uittrekken van de kabel gingen de beide kanten inderdaad even hard terug. In de xlr out steken van de andere kant gaf het zelfde resultaat maar dan aan de andere kant.

              Zal volgende week thuis er eens naar opzoek gaan naar het probleem,
              alhoewel het veel werk is...

              MVG,
              Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                wel een fatsoenlijke mengtafel-uitgang??

                Comment

                • lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

                  #9
                  citaat:
                  ...alhoewel het veel werk is...
                  djeez .... precies niet echt veel gewoon....

                  Comment

                  • Pulse
                    • Oct 2001
                    • 666

                    #10
                    Ik ga zaterdag een V4000 testen vs een rmx 2450
                    Als die testopstelling staat kan ik dan ook meteen dat verlies in gain effe uitzoeken. Zal de resultaten wel posten als ik er aanuit ben geraakt
                    MVG,
                    Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                    Comment

                    • Pulse
                      • Oct 2001
                      • 666

                      #11
                      Mm, juist getest:
                      Als ik een losse xlr-kabel in steek zonder iets aan heb ik het ook.
                      Waarsch dus een bekabelingsfout ?
                      Maar wat voor fout dan ?
                      MVG,
                      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                      Comment

                      • Davy Gabriels
                        • Aug 2002
                        • 819

                        #12
                        Misschien ergens een brugje tussen pin 1 en 3 nog liggen? Komt nogal eens voor als je bv een ongebalanceerde mengtafeluitgang wil aansluiten op een gebalanceerde versterkeringang

                        Comment

                        • Pulse
                          • Oct 2001
                          • 666

                          #13
                          Ik heb nu heel de bekabeling eens bekeken, het bleek dus inderdaad dat bij het insteken van de xlr 1 van de signaalkabels met de gnd verbonden werd.
                          Heb dus wat zitten te hersolderen en nu is het opgelost.

                          Wel goed op tijd, het pas opmerken na een jaartje met die amprack te hebben gespeeld, maarja ik had de xlr-out die erop staat nog maar enkele keren gebruikt.

                          Ook nog even checken of er nergens nog xlr kabels liggen met 1 en 3 aan mekaar verbonden,want zo heb ik ook al een (gekochte) kabel gezien die dit had.
                          MVG,
                          Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

                          Comment

                          Working...