dB meter/geluidsmeter, wettelijke norm/plicht

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bronson
    • Jun 2017
    • 6

    dB meter/geluidsmeter, wettelijke norm/plicht

    Ik ging er van uit dat je in België als geluidsfirma dus zo'n dB meter nodig had met IEC normen en keuringscertificaten, e.d. Nu komt er afgelopen weekend een geüniformeerde man naar me toe tijdens een event die doodleuk zegt: "Nee hoor, dat ligt in de verantwoordelijkheid van de organisator. Deze kan/moet deze aanvragen bij de gemeente" Huh?? Hoe zit dat nou?
    Wim
  • Timo B Geluidstechniek
    • Jun 2014
    • 456

    #2
    Gaat het om België in het algemeen of kom je zelf uit Nederland en moest je daar klussen?

    Voor zo ver ik weet kun je in België inderdaad een meter regelen bij gemeentes. Houdt alleen rekening dat die meters "overal en nergens geweest zijn" en niet per klus gekalibreerd worden maar 1 a 2 x per jaar (i.v.m. kosten).

    Het aanschaffen van een meter is voor een bedrijf een soort van "kostbaar" zeker als een klasse 1 meter gespecificeerd staat.

    In NL kun je het convenant als richtlijn aanhouden MAAR : vraag altijd naar de APV daar de richtlijn van het convenant en die APV een soort van uit elkaar kunnen liggen.
    Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

    Comment

    • Bronson
      • Jun 2017
      • 6

      #3
      Het gaat om België/Vlaanderen en de richtlijnen van onze lieve Joke Schrikvliege. Het is mij totaal niet duidelijk of ik nu zelf als geluidsfirma al dan niet verplicht ben om een meter, met alle gecertifiëerde kalibratienormentoestanden, te hebben of niet?
      Heb wel ergens iets gelezen over klasse 2. En dat alleen de controle-instanties een klasse 1 zouden gebruiken.

      Comment

      • Timo B Geluidstechniek
        • Jun 2014
        • 456

        #4
        Voor zo ver ik weet kan een organisator een meter aanvragen bij de gemeente waar een event plaats vind.

        Voor de grotere bedrijven kan het zin hebben om een klasse 1 of 2 meter aan te schaffen maar voor de "kleintjes" is een klasse 1 of 2 meter een soort van pijnlijk in de portemonnee
        Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

        Comment

        • MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

          #5
          Wanneer jij ingehuurd wordt om geluid te faciliteren lijkt mij dat jouw opdrachtgever (de aanvrager van de vergunning) moet zorgen dat hij aan de eisen voldoet welke in de vergunning omschreven zijn. Hij is ook degene die de sanctie ontvangt bij overtreding van de vergunning. Staat in die vergunning dat er een dB meter aanwezig moet zijn die aan bepaalde eisen moet voldoen dan is het aan hem of hij dat bij jou neerlegt of het zelf regelt.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

          Comment

          • Timo B Geluidstechniek
            • Jun 2014
            • 456

            #6
            Bovenstaande klopt. Klein probleem: veel organisatoren hebben geen benul betreffende het SPL geneuzel en wachten tot het laatste moment met het regelen van metingen (met alle gevolgen van dien dus).

            Verder verwachten sommige firma's hier in NL al dat de FOH tech's dit bij zich hebben gecalibreerd en wel (ik heb dit al gemeld gekregen van uit 2 richtingen).
            Persoonlijk vind ik het een beetje ver gaan om dit bij een FOH tech neer te leggen daar de kosten voor een gecertificeerde klasse 1 of 2 meter rond de €2000,- ex BTW liggen wat voor een freelancer (wat de meeste FOH'ers zijn) pittig is.
            Lijkt me dat dit echt bij de bedrijven terecht moet komen.

            Beetje jammer dat vrijwel niemand bereid is om er extra voor te betalen.
            Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

            Comment

            • showband
              • May 2001
              • 4524

              #7
              zonder inhoudelijk te weten hoe het zit.

              wij hebben wel in heemstede een keer gehad dat de zaaleigenaar kennelijk bonje met de buren had.
              Die had een knetterharde eis in de zaalverhuur van 95dB(A) waar wij dus strak OP kunnen blijven. Maar vrijwel niet onder komen in een gewone doorsnee bruiloftzaal.

              Alleen dat was in werkelijkheid voor hem te hard. Hij had daarvoor een dB meter onder zijn balie die hij op C instelling zette en dan bij de PA man onder zijn neus ging zitten wrijven.
              Omdat de geluidsman een nette eigen dB-meter in de tas had en hem op zijn meter de foute instelling kon wijzen hielden wij het droog en konden we doorspelen.
              Maar die man ging steeds meer schuimen van woede en frustratie. Hij heeft die avond dezelfde truuk nog 2x geprobeert en gescholden backstage enz.

              Maar alleen door de diplomatie en (boris je bent een held) kordate aanpak van de geluidsman die avond konden wij die klant tevreden stellen. Als de klant 3 blazers en drums huurt? Dan kan ik die niet wegsturen omdat de zaaleigenaar zijn zaken niet in orde heeft...

              Ik ben dus wel overtuigd dat je niet teveel op organisaties en hun meters moet blindvaren Dat is een beetje de boodschap van deze anekdote.....
              lekker belangrijk!

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Groot probleem in de materie is het gebrek aan kennis. Zaaleigenaren/organisatoren, handhaving en de vergunning verlener hebben vaak geen idee wat ze aan het doen zijn.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • Timo B Geluidstechniek
                  • Jun 2014
                  • 456

                  #9
                  WTTRW (Welcome to the real World) ;-)
                  Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                  Comment

                  • MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

                    #10
                    Originally posted by Timo B Geluidstechniek
                    WTTRW (Welcome to the real World) ;-)
                    Best lastig om een handhaver uit te leggen dat hij verkeerd aan het meten is of zelfs hoe zijn meter werkt.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                    Comment

                    • Timo B Geluidstechniek
                      • Jun 2014
                      • 456

                      #11
                      Niet aan beginnen. Die vinden dat zij altijd gelijk hebben ongeacht wat.......
                      Distributeur Rational Acoustics (Smaart V8 Smaart DI2) ISEMcon microfoons en Fulcrum Acoustic voor Nederland (Dealer van 10Eazy?). http://www.timobeckmangeluidstechniek.nl

                      Comment

                      Working...