advies gewenst over IEM in verschillende live situaties

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gitrauma
    • Nov 2017
    • 4

    advies gewenst over IEM in verschillende live situaties

    Hallo,

    Nieuw op dit forum, dus ik kom maar gelijk met een voor mij/ons complexe materie.
    Mijn excuses voor het lange verhaal.

    Onze uit 4 personen (zanger/gitarist, gitarist, bassist en drummer) bestaande coverband gaat over op in-ear monitoring met gegoten oortjes: 3 zachte, 1 harde.

    In 80% van de optredens die wij verzorgen is er een professioneel geluidsbedrijf of een mixer voorhanden met voldoende aux sends voor een monitor mix. Bij de andere 20% zijn er allerlei beperkingen, waarover onder meer. In 30% van de gevallen wordt ons gevraagd de PA in te huren. Dus hebben wij ook geen vaste geluidsman/geluidsbedrijf.

    Wij hebben de aanschaf van een Behringer X16 overwogen maar die zal dan vaak overbodig zijn, tenzij we de hele reutemeteut aanschaffen zoals splitters etc.
    Dan kom je snel uit kosten tussen de 1400 en 2000 euro en wie weet waar het dan ophoudt.

    Onze setup is als volgt:

    3 x zang
    1 x semi-akoestisch gitaar
    1 x elektrisch gitaar: de bedoeling is zoveel mogelijk vanuit een Boss GT-100 multi fx evt. i.c.m. een of twee Palmer PDI-09’s, naar keuze mono of stereo, naar de PA te gaan en de versterker zoveel mogelijk thuis te laten).
    1 x basgitaar: via pedalboard mono-signaal naar de PA. Versterker zoveel mogelijk thuis laten.
    1 x drums (zie onder)
    1 x Alesis sample pad (stereo)

    SITUATIE 1
    ---------------
    Kleine zalen/cafeetjes waar een beperkte powered mixer hangt, geschikt als zanginstallatie. Dit staat binnenkort te gebeuren en als het niet anders kan moeten de versterkers toch weer mee.
    Toch om de oren te beschermen en in-ears te gebruiken, vraag of het volgende kan:
    a) De Jamhub waar we mee repeteren gebruiken als podiummixer en de stereo output splitten
    naar 2 x XLR en zo naar de mixer sturen. Met de Jamhub op zich door koptelefoons prima geluid, maar kan en klinkt dit wel over een live PA/zangset? Als het kan, blijven versterkers thuis.
    b) Versterkers en Jamhub meenemen. We hebben 3 dynamische microfoons die we aan Jamhub koppelen voor overhead.
    Twijfel of dit kan en of je dan beter geen condensator mics (misschien zoiets als the t.bone Ovid System CC 100) aanschaft?

    SITUATIE 2
    ---------------
    Kleine zalen/cafeetjes waar een passieve mixer hangt, met actieve speakerkasten.
    Vaak met de beperking dat er bijvoorbeeld maar 2 aux sends zijn.
    Ik neem aan dat a kan, maar wat met b?
    a) 2 aux sends signalen binnenhalen op de Jamhub, verder de gitaren en basgitaar ook koppelen aan de Jamhub voor eigen mix te verbeteren.
    b) De drums blijven altijd een probleem. Ons is een 7-delig Devine MIC-DS-7 koffertje aanbevolen, maar dat vraagt weer 7 extra kanalen en fantoomvoeding. Dus waarschijnlijk ook weer een extra mixertje. Als a kan, is er voor b een beter alternatief of kan het niet anders?

    SITUATIE 3
    --------------
    De situatie waarin alles voorzien is voor een goede monitor mix.

    Kunnen we dan volstaan met het aanschaffen van een stel Behringer Powerplay P1’s?
    Kan de gitarist dan bijvoorbeeld via koptelefoonuitgang van de Boss GT-100 (stereo naar XLR kabel) op input 1 zijn GT-100 geluid binnenkrijgen en op input 2 de mix van de geluidsman?
    Of raden jullie daarvoor aan beter een kleine mixer te nemen?

    SITUATIE 4
    ---------------
    Toch een mixer om altijd eigen monitormix te hebben? Waar volgens mij die digitale mixers in tekort schieten is het splitten van het signaal. De geluidsmannen zien ons al komen met zo’n mixer en 2 XLR sends van ons krijgen. Dat willen ze waarschijnlijk niet, dus moet je toch weer splitters gaan kopen e.d.
    Is het een optie om zo’n Allen & Heath Wizzard mixer tweedehands te kopen (nieuw is te duur) waar je mixer en splitter ineen hebt? Deze mixer zal dan niet altijd nodig zijn maar dan blijven de kosten wel onder de 1000,- waarschijnlijk, hetgeen eigenlijk het maximum is wat we willen investeren.

