Afweging: HK of Dynacord tops

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • richardv
    • May 2014
    • 39

    Afweging: HK of Dynacord tops

    Ik zit met de volgende afweging:

    Voor de hobby heb ik apparatuur voor verschillende doeleinden.
    Zo wordt het materiaal gebruikt voor feesten, bands maar voor voor toneel en musicals.
    Op dit moment gebruik ik Allen & Hearth mengtafels, Klark eq, Dynacord P1050 versterkers.
    Als speakers de subs Dynacord Forumline 18" en als tops de HK Premium Pro 15.

    Nu sta ik in twee strijd wat ik ga doen.
    Het vermogen zou wel wat omhoog mogen om ook de wat grotere feesten aan te kunnen.
    Daarvoor zou ik nog een extra set van de HK's erbij willen.
    Op zich ben ik over de HK's best te spreken maar het zijn natuurlijk geen Dynacords....

    Wat ik ook kan doen is de HK's vervangen door (bijvoorbeeld) F150 tops van Dynacord.
    Dan ga ik zeker qua kwaliteit omhoog wat voor de toneel en musical toepassingen zeker van toegevoegde waarde is.
    Maar voor de toepassingen waar meer vermogen nodig zou ik dan voor nog een set F150 tops kunnen gaan.
    Maar een feesttentje vullen met F150 tops van Dynacord voelt ook wel weer een beetje raar.

    Uiteraard moet ik de keuze zelf maken maar misschien kunnen tips van jullie mij verder helpen....
    Last edited by richardv; 25-05-17, 11:49.
  • drummerke
    • Oct 2006
    • 432

    #2
    In gelijk welke opstelling is zomaar 2 speakers per kant niet aan te raden, tenzij speciaal daarvoor ontwikkelde speakers met een zeer beperkte spreiding (zie vb mackie HDA 12, JBL VRX). Ook ga je niet voldoende vermogen hebben met je subs dan. Dus ik zou eens gaan luisteren naar een F150 top met jouw subs en kijken hoeveel meer geluidskwaliteit je hebt. En verstaanbaarheid voor de toneel en musical.

    Een heel andere optie zou inderdaad speakers zijn die je wel mag en kan stapelen of combineren en dan ook 4 subwoofers voorzien. Dan heb je 2 setjes indien nodig of één grote. Maar denk dat dit een ander budget is.

    Comment

    • richardv
      • May 2014
      • 39

      #3
      Oke, ik was er zomaar vanuit gegaan dat als je de speakers op 1 lijn zet dat je daarmee je geluidsdruk kon verhogen.
      Maar dat is dus niet aan te raden begrijp ik.

      Bij meer geluidsdruk mogen de speakers elkaar niet overlappen?
      Je zou dus in het geval van de HK's met een spreiding van 60 graden de speakers op een hoek van 60 graden moeten zetten?

      Comment

      • jadjong
        • Oct 2003
        • 654

        #4
        Speakers mogen zeker overlappen om de geluidsdruk te verhogen, maar dan wel als de fabrikant daar goed over nagedacht heeft. Een linearray is ook niets anders dan speakers die elkaar overlappen, maar dan verticaal, en de ene doet het beter dan de andere.

        Comment

        • richardv
          • May 2014
          • 39

          #5
          Ik heb contact gehad met HK.
          In principe is geen enkele speaker gebouwd om te overlappen.
          In het gebied welke de speakers overlappen zal er looptijdverschillen (kamfiltereffect) optreden.
          Vooral in het hoger bereik kan dat merkbaar zijn.
          Door de luidsprekers in een hoek tov elkaar te zetten verklein je dit gebied.

          In de praktijk schijnt dit mee te vallen.
          Zeker als je de speakers inderdaad onder een hoek van elkaar zet.
          De HK's hebben een uitstralingshoek van 60 graden.
          Als ik ze met de zijkanten tegen elkaar zet (deze lopen taps toe naar achteren) zal het overlappingsgebied dusdanig klein zijn dat het in de praktijk geen grote negatieve gevolgen zal hebben.
          We gaan het gewoon proberen en ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

          Wat ik me nog wel afvroeg:
          Ik werk (in dit geval) met Dynacord S1200 versterkers.
          Ik heb dus 4x HK PRO 15 tops en 2x S1200 versterkers.
          Zal ik ze per speaker op de versterkers aansluiten of per twee op een gebridge versterker?
          Daarmee doel ik niet op het vermogen maar om de minste kans op looptijdverschillen...

          Comment

          • richardv
            • May 2014
            • 39

            #6
            Afgelopen dagen heeft de installatie redelijk vol gas gedraaid in een feest tent. Ik heb geen versterkers gebridged.
            De 4 tops (HK Pro 15) met 2 Dynacord P1050 versterkers en de 2 Dynacord subs via een Ecler PAM1400.
            De tops stonden onder een kleine hoek van elkaar.
            Ik moet eerlijk zeggen dat het erg mee viel.
            Als je goed luistert (in een lege) zaal dan hoor je dat ze overlappen.
            Maar dan moet je goed luisteren en ik denk dat helemaal niemand het opgemerkt heeft.
            In de volle zaal hoorde ik het al niet meer...

            Zoals voorspeld bleef het laag een beetje achter.
            Niet storend maar wel voor verbetering vatbaar.
            Kwestie van extra subs erbij.

            Ondertussen blijf ik opzoek naar de juiste Dynacord tops bij de F118 (Forumline) subs.
            Want dat is uiteindelijk het doel.

            Maar dan kom je verschillende tegen: Dynacord C150,3, L150, D15-3, C15-2, f150, f1153
            Wat zijn de verschillen (buiten de prijs...)? de 15 in het getal zullen de inches zijn van de woofer, en getal na het streepje geeft aan 2 of 3 weg lijkt....
            Last edited by richardv; 11-06-17, 20:35.

            Comment

            Working...