Groundlift

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robert
    • Aug 2000
    • 630

    Groundlift

    Wat is dit nou precies? Het is een schakelaar op versterkerracks die we gebruiken en het zit op allerlei apparatuur.

    Het heeft iets te maken met de afscherming van de kabels, maar ik zou graag willen weten wat het nou precies inhoud.

    Wie o wie kan het mij vertellen?

    Thanx...

    Robert

  • Rieske
    • Aug 2002
    • 544

    #2
    Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe stagebox. De master- en monitorkanalen wil ik, in geval van brom, passief kunnen groundliften.

    Is een schakelaartje die de massa onderbreekt voldoende ?
    Of is dat een te simpele gedachte ?
    Life is what you make it

    Comment

    • Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

      #3
      alles trafoo-en. p[otverdrie.

      Comment

      • lifesound
        • Apr 2003
        • 1052

        #4
        thanks ********!! Dat wilde ik horen ....

        Comment

        • jans
          • Feb 2003
          • 869

          #5
          Als je dus meerdere amps in 1 rack hebt hangen hoef je voor de veiligheid maar 1 amp geaard te hebben.. rest gaat via rackprofiel.
          Normaal gesproken heb je in die situatie geen aard vrije aansluitingen nodig omdat de versterkers de aarde van 1 punt krijgen.

          Bovenstaande las ik in een reactie en sta er weer versteld van hoe slecht mensen omgaan met hun veiligheid. Nu zou het mogelijk kunnen zijn dat de schrijver van bovenstaande citaat zijn versterkers extern potentiaal vereffend heeft. Of hij heeft de verf van de versterkers gekrast en zijn rackrail aan de beschermingsaarde gelegd. Maar besef dan dat er ook lezers zijn die hier geen kaas van hebben gegeten en dus zonder blikken of blozen een gevaarlijke situatie creëen.Wnt dat hebben ze toch zo gelezen?

          Note: Haal geen beschermingsleiding van een apparaat af.LEVENSGEVAARLIJK.

          Wij keuren ons materiaal elk jaar volgens de NEN3140 richtlijnen. Dit zou een ieder moeten doen.

          Terug naar de topic.

          Zoals eerder in een reactie opgemerkt zijn er verschillende soorten brom. De oorzaak kan divers zijn.
          Zorg ervoor dat de alle apparaten vanaf één punt voed wordt. Hiermee voorkom je een bromlus via de beschermingsaarde. Gooi nooit aan een kant de boel los van de beschermingsaarde.
          Gebruik goede audiokabels, hiermee bedoel ik kabels die op de juiste wijze inelkaar gesoldeerd zijn. Gebruik zoveel mogelijk gebalanceerde signalen. Bij vookeur alleen ongebalanceerd gebruiken voor effecten e.d. (korte verbindingen). Maak ongebalanceerde signalen vanaf het podium gebalanceerd d.m.v. een DI of lijntrafo.
          Hiermee voorkom je al een heleboel brom.
          Nu kan voorkomen dat er toch nog brom ontstaat. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Dit verholpen worden door van je audiosignaal een kant de afscherming los te halen. Dit is natuurlijk niet te doen en levert bovendien problemen op als je phantoomvoeding gebruikt. Daarom heeft men de groundliftschakalaar "uitgevonden".
          De groundlift schakelaar haalt de verbinding tussen de audiomassa en de beschermingsaarde los.Het apparaat is nu nog steeds geaard.
          Heb je brom als gevolg van netvervuiling dan is daar niet altijd iets aan te doen. Als je ook verlichting gebruikt leg dan de voedingskabels van je ligt nooit direct naast je audiokabels maar houd daar ruimte tussen. Een enkele kruizing hoeft geen probleem te zijn.
          Mocht je meer info willen ga dan naar de site van Rane en bekijk de Ranenotes. Heel leerzaam. De Ranesite is te bereiken via de site van electricsound.

          Ik hoo je voldoende te hebben geînformeerd.
          Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

          Comment

          • -Aart-
            • Jul 2001
            • 801

            #6
            Er staan weer eens enge dingen hierboven..

            De uitleg van Jans is OK, ik zou alleen willen opmerken dat het ook niet heel ongebruikelijk is om afscherming maar een kant van een symmetrische verbinding aan te sluiten.
            De elektrische afscherming werkt evengoed, of hij nu aan 1 of twee kanten aan aarde hangt. Er kunnen echter problemen ontstaan als twee apparaten beide geaard zijn en de afscherming de bekende "aardlus" completeerd. Bij een goede symmetrische verbinding hoeft er dan nog steeds geen probleem te zijn, het wil echter wel eens voorkomen dat door een ongelukkige groepenindeling (of echt veel magnetische storing) de stroom in deze lus behoorlijk oploopt en door inductie/capacitieve koppeling problemen geeft op het signaal. -Ook vooral aan de asy-kant van b.v. DI's.
            Het kan dan voordelinger zijn een hogere common mode spanning te laten wegwerken door je symmetrische ingang (die wordt immers sterk beperkt als de ground van twee apparaten wel aan elkaar hangt) en de afscherming maar aan 1 zijde te aarden.
            Vooral bij het gebruik van in- of uitgangen met transformatoren (als b.v. DI's) die gemakkelijk een hoge CMRR halen en hoge (common mode-) spanningen aankunnen is ground lift bruikbaar. Bij elektronisch gebalanceerde ingangen loop je het risico dat de common mode spanning tegen de grens (voedingsspanning) van je inganstrapje aanloopt, en dan kan het middel wel eens erger dan de kwaal zijn.

            Totzover mijn ervaring/gedachten hierover.. Ik vind het een vrij lastig onderwerp, het is in ieder geval de praktijk prettig om bij bromproblemen te kunnen experimenteren met een ground lift.
            Overigens hoop ik maar niet dat iemand hier voor zijn persoonlijke veiligheid afhankelijk is van de gnd van een XLR-kabeltje..

            Comment

            • jans
              • Feb 2003
              • 869

              #7
              Aart,

              Ik ben er van uit gegaan dat de steller van de vraag niet over de nodige kennis beschikt om er diep op in te gaan. Als je mijn uitleg leest staat daar ook dat je de afscherming aan een kant los kunt halen. Nergens beweer ik dat door het wegnemen van de afscherming van een signaalkabel een gevaarlijke situatie ontstaat. Doe dit overigens aan de kant van de ingang.
              Wat ook nog kan helpen brom te verminderen is het chasis van je mengtafel, mits deze is voorzien van een aparte voeding waardoor het chasis niet geaard is, aan aarde te leggen waardoor de eventuele verstoringen die op de afscherming geinduceerd worden via het chasis naar aarde afgevoerd worden.
              Wil je weinig problemen, zoals al eerder opgemerkt, gebruik galvanische scheiding.
              Hoe diep moeten we op de materie ingaan? Het is inderdaad geen eenvoujdige kost.
              Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

              Comment

              Working...