    Het gaat ons om wat we minimaal moeten aanschaffen voor iedere situatie en dan verder kijken wat de beste oplossing is voor de moeilijkere situaties.

    Zoals ook gezegd zijn de drums vaak een probleem. In de kleinere kroegen zonder IEM volstaat vaak een mic in de drumkick, maar nu de drummer gegoten oortjes gaat krijgen is het de vraag wat hij zelf nog gaat horen.

    Als er geen algemeen advies gegeven kan worden, prima. Maar al zijn er onderdelen waarvan jullie zeggen “dat kan prima” of “dat doe je beter niet” zijn we al een eind op weg geholpen.

    Alvast bedankt voor de belangstelling en reacties.
    Last edited by Gitrauma; 21-11-17, 11:17.
  • rdreiers
    • Nov 2009
    • 407

    #2
    Als je met 16 kanalen voor de gehele band kunt volstaan dan is een behringer xr18 een oplossing. Meteen een split inbouwen zodat je deze altijd kunt aansluiten.

    Andere optie is een MixWizard WZ312M, deze heeft de split er meteen inzitten.

    Ik zou dan wel zelf inversteren in alle micro's, dan weet je zeker dat je monitor balans altijd klopt.

    Wat je ook doet, zo wie zo altijd een split maken, niet van jouw probleem een ander zijn probleem maken.

    Ik weet niet waar je zit maar een fatsoenlijk pa bedrijf kan je altijd op weg met raad en daad helpen.

    Richard

    Comment

    • Jan van Duren
      • May 2004
      • 204

      #3
      Ik had een XR 18. Maar, heb deze ingeruild voor een Soundcraft UI12. Ik raad je aan om eens naar een Soundcraft UI 16 te kijken. Op de UI12 zitten 2 auxen. Wij hebben voor ieder een behringer Xenyx 502 gekocht en deze wordt aangesloten op aux 1 of aux 2 van de UI12. In de software kun je de signalen welke je wilt horen naar de desbetreffende aux sturen en je in_ears gebruiken. In de soundcraft app zit de optie More-Me. je kun dan via een smartphone je eigen signaal harder of zachter zetten. Persoonlijk vind ik de soundcraft software veel beter werken dan die van XR18. Wij zijn dan wel een 2 mans band. Maar wij zijn zeer tevreden over de mogelijkheden van de Soundcraft.

      Comment

      • drummerke
        • Oct 2006
        • 432

        #4
        Wat ik me altijd afvraag in deze situaties zonder vaste technicus en dan wel eigen in ear monitors. Hebben jullie dat enig idee hoe het klinkt in de zaal-café? Ik heb steeds meer het gevoel als er geen basis apparatuur aanwezig is en zonder degelijke technicus dan neem ik liever ook het algemene geluid onder mijn handen samen met vb een HK audio elements of ander systeem wat toelaat om zowel monitor als foh speaker te zijn. Los daarvan kunnen nog steeds een aantal muzikanten naar wens met eigen in ear werken. Drums zou ik dan zeker niet gaan versterken, tenzij een beetje kick.

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Best gewaagd om voor je IE mix afhankelijk te zijn van iemand waar je niet van weet hoe kundig die persoon is... Is je mix met floortjes niet helemaal naar wens dan kun je altijd nog op een iets andere plek gaan staan om alsnog te horen wat je wilt horen plus dat je gehoor in staat is geluid dat je niet wilt horen naar de achtergrond te drukken. Met een IE mix kun je geen kant op, je hoort het wel of niet, en in het laatste geval heb je gelijk een probleem. Mijn advies zou dus een eigen mixer zijn met een split zodat je altijd zelf je monitor mix onder controle hebt.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • rdreiers
            • Nov 2009
            • 407

            #6
            Daarom ook meteen mijn advies om een split te maken en te zorgen dat je vanaf de mixer t/m de micro's zelf hebt. Zo is je basis in iedere situatie hetzelfde en hoef je de ear mixen alleen aan te passen aan de ruimte. xr18 is ook prima met ipad/iphone/android/laptop/raspberry te besturen. Iedereen kan zo makelijk zijn eigen mix maken.

