versterken percussie bij cajon

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harmen mulder
    • Oct 2017
    • 4

    versterken percussie bij cajon

    Hoi
    Ik heb geen verstand van geluidstechniek, maar wil graag zelfvoorzienend zijn als cajonspeler. Voor mijn cajon heb ik aan de achterzijde een shure sm57. Dit werkt prima. Voor mij heb ik een kleine splashbekken op standaard, een koebel op dezelfde standaard. Aan mijn linkervoet zit een shaker (eitje) en onder mijn rechtervoet ligt een tamboerijn. Ik had me laten adviseren om een condensatormicrofoon hiervoor aan te schaffen en bij wijze van overhead te gebruiken voor deze kleine percussie-instrumentjes. Ik kocht een behringer c4 condensatormicrofoon, maar ik kan er totaal niet mee overweg. Zet ik het kanaal van de PA maar een heel klein stukje open, dan gaat het al piepen. De microfoon heeft meer standen, o.a een stand (-10dB), maar dan moet ik het kanaal nog verder openzetten en gaat het ook piepen. Als ik treble helemaal uitdraai, gaat het net, zonder dat het piept, maar dan worden de instrumenten ook niet versterkt. Verkeerde aankoop?
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    De -10 dB knop op de microfoon zorgt ervoor dat er 10 dB signaal verzwakking optreedt, te gebruiken wanneer het kanaal op je mengpaneel met de gain helemaal dicht nog steeds overstuurd wordt.
    Om de feedback effectief te bestrijden heb je eigenlijk een goeie parametrische EQ nodig, bij de uitgebreidere mengpanelen zit die standaard op ieder kanaal.
    Maar voor je dat doet, hoe groot is de afstand van je microfoon tot de bron en hoe ver zit je achter de speakers?
    Kun je de afstand tot de bron halveren dan heb je al 6 dB gewonnen, mogelijk dat je er twee nodig hebt, aan iedere kant één.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • drummerke
      • Oct 2006
      • 432

      #3
      Ik vrees dat het niet gemakkelijk zal zijn om al deze verschillende instrumentjes te versterken. Enerzijds heb je uw cajon waar je op zit, die wel heel veel geluid produceert, zeker in bepaalde low mid frequentie. En dan heb je een varia aan toeters en bellen, waarbij voetshakers toch wel heel stil zijn. Al deze atributen zijn zeer leuk, maar om er voor te zorgen dat ze allemaal in balans klinken worden die vaak ook enkel in kleine akoestische settings gebruikt. Ik denk dat je het beste kan beginnen met de 2de microfoon te plaatsen zo dicht mogelijk bij het stilste instrument of het instrument dat meest de leading ritme weergeeft of gebruikt wordt.

      Een andere vraag, zet je het kanaal open...dat is de fader of de gain knop? Verwacht sowiezo niet dat je shakertjes door de mix gaan vliegen. Er zijn niet voor niets grotere en verschillende volumes van shakers beschikbaar. En zorg er ook voor dat je zo ver mogelijk van de speakers vandaan zit (en liefst ook niet net in het midden). Ik zou alvast ook starten met de condensor microfoon en daarna pas de shure SM 57 aan zetten.

      Veel succes.

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        De kans is groot dat de SM57 ook veel laagmid oppakt van de andere attributen, je zou kunnen proberen om het laag uit de overhead microfoons te draaien, dan heb je in dat gebied al niks te vrezen van feedback door die microfoon.
        Zelf zet ik op de overheads van een drumkit vaak het lowcut filter zomaar op 1,5 kHz of hoger.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • vasco
          • Oct 2003
          • 2567

          #5
          Waarom niet gekozen voor de C2?

          Een paartje C2's Is maar een paar euro duurder maar beter geschikt voor drums en slagwerk in het low-budget segment. C4 schijnt meer voor koren en zachtere instrumenten te zijn daar deze iets gevoeliger is. Daarnaast heb ik al meermaals gehoord dat ze niet zo goed presteren in het hoog als de C2. Echter ik kan dit zelf niet bevestigen daar ik de C4 nog nooit gebruikt hebt en ook nooit naast een C2 heb gehoord.

          Je hebt het over één C4 maar ze komen als paartje toch?
          Heb je geprobeerd om beide in te zetten zodat je dichter bij bronnen kan komen en zo minder gain nodig hebt?

          Echter ook met C2's zal je andere zaken op orde moeten hebben zoals de plaatsing van de microfoons tot de bronnen, gain, eq en plaatsing pa om tot een bevredigende gain before feedback te komen (genoeg versterking voordat het gaat rondzingen). Ook de ruimteakoestiek speelt een belangrijke rol in het "gevecht" tegen feedback. MusicXtra geeft hierboven al een goede tip, zet het laag af filter zo hoog mogelijk als kan (tot waar het blijft klinken zonder dat je laag mist) en de frequenties daaronder al geen problemen meer geven.
          Last edited by vasco; 10-10-17, 09:39.

          Comment

          • harmen mulder
            • Oct 2017
            • 4

            #6
            Ik heb niet bewust gekozen voor C4's. Ik begreep dat het condensatormicrofoons zijn (niervormig??) en dat condensatormicrofoons geschikt zijn als overhead omdat ze een (fysiek) breed gebied opvangen, dus niet heel gericht. Daarom dacht ik dat deze microfoon zowel mijn eitje, als mijn tamboerijn, koebel en splash zou kunnen oppakken. Dat is toch een beetje het doel van een condensatormicrofoon? Er zaten er idd twee in een doosje, maar ik heb als cajonist slechts twee kanalen ter beschikking. Ik heb diverse afstanden geprobeerd. Nog nieuwe tips? In ieder geval bedankt voor jullie tips. Ik ga er wat mee experimenteren.

