Ibanez Gitaar aansluiten op PA

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whveeken
    • Nov 2015
    • 9

    Ibanez Gitaar aansluiten op PA

    Een van onze muziekanten heeft een akoestische gitaar met een elektrisch element.
    Het gaat om een Ibanez AEG10 EBK 1202 met een Fishman SST pre-amp met XLR en Jack aansluiting, voeding 2 AA batterijen.

    In de kerk sluit ik deze gitaar op het mengpaneel aan met de XLR uitgang, maar dat geeft soms problemen met rondzingen. De ene keer wel, de ander keer niet.
    Afgelopen keer gebruikte ik een jack uitgang en een actieve DI en dat ging een stuk beter. De gitarist heeft zijn gitaar laten nakijken en die bleek helemaal in orde te zijn.

    Ik vroeg me alleen af:
    -Wat is nu over het algemeen de beste manier om deze gitaar aan te sluiten?
    -Heeft iemand een verklaring voor het rondzingen bij aansluiting middels de XLR? Ik mag toch aannemen dat de Fishman SST een gebalanceerd signaal uitstuurt?
    -En wat kun je verwachten t.a.v. het uitgangslevel van zo'n pre-amp? Leent zich dat beter voor een actieve of voor een passieve DI? Ik kan daar nergens gegevens over vinden.
    Afgelopen zondag hadden we een andere gitaar en die liet zich alleen met een passieve DI aansluiten.

    Groeten Wilhelm
    amateur
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    De feedback is deze met de monitor of met de pa?

    Is er extreem aan de toonregeling gedraaid, zowel op de gitaar als mixer?

    Je zult met wat meer info moeten komen om te een oplossing te komen.

    Ik zou zelf eens beginnen alles aan toonregeling neutraal te zetten, kijken of de batterij nog voldoende is en van voor af aan te beginnen.

    Liefst zonder monitor dan weet je waar het vandaan komt.

    Richard

    Comment

    • Ampli
      • Aug 2014
      • 58

      #3
      Het zal te maken hebben met de signaal sterkte, een di zal afhankelijk van de instelling een zwakker signaal afgeven dan via de xlr. Ik weer niet of de opstelling steeds hetzelfde is, iets verder van pa/monitor kan al veel verschil maken, hoe is het volume iedere keer hetzelfde of de ene keer harder en wil de gitarist dan meer monitor, monitor harder geeft meer kans op feedback, andere instrumenten harder dan normaal vraagt ie vast ook om meer monitor,
      ik kan zo nog wel doorgaan, er is helaas niet een directe oorzaak met jou info te geven.

      Wat wel zou kunnen helpen:
      een dop voor in het gat van de gitaar, dit voorkomt in veel gevallen feedback.
      bv zoiets https://www.thomann.de/nl/harley_ben...buster_102.htm
      Last edited by Ampli; 09-10-18, 18:24.

      Comment

      • whveeken
        • Nov 2015
        • 9

        #4
        Beste Richard en Ampli

        Alvorens aan knopjes te draaien en met de opstelling te gaan slepen, wilde ik mij er eerst van vergewissen dat de 'hardware' op orde zou zijn
        Ik zal mijn vragen daarom anders formuleren:
        -Heeft iemand ervaring met het aansluiten van dit type gitaar op een mengpaneel?
        Zo ja, hoe heb je dat dan gedaan?
        -Kan ik ervan uitgaan dat het signaal op de XLR uitgang van voldoende sterkte is?
        Zo nee, is het dan logisch dat ik dit signaal dan eerst 'opwaardeer' middels een aktieve DI, alvorens dit naar het mengpaneel te sturen?
        Last edited by whveeken; 10-10-18, 09:48.
        amateur

        Comment

        • rdreiers
          • Nov 2009
          • 407

          #5
          De winkel zegt dat de gitaar in orde is. De keren dat ik een gitaar met xlr uit had ging dit prima.

          Het feit dat het met een di wel werkt kan zijn dat je teveel wilt (monitor of front) verkeerd opgestelde pa, monitor te hard, frequenties teveel opgehaald, ga je veel laag halen dan wordt het ook gevoeliger voor feedback in het laag.

          Feedback kan in deze een aantal oorzaken hebben, lastig om daar van een afstand een passende oplossing voor te geven.

          Er zijn zoveel variabelen, toonregeling op de gitaar, toonregeling op de mixer, hopelijk een eq voor de monitoren een eq voor de zaal set.

          Di zit in je gitaar, die heb je dus niet meer nodig.

          Waar komt de feedback uit? Monitor of Front?

          Richard

          Comment

          • Ampli
            • Aug 2014
            • 58

            #6
            Ik heb diverse akoestische gitaren al op mijn instalatie aangesloten, van topartiesten tot open mic avonden,
            de ene keer geen feedback de andere keer wel, de keren met feedback had de gitaar meestal geen dempingsdop in het gat,
            zonder dop moet je het volume aanpassen op de monitor of pa,dwz zacher zetten.
            met de opstelling bedoelde ik de plaats waar de gitarist staat, of de keren dat de feedback onstaat hij dichter of verder van monitor of pa staat.
            of ik exact dit type gehad heb weet ik niet, maar wel soortgelijk.
            als een xlr uit beschikbaar is gebruik ik die, tenzij het geluid niet klinkt en via jack en di beter gaat.
            mijn voorkeur is echter de xlr aansluiting,
            je kan bij gebruik van de xlr ervanuit gaan dat dit signaal voldoende sterkte ,dit zal op de gitaar worden ingesteld, ik zorg er echter voor dat ik de gain van de mengtafel ongeveer op 12 uur kan zetten, de gitarist zal dus het uitsturende signaal zo ver open of dicht moeten draaien dat ik deze stand kan gebruiken.
            feedback komt ook vaak doordat je de gain tever open zet.
            het is de kunst van mixen om de gainstructuur zoveel mogelijk op 0db te krijgen.
            Last edited by Ampli; 10-10-18, 18:21.

