J&H Shop - Alles voor op en rond het podium
  1. #1

    Standaard QSC KW 12.2 + bluetooth-ontvanger aansluiten

    Beste J & H,

    afgelopen week heb ik twee QSC KW12.2 actieve speakers aangeschaft. Deze komen in mijn huiskamer te hangen en wil ze mbv een bluetoot ontvanger voorzien van signaal.
    Omnitronic WDT-5.0 AptX HD Bluetooth ontvanger en zender heb ik daarvoor uitgezocht, deze heeft een 3.5mm stereo-uitgang.

    Hoe sluit ik deze 3 onderdelen goed op elkaar aan? Tot nu toe is het enkel met de RCA-ingangen gelukt, zonder brom oid.
    Maar als ik dan van de ene actieve speaker naar de andere actieve speaker ga, loopt het signaal via de volume-knop. Dat wil ik net voorkomen.
    Echter de andere ingangen geven of een brom als de bluetooth ontvanger erop zit, zelfde als laptop erop zit. Zal met adapter te maken hebben. Ook als deze op een andere groep zitten btw.

    Dus kan iemand mij vertellen hoe ik deze 3 onderdelen goed op elkaar aansluit zonder brom of volumeverlies of stereoverlies...

  2. #2

    Ingeschreven
    Jan 2008
    Locatie
    1
    Posts
    1.696

    Standaard

    Soms is een zgn groundloopisolator tussen de bluetoothontvanger en de versterker de oplossing. Bij een laptop, aangesloten op een versterker lost dat in de meeste gevallen de storingsproblemen op..
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

  3. #3

    Standaard

    Beste Speakertech,
    ten eerste bedankt voor je snelle antwoord. Maar groundloop zou dan toch op ALLE ingangen van de QSC aanwezig moeten zijn?

    Daarnaast speelt groundloop toch alleen op het moment dat twee apparaten verbonden zijn met "aarde". De brom ontstaat omdat beide apparaten opzoek naar naar aarde en dat kan een brom geven.
    Dat is wel in het geval met mijn laptop, maar NIET in het geval met mijn bluetooth-ontvanger. De bluetooth-ontvanger heeft geen aansluiting oid voor aarde.

  4. #4

    Ingeschreven
    Jan 2008
    Locatie
    1
    Posts
    1.696

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tobyhazenberg Bekijk Posts
    Beste Speakertech,
    ten eerste bedankt voor je snelle antwoord. Maar groundloop zou dan toch op ALLE ingangen van de QSC aanwezig moeten zijn?

    Daarnaast speelt groundloop toch alleen op het moment dat twee apparaten verbonden zijn met "aarde". De brom ontstaat omdat beide apparaten opzoek naar naar aarde en dat kan een brom geven.
    Dat is wel in het geval met mijn laptop, maar NIET in het geval met mijn bluetooth-ontvanger. De bluetooth-ontvanger heeft geen aansluiting oid voor aarde.
    Laptops hebben vaak ook geen adapter met aarde. Er zitten wel netfilters in etc.
    Bij lezingen waarbij laptops gebruikt worden was het frequent een probleem, als de (hoofdtelefoon) uitgang was aangesloten op een ingang van een versterker. Op accu was er meestal geen probleem.
    Sinds het gebruik van een dergelijke groundseparator zijn de problemen ook weg. De groundseparators zijn niet erg duur en als je niets probeert, wordt je ook niet veel wijzer. Het veranderen van bestaande apparatuur is doorgaans geen optie.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

  5. #5

    Standaard

    Netfilters etc zegt mij niks.

    Maar mijn laptop, een Lenovo legion y720 heeft wel degelijk een geaarde adapter.
    Los daarvan geeft de bluetooth-ontvanger ook een probleem op het moment dat de adapter erin zit, werkt de bluetooth ontvanger op zijn batterij heb ik GEEN probleem.

    Daarnaast heb ik WEL een probleem bij de xlr ingang en niet bij de rca ingang, DAT blijf ik vooral een vreemd verhaal vinden.

    Maar toch bedankt

  6. #6

    Ingeschreven
    Jan 2008
    Locatie
    1
    Posts
    1.696

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tobyhazenberg Bekijk Posts
    Netfilters etc zegt mij niks.

    Maar mijn laptop, een Lenovo legion y720 heeft wel degelijk een geaarde adapter.
    Los daarvan geeft de bluetooth-ontvanger ook een probleem op het moment dat de adapter erin zit, werkt de bluetooth ontvanger op zijn batterij heb ik GEEN probleem.

