glijbanen

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ Ruud
    • Jan 2003
    • 93

    glijbanen

    Hallo beste mensen !!
    bij het zoeken met een zoekmachine ben ik op deze site terecht gekomen en heb al wat artikelen gelezen en vindt het wel leuk !!

    ik ben dj voor feestjes en bruiloften en mis toch wel wat fatsoenlijke lage tonen , nu kan ik een set glijbanen krijgen voor 15" speakers

    wie heeft er ervaring met glijbanen en wat is het rendement db/1mtr. ten op zichte van gewone bas-reflex kasten ?


    rheusschen
    DJ Ruud oet Limbabwe
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

    #2
    Dat ligt er enorm aan welke speakers er in die glijbanen van jou zitten.
    Kan je daar achter komen?

    Moderator J&H Licht en Geluid Forums
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

    Comment

    • DJ Ruud
      • Jan 2003
      • 93

      #3
      ik heb ze nog niet gehoord maar er zit RCF type L15 P200AK (700W r.m.s.) in

      rheusschen
      DJ Ruud oet Limbabwe

      Comment

      • beyma
        • Oct 2002
        • 1614

        #4
        Het nadeel van glijbanen (maar misschien voor jouw een voordeel) is dat binnen 20 meter er minder dan helft van de geluidsdruk over is. Je hebt een goede bas,maar die komt dus niet ver... verder zijn het gewoon lompe bakken, maar als je ze kan KRIJGEN ,ja dan is het de moeite van het proberen waard!

        Martijn

        Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

        Comment

        • Pino
          • Jul 2002
          • 390

          #5
          Hallo Ruud,

          Enerzijds sluit ik mij aan bij beyma, maar ik moet wel zeggen dat dat enkel geld voor het mid-low vanaf een goei 150 Hz. Onder deze frequentie doet de hoorn z'n werk prima en haal je zonder veel problemen de 50 meter. Hiermee bedoel ik dan het gebied tussen ongeveer 50 Hz en 120 Hz. Daarboven krijg je eigenlijk een luidspreker met direkte afstraling en in deze klasse zijn er echt niet veel die verder komen dan 20 à 30 meter.
          Verwacht van deze kast echter geen hele diepe subbassen, maar ik denk dat ze voor jou doeleinden zeker kunnen dienen.
          Als je er nieuwe luidsprekers in moet steken, kies dan een met een zo hoog mogelijk rendement en een zo laag mogelijke Qts. Dan haal je gegarandeerd een goed resultaat.
          Voor gewone feest-doeleinden (tot ong 250 personen) gebruik ik 4 glijbanen tot 1200 Hz met daarboven een 2" CDhoorn (CP550 van Beyma - heel oud maar werkt goed) actief gefilterd.
          Voor kleine PA toestanden voor eenzelfde publiek, schakel ik een 12" midhoorn bij tussen 150 en 1600 Hz; zodat ook de stemmen tot het andere eind van de zaal goed verstaanbaar zijn.
          Veel plezier,
          Pino

          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

          Comment

          • glijbaan rulezz
            • Dec 2002
            • 23

            #6
            ik vind persoonlijk de glijbaan erg goed een gaat zeker veel harder dan een reflex kastje bij hetzelfde vermogen.
            ik heb er zelf een op m'n slaapkamertje liggen en gaat errug mooi en de cd's die donderen van m'n bureau af:P

            Comment

            • reflection
              • Mar 2002
              • 413

              #7
              gaat een glijbaan van 600 watt@8ohm even diep als een w-bin van 600watt@8ohm, dezelfde speaker en versterking dus...ligt dit ook aan de grote van de zaal welke het best inzetbaar is?

              [red]In tilburg is het te doen!![red]
              Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

              Comment

              • beyma
                • Oct 2002
                • 1614

                #8
                Reflexion ,zoals ik al zei gaat een glijbaan niet echt ver,een W-bin die een goede speaker en een daarop afgestemde kast heeft gaat zeker harder en dieper,en kan ook nog eens een groter gebied bespelen.Maar sta je dus in een grote kroeg ofzo,ja dan kunnen glijbanen prima hun werk doen!

                Oja, voor "glijbaan roels" Heb je deze kasten ook al eens in een grote -gym- zaal o.i.d. gehoord?? Op je kamer is het niet zo moeilijk om de grond te doen trillen...

                Martijn

                Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

                Comment

                • Kevin-V8
                  • Feb 2006
                  • 42

                  #9
                  Als ik het hier goed begrijp is de volgende speaker niet zo een goede keuze in een glijbaan?

                  Precision Devices International Limited

                  Weet namelijk 2 kasten te koop staan met deze speakers, maar heb ze nog niet horen spelen

                  Comment

                  • Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

                    #10
                    Originally posted by glijbaan rulezz
                    ik vind persoonlijk de glijbaan erg goed een gaat zeker veel harder dan een reflex kastje bij hetzelfde vermogen.
                    ik heb er zelf een op m'n slaapkamertje liggen en gaat errug mooi en de cd's die donderen van m'n bureau af:P
                    1


                    ff keertje een 700 op je kamertje leggen.. dondert je bureau onder je CD's weg...


                    glijbanen zijn hoorns, met tevens de problemen en voordelen van een hoorn.

                    Comment

                    • frederic
                      • Jan 2006
                      • 3511

                      #11
                      wat zijn glijbanen?

                      Comment

                      • tijn
                        • Oct 2003
                        • 184

                        #12
                        Een glijbaan is een zogenaamde "rear-loaded horn" . Hierbij straalt de luidspreker rechtstreeks naar voren af en wordt het naar achteren afgestraalde geluid via een hoorn (= de glijbaan) terug naar voren gevoerd.

                        Last edited by tijn; 12-08-07, 15:47.

                        Comment

                        • MatthiasVB
                          • May 2007
                          • 52

                          #13
                          Ik weet vrij weinig van afstraling en de cijfers van eender welke kast, maar toch ga ik de vraag stellen hopend op een niet-denegrerend antwoord

                          Mocht je 2 zo'n glijbanen tegen mekaar zetten, met de bovenkanten tegen mekaar en de 2 glijbanen aan de uitersten, zou den deze dan niet dieper en verder gaan dan normaal in eventueel enkel gebruik?

                          Comment

                          • dexter
                            • Jul 2005
                            • 433

                            #14
                            Ik vraag me ook wel eens af hoe je glijbanen moet plaatsen, stel ik heb 2 kasten en ik zet ze naast elkaar koppelen de hoornen dan goed? Of kan ik ze beter op elkaar zetten en de onderste op de kop zetten?

                            Ook vraag ik me af als je ze plaatst in een zaal kun je ze dan het beste recht naar voren
                            zetten of iets naar binnen toe zodat ze richting het midden van de zaal spelen.
                            Last edited by dexter; 12-08-07, 20:44.

                            Comment

                            Working...