Aanschaf microfoon(s) voor popkoor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rube
    • Sep 2002
    • 23

    Aanschaf microfoon(s) voor popkoor

    Hallo

    Voor mijn popkoor heb ik 2 jaar geleden 8 maal Shure overhead Sm94 aangeschaft, maar ik ben daar niet helemaal tevreden over, gaan toch sneller rondzingen als ik dacht. en met wind (ondanks windkapjes) lijkt het net of het onweert.
    Nu heb ik ondertussen gelezen dat een koor uitversterken erg lastig is, maar toch, ben ik langzaam op zoek naar andere betere microfoons. Die voor zowel binnen als buiten optreden goed gebruikt kunnen worden. heeft iemand suggesties? ik dacht zelf eventueel aan Neumann KM 85.

    Alvast bedankt
    Ruud Bekken


  • Deedzj
    • Apr 2001
    • 34

    #2
    Hoeveel leden telt jou koor.
    Ideaal zou het zijn moest je voor iedere lid een headsetje en een in-ear moni hebben.
    Maar ik begrijp dat dit misschien te kostelijk is.


    Comment

    • Rube
      • Sep 2002
      • 23

      #3
      Het koor bestaat uit 105 leden.
      dat wordt inderdaad een beetje kostbaar volgens mij

      Ruud

      Comment

      • Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

        #4
        KM 85 zijn idd zeer goede microfoons en zijn tegenwordig voor een best redelijke prijs 2e hands te krijgen.

        Voor een nog zuiverdere weergave zijn de nieuwe KM140 nog mooier. Alleen moet ik er wel bij zeggen dat deze mics eigenlijk voor instrumenten zijn gemaakt.

        Zowiezo is het met een koor moeilijk om buiten overhead te gebruiken (dit is omdat je ze dan aardig open moet zetten en daardoor dus veel meer storing van buiten af krijgt, logisch)
        Maar de MK140 zijn zeer gevoelig, dus dan heb je daar in iedergeval minder last van.

        suc6

        later
        De Tante

        Comment

        • Rube
          • Sep 2002
          • 23

          #5
          Eigenlijk adviseer je om geen overhead microfoons aan te schaffen?
          Omdat ik ook in andere onderwerpen lees, dat deze zeker voor een buitenoptreden nooit goed tot uiting komen.
          Als ik nu afstap van het overhead idee, wat adviseer je dan?
          en hoeveel microfoons?? we hebben 6 groepen (waarvan grootste uit 35 leden bestaat)

          Ruud

          Comment

          • Radar
            Moderator
            • Jul 2002
            • 890

            #6
            Ik heb sinds kort voor de versterking van musicals de beschikking over 2 maal een superlux pra-268A.
            Geen top microfoon maar voor die € 60,- voldoet hij prima.
            Het is een electret microfoon met een phantom voeding.
            Probeer het eerst met 2 stuks en bevallen ze niet dan heb je altijd 2 leuke microfoons voor anderre toepassingen.

            Ik doe niet aan bijgeloof.
            Dat brengt ongeluk.

            Comment

            • Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

              #7
              De SM94 is kwalitatief beter dan de superlux, dus je zou er dan alleen maar op achteruit gaan.

              Met 105 man is het natuurlijk moeilijk om een hele set microfoons neer te zetten (en veel te duur)
              Dus als je voor een zacht prijsje KM84's op de kop kan tikken, dan moet je dat zeker doen. Deze mics zijn namelijk wat gevoeliger dan een SM94, dus je hoeft ze ook niet zo ver open te zetten, waardoor je dus minder niet gewild geluid hebt en ze klinken ook beter (en de KM 140 dus nog beter maarja dat kost wel wat)

              later
              De Tante

              Comment

              • Pino
                • Jul 2002
                • 390

                #8
                Hoi Rube,
                Misschien een rare vraag, maar is het mogelijk om jou koor op te splitsen in groepjes van 4 à 5 man. Dan kan je misschien overwegen om gewone dynamische zangmicrofoons te gebruiken. Je hebt dan natuurlijk wel al gauw een 32 kanaals mengtafel nodig, maar ik denk dat als je met overheads blijft werken altijd problemen zal hebben met wind en overspraak.
                groeten en succes,
                Pino

                Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                Comment

                • Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

                  #9
                  citaat: Dan kan je misschien overwegen om gewone dynamische zangmicrofoons te gebruiken.
                  waarom een dynamische microfoon?
                  De SM94's zijn al condensator (wat over het algemeen beter klinkt dan een dynamische)
                  verder is het wel een goed idee, wat dan zeer goede mics zijn, zijn Neumann KSM105, erg goed tegen rondzingen en heeft weinig last van spill.

