Voor het eerst een band mixen...help!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • timmoi
    • Sep 2003
    • 1

    Voor het eerst een band mixen...help!

    Mensjes,

    ik heb fftjes een vraagje. ik moet zaterdag met mijn band op een feest spelen en ik heb alles al geregeld. Boxen met eindversterker, 6 kanaals mengpaneel kabels, mic, enz enz. nou zou ik graag willen weten hoe ik die shit allemaal moet aansluiten want ik word er niet echt wijs uit. Ik zal even uitleggen wat precies de bedoeling is. De bedoeling is dat ik de mic, gitaar en bas, via 4 boxen verdeel, dat zou moeten kunnen met dat mengpaneel. maar ik weet niet hoe ik alles op elkaar moet aansluiten. nou was mijn vraag of iemand hiervoor een schema heeft of zo weet hoe je het aan moet sluiten????

    alvast bedankt

    greetz

    tim
  • lifesound
    • Apr 2003
    • 1052

    #2
    Ben ik de enige die dit een schande vind?
    Ben ik de enige die vind dat je dan beter iemand kan inhuren?

    Hier wil ik zelfs geen antwoord op geven!

    Comment

    • Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

      #3
      Nou, lijkt me ergens wel begrijpbaar, klein feestje, gewoon spelen voor de lol voor wat vrienden en hier niet te veel aan willen uitgeven. En je moet het natuurlijk ergens leren.
      Hierbij dan ook even kort:
      * gewoon op elke ingang van de mixer een mic in prikken.
      * uitgang van de mixer door verbinden naar de ingang van de amp en dan van uitgang amp naar de boxen.
      En dan 'mixen' maar, alhoewel je hier met dit materiaal geen wonderen moet gaan verwachten.
      Misschien kan je ook gewoon eens even bellen met je inhuur-adres.
      --- watt ever you want ---

      Comment

      • sis
        • Jul 2003
        • 3305

        #4
        citaat:Geplaatst door lifesound

        Ben ik de enige die dit een schande vind?
        Ben ik de enige die vind dat je dan beter iemand kan inhuren?

        Hier wil ik zelfs geen antwoord op geven!
        Ik snap eigenlijk de gehele vraag niet !
        micro, gitaar en bas verdelen over 4 boxen ( bedoel je hiermee : P.A. of monitors )
        Ik vind dus ook zoals lifesound zegt dat je beter kan huren !
        oh het zou zo moeten zijn dat het niet zo belangrijk is hoe het klinkt

        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

        Comment

        • Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

          #5
          op een ouwe fiets moet je het leren..

          let ff op dat je voor de "lage energie"-draden microfoonkabel gebruikt, met dunne adertjes, dus van bas, gitaar en mic naar mengtafel , EN OOK van je mengtafel naar je versterker.
          Van je versterker naar je boxen moeten er dikkere kabels ( want versterkt, dus meer energie) lopen. En vraag anders ff bij je leverancier, die helpt je vast verder...

          Comment

          • Triple S
            • Sep 2000
            • 808

            #6

            Misschien ten overvloede, maar het geluid van je gitaar en bas krijg je het beste in je mengpaneel door een microfoon voor de speaker van de gitaar cq. basversterker te plaatsen, en deze mic. aan te sluiten op je mixer. Bas kan evt. ook met een gewoon lijnsignaal, maar is dan minder "warm".
            Don\'t call me DJ!