            Andere vraag, wat is de rede dat je op oortjes wilt gaan spelen? Het moet normaal zo zijn dat een band op het podium in balans is en je in jullie geval alleen wat monitoring voor de zang, akoestische gitaar en sample pad nodig hebt.


            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by MusicXtra
              Mijn advies zou dus een eigen mixer zijn met een split zodat je altijd zelf je monitor mix onder controle hebt.
              Of een extra 'bandlid' in de vorm van een vaste technicus zoeken....
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • NesCio01
                • May 2010
                • 1987

                #8
                Volgens mij speel je als band het lekkerst als alles voor elkaar is en dat krijg je het best
                wanneer je met een vaste geluidsman/-bedrijf optrekt. Zowel zaal- als podium en IEMgeluid is dan
                perfect geregeld.
                Als dit niet haalbaar is, dan zeker een eigen tafel aanschaffen. Je hebt dan primair je monitormix
                altijd op orde.
                Splitten, tsja mijn stagerack is op alle inputs in/out. Middagje solderen en je hebt dat voor elkaar.
                Ook dat probleem getackled.

                Suc6 met puzzlen. Investeer iig in goed spul en vergeet niet dat nagenoeg alle WL-IEM een ruis veroorzaakt.
                BTW: met de EW 300 G3 van Sennheiser heb je voor 4 mensen in principe voldoende aan 2 zenders met
                2 ontvangers per zender. Je kunt deze nl. mono per kan aansturen.
                Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                Comment

                • Gitrauma
                  • Nov 2017
                  • 4

                  #9
                  Originally posted by NesCio01
                  Volgens mij speel je als band het lekkerst als alles voor elkaar is en dat krijg je het best
                  wanneer je met een vaste geluidsman/-bedrijf optrekt. Zowel zaal- als podium en IEMgeluid is dan
                  perfect geregeld.
                  Als dit niet haalbaar is, dan zeker een eigen tafel aanschaffen. Je hebt dan primair je monitormix
                  altijd op orde.
                  Splitten, tsja mijn stagerack is op alle inputs in/out. Middagje solderen en je hebt dat voor elkaar.
                  Ook dat probleem getackled.

                  Suc6 met puzzlen. Investeer iig in goed spul en vergeet niet dat nagenoeg alle WL-IEM een ruis veroorzaakt.
                  BTW: met de EW 300 G3 van Sennheiser heb je voor 4 mensen in principe voldoende aan 2 zenders met
                  2 ontvangers per zender. Je kunt deze nl. mono per kan aansturen.
                  Draadloos gaan we voorlopig nog niet.
                  Onze voorkeur gaat nu uit naar een Allen & Heath 16:2 of WZ3 12M mixer. Dit vanwege de combinatie mixer en splitter ineen. Iedere andere mixer verplicht ons weer tot de aanschaf van splitters en 2 van die ART S8 splitters zijn niet goedkoop samen.

                  @MusicXtra: Een extra "bandlid" als technicus zit er niet in. Juist in die kleinere gelegenheden zijn de gages daar niet naar.

                  @rdreiers: de hoofdreden voor IEM is gehoorbescherming. Daarom geïnvesteerd in goede in ears.

                  Comment

                  • NesCio01
                    • May 2010
                    • 1987

                    #10
                    Als je een blindplaat vult met XLR in/out heb je direct je split.

                    Ben overigens wel benieuwd hoe je je oortjes gaat voorversterken. Kan me voorstellen dat je met een
                    male XLR uit de aux van de tafel bij iedere muzikant aankomt, en dan?
                    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Originally posted by Gitrauma
                      Iedere andere mixer verplicht ons weer tot de aanschaf van splitters en 2 van die ART S8 splitters zijn niet goedkoop samen.
                      Je hebt, zoals NesCio1 al schreef, echt geen dure splitters nodig. Simpel zelf te maken met XLR chassisdelen en blindplaten waar je deze in schroeft. Iedere XLR in verbind je met twee XLR out chassisdelen en je hebt je splitter voor een fractie van de prijs van de ART splitters. In het 'analoge tijdperk' deed bijna ieder PA bedrijf het op die manier.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • vasco
                        • Oct 2003
                        • 2567

                        #12
                        Steeds minder mensen kunnen met een soldeerbout overweg lijkt het wel. Ik kom helaas steeds meer plakwerk dan echt soldeerwerk tegen. Of het kost schijnbaar teveel tijd en moeite om iets simpels als een splitter zelf te maken.

                        Zoals NesCio en MusicXtra al beschrijven, goedkoop en simpel zelf te maken.

