2-weg of 3-weg

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Triple S
    • Sep 2000
    • 808

    2-weg of 3-weg

    Wat vinden jullie beterder voor dikso en/of bandjes?? 2-weg of 3-weg systemen??
    meningen en ervaringen svp!!

    PS
    Misschien niet de meest zinnige vraag, maar ik had m'n vorige dubbel geplaatst, en kreeg hem niet verwijderd, dus dan maar zo!!
    M.vr.gr.

    stefan
    Don\'t call me DJ!
  • dmxman
    • Nov 2003
    • 7

    #2
    hey mensen vraag


    2 weg systeem wil dat zeggen dat je tot 2 luidsprekers kan neer zetten ofzo, en wat is aktief en postief????.
    ps.uitendaal

    Comment

    • jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

      #3
      Hoeveel wegs is al uitgelegd:
      citaat:vierwegsysteem [..] (sub/laag/mid/hoog)
      Dus hoeveel 'geluidslagen' je in de speakerboxen kan onderscheiden. Je hebt dus een grote speaker voor de allerlaagste tonen, een iets kleinere basspeaker voor iets minder laag, een middentoner voor de middentonen en een tweeter voor hoog. (Hoe eenvoudig!) Ze zijn gescheiden door (hoe kan het ook anders) een scheidingsfilter [)]

      Passieve boxen zijn gewone speakers die je aan de versterker aansluit, passief wil zeggen dat er al een versterker in is gebouwd. Je hoeft in het laatste geval alleen maar een line-in in te gooien (zelfde signaal als wat er uit je cd-speler komt)

      btw welkom op het forum, ben je hier om het allemaal te leren? Dan zou k zeggen, doe wat ervaring op door bij een verhuurbedrijf te solliciteren. Deze vraag is zo'n beetje minimumkennis op dit forum.
      Vat het s.v.p. niet AL te hard op, is nie zo bedoeld!

      Comment

      • - -Niels- -
        • Aug 2003
        • 253

        #4
        dmxman, ik zal het je uitleggen, voor zover ik weet;

        2-weg wil zeggen dat je een systeem hebt voor laag-hoog
        dus 3-weg wil zeggen dat je een systeem hebt voor laag-midden-hoog
        en een 4-weg systeem wil zeggen dat je een systeem hebt voor sublaag-laag-midden-hoog

        En passief betekent; met externe versterker (dus niet ingebouwd in de kast van de speaker)
        Dus actief betekent; met interne versterker (dus met ingebouwde versterker in de kast)

        Tip; in jouw geval zal ik eff naar het Newbie-forum gaan...

        Nu eff over de vraag van Triple S;

        Ik zeg altijd; hoe meer weg-systemen ---> des te beter... tja, ut kost natuurlijk wel wat, zoals Robert al zei.... processors/x-overs enz....

        Groeten,

        Niels

        Comment

        • som
          • Nov 2002
          • 787

          #5
          hoe meer weg hoe beter, ach weet ik niet,
          ben ook wel eens van die oudhout stapel sets tegengekomen die 5 weg waren en daardoor echt niet klonken,
          maar dat is natuurlijk geen vergelijking

          met m'n eigen setje is 2weg actief (bas/top) en de top is 2weg passief,
          best wel een veel toegepast idee,in ook nog wel knap grote sets.

          voordeeltjes zijn;slechts 4 ampjes en zo'n setje is flexibel,
          los gebruik van toppen e.d.
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

          Comment

          • Stefke
            • Sep 2003
            • 259

            #6
            Niet dat ik hierover zwaar wil in discussie treden, maar volgens mij is

            Passief :geluid wordt gescheiden door een filter die tussen luidspreker en de versterker hangt
            Actief: scheiding van geluid gebeurd voor de versterker, waardoor speaker rechtstreeks wordt aangestuurd door versterker.

            Luidsprekers met ingebouwde versterker is dus niet de correcte omschrijving voor actief volgens mij.

            PS ik gebruik voor disco ook een gemixt setje Actief 2-weg: sub-mid+hoog en de topkasten zijn dan passief gefilterd naar mid en hoog.
            ah zo dan

            Comment

            • splash
              • Aug 2002
              • 342

              #7
              Volgens mij haal jij actief/passief filteren en actieve/passieve luidsprekers door elkaar.

              Comment

              • Staaf
                • Feb 2003
                • 398

                #8
                Daarom spreken we dus ook over:
                actief gepowered en
                actief gefilterd.


                Nobody is a virgin; life fucks us all!

                Comment

                • Triple S
                  • Sep 2000
                  • 808

                  #9
                  't is toch wat! Je stelt op 29 januari 2001 een vraag, en we gaan er in november 2003 weer gewoon op verder!

