Subs naast elkaar > Geen 6db extra volume

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RifatSahinMusic
    • Feb 2017
    • 21

    Subs naast elkaar > Geen 6db extra volume

    Beste heren/dames,

    Ik heb een vraagje. Ik heb mij laten informeren (YouTube en medemuzikanten) dat als ik 2 identieke speakers naast elkaar zet dat je dan een "boost" krijgt van 6db.
    Nu heb ik de QSC Kw181 subs eens voor de gein zo willen proberen. Deze staan normaal gesproken een metertje of 5 uit elkaar.
    Echter toen ik de speakers naast elkaar zette, merkte ik er weinig van. Integendeel ik voelde helemaal geen laag meer.

    Is er iemand met meer ervaring hierover? Doe ik iets verkeerd? Of moet ik de kasten OP elkaar zetten ipv NAAST elkaar.

    Hartelijk dank alvast.
  • Timo B Geluidstechniek
    • Jun 2014
    • 456

    #2
    Begin eerst eens met je bekabeling te checken of er niet toevallig iets polariteit gedraaid aangesloten zit?
    Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

    Comment

    • RifatSahinMusic
      • Feb 2017
      • 21

      #3
      Originally posted by Timo B Geluidstechniek
      Begin eerst eens met je bekabeling te checken of er niet toevallig iets polariteit gedraaid aangesloten zit?
      Oh ik heb geen problemen met de speakers. Het viel me alleen op dat toen ik ze naast elkaar zette dat ik ineens geen laag meer hoorde/voelde.
      Toen ik ze weer uit elkaar zette kwam het laag weer tot leven.

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Dat zegt Timo ook niet

        Lees het bericht van Timo nog eens...
        Je bent onbewust antigeluid opnieuw aan het uitvinden.
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • vester86
          • Jul 2010
          • 164

          #5
          Originally posted by RifatSahinMusic
          Oh ik heb geen problemen met de speakers. Het viel me alleen op dat toen ik ze naast elkaar zette dat ik ineens geen laag meer hoorde/voelde.
          Toen ik ze weer uit elkaar zette kwam het laag weer tot leven.
          het lijkt er op dat je speakers uit fase staan, dat effect merk je het sterkste als ze tegen elkaar aan staan.

          Comment

          • MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

            #6
            Los van het eerder genoemde vermoedelijke fase probleem zul je niet zo heel veel verschil merken bij het strak naast elkaar plaatsen van je subs ten opzichte van 5 meter uit elkaar. Ook wanneer subs niet strak tegen elkaar staan zullen ze in meer of mindere mate optellen.
            Overigens zul je van die optelling, waarbij een sub in fase verdraaid is nooit iets merken, welk dat je op verschillende plaatsen in de zaal praktisch geen sub hebt.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

            Comment

            • speakertech
              • Jan 2008
              • 1696

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Los van het eerder genoemde vermoedelijke fase probleem zul je niet zo heel veel verschil merken bij het strak naast elkaar plaatsen van je subs ten opzichte van 5 meter uit elkaar. Ook wanneer subs niet strak tegen elkaar staan zullen ze in meer of mindere mate optellen.
              Overigens zul je van die optelling, waarbij een sub in fase verdraaid is nooit iets merken, welk dat je op verschillende plaatsen in de zaal praktisch geen sub hebt.
              Overigens geeft een verdubbeling van het vermogen een nauwelijks waarneembare toename van een geluidsdruk van 3dB.
              Ik heb ook de indruk dat TS ergens een fasefout heet in zijn set. Een fase klikkertje laat dat meteen zien.
              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

              Comment

              • drummerke
                • Oct 2006
                • 432

                #8
                Is het ook niet zo dat je maar van een bepaalde bandbreedte van frequenties een vermeerdering krijgt? En is dat effect ook niet vaker gebruikt vroeger bij de hoorn basspeakers?

                Ik verkocht ooit eens mijn eerste setje peavey speakers waar maar heel weinig vermogen en vooral geen laag in zat, maar door ze op de grond en op elkaar te zetten krijg je natuurlijk alle voordelen van bundeling met de grond en elkaar. Was opeens een geheel ander geluid.

                Comment

                • speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1696

                  #9
                  Originally posted by drummerke
                  Is het ook niet zo dat je maar van een bepaalde bandbreedte van frequenties een vermeerdering krijgt? En is dat effect ook niet vaker gebruikt vroeger bij de hoorn basspeakers?

                  Ik verkocht ooit eens mijn eerste setje peavey speakers waar maar heel weinig vermogen en vooral geen laag in zat, maar door ze op de grond en op elkaar te zetten krijg je natuurlijk alle voordelen van bundeling met de grond en elkaar. Was opeens een geheel ander geluid.
                  Subs zijn in zekere zijn gewoon grote luchtpompen.
                  Als de ene zuigt en de andere perst, is het resultaat vrijwel nul. Zou je ze op korte afstand tegenover elkaar zetten dan doven ze praktisch uit.
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by drummerke
                    Is het ook niet zo dat je maar van een bepaalde bandbreedte van frequenties een vermeerdering krijgt? En is dat effect ook niet vaker gebruikt vroeger bij de hoorn basspeakers?

