J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
Pagina 2 van de 2 Eerste 1 2

Ingeschreven
    Nov 2002

Standaard

Ik ben zelf wel fan van drie weg systemen, het sub buiten beschouwing latende. Bij een normaal twee weg systeem (15"/2") gebruik je de woofer tot aan zijn cone break up modes (ronde de 2K) en de HF compression driver in het gebied dat ie toch al aanzienlijk begint te vervormen. Met een drie weg systeem gebruik je drivers meer in het gebied waar ze geschikt voor zijn en een goed 3 weg systeem vind ik dan ook rustiger klinken (=goed) en heeft bovendien meer output.
    Maar ja, wel veel duurder natuurlijk. Zeker als het volledig actief moet. Dat laatste is trouwens ook weer veel beter. De voltage sensitivity gaat er heel van omhoog, omdat je de volledige gevoeligheid van elke driver kan gebruiken (je hoeft niet met weerstanden de gevoeligheid van de HF driver omlaag te halen), het hoog clipt niet met het laag mee, de driver protectie kan VEEL beter met een actief systeem en je hebt veel meer headroom met hetzelfde totale versterkervermogen. Maar ja, ook weer veel duurder natuurlijk .

Ingeschreven
    Jul 2003

Standaard

sublaag-laag-midden-hoog

Als (eventuele) aanvulling hierop: sublaag-laag-midden-hoog-supertweeter.

Ik gebruik zelf een 4-weg systeem, met tussen mid en hoog een passief filter. Dit om zo laag mogelijk te gaan met mijn 15 inch subs en het geluid toch strak te houden .
    (Overigens wel met maar 2 versterkers. Aangezien het stereobeeld toch vooral in het mid-hoog zit).

Mvg Johan

Standaard

doen mij maar liever een goed systeem. Dan boeit me niet op welke wijze de techneuten dat nou weer hebben gedaan. [:X]

In theorie is een eenwegsysteem het beste. (een pulserende massaloze puntbron) [)] De rest is compromissen maken.
    lekker belangrijk!

Standaard

Tja, jij gebruikt wel uitzonderlijke voorbeelden, '15-weg'... da's niet wat IK zei...

Trouwens; het is bewezen dat 2-weg speakers het beste KLINKEN
    maarja, voor veel mensen is 4-weg 'beter'...

Groeten,

Niels

Standaard

en met 'voor veel mensen' bedoel ik; geluid voor meer mensen...

Standaard

vooral die laatste zin sluit ik me helemaal bij aan cobi

uiteindelijk zijn we met zn allen op aarde toch alleen maar stoffen aan het verplaatsen...
    knoppen en waarden :)

Standaard

De exacte filterfrequentie (kantel- of scheidingsfrequentie) en flanksteilhied hangt helemaal af van de gebruikte speakers. Bij een 2-weg composet wordt mid en kickbass door één woofer weergegeven.
    Meerdere speakers gebruiken per kanaal (dus 2- of 3-weg systemen) heeft ook weer een nadeel. Stereo-opnames worden gemaakt voor alleen een rechter en linker kanaal. In het ideale geval bestaat elk kanaal uit één puntbron, oftewel één speaker. Dit geeft het meest natuurlijke stereobeeld en plaatsbepaling van de instrumenten zoals de maker dit bedoeld heeft. Een meerwegsysteem zal, o.a. vanwege het filter en de afstand tussen de luidsprekers, dit stereobeeld wat beinvloeden. Daarom kan een 2-weg soms beter klinken dan een 3- of zelfs 4-weg systeem.

Standaard

P.S. Weliswaar van een car-audio site, maar dat doet er niet toe...

Forum Rechten