                  En idd, je hebt passieve en aktieve speakers, en passiefe en aktieve filters, en da's heel wat anders.

                  Zo kun je dus een passief gefilterde aktieve set hebben, maar ook een aktief gefilterde passieve set! Of een passief gefilterde passieve, of een aktief gefilterde aktieve.....
                  Don\'t call me DJ!

                  Comment

                  • BAJ productions
                    • Jul 2003
                    • 587

                    #10
                    jullie zeggen dat je dus dat je tot middel groot beter een passief gefilterd setje kunt hebben. maar waar ligt dan de over gang?

                    ik heb nu 3 weg aktief met dan 6* 800 watt versterkers
                    stel ik moet daar voor passieve filterers kopen. ben ik toch wel een stuk duurder uit.
                    dan een cross over





                    groetjes,
                    Bas

                    Comment

                    • Jag
                      • Nov 2002
                      • 319

                      #11
                      Ik ben zelf wel fan van drie weg systemen, het sub buiten beschouwing latende. Bij een normaal twee weg systeem (15"/2") gebruik je de woofer tot aan zijn cone break up modes (ronde de 2K) en de HF compression driver in het gebied dat ie toch al aanzienlijk begint te vervormen. Met een drie weg systeem gebruik je drivers meer in het gebied waar ze geschikt voor zijn en een goed 3 weg systeem vind ik dan ook rustiger klinken (=goed) en heeft bovendien meer output.
                      Maar ja, wel veel duurder natuurlijk. Zeker als het volledig actief moet. Dat laatste is trouwens ook weer veel beter. De voltage sensitivity gaat er heel van omhoog, omdat je de volledige gevoeligheid van elke driver kan gebruiken (je hoeft niet met weerstanden de gevoeligheid van de HF driver omlaag te halen), het hoog clipt niet met het laag mee, de driver protectie kan VEEL beter met een actief systeem en je hebt veel meer headroom met hetzelfde totale versterkervermogen. Maar ja, ook weer veel duurder natuurlijk .

                      Comment

                      • Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

                        #12
                        sublaag-laag-midden-hoog

                        Als (eventuele) aanvulling hierop: sublaag-laag-midden-hoog-supertweeter.

                        Ik gebruik zelf een 4-weg systeem, met tussen mid en hoog een passief filter. Dit om zo laag mogelijk te gaan met mijn 15 inch subs en het geluid toch strak te houden .
                        (Overigens wel met maar 2 versterkers. Aangezien het stereobeeld toch vooral in het mid-hoog zit).

                        Mvg Johan

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          doen mij maar liever een goed systeem. Dan boeit me niet op welke wijze de techneuten dat nou weer hebben gedaan. [:X]

                          In theorie is een eenwegsysteem het beste. (een pulserende massaloze puntbron) [)] De rest is compromissen maken.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • cobi
                            • Aug 2002
                            • 1083

                            #14
                            citaat:Geplaatst door - -Niels- -

                            dmxman, ik zal het je uitleggen, voor zover ik weet;

                            En passief betekent; met externe versterker (dus niet ingebouwd in de kast van de speaker)
                            Dus actief betekent; met interne versterker (dus met ingebouwde versterker in de kast)

                            Tip; in jouw geval zal ik eff naar het Newbie-forum gaan...

                            Nu eff over de vraag van Triple S;

                            Ik zeg altijd; hoe meer weg-systemen ---> des te beter... tja, ut kost natuurlijk wel wat, zoals Robert al zei.... processors/x-overs enz....

                            Groeten,

                            Niels
                            Kijk je zelf dan ook even mee op het Newbie forum?

                            De opmerking over passief en aktief is gelukkig al verbeterd door de andere forumleden.

                            En dan nog even die opmerking hoe meer weg-systemen ---> des te beter. Daar klopt natuurlijk helemaal niets van. Op elke crossover-frequentie heb je een beetje fase gerommel, als je dus een 15-weg installatie gaat bouwen (dat zou volgens jou uitspraak toch wel heel goed moeten zijn) heb je toch wel heel veel rare fase verschuivingen. Daar komt bij dat ik vaak zat speakertjes heb gehoord die 2-weg passief beter klinken, dan een ander 3-weg aktief setje. Dus ook die vlieger gaat niet helemaal op.
                            Spelingvouten onder voorbehout...

                            Comment

                            • - -Niels- -
                              • Aug 2003
                              • 253

                              #15
                              Tja, jij gebruikt wel uitzonderlijke voorbeelden, '15-weg'... da's niet wat IK zei...

                              Trouwens; het is bewezen dat 2-weg speakers het beste KLINKEN
                              maarja, voor veel mensen is 4-weg 'beter'...

                              Groeten,

                              Niels

                              Comment

                              Working...