Mixen met tablet

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nolsmit
    • Oct 2007
    • 87

    Mixen met tablet

    Hoi,

    naast mijn vertrouwde roland systemen heb ik afgelopen zomer besloten dat ik het eens wil proberen om met een systeem dat volledig gebaseerd is op tablet,pc of smartphone.
    ik heb in de eerste instantie een x 32 rack gekocht en die ingebouwd in een 19 inch rack compleet met versterkers en dr microfoons.
    wel vond ik de router belangrijk en heb gekozen voor een nowsonic stage router.
    Ik heb eerst eenvoudige bandjes is cafes ermee gedraaid en werd met de week enthousiaster over deze werkwijze.
    de verbinding is erg stabiel en inmiddels werk ik met twee racken met elk een eigen x 32.
    ik heb tot nu toe zeer weinig problemen met de verbinding gezien en heb ik ook grotere feesten en festivals gedaan.
    alles werkte naar wens en zelfs de mogelijkheden die ik heb met de rolands die heb ik ook met de racken.
    mijn subs op auxen,monitors,in ears en genoeg effecten heb ik tot beschikking.

    er kleven natuurlijk ook nadelen aan,een gasttech moet hiermee willen werken en durven en je hebt geen physieke mixer meer liggen.
    ik vind dat zelf geen probleem omdat op die plekken waar ik deze systemen gebruik bepaal ik toch zelf wat ik gebruik om te mixen.


    ik wil graag weten of er meerdere zijn die zo werken.
    graag hoor ik je ervaring
  • PvG
    • Sep 2012
    • 979

    #2
    Technisch werkt het, maar voor mij "werkt het niet": Je kunt de knoppen niet vinden met je vingers terwijl je naar het podium kijkt en je kunt maar 1 hand tegelijk gebruiken. Dat werkt niet als je bijv 5 onbekende bandjes moet mixen.
    As ut nie ken zo as ut mot, mot ut mar zo as ut ken.

    Comment

    • nolsmit
      • Oct 2007
      • 87

      #3
      Daar heb je op zich wel gelijk in maar toch heb ik dat gedaan.
      En geen 5 maar 7 band achter elkaar.
      Het staat en valt wel met de voorbereiding op dat gebied heb je zeker een punt maar ik vond het wel een uitdaging dus ik ben er voor gegaan.
      Was wel vermoeiend omdat ik toen nog niet zo ervaren Was met.dit systeem maar ik had alles goed voorgeprogrammeerd zodat ik alle kanten op kon en dat Was op die dag wel nodig
      Accoustiche band, rockbands en zelfs een 8 persoons coverband
      Al met al iedereen zeer tevreden
      Maar ja je moet het wel durven

      Comment

      • MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

        #4
        Persoonlijk vind ik het mixen op een Ipad helemaal niks, het is mij veel te grof en het gaat veel te traag.
        Handig om even te gebruiken bij het inregelen van het systeem of instellen van monitors maar verder hou ik het bij fysieke knoppen.
        Al zou ik ergens als gasttech moeten werken op een Ipad zou ik ook vriendelijk voor de eer bedanken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

        Comment

        • vester86
          • Jul 2010
          • 164

          #5
          Ik heb dezelfde rvaring als MusicXtra: prima om systemen in te regelen of soundcheck te doen, maar voor live mixen is het me te onbetrouwbaar. Afgelopen jaar een paar keer gedaan omdat ik er anders qua (ombouw) tijd niet uit kom, maar met een volle zaal tussen ipad en mixer werkt t gewoon niet betrouwbaar genoeg

          Comment

          • MarkRombouts
            • Jan 2005
            • 1391

            #6
            Stukje wat betreft betrouwbaarheid kun je nog wel oplossen denk ik. Maar zoals Sander ook al aangeeft, je mist op een ipad gewoon knoppen die je blind kunt bedienen.

            Voorbeeldje: tijdens de show communiceert een van de muzikanten of zijn gitaar iets harder mag op de monitor. Met een knop kun je hem dan aankijken en langzaam bijdraaien tot hij knikt dat het goed is. Met een ipad gaat je dat niet lukken.

            Dit is maar 1 klein voorbeeldje van het gemis aan knoppen. Zo zijn er volgens mij nog tientallen te bedenken.
            Voor mij dus (liever) geen ipad als mixer.

            Comment

            • rdreiers
              • Nov 2009
              • 407

              #7
              Twee mixers met de optie erin, ook een airport standaard erin.

              In de praktijk pas 1 keer gebruikt dat er echt nergens ruimte was voor een mixer.

              Qua tijd win ik bijna niets, tijd win ik ook niet veel.

              Gezien de grote hoeveelheid wifi dit op sommige plaatsen is vind ik het niet echt een optie.

              Festival vind ik het zo wie zo een no go, ik heb nog geen festival gedaan waar niet minimaal 1 gast techneut komt, deze mag minimaal in mijn ogen verwachten dat er een fysieke mengtafel ligt.

              Ik vraag me af wat de meerwaarde is om alles alleen op een ipad te doen? tijd plaats snelheid? Daar we niet meer met analoge multicore op pad zijn is dikke lompe kabel het issue niet.

              Voor mij is het niet meer als een hulpstuk om monitors af te regelen, de rest geen idee, ik sta open voor ideeen.

              Comment

              • frederic
                • Jan 2006
                • 3511

                #8
                Ik gebruik dit eigenlijk enkel om monitors in te regelen van op podium.
                Om als FOH te gaan gebruiken zie ik dat ook niet zitten.

