eenvoudige mengpaneel voor kerk

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

    eenvoudige mengpaneel voor kerk

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een eenvoudig te bedienen mengpaneel voor in de kerk. Op zich is dat makkelijk te vinden ware het niet dat ik het wel belangrijk vind dat het voldoet aan bepaalde voorwaarden. vb. Min 4 pre AUX, 4 bands Eq, PFL mogelijk van de monitors en alle kanalen, ingebouwde compressors, min 12 XLR inputs.

    Na lang zoeken kom je een aantal modellen tegen die wil in aanmerken zouden komen

    Soundcraft signature 16, der staat gelijk ook een kruis op voor iets denk ik dan :-) maar hier zit ook een parametrische mid en low bij en vele mensen blijven dat maar niet begrijpen hoe ze dat moeten bedienen. Heb al gedacht om er heel kleine knopjes op te plaatsen ipv van de standaard met een andere kleur. Ook de pre en post switches naast de PFL knoppen kunnen gevaarlijk zijn voor ongeschoolde mensen.

    RCF E 16, helaas heel weinig info over, maar is wel heel duidelijk van layout. Maar ook hier parametrische EQ. En bij de faders ook onderaan te veel knopjes die verkeerd gebruikt kunnen worden.

    CARVIN AUDIO concert 1648, kwam ik vandaag toevallig tegen. Heel overzichtelijk. Ook parametrische EQ, maar de frequentie knoppen zitten beetje opzij en dus goed kwa ontwerp. De ingebouwde bus compressor kan ook wel helpen om de mix fouten wat in te perken. Helaas vind ik deze niet makkelijk te koop in europa.

    NX audio opera 24 (chinees vrees ik). Is de enige die ik vond met 4 bands EQ vast. Dus vrij makkelijk te bedienen. Alle kanalen voorzien van een compressor.

    Ik zie dat vandaag de dag veel mensen kiezen ook voor digitaal, maar als ik zie dat ze nog niet eens overweg kunnen met analoog vind ik dat heel gevaarlijk om ze een digitale mixer aan te raden.

    Nog andere merken en modelen waar mensen aan denken?

    ¨Peavey sanctuary valt beetje af omwille van de prijs en geen PFL van monitor mixen.
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

    #2
    Analoge mengpanelen met een compressor op ieder kanaal??? Die zul je er dan nog wel via een insert aan moeten hangen.
    Verder denk ik dat je door de eis van minimaal 4 pre auxen vanzelf in de klasse komt waarbij een parametrische EQ per kanaal de standaard is.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

    Comment

    • highendsyl
      • Feb 2007
      • 81

      #3
      Mijne ervaring:
      Ik heb op een school een X32 producer geïnstalleerd en goed ingeregeld. Hierop heb ik 1 van de 'assign' buttons mijn preset-geprogrammeerd. 1x op drukken en de basissetting is weer terug. Stickertje erop: RESET en iedereen snapt het.

      Ik was ook huiverig, maar het werkt. Iedereen kan ermee overweg. Mijn conclusie: met digitaal is de kans op fouten een stuk minder dan bij een uitgebreide analoge desk.
      Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Originally posted by highendsyl
        Mijne ervaring:
        1x op drukken en de basissetting is weer terug. Stickertje erop: RESET en iedereen snapt het.
        Tip: Sla de preset niet alleen als eerste maar ook als laatste op in de preset bank, wanneer een slimmerik die eerste preset wijzigt en vervolgens opslaat heb je hem nog een keer op een plek staan waar niemand zoekt.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • drummerke
          • Oct 2006
          • 432

          #5
          Dit snap ik niet goed, en kunnen ze dan ook éénvoudig de EQ bedienen? Niet toch? Is toch net allemaal iets ingewikkelder dan high mid low knop per kanaal.
          Meer met de resetknop heb je wel een punt. Gisteren de EQ wat ingeregeld voor de monitors en vandaag zag ik dat er weer al vanalles verandert was.

          Midas had vroeger een paar mengtafels waar de bandbreedte onder de knop van de EQ zat, dat lijkt me ook weer iets simpeler dan een zelfde knop eronder, meestal gewoon een andere kleur is niet altijd even makkelijk herkenbaar.

