microfoon headset

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

    microfoon headset

    Niks gevonden met de zoekfunctie, dus niet meteen afreageren op mij...

    Wij willen met de schoolmusical voor de hoofdrollen een paar extra microfoons kopen/huren.
    Nu zijn wij op zoek naar van die microfoons die je bij grote voorstellingen ook ziet, waarbij je een soort headset hebt, waarbij een microfoontje vlak naast je mondhoek eindigt. Deze moet dan natuurlijk huidkleurig zijn, anders valt deze te veel op. Een andere mogelijkheid is een soort lavelier, waarbij je het speldje zeg maar weghaalt en 'm dan op je voorhoofd 'vasttaped'.

    Welke microfoons zijn dat, welke merken hebben ze, welke Nederlandse dealers hebben ze, hoe duur zijn ze ongeveer per stuk (zowel koop als huurprijs als t kan).

    Alvast bedankt voor t meedenken!
  • DB
    • Jan 2004
    • 22

    #2
    Je hebt zoals altijd weer verschillende merken en types.
    Je hebt ze van B&K (DPA), Sennheiser (MKE) etc.

    Kopen zou ik proberen te voorkomen, ze zijn namelijk redelijk kwetsbaar. Je moet dan ook nog zenders en dergelijke aanschaffen, want neem niet aan dat je ze met een draad achter zich aan rond wil laten lopen.

    Als je het perse wilt hebben zou ik gewoon contact opnemen met verhuurbedrijven uit de omgeving.

    Eigenlijk raad ik je het af om het te gebruiken, helemaal omdat je niet alle acteurs een mic. geeft, kan je hele rare/vreemde effecten krijgen. Verder zijn deze mic's zeer "rondzing" gevoelig. En afgezien daarvan kan je er behoorlijk wat storingen mee krijgen en als je dan niet precies weet hoe het in elkaar zit en werkt kan het wel eens een grote dure flop worden.
    Kortom het is een vrij dure aangelegenheid, dus voor een schoolmusical zou ik het anders proberen aan te passen.

    Als het niet goed te verstaan is probeer dan Condensatormic's te plaatsen zodat je het geheel kan versterken

    Groeten
    DB

    Comment

    • test12
      • Jan 2003
      • 901

      #3
      Tip Probeer eens zoek functie op "headset" of "musical" er zijn behoorlijk wat draadjes hierover met veel informatie ook over de alternatieven.

      m.v.g. Herman

      ________________________
      Er is toch nog wel iemand die nog harder kan, MOOI of niet.

      Comment

      • shure-fan
        • Sep 2003
        • 1046

        #4
        voor micjes die je op je hoofd kunt plakken, kun je de MKE 2-ew clipjes van sennheiser goed gebruiken i.c.m. zend/ontvanger
        Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

        Comment

        • Michael
          • Nov 2002
          • 643

          #5
          Vergeet wel niet dat veel laveliers en headsets niet compatibel zijn met alle zenders (verschillende merken onderling). Voorbeeld. Sennheiser laveliers en micro's passen niet op de vier pin mini xlr aansluitingen van audio technica en shure beltpacks. AKG maakt weer gebruik van drie pins mini xlr en sennheiser was toch mini stereo jack? Beste is gewoon een complete set te kopen zit je altijd goed. Micro's en sets van een merk kunnen natuurlijk onderling gecombineerd worden maar verschillende merken mixen gaat niet altijd goed. Kijk eens naar de Sennheiser ew100 serie die hebben ook wel zo'n setje kant en klaar hiervoor. Als het budgetminded is pak je dan een AKG wms40pt set met akg lavelier. Als je heel weinig uit te geen hebt de JB-systems UHT16 sets met beltpack en lavelier. Tot de 31ste van deze maand is er een speciale kerstaktie en zijn ze verkrijgbaar voor 229 euro, ze werken redelijk goed. Micro is minder maarja daar kan je dan gewoon een akg opzetten die is toch compatibel met de jb-sets. De importeur heeft wel nog maar een beperkt aantal liggen dus dat wordt wel haasten.

          Het beste idee lijkt me om toch gewoon te huren dan ben je toch echt het goedkoopst uit of je moet de sets al een hele week nodig hebben dan kan zelf kopen wel een goedkopere oplossing worden.

          Comment

          • Daan Hoffmans
            • Aug 2000
            • 1225

            #6
            MKE-2 van Sennheiser zijn hier erg goed voor.
            Je kan ze bij de meeste serieuze verhuurbedrijven hier huren. Deze microfoontjes kan je opplakken, met een speldje aan de kleding bevestigen of met een beugel om de nek plaatsen.

            Inderdaad moet je wel goed nadenken omtrend het gebruik van deze mic's. Ik zou ze niet voor spraak gebruiken, omdat dat erg onnatuurlijk overkomt als niet alle acteurs versterkt zijn. Voor bijvoorbeeld solozang (het is immers een musical) is het natuurlijk een heel ander verhaal, dan is directe versterking onvermijdbaar.