            Comment

            • Aart Rietveld
              • Aug 2004
              • 190

              #7
              Ik lees in de start-topic dat de gitaar in een kerk gebruikt wordt. Weet je zeker dat het gitaar-signaal niet doorgezet wordt naar de ringleiding voor doven en slechthorenden? De stroomlussen van deze systemen zijn berucht voor rondzing-effecten op o.a. gitaren.

              Comment

              • Timo B Geluidstechniek
                • Jun 2014
                • 456

                #8
                Is dit men ingebouwd systeem?

                Ik heb ooit en Ovation (dacht ik) bespeeld waar dus een combi van elementen en een ingebouwde mic mogelijk was. De mic klonk te gek maar was wel gevoelig voor feedback....
                Heb net even google gebruikt maar kom op losse pre amps uit en heb niet echt een beeld van dit systeem vandaar de vraag
                Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                Comment

                • whveeken
                  • Nov 2015
                  • 9

                  #9
                  Beste mensen

                  Bedankt voor al jullie tips. Afgelopen periode ben ik druk aan het experimenteren geweest met diverse wijze van aansluiten, rechtstreeks en met een DI ertussen.
                  Telkens ging alles zonder problemen, tot vandaag. Wij waren met de band aan het oefenen en alles leek goed te gaan. Een XLR zat rechtstreeks op de gitaar. We speelden 2 a 3 nummers.
                  Op een bepaald moment loopt de gitarist heen en weer en plotseling komt er een lage brom op het kanaal van de gitaar. De volgende zaken heb ik onderzocht zonder positief resultaat: ander kanaal gekozen, bekabeling gewisseld, xlr vervangen door jack+di, monitor uit, ringleiding uit, omringende microfoons uit, gitaar zo ver mogelijk van het podium gehaald.
                  Het hielp allemaal niet..... Alleen als ik de XLR uit de gitaar haalde, was de brom weg. De sterkte van de brom was wel afhankelijk van de volumeregeling op de gitaar alsmede de gain op het mengpaneel.

                  Echter....

                  Op een bepaald moment ontdekten we dat wanneer de gitarist een zangmicrofoon vastpakte, de brom langzaam naar de achtergrond verdween.

                  Iemand enig idee?
                  amateur

                  Comment

                  • muppet
                    • May 2009
                    • 94

                    #10
                    Ik denk zoals hierboven al eerder aangegeven dat de aanwezige ringleiding voor problemen zorgt...
                    Over het algemeen is een vaste plaats dan de makkelijkste oplossing.
                    Ga je lopen of op een andere plaats staan, dan kan dat al voor problemen zorgen.
                    Ik denk dat het vastpakken van de microfoon zoals je aangeeft niet veel te maken heeft met de microfoon, maar met de plek waar hij op dat moment staat...
                    Sound should sound like it should sound...

                    Comment

                    • whveeken
                      • Nov 2015
                      • 9

                      #11
                      Ringleiding stond uit tijdens oefensessie zaterdag. Ik vermoedde daarna een aardingsprobleem. Zondags tijdens de kerkdienst hebben we een Jack+(di+groundlift) gebruikt, toen ging het wat beter. Daarna hebben we de gitaar aan de kant gesmeten en een andere akoestische gitaar gebruikt. Toen was er niets aan de hand, ook s middags niet toen een andere gemeente ons gebouw huurde. Conclusie: het lag aan het element van de gitaar.
                      amateur

                      Comment

                      • rdreiers
                        • Nov 2009
                        • 407

                        #12
                        Batterijen leeg?

                        Richard

                        Comment

                        • showband
                          • May 2001
                          • 4524

                          #13
                          als je conventionele speakers naar de gitaar hebt staan. Zoals een monitor.
                          Dan brengt de druk van de geluidskolom gewoon een bovenblad van de gitaar aan het trillen.

                          Dat maakt dat volledig akoestische gitaren feedbacken als het laatste oordeel als je op volume monitort.

                          eerste oplossing is demping in het klankgat
                          dat scheelt al een stuk.
                          Feedback buster Geschikt voor akoestische gitaren met een klankgat van 93 tot 103 mm


                          verder moet je bij feedback ook gewoon zachter ...
                          en je kan een notchfilter op de ergste frequetie zetten. Moderne digitafeltjes geven dat feilloos aan in RTA.

                          en je kan natuurlijk ook gewoon met gitaren werken die ervoor ontworpen zijn ovation achtige, half acoustische enz

                          vergeet overigens niet iets van een DI te gebruiken als je het echt goed wil doen.
                          lekker belangrijk!

                          Comment

                          Working...