Draadloos systeem voor meetmicrofoon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pipping
    • Aug 2010
    • 83

    Draadloos systeem voor meetmicrofoon

    Hoi allen,

    heeft er iemand ervaring met een zender en ontvanger voor een meetmicrofoon ?
    Mij hoorde dat een setje van Sony goed was

    iemand suggesties en ervaringen ?

    ik ben opzoek naar een set voor mijn meetmicrofoon omdat ik regelmatig ik grote feesttenten of sporthallen werk
  • Timo B Geluidstechniek
    • Jun 2014
    • 456

    #2
    Lectrosonic werkt (weet ik uit ervaring zeg maar).

    Verder berichten dat Shure (nieuw systeem ook goed werkt) en wie weet heb ik binnenkort meer info betreffende het Neutrik Xirium systeem maar dat is nog even afwachten zeg maar.....

    Wat ik een klein punt van aandacht vind m.b.t. de lectro is het high-pass filter wat niet op bypass te zetten is. Wel variabel 35Hz/55Hz/75Hz (die laatste 2 weet ik niet zeker daar ik de lector set vrijwel niet nodig heb daar ik voornamelijk trainingen geef en niet vaak op grote afstand van een set speakers iets hoef te meten en dan nog altijd liever op kabel werk....

    Mocht je meer info willen stel je vraag dan op de Smaart users Facebook pagina daar er daar een flink aantal tour tech's rondhangen die wel veel ervaring met zendsystemen hebben (wel in het Engels).
    Last edited by Timo B Geluidstechniek; 08-10-17, 21:55.
    Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

    Comment

    • PvG
      • Sep 2012
      • 979

      #3
      Zou voor een systeem met digitale transmissie (zonder compander/expander zoals bij de analoge systemen) gaan. Da’s dan 4k list price voor een Sony set ��

      Voor 1k koop je ook een prima digitale Shure QLXD14 set, maar dan krijg je een beltpack en moet er nog wel een adapter voor 48V phantom power bij (tenzij je meetmic genoeg heeft aan 5V). Bijv AKG B48L (ca 200euro).

      De xirium werkt op netspanning toch?
      Last edited by PvG; 08-10-17, 19:21.
      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

      Comment

      • Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

        #4
        Op dit moment nog geen idee. Zodra ik meer weet hoor je het wel....
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

        Comment

        • PvG
          • Sep 2012
          • 979

          #5
          Een testje gedaan met Shure QLXD beltpack en een Shure MX150 (omni!) microfoontje en vergeleken met een Berry ECM8000:
          Euh...?!? Het amplitudeverschil tussen de MX150 op QLXD tov ECM8000 ziet er verbazingwekkend goed uit, maar de fase doet rare dingen vanaf ca. 4 kHz. Delay van de QLXD is 2.85ms. Nee, het fase artefact is geen delay instelfout ;-) Plaatje is overigens *zonder* smoothing.
          Ook een transfermeting van een speaker met een vlak faseverloop laat hetzelfde fase artefact zien.

          Of de MX150 doet vreemde dingen in het microfoonkopje, of de QLXD doet "dingen" in de digitale transmissie.
          Hmm. Dan toch maar een kabeltje met TA4 connector solderen om de overdracht van het beltpackje+ontvanger te meten.
          Als het in de QLXD zit, zou dit systeem onbruikbaar zijn om draadloos systeemmetingen te doen...

          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

          Comment

          • Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

            #6
            Om het zeker te weten zou je een transfer kunnen doen tussen je referentie kanaal en de zender + ontvanger met Pink spul er op aangesloten. (had ik ook al op dat andere medium gemeld). Alleen als de voeding voor de mic (5V ? toch) uitgezet kan worden
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Testen met twee variabelen kun je nooit een fatsoenlijke conclusie uit trekken...
              Ben wel erg benieuwd waar het fase gedraai vandaan komt.
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • PvG
                • Sep 2012
                • 979

                #8
                Ff een TA4F naar XLR gesoldeerd en transfer van QLXD beltpack+ontvanger gemeten... Het zit in de QLXD: zie onder. Q.E.D.
                De ULXD zal waarschijnlijk hetzelfde vertonen (zijn nl. deels compatible). Waarschijnlijk zitten er digitale filters in die dit veroorzaken, want de amplitude response is kaars recht (dus verwacht je ook een vlakke fase response).
                Maakt deze sets dus wel onbruikbaar om draadloos fase (bij frequenties > enkele kHz) te meten, tenzij...
                Kun je in SMAART ook de fase van een 'meetmicrofoon' kalibreren/corrigeren?