                  later
                  De Tante

                  Comment

                  • Pino
                    • Jul 2002
                    • 390

                    #10
                    Tjah Tantetje,
                    Ik weet het wel, maar ik had ook een beetje de kostprijs in mijn achterhoofd.Dynamisch is gewoonlijk een heel stuk goedkoper.
                    Tussen haakjes: wat kosten die condensatortjes van jou eigenlijk? Valt dat een beetje mee?
                    Groeten,
                    Pino

                    Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                    Comment

                    • Rube
                      • Sep 2002
                      • 23

                      #11
                      Ik denk inderdaad dat het een combinatie van groepjes, en behoud van de SM94 + aanschaf nieuwe neumann of dat een KM85 of KSM105 moet worden zal ik proberen uit te vinden voor aanschaf.
                      Een KM85 kost rond de 750 euro en das een boel geld
                      wat een KSM105 kost weet ik (nog) niet.

                      Bedankt

                      Ruud


                      Comment

                      • Mathijs
                        Moderator
                        • Aug 2002
                        • 1353

                        #12
                        KM85 kan je voor veel minder krijgen (de opvolger stond bij F**dback te koop voor 595 euro), maar deze microfoon is met name gemaakt voor overhead, of intrumenten (Piano's en acoustische gitaren klinken echt super met deze mic, ik gebruik ze veel op mijn werk)

                        Een KSM105, kom denk ik beter tot zijn recht, omdat dit een echte condensator zangmicrofoon is, (de top der zang microfoons wel te verstaan) Deze kost bij f**dback 545 euro.
                        Uiteraard zijn er nog veel meer bedrijven die deze mics leveren.

                        Een KM85 is zeker 2e hands te krijgen (veel studio's ruilen ze in voor de KM140) maar ik raad dan aan deze goed te testen omdat de capsels erg teer zijn.


                        suc6
                        De Tante

                        Bijgewerkt door - tantewillie op 13/09/2002 00:39:19

                        Comment

                        • Pino
                          • Jul 2002
                          • 390

                          #13
                          Ha ja kijk,
                          voor die prijs heb ik 5 maal SM 58. Die kost om en bij de 112 euro. Als je dan groepjes van 5 man neemt, dus 25 microfoons , komt dat uit op ongeveer €2800. 8 keer 545 = 4360 euro en dan bereik je volgens mij nog niet het gewenste resultaat. Die condensatortjes zijn idd wel veel gevoeliger, maar ook voor rondom geluid om het zo te zeggen. Dus daar is je probleem van overspraak weer. Laat de wind nog buiten beschouwing.
                          Als je nu de groepen zo verdeelt dat de "bassen" wat meer micro's hebben dan het "mid" en "hoog" - om het voor iedereen verstaanbaar te houden - dan denk ik dat je er op die manier wel kan komen. Gewoonlijk zijn de tenoren en alten wat krachtiger dan de baritons. Maar dat hangt natuurlijk van de bezetting af.
                          Ook Sennheizer heeft goede betaalbare rondomgevoelige microfoons in die prijsklasse. Misschien hier ook eens naar informeren.
                          In elk geval wat je ook probeert, laat ons het resultaat weten zodat we hieruit kunnen leren; want dit is geen gemakkelijke opdracht.
                          Veel succes
                          Pino

                          Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

                          Comment

                          • Rube
                            • Sep 2002
                            • 23

                            #14
                            Het is inderdaad geen makkelijke opdracht.
                            Vandaar ook deze plaatsing.
                            Ik ga eerdaags naar onze muziekwinkel om een heel goed gesprek over dit onderwerp aan te snijden, en zal al jullie op en aanmerkingen en keuze van mic meenemen in het gesprek.
                            Ik ga proberen om eerst de mics op proef te krijgen, en uitvoerig te testen.
                            Over 1 ding zijn we het denk ik wel eens; voor 100 man zijn 8 microfoons te weinig, dynamisch of condensator.
                            een iedere bedankt voor zijn/haar(de tante?) reactie en ik hou jullie zeker op de hoogte wat er gaat gebeuren.
                            Dat het geld gaat kosten is zeker.
                            Dan maar misschien liever een duurder juiste keuze en stuk voor stuk aan schaffen, dan een goedkopere keuze en waar ik niet tevreden over ben.

                            Ruud

                            Comment

                            • Thomas
                              • Apr 2001
                              • 49

                              #15
                              C 1000 van akg?

                              Comment

                              Working...