                    Ik verkocht ooit eens mijn eerste setje peavey speakers waar maar heel weinig vermogen en vooral geen laag in zat, maar door ze op de grond en op elkaar te zetten krijg je natuurlijk alle voordelen van bundeling met de grond en elkaar. Was opeens een geheel ander geluid.
                    Normaal gesproken worden subs onder de 100Hz gebruikt en zolang de afstand tussen de subs kleiner is dan 1/2 golflengte tellen ze op. Indoor gaat dat niet altijd op door reflecties welke afhankelijk van de frequentie en afstand uitdoven of optellen waardoor je een grillig frequentie verloop krijgt. In de praktijk heb je bij een LR opstelling meestal in het midden een gebied waar je 6 dB optelling ervaart en wanneer het verschil in afstand tussen de subs en de luisteraard 1/2 golflengte bedraagt zelfs volledige uitdoving. Toch prefereer ik altijd een L/R opstelling vanwege de timing, die is, ten opzichte van de toppen, in het horizontale vlak overal gelijk in tegenstelling tot een centercluster subs waarbij de timing eigenlijk maar op 1 plek goed is te krijgen.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • RifatSahinMusic
                      • Feb 2017
                      • 21

                      #11
                      Oke oke oke het is mij inderdaad nu vele malen duidelijker geworden.
                      Nu staat hij bij Mode: Normal en Polarity : Normal
                      In welke geval is het dus "nodig" om de polarity op reverse te zetten?

                      Comment

                      • speakertech
                        • Jan 2008
                        • 1696

                        #12
                        Originally posted by RifatSahinMusic
                        Oke oke oke het is mij inderdaad nu vele malen duidelijker geworden.
                        Nu staat hij bij Mode: Normal en Polarity : Normal
                        In welke geval is het dus "nodig" om de polarity op reverse te zetten?

                        Als alles oke is, moet de schakelaar op normal staan. Door een fout in de verbindingskabel of zelfs een verkeerd aangesloten luidspreker in de sub moet hij op reverse staan, maar dat laatste is eigenlijk een noodmaatregel. Je kunt een en ander zonder hulpmiddelen testen.
                        Zet de subs naast elkaar en de fronten onder een hoek van 90 graden naar elkaar toe. Zet een toon in het laag gebied erop of speel een stukje muziek met lage tonen erin. Het hoeft allemaal niet hard te gaan.
                        Zet de schakelaar om en luister naar het verschil. In de stand revers zouden de lage tonen flink moeten terugvallen.
                        Als dat juist andersom is kunnen er twee zaken aan de hand zijn.
                        Je verbindingskabel heeft een fasefout. Dat kun je testen door de pluggen open te maken, met een simpele kabeltester of met een ohmmeter. De cijfers in de XLR's moeten aan beide zijden op elkaar doormeten, dus 2 aan 2 en 3 aan 3.
                        Als dat in orde is, dan kun je gaan twijfelen aan de sub. Hoewel het hoogst zelden voorkomt, worden ook in fabriekskasten wel eens fouten gemaakt en zijn bijv de luidsprekers foutief aangesloten. Dat kan ook gebeuren na reparatie.
                        Als je versterkerset zgn faserein is, kun je ook een faseklikker gebruiken. Zonder wat los te maken kun je dan testen of de luidsprekers fasefouten hebben.
                        Een faseklikker geeft een positieve puls af aan je versterker. Op de uitgang hoort dan de puls versterkt en positief te verschijnen. Als dat allemaal goed is, zal je luidspreker een positieve puls afgeven (de conus beweegt naar voor) De receiver van de faseklikker zal dan een "fase ok" signaal afgeven.
                        Met zo'n faseklikker kun je de hele keten van microfoon tot aan de luidspreker op fasereinheid testen. Het luidsprekertje in de fase klikker geeft een positieve geluidspuls af. De microfoon pakt die op en als alles ok is, komt er uit de luidspreker(s) ook weer een positieve puls. Dat laatste met enige restrictie, omdat in sommige full range kasten de tweeters soms juist uit fase zijn aangesloten.

                        Je vraagt je af waarom de schakelaar er op zit. Bij sommige combinaties van toppen en subs worden de subs of de hoge tonen luidsprekers in tegenfase gebruikt om looptijdverschillen te corrigeren. Vaker is dat nodig bij mid-hoog combinaties. De meeste luidsprekers hebben een dergelijke schakelaar niet.
                        Last edited by speakertech; 05-02-18, 14:16.
                        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

                        Comment

                        Working...