    Daarnaast heb ik WEL een probleem bij de xlr ingang en niet bij de rca ingang, DAT blijf ik vooral een vreemd verhaal vinden.

    Maar toch bedankt
    Ik begrijp je niet goed. Je hebt een oplossing via de RCA pluggen die goed werkt, maar je wil toch de symmetrische XLR pluggen gebruiken.
    De afstanden in een (huis)kamer zijn niet zo groot, dat dat direct winst oplevert.
    Buiten het echt symmetrisch aansturen van de XLR ingangen, kun je ook nog een proefje doen door de a-symm.u itgang van de bleutooth ontvanger niet op pen 1 en een van de signaal punten 2 of 3 aan te sluiten, maar de uitgang van de BT ontvanger gewoon aan te sluiten op 2 en 3 van de XLR. De aardpin 1 blijft dan vrij. Deze methode werkt goed in een 19"rek, waar geaarde signaalbronnen met a-symm. uitgang aangesloten moeten worden op een symm ingang.
    Nogmaals:Een groundloop isolator lost vermoedelijk je probleem op, maar als je het goed wil doen, schaf dan geen goedkope chinese meuk als BT adapter, maar eentje met een gebalanceerde XLR uitgang.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

  7. #7

    Standaard

    Mjah, bluetooth-ontvanger met xlr-uitgang, bluetooth 5.0, AptX HD zijn prijzig.

    Als je de achterkant van de QSC KW 12.2 eens goed bekijkt, snap je het wellicht beter. https://www.qsc.com/resource-files//...2_img_rear.png
    Dan zie je dat QSC de in/uitgangen in een schema hebben gezet.

    1. Er moet signaal naar de QSC. Dit kan via de LINE IN B. (XLR of Jack 6.3mm). Deze geeft een brom op het moment dat er een apparaat met "adapter" wordt aangesloten. Dit kan mijn bluetooth-ontvanger of laptop zijn.
    1. Dit signaal gaat daarna via de XLR-uitgang naar de twee QSC-speaker. ZONDER dat de gain-knop invloed heeft op het niveau hiervan.

    2. Er moet signaal naar de QSC. Omdat er een brom blijft, pak ik de RCA-ingangen. Nu heb ik geen brom.
    2. Dit signaal gaat nu VIA de GAIN-volume-draaiknop en daarna pas naar de tweede QSC-speaker. Het niveau dat naar de 2e speaker gaat, wordt nu beïnvloed door het niveau van de eerste. Dat is niet gewenst.

    Dus jij noemt een isolator, een optie die ik kan begrijpen maar niet 100% snap.
    A) omdat ik, met de bluetooth-ontvanger, maar 1 apparaat heb aangesloten die aarde zoekt.
    B) via de RCA aansluiting GEEN brom heb...

    Kan een verkeerde kabel voor brom zorgen. Heb een XLR die naar mini-jack verloopt. Daar kan ik niet over vinden...

  8. #8

    Ingeschreven
    Jan 2008
    Locatie
    1
    Posts
    1.696

    Standaard

    Je hebt de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen,


    Je hebt twee mono boxen met een ingebouwde versterker en een eenvoudig tweekanaals mengpaneel. De ingangen van het mengpaneel zijn voorzien van elk een XLR ingang en een RCA ingang. De XLR ingangen hebben tevens een doorlus uitgang, die verbonden is met de xlr ingang.
    Na de volumeregelaars gaan beide kanalen naar de versterker en naar de mix uitgang.
    Voor stereo heb je geen doorluskabel nodig, maar twee kabels die elk naar een box vanaf de BT ontvanger gaan. Een voor het linker kanaal en een voor het rechter kanaal.
    Je moet vanaf de BT ontvanger een kabel hebben met aan de ene kant de mini-jack en aan de andere kant twee RCA plugjes. Een daarvan gaat naar de linker box en de andere naar de rechter box. De volumeregelaars komen normalerwijs op max, of een stand die beter past bij het uitgangssignaal van de BT ontvanger.
    Verder wordt het volume dan geregeld door de PC of de signaalbron.
    Er is dan wel een (onzichtbare aardlus), zodat je vermoedelijk toch de groundseparator nodig hebt.


    Over de xlr kabel kan ik niets zeggen zonder die gezien te hebben. Veel van die kabels zijn gewoon foutief.
    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

  9. #9

    Standaard

    Dank voor het meedenken. Splitsen van het signaal net na de Bluetoothontvanger zal het inderdaad worden.
    Op dat moment heb ik ook geen last van een brom oid. Nogmaals bedankt voor meedenken.

Labels voor dit Post

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  

Inloggen

Inloggen