IEM ambient mics: ducking of compressie?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

    IEM ambient mics: ducking of compressie?

    Hey allen,

    Ik was wat aan het bijlezen over ambient mics bij het in-ear verhaal. Wat overal wel terugkomt is dat het een goed idee is om ducking, oftewel sidechain compressie te voorzien met als key input het foh signaal: als de band begint te spelen wordt het signaal wat weggedrukt, zo kan het ambient lekker aanwezig zijn in de mix tijdens stille passages (communicatie tussen band en publiek), maar gaat de mix tijdens een nummer geen soep worden door dat ambient (reflectie, uit fase) signaal.

    nu, op mijn x32 zijn al 6 stereo IEM mixen aanwezig voor de band waarover ik bezig ben, en in principe kan ik mijn FX terugdringen naar 2 stuks, maar dat heeft ook zo zijn nadelen (bijvoorbeeld geen dedicated fx meer voor de iem...). Ik heb dus eigenlijk geen bussen meer over om het foh signaal in de sidechain van de ambient mics compresie te krijgen (of ik wil ze niet opofferen, das hetzelfde)...

    maar toen dacht ik: waar je een ambient mic ook plaatst, die gaat altijd een pak zaalgeluid (en dus foh) opvangen? Kan ik niet gewoon compressie (zonder sidechain) toepassen op de ambient mics voor hetzelfde resultaat?

    wat zijn jullie gedachten daarover?
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Ducking en compressie is niet hetzelfde.
    Met compressie/limiting kun je het niveau van de ambient mics begrenzen. Met ducking kun je de ambient mics ook helemaal dicht knijpen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

      #3
      Das waar.. Maar wil je de ambience mic helemaal toeknijpen? Ik kan me voorstellen dat als er luid geroepen of meegezongen gaat worden in de zaal tijdens een nummer dat je dat wel wil horen? Dat vooropgesteld, zouden er nog verschillen zijn?

      Comment

      • PvG
        • Sep 2012
        • 979

        #4
        Je hoeft de ambient mics niet helemaal dicht te knijpen (het kan wel). Met compressie blijf je houden dat de PA net zo hard door de ambient mics heen kan blijven komen als het publiek tijdens zachte passages. Dit kan nog steeds zorgen voor comb filtering afhankelijk van de gekozen gains. Met een ducker kun je het FOH geluid verder onderdrukken en dit ook apart instellen.

        Over je originele probleem: je kunt toch een ducker op de ambient mic kanalen zetten en als sidechain input een aux input kiezen. De aux input kun je via een output voeden met de foh mix (via kabeltje helaas door routing beperkingen van de X/M32). Maar daar hoef je geen bus voor op te offeren (wel een aux of andere input).
        As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

        Comment

        • showband
          • May 2001
          • 4524

          #5
          als muzikant is een stereo ambient paar gewoon aanvullende info die ervoor zorgt dat je jezelf niet "op/af-gesloten" voelt.
          Die hoeven dus niet per se uit als je gaat spelen.
          Zolang je ze niet bij de speakers zet....

          Ik gebruik overigens gewoon de overheads van het drumstel. Omdat we geen monitoring bij het drumstel hebben staan is het stereosignaal van die set voor mij voldoende om wat ruimte mee te krijgen.
          lekker belangrijk!

          Comment

          Working...