Clippen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R Swankhuizen
    • Nov 2000
    • 13

    Clippen

    ik wil even een reactie op de volgende stelling.

    volgens mij is het namelijk zo, dat wanneer de voeding van een versterker krachtig genoeg is om het maximale vermogen van de versterker weer te geven bij de juist aangesloten impedantie, je opzig onbeperkt vermogen kan aansluiten, dat alleen op een gegeven moment de versterker gewoon niet harder gaat, want volgens mij kijkt een versterker alleen maar naar de totale aangesloten impedantie, en niet naar het aangesloten vermogen.

    of heb ik hierin ongelijk???

  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

    #2
    ik wil even niet ingaan op alle technische commentaren hierop, alleen maar op de vraag van meneeer swankhuizen...

    victor en willen noemen het clippen "gelijkspanning", maar in feite is dat niet waar, het is gewone wisselspanning (ziet ongeveer uit als je een wave-file bekijkt), door het te ver opendraaien van de mixer of amp wordt de gevraagde spanning hoger dan de spanning die de versterker kan leveren, dus worden te toppen afgevlakt en houd je een soort blokvormige wisselspanning over, met als resultaat dat je speakers heel even stil staan op de uiterste standen waar de meeste stroom omgezet wordt. door de grote stroom wordt veel warmte opgewekt die door het stilstan niet (direct) wordt afgevoerd met als resultat dat je spreekspoel gloeind heet kan worden en dus ook uitzet en tegen de magneet wrijft, windingen worden kortgesloten omdat ze blank langs metaal gaan, de impedantie van de speaker wordt lager totdat hij infeite een kortsluiting op je eindtrap is, niet leuk dus.
    het erge hiervan is dat je dit in de lagere frequenties pas hoort als hij al 20-30% aan t clippen is... opletten op clip-ledjes dus!!!!
    dit slaat op het verhaal dat je met een 10 watt versterker een 100w speaker kan opblazen...

    het is dus wel zaak dat je versterker ongeveer hetzelfde vermogen heeft als je boxen, liever een iets zwaardere amp dan je box, en luister niet naar de muziek, maar luister hoe je boxen zich gedragen... (das een groot verschil)
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?

    Comment

    • sparky
      • Apr 2002
      • 2104

      #3
      citaat:Geplaatst door R Swankhuizen

      ik wil even een reactie op de volgende stelling.

      volgens mij is het namelijk zo, dat wanneer de voeding van een versterker krachtig genoeg is om het maximale vermogen van de versterker weer te geven bij de juist aangesloten impedantie, je opzig onbeperkt vermogen kan aansluiten, dat alleen op een gegeven moment de versterker gewoon niet harder gaat, want volgens mij kijkt een versterker alleen maar naar de totale aangesloten impedantie, en niet naar het aangesloten vermogen.

      of heb ik hierin ongelijk???

      Ik test weleens subs van 1.2KW met een 40W versterkertje, geen probleem. Problemen komen pas als je versterkers te hard gaat insturen.

      En o ja...
      De voeding van een versterker is altijd sterk genoeg om het maximale vermogen van de versterker te leveren, zou dit niet het geval zijn, dan komt het maximale vermogen vanzelf lager te liggen [8)][8D]
      Bij een fatsoenlijk product kun je er vanuit gaan dat alle componenten qua vermogen goed op elkaar zijn afgestemd. Componenten worden duurder naarmate ze zwaarder worden. Het is geld wegsmijten om een hoop uit te geven aan zware elco's en eindtorren om er dan vervolgens een minivoedinkje in te stoppen.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

      Comment

      • fredjuhh
        • Sep 2002
        • 215

        #4
        waarom wordt dit topic na 3 jaar gekickt? [:X]
        ---hier staat nix---&gt;

        Comment

        • MeElmo
          • Aug 2003
          • 45

          #5
          erg intressant subject anders..... mijn menning over dat het een gelijkspanning is of een wisselspanning,tjaaa ff kijken. in princiepe is het een wisselspanning, maar die spanning wordt zo hoog, dat het bijna een gelijkspanning word.. als je ff op de osciloscoop kijkt, is het duidelijk zichtbaar.... je moet er natuurlijk ok net ff een hebben...

          groeten, elmer
          SHA\'MON..... auw..

          Comment

          Working...