                De Shure MX150 omni mic lijkt dus wel bruikbaar te zijn als meetmic ;-)

                As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                Comment

                • PvG
                  • Sep 2012
                  • 979

                  #9
                  ULXD is idd hetzelfde:
                  As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                  Comment

                  • MarkRombouts
                    • Jan 2005
                    • 1391

                    #10
                    Mm is wel jammer. Ik dacht er net aan om
                    mijn qlxd ook hiervoor in te gaan zetten. Dat gaan we dus maar niet doen.

                    Iemand de nieuwe axient al getest hiervoor ??

                    Comment

                    • PvG
                      • Sep 2012
                      • 979

                      #11
                      Het probleem van de QLXD is natuurlijk wel op te lossen met wat extra processing (FIR met een minidsp oid). Dat introduceert enkele ms latency, maar dat is voor metingen geen probleem. Maar mooi is anders...

                      In de link die ik onder aanhaalde vind je overigens ook dat een analoge UHF-R set ook geen mooie fase response heeft (en ook geen mooie amplitude response).

                      Hmm. Axient D? Lectrosonics? €€€
                      Iemand al een keer de response van een goedkoop 2.4GHz setje gemeten? (Ik heb mijn AKG setje “helaas” al verkocht.)
                      As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                      Comment

                      • Paul10
                        • May 2012
                        • 122

                        #12
                        Vraag mij sterk af of het verstandig is om een zender/ontvanger combinatie te gebruiken met een digitale modulatie voor metingen, je hebt dan misschien geen compounder en iets meer ruis, maar wel een CODEC.
                        zet voor de test maar eens een 10khz toon op je beltpack en meet wat er uit je ontvanger komt, dit geeft bij diverse merken een onverwacht resultaat. dit is tevens samen met het "bijzondere" fasegedrag een van de redenen dat ik "nog" geen zenders gebruik met een digitale modulatie.
                        tot nu toe van alle sets die ik gemeten heb had alleen de Sennheiser 6000&9000 een aardig resultaat. moet er bij zeggen dat ik de nieuwe Shure Axient nog niet gemeten heb.

                        Het is ook best een probleem om digitaal audio informatie te verzenden op een redelijke werkbare sampling-rate, binnen de wettelijk gestelde bandbreedte die een zender mag hebben.

                        Comment

                        • PvG
                          • Sep 2012
                          • 979

                          #13
                          Heb je de transferfuncties van de Sennie 6000/9000?

                          Bandbreedte en codecs...hmm, ook een goed punt: als ik tijd heb ook nog 'ns kijken wat 2 sinussen dicht bij elkaar doen (mpeg-achtige lossy compressie?).

                          Analoge setjes zijn vwb amplitude al niet recht en beperkt in frequentie range (zie bijv. UHF-R in link die ik eerder post-te). De digitale sets hebben iig een vlakke amplitude response (lig de QLXD/ULXD) en een voldoende brede frequentie range. Ik vraag me af of Shure de fase-response ook niet recht zou kunnen krijgen met een firmware update (ten koste van enkele ms latency): speciale firmware voor meetapplicaties zou welkom zijn. (Maar die zal de marketingafdeling dan wel tegen de dubbele prijs willen aanbieden, gok ik.)

                          Na de transitie van analoog naar digitaal begint de volgende race voor de komende jaren ook duidelijk te worden: vlakke fase-response en minimale latency (beide voor de gehele keten van mic tot speaker)...
                          As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

                          Comment

                          • jakkes72
                            • Dec 2003
                            • 1015

                            #14
                            Wellicht de Neutrik Xirium?

                            Comment

                            Working...