            Rondzingen hoef je bij goed gebruik niet echt bang voor te zijn. Belangrijk hierbij is de plaatsing (en keuze) van je speakers. Eventueel een EQ erbij om wat uit te fluiten, maar eigenlijk moet dat overbodig zijn.
            Ook storing zou ik geen vrees voor hebben. Natuurlijk kan er meer mis dan gewoon met een draadje, maar door gebruik van goede zenders is dit prima op te vangen.

            Succes ermee, Daan
            <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

            Comment

            • jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

              #7
              Tot zover bedankt iedereen!

              We hebben iig al op school 6 draadloze mic's liggen (AKG en Shure, weet niet 100% zeker, 4 handheld en 2 dasspeld)

              De dasspelden kunnen we zowiezo gebruiken, handheld staat natuurlijk minder mooi, maar zou ook kunnen. Alleen voor de grote rollen willen we ze regelen, maar we plaatsen wel veel dynamische en condensator microfoons op en rond het podium, dus dat komt wel goed.

              We kunnen ook niet te veel draadloze microfoons nemen, omdat onze mixer maar 20 monokanalen heeft. We hebben nog wel een tweede mixer (oudje), maar daar schijnen een aantal kanalen niet meer zo jofel van te zijn.

              Voor de rest willen we dit jaar een erg goeie monitorinstallatie neerzetten, dus dat wordt idd oppassen met plaatsen. Overigens wordt dit jaar waarschijnlijk iets meer uitgetrokken dan normaal, aangezien dit de laatste musical is die de vaste regisseurs (2 docenten Engels en Nederlands) zullen maken, dus moet het een knaller zijn.

              Ik ga het in de loop van volgende week met de regie en onze begeleiders bespreken, en dan zal ik de print-outs van dit topic ook ff meenemen.

              Comment

              • Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

                #8
                ik heb net voor een schoolmusical 6 van die dinhgen aangeschaft. Welliswaar de zwarte, om budgettaire redenen, maar toch.
                En inderdaad : correct muten, anders krijg je hele rare teksten door je pa...

                Comment

                • jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3150

                  #9
                  Ja, dat vond k ook al.

                  k had ook al in de catalogus van Music Produktiv gekeken, maar daar staat weinig tussen. De genen die wel bruikbaar zouden kunnen zijn, zijn zwart, er is geen beige te bekennen. Moet je daarvoor een iets ander type nemen, door er bijvoorbeeld de B van beige achter te zetten (doen ze in de HighLite catalogus ook)

                  Comment

                  • shure-fan
                    • Sep 2003
                    • 1046

                    #10
                    citaat:Geplaatst door jurjen_barel

                    Voor de rest willen we dit jaar een erg goeie monitorinstallatie neerzetten, dus dat wordt idd oppassen met plaatsen. Overigens wordt dit jaar waarschijnlijk iets meer uitgetrokken dan normaal, aangezien dit de laatste musical is die de vaste regisseurs (2 docenten Engels en Nederlands) zullen maken, dus moet het een knaller zijn.
                    wat voor monitor installatie gebruik je dan i.v.m. rondzingen van de mics
                    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                    Comment

                    • jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

                      #11
                      We leggen gewoon speakers neer bij de podiumrand. Als het goed is worden het er maximaal 5.

                      Comment

                      • Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

                        #12
                        Wat mac betreft:
                        een beige MKE-2 is net zo duur als een zwarte...


                        Wat die monitoring betreft: wat je ook gaat doen, hoe je het ook aanpakt, hoe goed die monitors ook zijn, als je die wilt gebruiken om er voor te zorgen dat de acteurs/zangers zichzelf middels een dasspeldje/druppeltje willen kunnen verstaan, gaat het gegarandeerd mis.
                        Als monitoring onontkoombaar is bij zang heb je 2 keuzes: een handheld, of in-ear. Combinatie MKE-2 en monitor gaat niet lukken.
                        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

                        Comment

                        • shure-fan
                          • Sep 2003
                          • 1046

                          #13
                          ook wat betreft het monitor gedeelte: (misschien heb je hiervoor helemaal geen budget) is het misschien mogelijk dat je alle spelers/mensen die zichzelf MOETEN horen over een monitor, om die lui op (huur) in-ear te zetten.. Dan heb je verder ook geen problemen met rondzingen. (lijkt mij, ik kan fout zitten)
                          Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

                          Comment

                          • jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

                            #14
                            Leuk idee, dacht ik ook al aan, alleen...
                            1. We hebben geen budget,
                            2. Onze regisseur heeft al een hekel aan een lavelier per speler, laat staan als we al met headsets aan komen,
                            3. Het moet niet al te ingewikkeld worden met monitor-outs en zenders/ontvangers.
                            4. Het is maar een schoolmusical, met in-ear is dat een beetje overdreven.

                            Nummer 2 zullen meerdere mensen bekend voorkomen. Vaak wil de techniek te veel en de regie te weinig. Is al een oud feit! []

                            Comment

                            • Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

                              #15
                              Ik heb ook zo'n geintje bij de hand.
                              12 zangertjes die allemaal hun tekst mummelen.

                              was maar 1 optie op, 6x me-rn van sennheiser aangeschaft. Budgettair verantwoord, en klinkt bets tof.
                              alleen het wisselen van beltpack en headset wordt nog een puzzel.

                              Comment

                              Working...