EQ advies gevraagd!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • outvorst
    • Jul 2005
    • 84

    EQ advies gevraagd!

    Even een mixvraagje:

    Het gebeurt me nogal eens dat ik problemen heb om zowel onze zanger als ook dezangeres lekker verstaanbaar in de zaal mix te krijgen (Midas M32R) . Bandsetup: 5 x zang, elektronisch drumstel met akoestische bekkens, gitaren viamulti-effectprocessors en speakersims (geen versterkers!!), basgitaarvia DI, synth bass en keyboards (uiteraard ook via lijn).

    Boosdoeners: een scheurende gitaar en (in iets mindere mate) de bekkens. Als ik die tijdens een soundcheck ff laat ophouden, klinkt de band in kwestie prima. Totdat de gitaar en bekkens er weer bijkomen. Dan verdwijnt de helderheid in de zang en is de galm ook ineens verdwenen. In de iets kleinere zalen speelt de drummer al met “cymbal mutes” (soort van plakkers op de bekkens) die het scherpe randje van m.n.de hihat en de ride afhaalt, waardoor die al een stuk minder in de weg van de vocalen gaan zitten. Maar de scheurgitaar in kwestie blijft lastig.

    Ik ben bij de gitaar al geruime tijd met diverse EQ oplossingen aan het rommelen omdat ik er van uit ga dat het komt doordat frequenties elkaar overlappen (eq laag-af vanaf 140hz tot +/- 6 á 7 khz), maar de oplossing die eigenlijk het beste lijkt te werken v.w.b. de zang (ruimte in het midhoog gebied van de gitaar) heeft tot resultaat dat de gitarist in kwestie zich weer diep ongelukkig voelt t.a.v. het gitaargeluid dat hij de zaal in toetert. Kan ik me ook wel weer voorstellen want die gitaar zou ook gewoon lekker breed in de mix moeten zitten. Maar doe ik dat, dan raakt de zang vaak weer ondergesneeuwd. Natuurlijk kan ik de EQ van de vocals flink opkrikken, maar dan klinken de nummers waarin die scheurgitaar niet zit, vaak weer te fel naar mijn zin.

    Hoe lossen jullie dat op om enerzijds de zang mooi helder in de mix te zetten zonder dat die vér boven de rest uitsteekt, en anderzijds dat ook de gitaar met een lekkere brede scheursound in de mix zit?

    Groetjes,
    Hans
  • Ampli
    • Aug 2014
    • 58

    #2
    Je kan eens experimenteren met alle instrumenten in een subgroup te plaatsen, over deze subgroep zit je dan een compressor met sidechain, de sidechain aansturen met lead zang kanaal, hierdoor word het volume van instrumeneten iets geknepen en komt de zang beter door

    Comment

    • drummerke
      • Oct 2006
      • 432

      #3
      Het is jammer dat de drummer niet ook elektrische cymbalen gebruikt. Misschien eens investeren in de zildjan ZEN serie?
      Want als je cymbalen al te luid klinken zal dat ook nooit helpen. Speelt die gitaar op monitor of in ear?
      Wat ook soms helpt is het type speaker. Sommige luidsprekers geven de stemmen beter weer dan andere zonder daarom scheller of de hoog EQ aan te zetten.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Je kunt wel van alles aan de bron gaan veranderen maar ik geloof daar niet zo in. Wat voor geluidssysteem wordt er gebruikt?
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • outvorst
          • Jul 2005
          • 84

          #5
          Bijna altijd Electrovoice RX1118s met ZX5-90 en/of ZX5-60 toppen + alle bandleden op inear. Soms een D&B en ook daar hoor ik hetzelfde euvel. Maar ik geloof eerlijk gezegd niet dat het door de PA komt. Volgens mij zit er in mijn mix iets verkeerd. Als het probleem zich voordoet en ik zet de PA uit, om e.e.a.vervolgens via mijn koptelefoon checken, dan hoor ik het nog steeds.

          Comment

          • Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

            #6
            Doe je veel met dynamics? (compressie en meer van dat soort fratsen bedoel ik dan).
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

            Comment

            • PvG
              • Sep 2012
              • 979

              #7
              Hmm. Mijn eerste idee was dat de PA te klein is doordat je nagenoeg geen podiumgeluid hebt. Maar je hebt het probleem op verschillende PAs en ook hoofdtelefoon... Hmm.

              Komt op mij over alsof je de band te hard in de mix zet. Begin met zang op niveau te zetten, vervolgens met bass, kick en snare de basis neerzetten. Daarna toetsen/gitaren (net) hoorbaar maken. Bij solos toetsen of gitaar bijschuiven.

              Moeilijkheid die je hebt, is wel dat er geen basis podiumgeluid is en je de band alleen via de PA hoort (dus op nul beginnen met de band om de vocals op niveau te brengen gaat niet werken, maar begin ‘ns met de band zacht).

              Zomaar een idee: kijk ‘ns wat er in het 3kHz gebied gebeurt. Draai daar ‘ns 3-6 dB weg (op vocals en/of gitaar). Daar kan een mix vaak behoorlijk wat rustiger van worden.
              As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

              Comment

              • rdreiers
                • Nov 2009
                • 407

                #8
                Is de gitaar altijd te hard of alleen met de solo? Het lijkt me alleen een volume probleem. Heb ook een band die volledig op in ear zit en alleen het drumstel akoustisch is. Gevolg dat de drummer te hard op de bekens aan het slaan is. Ik zou zo wie zo eens kijken of er wel voldoende hihat en overhead op zijn in ear staat. Gitaar ontkom je niet aan om hier in het 3-5k gebied ruimte te maken voor vocal. Wat voor soort muziek gaat het trouwens over?

                Comment

                • MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

                  #9
                  Als het inderdaad aan de mix ligt, is het dan niet gewoon een kwestie van je oren gebruiken?
                  En hoe goed is de band? Ken genoeg amateur bandjes waarbij iedere ms aan tijd opgevuld dient te worden met snerpende gitaren, dan is het lastig om daar een mooie mix van te maken. Shit in wordt nooit een 5 gangen diner out.
                  De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                  Comment

                  • outvorst
                    • Jul 2005
                    • 84

                    #10
                    @ Timo: heb niet het idee dat ik de boel plat wals als je dat bedoelt. Als er al wat gebruikt wordt, zijn het zeker geen extreme waarden. Wat compressie op kick en basgitaar om het laag strak en punchy te houden. Op de toetsen/sequence partijen zit er wel wat meer om uitschieters naar boven en naar beneden te voorkomen; op de gitaren zit tot op heden helemaal niks; op de zang zit er iets meer om vooral de harde uithalen een beetje onder controle te houden (maar nog steeds niet veel);

                    @ PvG: ik zal eens proberen om de band in zijn geheel zachter in de mix te zetten. Testje in het 3KHz kan ook nooit kwaad.

                    @ rdreiers: het is niet zo zeer dat de gitaar m.i. te hard is, het is meer dat op het moment dat hij begint te scheuren, de zang onduidelijk wordt. Afgelopen weekend opgetreden (top40 coverband), en ook hier weer een prima sound zolang er niet gescheurd werd. Als gezegd: ik ga een dipje in de 3-5k maken. Nu opgelost door het hoog in de zang meer op te peppen, maar ik ben daar eigenlijk geen voorstander van.

                    Zat me af te vragen: zou het een slecht idee zijn om juist de gitaar in kwestie onder een compressor o.i.d.te plaatsen? Kan me voorstellen dat die daardoor wat compacter wordt en het probleem oplost?

                    Comment

                    Working...