                Comment

                • drummerke
                  • Oct 2006
                  • 432

                  #9
                  Ik heb het vroeger ook gedaan met tablet. Ik denk ook veel afhangt van de app of software. Zelf zou ik het ook niet gebruiken met teveel kanalen en monitors, maar voor een kleine bezetting vind ik het prima. Ik den dat de tablet ook een handige tool kan zijn voor de amateur bands die geen extra geld hebben voor een technicus, maar als er dan wel eens een vriend binnen springt kan die ff via de Ipad nog wat dingen fijn tunen.

                  Heb vroeger men vaste 60ties rockband via laptop gedaan. Dat ging perfect, maar leuk en handig is nog iets anders. Het maakt de setup voor sommige dingen heel klein en snel.

                  Ik ben wel voorstander alleen al omdat je geen snake nodig hebt, geen gemotoriseerde faders hebt die slijten en moeten vervangen worden, etc...

                  Enig vraagje die ik nog heb is... kan jij PFL doen?

                  Comment

                  • vasco
                    • Oct 2003
                    • 2567

                    #10
                    Mixen met een tablet, ik zie voor sommige (kleinere) set-ups hier een toepassing voor. Echter ik ben geluidstechnicus en als ik naar schermen wil staren had ik wel videotechnicus geworden

                    Zo even een minimale greep waar ik tegenaan zou lopen:
                    Even 8 faders tegelijk onder de vinger houden lukt niet goed.
                    Voor elke knop moet je weer naar het scherm kijken omdat je niet blind kunt grijpen.
                    Door het steeds weer moeten kijken naar het scherm verlies je het oogcontact met stage.

                    Ook ik gebruik de tablet tijdens soundcheck met name voor de monitoren en om door de zaal te luisteren en direct aanpassingen te kunnen doen.

                    Drummerke,
                    Hij geeft aan X32 racks te hebben, wanneer deze on stage staan en hij zit in de zaal dan is er bij de tablet geen PFL. In elk geval niet zonder de hoofdtelefoonuitgang van de X32 rack bedraad of draadloos naar de tablet positie te brengen.

                    Comment

                    • MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

                      #11
                      Moet je eens bij een horeca gelegenheid proberen die aan een plein zit met nog een stuk of 10 andere horeca gelegenheden, winkels, appartementen, dus een stuk of 100 routers die gebruik maken van de WIFI.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

                      Comment

                      • rdreiers
                        • Nov 2009
                        • 407

                        #12
                        Soundcraft heeft pfl via de headphone uit, of het werkbaar is geen idee, heb geen soundcraft.

                        Comment

                        • nolsmit
                          • Oct 2007
                          • 87

                          #13
                          Ik zie gelukkig al veel reacties verschijnen waarvoor mijn dank.
                          wat betreft de wifi die erg druk is,ook dat heb ik getest en omdat ik o.a. Ook op 5 ghz werk heb ik nog geen problemen gezien.
                          ook op de 2,4 band heb ik geprobeerd problemen op te wekken.
                          het is natuurlijk wel zo dat drukke vochtige ruimtes invloed hebben op het bereik dat heb ik al ondervonden.
                          maar toch waren deze dips noet onoverkomelijk.
                          ik mix zowel met ios als met android apps en ik moet zeggen dat oo dit moment de android vanwege het overzicht mijn voorkeur heeft.
                          wat betreft de snelheid en toegankelijkheid van de mixer tijdens de show moet ik zeggen dat voor mij de android super snel werkt.
                          ook het ingrijpen bij feedback is mij tot nu toe altijd snel afgegeaan.
                          ik moet jullie wel bekennen dat het wennen was maar dat maakt het wel extra leuk.
                          als je er mar lang genoeg mee werkt dan raak je er ook bedreven in en dat ervaar ik wel.

                          wat betreft pfl kun je ook een inear systeem voor gebruiken dat werkt.
                          niet dat ik dat doe want ik gebruik dat zeer zelden

                          Comment

                          • Tweeterschieter
                            • Apr 2015
                            • 10

                            #14
                            Met een ipad mixen werk voor mij prima, heb mijn multikabel het laatste jaar nauwelijks gebruikt.
                            Meestal is mijn wifi wel stabiel, als dit niet het geval is heb je nog altijd de mogelijkheid om een bedraad netwerk te gebruiken.
                            Toch heb ik maar 1x gehad dat het echt nodig was maar het werkte toen prima als noodoplossing
                            Voor afluisteren gebruik ik regelmatig een in ear systeem, werkt prima.
                            Verder merk ik dat ik op een ipad veel sneller kan werken als op een mengtafel, maar dit zal wel voor iedereen anders zijn en ook meet te maken hebben met wat je gewend bent

                            Nadeel vind ik dat is dat je geen lokale in en outputs hebt en dat je accu natuurlijk goed opgeladen moet zijn

                            Comment

                            • Ampli
                              • Aug 2014
                              • 58

                              #15
                              Werk al meer dan 4 jaar met een tablet mixer, zolang je uit de 2,4mhz blijft heb ik nog nooit problemen gehad, uiteraard wel een goede router aanschaffen, qua bediening is bij een tablet het enige probleem dat je geen faders voelt, heb er mee leren leven en er eigenlijk ook geen probleem mee. Ik kijk vaakgenoeg ook naar de muzikant en stel blind dan de auxen in, uiteraarddien je afentoe weleens te controleren of je nogjuist zit

                              Comment

                              Working...