          Comment

          • highendsyl
            • Feb 2007
            • 81

            #6
            Two minds think alike.... Hij staat zowel op 1, alsook op 99 en op mijn usb stick
            Het beste uit je equipment halen.......altijd en overal

            Comment

            • drummerke
              • Oct 2006
              • 432

              #7
              Yamaha MGPX 24 zou ook nog een optie zijn. Hier heb je ook nog eens de troef van 6 aux te kunnen uit sturen .

              Ik begrijp dat jullie digitaal naar voor schuiven, maar ik heb helaas al teveel mensen gezien achter een digi mixer die nog niet eens met een mini analoog tafel kunnen werken en dus echt niet weten wat ze doen, laat staan dat ze weten wat ze moeten doen in geval van een probleem.

              Comment

              • MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

                #8
                Originally posted by drummerke
                Dit snap ik niet goed, en kunnen ze dan ook éénvoudig de EQ bedienen? Niet toch? Is toch net allemaal iets ingewikkelder dan high mid low knop per kanaal.
                Meer met de resetknop heb je wel een punt. Gisteren de EQ wat ingeregeld voor de monitors en vandaag zag ik dat er weer al vanalles verandert was.

                Midas had vroeger een paar mengtafels waar de bandbreedte onder de knop van de EQ zat, dat lijkt me ook weer iets simpeler dan een zelfde knop eronder, meestal gewoon een andere kleur is niet altijd even makkelijk herkenbaar.
                Hoe complex of eenvoudig een mengpaneel ook is, zonder kennis van zaken kun je met beiden niets en zullen er altijd mensen zijn die ieder knopje verdraaien. Het terug roepen van een basis preset is daarbij wel een enorm voordeel.
                De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                Comment

                • ffHakke
                  • Aug 2017
                  • 1

                  #9
                  Ik zie Allen & Heath nog niet in je rijtje. Ik kan inmiddels de analoge ZED-420 vergelijken met de QU-24, in een soortgelijke situatie als waarin jij zit. Eens met eerdere posters over de onschatbare waarde van de 'reset' knop, niet alleen tegen onvoorzichtig gedoe (onbekende huurders) maar ook als zekerheid voor iedereen die onbewust een fout maakt en echt niet meer snapt waarom ergens opeens geen geluid meer is...

                  Grote voordeel van de QU-24 (maar mogelijk hebben andere dat ook) is dat je drie levels van ervaring kunt instellen, ieder beveiligd met een eigen wachtwoord. Zo heb je basic-users die vrijwel niks meer kunnen dan schuiven open en dicht zetten (op een door jou vooringesteld basis scenario), mensen die alles kunnen bedienen behalve de systeeminstellingen en admin users.

                  Ideale combi. Kies ruim voldoende kanalen, dan is er ook geen noodzaak aan de stekkers te zitten. Perfect. Goed gevoel voor beheerders en gebruikers.

                  Comment

                  • drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

                    #10
                    Het probleem is dat ik daar niet ben in die kerk, dus is er ook niemand meer die niets meer kan veranderen en dan vind ik digitaal niet aan te raden. Met een eenvoudige mengtafel kunnen een paar mensen overweg. Maar het moeilijke is dan vb een mid toonregeling met 2 knoppen. Teveel route mogelijkheden.

                    Het enige waar ik nog ben achtergekomen is dat je voor zulke doeleinden nog wat zou kunnen experimenteren met een multiband compressor om het geluid toch nog een beetje binnen de perken te houden. Hier in Portugal is het al een beetje Afrikaans en kan je perfect met 2 oordopjes alles horen. Helaas kan je dan niet meer meezingen.

                    Apparaatjes zoals de Mic mechanic van tc helicon zouden misschien ook kunnen helpen, dan niet om reverb of delay toe te voegen, maar omwille van de autogain en ingebouwde compressie en D-esser, maar ik heb ze nog nooit gebruikt en vind de pedalen vaak snel onnatuurlijk klinken.

                    Comment

                    Working...