            Misschien kan ik ze trouwens nog ruilen (thoman.de). Wat is dan een beter alternatief?
            Last edited by harmen mulder; 11-10-17, 10:46.

            Comment

            • MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

              #7
              Originally posted by harmen mulder
              Misschien kan ik ze trouwens nog ruilen (thoman.de). Wat is dan een beter alternatief?
              Eigenlijk zo'n beetje iedere condensator waar geen Behringer op staat.
              Dit is echt een heel low budget microfoon, wil je een topmicrofoon voor (relatief) weinig geld dan kan ik je de Oktava MK012 aanraden.
              Waarom is het niet mogelijk om een derde kanaal erbij te krijgen?
              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

              Comment

              • vasco
                • Oct 2003
                • 2567

                #8
                Originally posted by harmen mulder
                Ik begreep dat het condensatormicrofoons zijn (niervormig??) en dat condensatormicrofoons geschikt zijn als overhead omdat ze een (fysiek) breed gebied opvangen, dus niet heel gericht... ...Dat is toch een beetje het doel van een condensatormicrofoon?
                Ehhmmm nee, net als er zoveel verschillende gitaren, piano's en cajon's zijn zo zijn er ook veel verschillende condensatormicrofoons allemaal met een specifiek doel en klank. Een condensator is maar een verzamelnaam net als dynamische microfoons voor de gebruikte techniek. Niet meer en minder dan dat. Je hebt verschillende condensators. De een zeer geschikt voor overhead, de andere is echt een zangmicrofoon. De één nier, supernier, figure 8 of omni. Je hebt groot maar ook klein membraan, ga zo maar door. Nu is de C4 wel ontworpen voor overhead gebruik.

                Waarom heb je maar twee kanalen beschikbaar?
                Jij hebt dusdanig zaken te versterken dat je aan een technicus best drie kanalen mag vragen. Ik heb percussionisten die zo 5 tot 8 kanalen nodig hebben. Is geen bijzondere vraag, vaak veel kleine instrumenten (1/2 overheads) met daarbij conga's, bongo's, xylofoons, pauken, etc. Je haalt zeker voordeel uit het dichter bij je bronnen kunnen plaatsen van de microfoons, Hoe verder weg, hoe meer gain, hoe eerder en harder de feedback. Ben je zelf voorziend (geen technicus die het geluid regelt) dan is het tijd voor een andere mixer zodat je wel dat extra kanaal tot je beschikking hebt en wel de mogelijkheden krijgt die je wenst.

                Een betaalbare condensator met goede klank is inderdaad een Oktava MK012. Toch zal je ook de bijkomende techniek onder de knie moeten krijgen want met elke condensator ga je anders feedback problemen ondervinden. Een Neuman KM184 klinkt super (en kost ook wat maar er zijn condensators die nog veel meer kosten) maar is geen wondermiddel wanneer je andere technieken niet beheerst zoals o.a. equalizer gebruik.
                Last edited by vasco; 11-10-17, 20:11.

                Comment

                • muppet
                  • May 2009
                  • 94

                  #9
                  Originally posted by MusicXtra
                  Eigenlijk zo'n beetje iedere condensator waar geen Behringer op staat.
                  Dit is echt een heel low budget microfoon, wil je een topmicrofoon voor (relatief) weinig geld dan kan ik je de Oktava MK012 aanraden.
                  Waarom is het niet mogelijk om een derde kanaal erbij te krijgen?
                  Als je echt geen of weinig budget hebt, dan zijn die Behringer c-setjes echt wel heel erg leuk! Zal dan wel voor de C2 gaan en niet voor de C4.
                  Regelmatig mee gewerkt, en werkelijk waar bijna bij elk instrument inzetbaar. Van plaatsing voor een gitaar-amp, tot bij de percussionist.
                  Iets met alle waar naar z'n geld, maar mij hebben ze toen erg positief verbaasd!
                  Sound should sound like it should sound...

                  Comment

                  • harmen mulder
                    • Oct 2017
                    • 4

                    #10
                    Welke Oktava MK12 zou je precies adviseren? Ik zie bij Thomann.de nogal wat verschillende, ook in prijs: MK12 €259, MK12-01 cardioid €169, MK12 20 Black €359, MK012 Black €259

                    Comment

                    • harmen mulder
                      • Oct 2017
                      • 4

                      #11
                      zou een Behringer B5 niet nog iets geschikter zijn dan C2?

                      Comment

                      • MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

                        #12
                        Originally posted by harmen mulder
                        Welke Oktava MK12 zou je precies adviseren? Ik zie bij Thomann.de nogal wat verschillende, ook in prijs: MK12 €259, MK12-01 cardioid €169, MK12 20 Black €359, MK012 Black €259
                        Ze worden geleverd met verschillende capsules, de duurdere zijn sets waarbij er meerdere capsules in zitten. Of je de MK12 of de 01 moet hebben hangt af van hoe je ze gaat gebruiken.
                        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                        Comment

                        • NesCio01
                          • May 2010
                          • 1987

                          #13
                          Zelf plaats ik in een Cajon altijd een DPA 4061. Voor percussie ervoor idd graag een condensator of 2, maar dan schuif ik zelf
                          en kan dan bijsturen. Als je die schuiftechniek minder onder de knie hebt, kun je ook kiezen voor 2 x een Shure beta 57.
                          Die gaan heel wat minder snel rond dan een (minder goede) condensator.

                          BTW: Waar zingt het eigenlijk op rond. PA, mons of beide?
                          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

                          Comment

                          Working...