                        NesCio, voorversterking kan al simpel o.a. met de op dit forum vaak genoemde Fisheramps.
                        Last edited by vasco; 23-11-17, 23:22.

                        Comment

                        • rdreiers
                          • Nov 2009
                          • 407

                          #13
                          Originally posted by Gitrauma
                          @rdreiers: de hoofdreden voor IEM is gehoorbescherming. Daarom geïnvesteerd in goede in ears.
                          Was hier al bang voor. Vaak wordt in-ear als oplossing gezocht voor een ander probleem.

                          Maar goed, andere discussie.

                          Ben toevallig met een xr18 bezig met dezelfde opzet.

                          6He Flightcase met hierin een behringer xr18, een 8 kanaals powerplay en direct een xlr split erin.

                          Voorzijde komt de xr-18 en de powerplay. Achterzijde een 2he 32 d-gaten paneel met 16 male en 16 female xlr. Meteen split erin, powerplay op de auxen en uitgang van de powerplay op de xlr ipv jack eruit.

                          De muziekanten kijgen een : http://fischer-amps.de/en/in-ear-mon...tion/news.html

                          Hebben ze een totaal volume wat zachter kan.

                          Incl een fatsoenlijke router en wat andere klein spul moet je hier met 1500 klaar kunnen zijn.

                          In een later stadium zorg je dat je de micro's op orde krijgt zodat je basis altijd het zelfde is.

                          Comment

                          • NesCio01
                            • May 2010
                            • 1987

                            #14
                            Heerlijk toch, een middagje lekker solderen en,.... niet te vergeten krimpkousen!

                            Mocht je hard splitsen en 1 signaal je eigen tafel in stoppen en 1 split naar de zaaltech,
                            spreek dan goed af wie er fantoom levert. +48 je tafel in vindt ie doorgaans niet prettig.

                            Over Fischeramps, fijn product niets mis mee, maar als je deze hebt moet je toch ook
                            aan de soldeerbout, want hij heeft 'slechts' 1 XLR ingang (of zijn er ook al met jackinput?).

                            Stereo gebruik: Bij stereo kom je aan met 2 male XLR, bijvoorbeeld uit aux 1 en aux 2. Je hebt
                            dus een verloop nodig van 2 x female XLR naar 1 male XLR. Ik heb hiervoor een kort verloopje.
                            Beide massa's aan elkaar en op de 1 van de male XLR. De 2 van Aux 1 op 2 en de 2 van Aux 2 op 3
                            en je hebt stereo. Je houdt 2 x een 3 over. Die vervallen dacht ik.

                            Mono gebruik: Nou simpel, gewoon een XLR van Aux naar Fischer en klaar?
                            Zo doet nagenoeg iedereen het en niemand vraagt zich af waarom hij/zij zo moe
                            wordt na een uur spelen/luisteren. Nou, da's simpel je oren krijgen de signalen uit fase.
                            Gaat de kick op links eruit, dan gaat ie op rechts erin. Horen doe je dit zelf niet, maar je
                            hersenen zijn deze omissie permanent aan te herstellen en daar word je moe van.

                            Oplossing: Maak een korte verloop. Soldeer in de male connector de 3 los. Knip af of netter;
                            krimpkous erom en netjes wegwerken. Maak een brug van 2 naar 3. Zo heb je een net monosignaal
                            wat op beide oren hetzelfde is (je kunt ook in de female connector de 3 los solderen en deze bij de 2
                            prikken).


                            Last edited by NesCio01; 24-11-17, 20:27.
                            Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                            Comment

                            • Gitrauma
                              • Nov 2017
                              • 4

                              #15
                              Originally posted by vasco
                              Steeds minder mensen kunnen met een soldeerbout overweg lijkt het wel. Ik kom helaas steeds meer plakwerk dan echt soldeerwerk tegen. Of het kost schijnbaar teveel tijd en moeite om iets simpels als een splitter zelf te maken.

                              Zoals NesCio en MusicXtra al beschrijven, goedkoop en simpel zelf te maken.

                              NesCio, voorversterking kan al simpel o.a. met de op dit forum vaak genoemde Fisheramps.
                              Haha, solderen kan ik wel maar het verhaal over blindplaten e.d. is me net wat te vaag. Verder ben ik dus ook geen doorgewinterde geluidstechnicus.


                              Maar ik zou voor gebruik met een 16-kanaals mixer zonder ingebouwde split dan wel 2 stuks van deze kunnen aanschaffen?


                              Stuk goedkoper dan die ART S8.

                              Comment

                              Working...