            Comment

            • BAJ productions
              • Jul 2003
              • 587

              #7
              ja zo als ze alle zeggen kun je beter als effe goed thuis proberen ( misschien wel bij verhuur bedrijf ). daar kunnen ze je ook helpen als je het niet weet.
              als dit niet lukt dan gewoon doen wat je gevoel zegt.

              lukt je best, niet al te moeilijk doen.
              begin op tijd aant opbouwen andwers ben je gouw telaat als er iets mis gaat.

              wat ik vaak doe als ik de plek ken een dag van tevoren op bouwen heb je dan problemen kun je nog effe dingen kopen.

              vriendelijke groet
              bas
              groetjes,
              Bas

              Comment

              • djcenter
                • Aug 2003
                • 78

                #8
                Denk dat hij monitoring bedoeld ,
                zou maar eens snel reageren Timmoi wat ge wilt zeggen.
                Anders zult ge inderdaad te laat zijn voor morgen.

                mvg Tony
                Toen las ik dit op het forum \"Wel tof hé zo een gloeidraad-Gobo\" !!! haha lol

                Comment

                • ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

                  #9
                  citaat:nou zou ik graag willen weten hoe ik die shit allemaal moet aansluiten want ik word er niet echt wijs uit.
                  Die opmerking slaat dus nergens op he. Als je er niets van kent moet je er ook geen arogante mening over hebben.

                  Verder hebben de andere je al genoeg geholpen. Snap je het nog niet huur je maar een van ons in om het eens te komen aansluiten.
                  niet zagen, gewoon doen!

                  Comment

                  • DJ.T
                    • Nov 2002
                    • 1502

                    #10
                    heej ronny, wat is er arragant aan die vraag?
                    met shit bedoeld hij gewoon spullen hoor, kennen ze daar wel een beetje engels in belgie?
                    We're ready to party, are you?

                    Comment

                    • MatthiasB
                      • May 2003
                      • 674

                      #11
                      engels wel maar geen verbasterde turbo taal
                      NIET-ROKERS sterven ook

                      Comment

                      • Controller
                        • Apr 2002
                        • 745

                        #12
                        Als je bas gaat versterken is het misschien wel verstandig om een limiter er tussen te zetten.
                        En mocht je drum gaan versterken dan zijn gates ook niet weg.
                        En bij keyboards een DI gebruiken.

                        Verder alle mic's prikken op kanalen en via de master out naar je eindtrap en dan naar je speakers.

                        Let op wat ************** zegt over de bekabeling dat je het niet omgekeert doet want dan zijn die dunne kabels zijn malle moeren.

                        Succes

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          Als je echt vandaag voor het eerst een band gaat mixen zonder stage, roadietraject of andere live ervaring?

                          Veel sterkte. Het gaat vreselijk klinken. En je gaat fouten maken die je zelf niet eens doorhebt. En muzikanten zueren wel, maar kunnen je zeker niet uitleggen wat er werkelijk misgaat. Ik hoop dat je met de band goed hebt doorgesproken dat het voor jou ook experimenteel is?

                          this is not going to be a pretty sight. [V]
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          • ronny
                            • Dec 2002
                            • 2139

                            #14
                            wij kennen zeker wel van die leuke woordjes zoals shit en meuk en bazaar en rommel en ....

                            Alleen gebruiken wij die alleen als we met elkaar aan het spreken zijn en niet zomaar op het forum zomaar eens eventjes.
                            niet zagen, gewoon doen!

                            Comment

                            • dzjarr
                              • Sep 2003
                              • 18

                              #15
                              citaat:Geplaatst door controller

                              Als je bas gaat versterken is het misschien wel verstandig om een limiter er tussen te zetten.
                              En mocht je drum gaan versterken dan zijn gates ook niet weg.
                              En bij keyboards een DI gebruiken.
                              Bij bas zou ik juist een di gebruiken en bij ee keyboard zou ik een DI wel achterwege durven laten. Ik ga er ff vanuit dat die kerel dus weinig tot geen budget heeft. En drum versterken over een 6 kanaals mengtafel; lijkt me niet erg practisch.

                              En over inhuren, ja, ik ben zelf ook begonnen met hele oude troep. Ik wilde niet afhankelijk zijn van andreen, dus ik speelde over huiskamerversterkers... Dat ging lang goed. Ik ben zelf drummer, dus ik had geen last van dat slechte geluid... Hahaha!

                              Comment

                              Working...